Hondenkots! ...

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Hondenkots! ...




par Grelinette » 12/08/21, 14:46

Hallo,

Deze poëtische naam duidt een zeer nieuwsgierig levend wezen aan.

We waren verrast om deze bezoeker te ontdekken die was gekomen om zich uit te spreiden op een stapel gesnipperde eiken- en pijnboomtakken.

Een zoektocht op het net heeft ons enkele zeer verrassende dingen geleerd over deze tuinreiziger, namelijk dat het een wezen is dat lang als een paddenstoel werd beschouwd, maar dat is het niet, het is een eencellige slijmzwam.

Lang werd gedacht dat hondenkots een schimmel was, maar we weten nu dat het eigenlijk een heel ander organisme is: een eencellige slijmzwam die in kolonies leeft. Myxomycetes vormen een phylum binnen het koninkrijk Protista, dat alle eukaryoten omvat die noch planten, noch dieren, noch schimmels zijn. Engelstaligen noemen slijmzwammen "slijmzwammen", wat veel gemakkelijker te spellen is dan slijmzwammen!
In tegenstelling tot schimmels, die onbeweeglijk zijn, klonteren de cellen in hondenbraaksel samen om een ​​mobiel "plasmodium" te vormen. Het plasmodium beweegt zich dan als een amoebe en glijdt 's nachts langzaam naar een andere locatie, terwijl het afval op de grond verteert. Dus elke ochtend is hondenkots nooit helemaal waar het de avond ervoor was of precies dezelfde vorm.

Het voedt zich met schimmels en bacteriën die het in stapels planten aantreft. Hij bracht ook het idee voor een film: Le Blob!

Het heeft de bijzonderheid om te bewegen om zijn voedsel te vinden. Versneld ziet het er zo uit:


We hebben het een paar dagen geobserveerd, het is even opwindend als smakelijk, maar het fascineert nieuwsgierige kinderen!

Meer details op deze website: https://jardinierparesseux.com/2020/07/ ... -surprend/

Afhankelijk van de regio's en landen draagt ​​het even poëtische namen: Heksenspuug, Caca de Lune, ... en als kers op de taart is het eetbaar en wordt het in sommige landen roerei gegeten. Jammie! :P
Hondenkots (1).jpg
Hondenkots (1).jpg (291.08 KiB) 9230 keer bekeken
Hondenkots (2).jpg
Hondenkots (2).jpg (287.26 KiB) 9230 keer bekeken
Hondenkots (3).jpg
Hondenkots (3).jpg (267.82 KiB) 9230 keer bekeken


Hé, ik maak van dit bericht gebruik om een ​​uitnodiging te versturen: ik organiseer een picknick in mijn tuin en het zal een gelegenheid zijn om nieuwe smaken te ontdekken... op basis van hondenkots! Gratis registratie. : Cheesy:
2 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Hondenkots!...




par Christophe » 12/08/21, 14:48

eh het is een BLOB jij denkt ?

De Blob waar we het hier over hebben: sciences-et-technologies / de-eencellige-half-schimmel-half-gist-blob-t15237.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Hondenkots!...




par Grelinette » 12/08/21, 14:55

Christophe schreef:eh het is een BLOB jij denkt ?

Ik vind het zo merkwaardig dat het in verschillende categorieën ingedeeld moest worden, blob, glijvorm, ... daarnaast kan het heel verschillende looks en kleuren aannemen (en kunnen ook smaken zijn : Cheesy: ) wat de wetenschappers die het waarnamen moet hebben verbijsterd.

Ik weet zeker dat als het in een doos zou worden gekweekt, het als kleintjes zou verkopen als "levend gezelschap", net als de late tamagotchi's die een paar jaar geleden een rage waren.

Nog een idee om rijk te worden! (als iemand geïnteresseerd is, ik verkoop het idee voor slechts 15% van de omzet en ik zorg voor de sporen; ik heb er een paar in reserve... Beeld)

(toevoeging: ik weet zeker dat er in de loop van de dagen een emotionele band kan ontstaan ​​met dit oorspronkelijke levende wezen, en dat we er zelfs in slagen om met hem te communiceren!
Ik zal proberen er een te adopteren! ik zal hem bellen bloby .)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Hondenkots!...




par Ahmed » 12/08/21, 16:43

Met vaak felle kleuren vind ik de blob best prettig om naar te kijken! 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14821
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: Hondenkots!...




par GuyGadeboisTheBack » 12/08/21, 16:45

Super glamoureus, het onderwerp! : Mrgreen:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Hondenkots!...




par Ahmed » 12/08/21, 18:01

...stop niet bij de titel! :D
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Hondenkots!...




par Grelinette » 13/08/21, 12:50

Ahmed schreef:...stop niet bij de titel! :D

Ik heb geaarzeld voor de titel... tussen Hondenkots, heksenspuug of maanpoep ! : Cheesy:
en ik weet zeker dat er andere mooie namen zijn voor deze tuinreiziger.

Daarnaast leer ik dat de blob in staat is om te denken en te leren, zonder hersenen!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Hondenkots!...




par Grelinette » 15/08/21, 11:59

Het groeit! :P :P :P



Ik ga beginnen met blob kweken!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten