Automatisering van het verwarmingscircuit van het zwembad op zonne-energie

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
yannocram
x 17

Automatisering van het verwarmingscircuit van het zwembad op zonne-energie




par yannocram » 01/07/08, 14:47

hallo

Ik wil het zonneverwarmingscircuit van het zwembad (het zwembad is momenteel 31 °!) Automatiseren door het circuit te sluiten wanneer het zwembad voldoende warm is (max. 28 °).

Ik heb een zonnetapijt geïnstalleerd dat water opneemt aan de uitlaat van het filter en terug naar de inlaat van de pomp. Het werkt heel goed. Met handmatige kleppen aan de inlaat en aan de uitlaat om het verwarmingscircuit te isoleren wanneer het te warm of te koud is of in de winter. Ik heb ook "preventief" een terugslagklep geplaatst bij de ingang van het zonnecircuit.

Om dit te automatiseren, had ik overwogen om de handmatige kleppen te vervangen door twee magneetkleppen (Rainbird PGA 100 + transformator 24V) bestuurd door draagstroom via een pc en een watertemperatuursonde (Oregon wetenschappelijk RF-type) en een temperatuursonde d 'lucht (idem). Interessant maar duur en ingewikkeld.

Zou het niet eenvoudiger zijn om gewoon een thermostaatkraan aan de ingang van mijn zonneverwarmingscircuit ==> te plaatsen die het zonneverwarmingscircuit sluit als het zwembadwater bijvoorbeeld op 28 ° is en dus om het zwembadwater niet langer te verwarmen.

Veel eenvoudiger, goedkoper, geen energieverbruik.

Jouw mening?
Zal de klep voldoende stroom hebben?
Is het chloorbestendig?
Heeft iemand het al gedaan?

Bedankt voor uw geïnformeerde mening.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 01/07/08, 14:54

Ben een thermostatische klep ter grootte van zwembadleidingen uh het is niet gemakkelijk te vinden en nee, het zal niet voldoende stroom hebben ... maar ik heb het mis?

Anders zijn er gemotoriseerde PVC driewegkleppen maar het kost 3 € ... zonder regulering.

Geen enkel metaal is op lange termijn bestand tegen chloor, behalve titanium (zie picine-wisselaars).

Dus ik denk dat in het geval van directe zonneverwarming, aangezien de zon niet altijd schijnt, er geen regeling hoeft te zijn als deze handmatig is of helemaal niet.

Anders laat je je pomp iets minder vaak draaien, toch?
0 x
yannocram
x 17




par yannocram » 01/07/08, 15:21

Dank u voor uw reactie.

Het zonnecircuit heeft een diameter van 32. De gebruikte pomp is de filterpomp ==> Ik kan hem iets minder laten draaien, maar het water is misschien minder schoon: het is een balans om te vinden.

Als ik mijn twee Rainbird-magneetventielen toch aanbreng, hoe lang denk je dat ze chloor kunnen weerstaan?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 01/07/08, 15:25

Deze magneetventielen zijn van plastic, dus ze kunnen "een tijdje" meegaan, maar ze mogen niet gegeven worden ...

Dus wat heb je nodig 2? Als je aan één kant sluit, is dat dan genoeg?
0 x
yannocram
x 17




par yannocram » 01/07/08, 16:09

Ze zijn "te koop" voor minder dan € 30 bij mij thuis.

Ja, je hebt gelijk: één magneetklep is voldoende. Joy! Dus ik heb er maar één om te installeren.

(jammer: ik heb er twee gekocht ...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 01/07/08, 16:17

Ach, het is een deal.

U kunt de tweede altijd doorverkopen ... of teruggeven aan de verkoper ... u heeft hiervoor 2 dagen de tijd.

Het is daarom het beste om het te bestellen met een dry contact thermstat: eenvoudig en effectief.

Enige probleem (we komen er nog op terug) de sonde die het risico loopt niet van chloor te houden ...
0 x
yannocram
x 17




par yannocram » 01/07/08, 22:48

De temperatuursensor: Oregon Scientific THWR288 - Thermo Pool Probe (ongeveer € 60).
Ik neem aan dat het bestand is tegen chloor (ondergedompeld plastic onderdeel).
Beeld

In theorie wordt de temperatuur hersteld door middel van radiofrequentie, naar de computer, naar de huisbewoner, en keert dan terug via de draagstroom (X10 of PLCBU's) naar de droge contactor. De praktische implementatie moet nog gebeuren.

Tenzij een thermostatische oplossing kan werken ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 02/07/08, 09:41

Oula het ziet er allemaal een beetje ingewikkeld uit en ik vrees veel voor betrouwbaarheid in de loop van de tijd ... (ik denk al dat het op de batterij werkt)

Er zijn handschoenen met een speciale atmosfeer of vingers met een corrosieve atmosfeer, maar het kost snoep (maar we kunnen er ook een maken van PVC) ... waar je een eenvoudige droge contactthermostaat zou kunnen plaatsen voor 30 € maar die 10 jaar meegaat (tenminste ).

Aan de andere kant ben je 100% filliaire misschien is het niet wat je wilt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 02/07/08, 19:31

bonjour Christophe
Christophe schreef:Geen enkel metaal is op lange termijn bestand tegen chloor, behalve titanium (zie picine-wisselaars).

Afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en de vorm van chloor (nat of droog) variëren de eigenschappen van titanium van volledig inert (corrosie) tot extreem bros.

http://aida.ineris.fr/bref/brefca/le%20chlore.pdf

Voor dit gebruik van titanium, tussen de prijs en de voorzorgsmaatregelen, is het een oplossing om de problemen te zoeken en niet op te lossen : Mrgreen:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Remy47
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 08/04/20, 22:55

Re: Automatisering van het zonnecircuit van het zwembad




par Remy47 » 08/04/20, 22:58

Hallo,
Hoewel de post enkele jaren oud is, beproef ik mijn geluk. Momenteel voer ik een identieke montage uit voor de verwarming van mijn zwembad met leiding pe25.

Kunt u mij vertellen over uw ervaringen en uw feedback over meerdere jaren (veroudering van kleppen enz.)

dank u bij voorbaat
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten