De kwekerij van mijn tuin: slik en egel

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6

De kwekerij van mijn tuin: slik en egel




par bham » 23/06/08, 06:34

Hieronder een broedsel van 6 boerenzwaluwen, allemaal goed doorvoede jongen. Zwaluwen zijn grote roofdieren van vliegende insecten; het lijkt erop dat ouders bijna 400 km/dag kunnen vliegen om hun jongen te voeden; als dat geen energie-efficiëntie is!

En dan als laatste een broedsel van 5 egels dat ik net heb ontdekt en dat ik graag in de tuin zou willen houden, als slakkenafweermiddel.
Hey over slakkenkorrels, de egels eten ze op of eten de slakken die de brokjes hebben opgegeten. Kortom, het doodt ze langzaam en verwijdert alle immuunafweer van hun jongen.

Om nog maar te zwijgen van de hazelwormen die onder stapels hout broeden en ook slakkenliefhebbers zijn.

Beeld

Beeld

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 23/06/08, 09:28

Waaaaaaaaaaaa ik krijg bijna tranen in mijn ogen!

De ware natuur bestaat nog!

Kunnen we een egel reserveren? : Cheesy:

ps: hernoemd en verplaatst naar "tuin"
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 23/06/08, 10:08

Hallo,
Te schattig!

Dit jaar had ik in mijn kleine tuintje in Brussel twee nesten merels (een met 3 jongen en de andere met 4), een met houtduiven (3 jongen) en in een van mijn bonsai een nest pimpelmezen (4 jongen) .
Helaas heb ik geen camera meer, anders had ik ze gemaakt en hier gepost!

Voor egels moet je echter oppassen, het zijn grote eters en als je een afgesloten tuin hebt, moet je ze na een tijdje voeren omdat ze alles hebben opgegeten.
Vroeger woonde ik in Doornik en hadden we een grote omheinde tuin (+- 120m²) het was te klein voor een enkel individu, dus heb ik het na twee jaar in het wild vrijgelaten.
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 23/06/08, 10:10

Hé, dat doet me denken dat we ook (minstens) een nest in de tuin hebben: roodstaarten.

Zal proberen een foto te maken van de kleintjes (indien nog in leven?).
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 23/06/08, 10:24

Christophe schreef:Hé, dat doet me denken dat we ook (minstens) een nest in de tuin hebben: roodstaarten.

Zal proberen een foto te maken van de kleintjes (indien nog in leven?).


Ben, leven waarschijnlijk nog, maar hebben mogelijk het nest al verlaten. : Mrgreen:
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 23/06/08, 10:26

Christophe schreef:Waaaaaaaaaaaa ik krijg bijna tranen in mijn ogen!
De ware natuur bestaat nog!

Kunnen we een egel reserveren? : Cheesy:

Ja, de ware natuur bestaat nog, maar voor hoe lang?
Zwaluwen zijn zeldzaam, waarschijnlijk door minder insecten.
En de egels ook door de slakkenkorrels, de weg,...

Voor de egels heb ik ze bijna naar een opvangcentrum in de buurt van Saverne gebracht omdat ik de moeder overdag niet meer in het nest zag en ik kreeg te horen dat het niet normaal was en dat ik direct moest handelen: houd ze 24/24 warm met een warmwaterkruik, fles kattenmelk om de 4 uur, buikmassage naar behoefte, geurtjes als bonus en dit voor minstens 15 dagen, kortom geluk.
En oef, toen ik ze uit het nest haalde, zag ik dat de moeder er was.
Ik ging niet ver van het maken van een fout.
Dus Christophe, tenzij je in de verleiding komt om egelflesjes te geven, raad ik je aan om te wachten tot ze gespeend zijn om er een voor mij te halen. :D .

anders:
http://www.herissons.be/10conseils.htm

http://www.herisson.nom.fr/
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 23/06/08, 10:37

Chiche?

Denk je dat hij het transport kan doorstaan, dat hij in de tuin blijft staan ​​en dat hij het hier overleeft? Het is nog 3 uur rijden...

Zal de 2 sites lezen, zijn er misschien manieren om er wat aan te trekken? Kan dat niet makkelijker?

Au: http://valleech.club.fr/herisson/lesrisques.html

OORZAKEN VAN MORTALITEIT

Egels moeten het opnemen tegen hun natuurlijke vijanden: honden, katten, wezels, dassen, bunzingen, bruine beren, uilen, oehoes en vooral vossen. Deze roofdieren doden slechts 9% van de egels. Verdrinking, verwondingen, ouderdom veroorzaken 10% van de verliezen, uitputting en honger doden 13% van de individuen:

* parasitisme decimeert 8% van de beroepsbevolking (vliegen zijn een plaag, ze leggen eieren op zwakke dieren en maden verslinden de levende egel)
* verkeersongevallen elimineren 24%;
* Met een percentage van 26% is chemische vergiftiging de belangrijkste doodsoorzaak voor egels! voorbeeld van een slakkenverdelger
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 23/06/08, 10:47

De 2 sites zijn een beetje tegenstrijdig: de ene raadt aan babykatten/hondenmelk te geven en de andere om het nooit te geven...

Anders hebben we nu 2 katten... blijkbaar gaat het niet goed samen met egels :(

Ah uitstekend er is een centrum ver bij ons vandaan (20km): http://www.herissons.be/annuaire.htm

Het is misschien het beste om te adopteren, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 23/06/08, 12:14

Christophe schreef:Ah uitstekend er is een centrum ver bij ons vandaan (20km): http://www.herissons.be/annuaire.htm

Het is misschien het beste om te adopteren, toch?


Ja inderdaad en je kunt het bij kattenvoer laten blijven.
Maar pas op voor krassen (katten).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 23/06/08, 12:22

Ik begrijp niet hoe een kat een volwassen egel vol stekels kan aanvallen... hoewel als hij hun brokjes steelt, het begrijpelijk is : Cheesy:

We zullen doordeweeks het asiel bellen om te kijken of kat en egel biocompatibel zijn. :) en of we er daarom een ​​kunnen adopteren. Ik zal het je vertellen.
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 114-gasten