Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Tom steenbok
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 29/06/20, 08:45

Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Tom steenbok » 29/06/20, 08:56

Hallo,

in zijn laatste boek, in het hoofdstuk over water, p.325, beveelt Didier Helmstetter het gebruik van de bloeddrukmeter aan. Ik dwaal een beetje af in vergelijking met de prijs.
Ik kan niet genoeg informatie vinden over de nadelen van de vochtmeter in vergelijking met de bloeddrukmeter.
De vochtmeter lijkt flexibeler, gebruiksvriendelijker en kost minder dan de bloeddrukmeter.

Heeft iemand beide gebruikt en kunnen ze hier wat licht op werpen?
Ik ben op zandgrond niet ver van de zee in het zuiden van Bretagne

Merci.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 29/06/20, 09:48

Hallo,
Ik heb niet gekocht en daarom niet gelezen (jammer voor mij) het tweede boek van Didier, dus ik ken de context van zijn hoofdstuk over bloeddrukmeters niet.

Een van de grote voordelen van de tensiometer is dat deze niet de hoeveelheid water in de bodem meet, maar de beschikbaarheid. Afhankelijk van het type grond is water voor dezelfde hoeveelheid water min of meer gemakkelijk te onttrekken. We kunnen dus voor dezelfde hoeveelheid water in de bodem in de ene grond een plant in zijn comfortzone hebben, en in een andere bodem een ​​plant onder waterstress.

Het kennen van de vochtigheid van de grond is daarom niet voldoende, het is dan nodig om deze meting te correleren met het type grond om te weten of er voldoende water is voor de planten of niet. Wanneer je op een enkele bodem werkt, komt het, eenmaal je de correlatie hebt geleerd, op hetzelfde neer omdat de bodem een ​​constante wordt en je leert de link te leggen tussen vochtigheid en beschikbaarheid.

Wat de kosten van bloeddrukmeters betreft, hangt het af van wat u wilt doen. Wilt u een automatische verklaring met gegevensback-up? of gewoon de spanning van de grond kunnen kennen wanneer je maar wilt?

In het eerste geval zijn dit producten bedoeld voor professionals, het is duur! Het is voor de verlichte doe-het-zelvers mogelijk om het voor niet al te dure kosten te vervaardigen, maar het vergt de vaardigheden voor de fabricage, de mogelijke programmering voor het aangesloten onderdeel en indien nodig de storingsdienst.

Voor puntmeting zijn er digitale bloeddrukmeters vanaf € 35, -. Het nadeel is dat de bloeddrukmeter geen mobiele sensor is, dat er een installatieprocedure is en dat de eerste meting een paar uur (1-2) nodig heeft om te stabiliseren. Dus als je op meerdere punten metingen wilt doen, heb je idealiter meerdere sensoren nodig.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 29/06/20, 11:22

Om het verschil tussen de hoeveelheid water in de bodem en de beschikbaarheid te illustreren:
2020-06-29_112051.png

bron: https://www.latelierpaysan.org/IMG/pdf/76819159.pdf
0 x
Radagast
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 30/05/21, 10:38

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Radagast » 30/05/21, 21:01

Oom Buzz schreef:Hallo,
Ik heb niet gekocht en daarom niet gelezen (jammer voor mij) het tweede boek van Didier, dus ik ken de context van zijn hoofdstuk over bloeddrukmeters niet.

Een van de grote voordelen van de tensiometer is dat deze niet de hoeveelheid water in de bodem meet, maar de beschikbaarheid. Afhankelijk van het type grond is water voor dezelfde hoeveelheid water min of meer gemakkelijk te onttrekken. We kunnen dus voor dezelfde hoeveelheid water in de bodem in de ene grond een plant in zijn comfortzone hebben, en in een andere bodem een ​​plant onder waterstress.

Het kennen van de vochtigheid van de grond is daarom niet voldoende, het is dan nodig om deze meting te correleren met het type grond om te weten of er voldoende water is voor de planten of niet. Wanneer je op een enkele bodem werkt, komt het, eenmaal je de correlatie hebt geleerd, op hetzelfde neer omdat de bodem een ​​constante wordt en je leert de link te leggen tussen vochtigheid en beschikbaarheid.

Wat de kosten van bloeddrukmeters betreft, hangt het af van wat u wilt doen. Wilt u een automatische verklaring met gegevensback-up? of gewoon de spanning van de grond kunnen kennen wanneer je maar wilt?

Bonsoir,
U lijkt het gebruik van de bloeddrukmeter onder de knie te hebben. Ik heb er net een gekocht (seltzner 20 cm) en de instructies zijn niet erg nauwkeurig. Kunt u mij vertellen hoeveel water ik erin moet doen? In de instructies zeggen ze tot aan de draad zonder te specificeren wat het is. Welk water moet ik erin doen? Ze verklaren de resultaten tussen 0 en 200 mbar, maar verder is er geen informatie. Kunt u mij helpen ?
Heel erg bedankt.
Goedenavond,
Marc
In het eerste geval zijn dit producten bedoeld voor professionals, het is duur! Het is voor de verlichte doe-het-zelvers mogelijk om het voor niet al te dure kosten te vervaardigen, maar het vergt de vaardigheden voor de fabricage, de mogelijke programmering voor het aangesloten onderdeel en indien nodig de storingsdienst.

Voor puntmeting zijn er digitale bloeddrukmeters vanaf € 35, -. Het nadeel is dat de bloeddrukmeter geen mobiele sensor is, dat er een installatieprocedure is en dat de eerste meting een paar uur (1-2) nodig heeft om te stabiliseren. Dus als je op meerdere punten metingen wilt doen, heb je idealiter meerdere sensoren nodig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 30/05/21, 23:15

Ik had een vochtmeter - een soort stokje dat je erin duwt, verondersteld om pH (fancy), temperatuur (correct) en vochtigheid (wat dan ook) te geven. Je kunt net zo goed je vinger in de grond steken! Als dat is waar je het over hebt...

Het is waar dat tensiometers duur zijn ... Maar ze geven de "spanning" aan, dat wil zeggen de kracht waarmee de grond water vasthoudt. Het is daarom vrij trouw, ongeacht de grond, van wat de planten het hoofd moeten bieden ...

Het is duur, maar hey, een grelinette kost veel meer!

Soms zijn het gewoon keuzes die we maken... Ik heb twee bloeddrukmeters voor de prijs van een kleintje!

Aan de andere kant vraag ik me af over "capacitieve vochtigheidssensoren", die nauwkeurig lijken. De "goedkope" cpateurs die online te vinden zijn, moeten worden aangesloten op "elektronische dozen" die de gegevens lezen en registreren ... Ik ben niet gevorderd. Als een "elektronica-ingenieur" dit wil onderzoeken ??? ik kan niet...

Als iemand wil beginnen??? : https://how2electronics.com/interface-c ... r-arduino/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 30/05/21, 23:42

Als iemand wil "tweaken", ben ik bereid te betalen voor de uitrusting en dan de betrouwbaarheid te beoordelen. Ik ben bezig met het "kalibreren" van een pot met een aardbeienplant met wegen en vergelijken met de spanningen van de tensiometer ... Het idee is om de curve te verkrijgen die het bodemvocht geeft (hoeveelheid water in de grond - door te wegen) als functie van de spanning (gemeten door de tensiometer). Dit geldt alleen voor mijn grond ...

Ik zal de evaluatie van de capacitieve meting in dezelfde grond kunnen doen ...
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 31/05/21, 09:40

Radagast schreef:Bonsoir,
U lijkt het gebruik van de bloeddrukmeter onder de knie te hebben. Ik heb er net een gekocht (seltzner 20 cm) en de instructies zijn niet erg nauwkeurig. Kunt u mij vertellen hoeveel water ik erin moet doen? In de instructies zeggen ze tot aan de draad zonder te specificeren wat het is. Welk water moet ik erin doen? Ze verklaren de resultaten tussen 0 en 200 mbar, maar verder is er geen informatie. Kunt u mij helpen ?
Heel erg bedankt.
Goedenavond,
Marc


Ik ken de bijzonderheden van Seltzner-tensiometers niet, maar normaal gesproken heb je voor een tensiometer zoveel mogelijk water nodig, de rest is lucht die het nadeel heeft samendrukbaar (en omgekeerd uitzetbaar) te zijn, wat betekent dat het volume varieert met de druk.
Wanneer we de lucht samenpersen, neemt de druk toe en omgekeerd neemt het volume af, en in de tegenovergestelde richting, wanneer we de druk verlagen, neemt het volume toe.
Bij een tensiometer zijn we aanvankelijk op atmosferische druk, maar als de bodemspanning toeneemt door gebrek aan water, probeert de bodem water uit de tensiometer te zuigen, waardoor de druk in de bloeddrukmeter daalt. Omdat het water bijna onsamendrukbaar is, neemt de druk af zonder dat het volume verandert: het water blijft in de tensiometer terwijl de grond het steeds meer probeert op te zuigen.
Aan de andere kant neemt de lucht in de tensiometer in volume toe naarmate de aanzuiging van de grond toeneemt, daarom migreert een deel van het water in de tensiometer van de tensiometer naar de grond, aangezien wat zich in de tensiometer bevindt (water + lucht) toeneemt in volume terwijl het volume van de bloeddrukmeter zelf vast blijft. Het zal dan nodig zijn dat water terugloopt naar de tensiometer wanneer de bodemvochtigheid weer stijgt.
Dus hoe meer lucht er in een tensiometer zit, hoe meer water er wordt uitgewisseld tussen de grond en de tensiometer waar het water heen en weer zou gaan, dit is een fenomeen dat moet worden geminimaliseerd, dus vul de bloeddrukmeter tot de rand.
Ik stel me voor dat wanneer ze zeggen tot aan de draad, dat betekent tot de rand (als de draad het bovenste deel is waar we de manometer schroeven die de druk aangeeft), sommige hebben een opening aan de zijkant om water bij te vullen zonder de manometer te verwijderen , de schroefdraad is die van de vuldop, ik ken de configuratie hier niet, maar grofweg zou het moeten zijn om zoveel mogelijk water te geven en omgekeerd om zo min mogelijk lucht achter te laten bij het sluiten.
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Oom Buzz » 31/05/21, 09:55

Did67 schreef:Als iemand wil "tweaken", ben ik bereid te betalen voor de uitrusting en dan de betrouwbaarheid te beoordelen. Ik ben bezig met het "kalibreren" van een pot met een aardbeienplant met wegen en vergelijken met de spanningen van de tensiometer ... Het idee is om de curve te verkrijgen die het bodemvocht geeft (hoeveelheid water in de grond - door te wegen) als functie van de spanning (gemeten door de tensiometer). Dit geldt alleen voor mijn grond ...

Ik zal de evaluatie van de capacitieve meting in dezelfde grond kunnen doen ...


Ik moet mijn bloeddruksensoren "verbeteren", vooral om ze te beschermen tegen vocht (oxidatie van de elektronica), en ze zijn niet autonoom: ze zijn radiografisch verbonden met een "server" die de geschiedenis registreert. Het werkt goed, maar er is "onderhoud" nodig, of het nu gaat om hardware (oxidatiefout) of software. Het allemaal "mainstream" maken om het te laten werken zonder de moeite te nemen om het draaiende te houden, kost veel werk.
Uit ervaring weet ik dat als iets werkt, zelfs niet succesvol is, ik de neiging heb om intellectueel mijn interesse te verliezen en door te gaan naar iets anders dat mijn nieuwsgierigheid prikkelt. 80% van het werk is al gedaan, maar de 20% die ontbreekt kost veel meer tijd dan wat al is gedaan, de motivatie neemt af naarmate het aandeel van de uitdaging overblijft, dit is het soort ding dat ik kan doen, maar dat duurt voor onbepaalde tijd...

Ter info, de sensor zelf zou ongeveer 15 € moeten kosten, het microcontrollergedeelte dat de sensor leest en de gegevens per radio verzendt ongeveer 30 € kant-en-klaar (met mini-zonnepaneel om het in eeuwigdurende werking te houden), kan door 2 worden gedeeld door te groot te maken het, de server is een Raspberry Pi met een radiomodule die ongeveer € 50 moet kosten.

Dat gezegd hebbende, moet ik nog steeds sensoren beschermen tegen regen / water, wat er ook gebeurt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 31/05/21, 10:41

Oom Buzz schreef:
Ik ken de bijzonderheden van Seltzner-tensiometers niet, maar normaal gesproken heb je voor een tensiometer zoveel mogelijk water nodig, de rest is lucht die het nadeel heeft samendrukbaar (en omgekeerd uitzetbaar) te zijn, wat betekent dat het volume varieert met de druk.
Wanneer we de lucht samenpersen, neemt de druk toe en omgekeerd neemt het volume af, en in de tegenovergestelde richting, wanneer we de druk verlagen, neemt het volume toe.
Bij een tensiometer zijn we aanvankelijk op atmosferische druk, maar als de bodemspanning toeneemt door gebrek aan water, probeert de bodem water uit de tensiometer te zuigen, waardoor de druk in de bloeddrukmeter daalt. Omdat het water bijna onsamendrukbaar is, neemt de druk af zonder dat het volume verandert: het water blijft in de tensiometer terwijl de grond het steeds meer probeert op te zuigen.
Aan de andere kant neemt de lucht in de tensiometer in volume toe naarmate de aanzuiging van de grond toeneemt, daarom migreert een deel van het water in de tensiometer van de tensiometer naar de grond, aangezien wat zich in de tensiometer bevindt (water + lucht) toeneemt in volume terwijl het volume van de bloeddrukmeter zelf vast blijft. Het zal dan nodig zijn dat water terugloopt naar de tensiometer wanneer de bodemvochtigheid weer stijgt.
Dus hoe meer lucht er in een tensiometer zit, hoe meer water er wordt uitgewisseld tussen de grond en de tensiometer waar het water heen en weer zou gaan, dit is een fenomeen dat moet worden geminimaliseerd, dus vul de bloeddrukmeter tot de rand.
Ik stel me voor dat wanneer ze zeggen tot aan de draad, dat betekent tot de rand (als de draad het bovenste deel is waar we de manometer schroeven die de druk aangeeft), sommige hebben een opening aan de zijkant om water bij te vullen zonder de manometer te verwijderen , de schroefdraad is die van de vuldop, ik ken de configuratie hier niet, maar grofweg zou het moeten zijn om zoveel mogelijk water te geven en omgekeerd om zo min mogelijk lucht achter te laten bij het sluiten.


Ik bevestig.

Het is noodzakelijk om een ​​minimum aan lucht achter te laten. Het is ook noodzakelijk om de kaars voor de eerste keer te "dippen". Zet dan water tot aan de "onderkant van de draad" - het is niet nodig dat men door de manometer vast te draaien het water - en dus de mano - onder druk zet! Van mijn kant vul ik zonder tot de rand te storen en ik leg mijn pink om een ​​klein watervacuüm te creëren dat overeenkomt met het hoofd van de mano ...!

We meten depressies: op het niveau van de poreuze kaars is er een "strijd" tussen de depressie in de tensio, die het water zou binnenbrengen als we in een pot vol water zouden weken en de kracht waarmee de grond het water vasthoudt 'water. De tensio meet deze balans. Dus uiteindelijk de kracht waarmee het water door de bodem wordt vastgehouden. En dat is wat we willen weten. Wanneer deze kracht te groot wordt, kunnen planten het water niet gemakkelijk genoeg opnemen - hun opbrengst daalt, dan verdorren ze!

De aanwezigheid van een beetje lucht is niet onbetaalbaar. Zelfs elastisch, het brengt de "spanning" over (het volume neemt toe, maar aan beide uiteinden van de luchtkolom is de depressie hetzelfde. Aan de andere kant, als er te veel is, bereikt de lucht natuurlijk het niveau van de luchtkolom. poreuze kaars Het systeem maakt zichzelf onschadelijk tegen de bodem ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vochtmeter vs. bloeddrukmonitor




par Did67 » 31/05/21, 10:44

Oom Buzz schreef:
Uit ervaring weet ik dat als iets werkt, zelfs niet succesvol is, ik de neiging heb om intellectueel mijn interesse te verliezen en door te gaan naar iets anders dat mijn nieuwsgierigheid prikkelt. 80% van het werk is al gedaan, maar de 20% die ontbreekt kost veel meer tijd dan wat al is gedaan, de motivatie neemt af naarmate het aandeel van de uitdaging overblijft, dit is het soort ding dat ik kan doen, maar dat duurt voor onbepaalde tijd...

.


Bijna alle "bouwplaatsen" op mijn huis (of in de moestuin) zijn slachtoffer van hetzelfde fenomeen!
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 112-gasten