Warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par epfyffer » 09/04/20, 08:11

Hallo,

In mijn project om mijn zwembad te verwarmen met een warmtewisselaar die wordt verwarmd door mijn zonnecollectoren, heb ik een warmtewisselaar teruggewonnen die werd gebruikt voor een zwembad van 40 m3, zonder merkteken, en voor een hap brood.

Ik heb sindsdien gelezen dat zout water (desinfectie van water door elektrolyse) een wisselaar kan vernietigen als deze niet van titanium is gemaakt.

Geen informatie over het product, hoe weet u waar het van gemaakt is? Ik heb getest met een magneet, de buitenkant is niet erg reactief op de magneet, terwijl de buizen aan de binnenkant super vastgelijmd zijn aan de magneet ... Geen meer info dan dat voor de 'instant.

Mijn vragen:
1. hoe bepaal je het metaal in kwestie?
2. Wat gebeurt er eigenlijk als ik dit systeem met hydrolyse op mijn installatie monteer?

dank u
0 x
_________________________
http://www.pouleto.ch/solaire
Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par epfyffer » 09/04/20, 08:47

20200409_075951.jpg


20200409_080030.jpg


Hier zijn de afbeeldingen van de wisselaar.
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par izentrop » 09/04/20, 11:13

Anders desinfecteert u met ozon, er lijkt geen elektrolyse te zijn https://piscineinfoservice.com/equipeme ... -ozonateur.
Wat hebben jullie nu allemaal met zwembaden, water is het cruciale probleem van de toekomst, maar waarom zou je het niet gebruiken als regenwatertank. : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par Flytox » 09/04/20, 11:59

epfyffer schreef:Hallo,

In mijn project om mijn zwembad te verwarmen met een warmtewisselaar die wordt verwarmd door mijn zonnecollectoren, heb ik een warmtewisselaar teruggewonnen die werd gebruikt voor een zwembad van 40 m3, zonder merkteken, en voor een hap brood.

Ik heb sindsdien gelezen dat zout water (desinfectie van water door elektrolyse) een wisselaar kan vernietigen als deze niet van titanium is gemaakt.

Geen informatie over het product, hoe weet u waar het van gemaakt is? Ik heb getest met een magneet, de buitenkant is niet erg reactief op de magneet, terwijl de buizen aan de binnenkant super vastgelijmd zijn aan de magneet ... Geen meer info dan dat voor de 'instant.

Mijn vragen:
1. hoe bepaal je het metaal in kwestie?
2. Wat gebeurt er eigenlijk als ik dit systeem met hydrolyse op mijn installatie monteer?

dank u


Titanium is perfect geschikt voor een wisselaar, maar het is niet magnetisch, dus alles wat aan de magneet blijft plakken moet van staal zijn (of nikkel als je erg rijk bent) : Mrgreen: ).
De foto lijkt een mengsel te tonen van kunststof (verticale fittingen), staal (horizontale inlaat- en uitlaatfittingen) en kan roestvrij staal zijn in de binnenpijpen.
Als u water heeft dat onder andere zout bevat, is het zeer vatbaar voor corrosie, vooral als er een mengsel van metalen in de installatie zit.

https://fixation.emile-maurin.fr/custom ... ldoc12.pdf

corrosie-galvanisch-infra-ldoc12.pdf
(45.62 KB) Downloaded keer 876


Het probleem met elektrolyten is dat corrosie de leidingen doorboort (mogelijk zeer snel afhankelijk van de omstandigheden).
Ten slotte mag je geen zoutwaterzwembad doen, maar als algemene regel geldt dat hoe minder je de metalen mengt, hoe minder je je verveelt. Het ‘volledig’ plastic (behalve de wisselaar) vermijdt veel problemen.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par Ahmed » 09/04/20, 12:33

Roestvrij staal kan al dan niet magnetisch zijn, afhankelijk van de samenstelling ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par Christophe » 09/04/20, 12:48

Ja, chloor "eet" roestvrij staal.

Zoutelektrolyse, vaak verkocht als "groen", is slechts een continue chloorregeneratie. Niet erg gezond of milieuvriendelijk dus ... het voordeel is dat we met zout omgaan in plaats van chloor ... Het is al gewonnen!

Het is duidelijk dat uw warmtewisselaar niet van titanium is gemaakt: de titanium onderdelen zijn veel doffer (minder glanzend) en neigen naar een "bruinachtige" kleur ...

Hier zijn titanium onderdelen:

stuk_titane.jpg
piece_titane.jpg (53.84 KB) 8732 keer bekeken


195314.jpg
195314.jpg (250.14 KB) keer bekeken 8732
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par GuyGadebois » 09/04/20, 12:52

Het lijkt mij dat roestvrij staal 316 bestand is tegen chloriden.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par Christophe » 09/04/20, 13:05

Gezien de lage kwaliteit van de constructie van deze wisselaar (die met name gegalvaniseerde onderdelen gebruikt), vertrouw niet te veel op het gebruik van "doordacht" en ongetwijfeld duur materiaal ... Ik zou het mis kunnen hebben ...

Nadat het 10 jaar kan zijn om 1 mm roestvrij staal te doorboren met de concentratie chloor in een zwembad ...

Zo goed ... een hap brood voor 10 jaar, de wiskunde is snel! : Cheesy:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par sicetaitsimple » 09/04/20, 14:11

Christophe schreef:Gezien de lage kwaliteit van de constructie van deze wisselaar (die met name gegalvaniseerde onderdelen gebruikt), vertrouw niet te veel op het gebruik van "doordacht" en ongetwijfeld duur materiaal ... Ik zou het mis kunnen hebben ...


Niet zeker of de "galva" ellebogen origineel zijn met de wisselaar. Misschien van de vorige installatie.

Bovendien vind ik ze op het gesloten circuit "glycolwater" geen probleem.
0 x
epfyffer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 08/06/11, 10:43
Plaats: Zwitserland
x 1

Re: warmtewisselaar: titanium of roestvrij staal? of andere ...?




par epfyffer » 09/04/20, 14:21

Bedankt voor je feedback,

De galva bevindt zich inderdaad op het zonnecircuit en de plastic hulzen worden gebruikt voor het zwembadcircuit.

Ik vraag me af waar het deel dat blauw is geverfd van is gemaakt ... het is niet-magnetisch, alleen het soldeer en de uiteinden tussen het soldeer en de gegalvaniseerde fittingen reageren op de magneet. Het interieur (het glycolcircuit), dat van roestvrij staal moet zijn gemaakt, plakt volledig aan de magneet.

We hebben een zwembad gevuld met irrigatiewater, bij mij is het niet-drinkbaar water dat wordt gewonnen uit de stortvloed en dat wordt gebruikt voor water.

Zout water is vooral prettig als je erin baadt, daarom hebben we voor dit systeem gekozen. Ook om stinkende chloortabletten te voorkomen ...

Als ik besluit om mijn wisselaar toch te monteren, zou hij dan nog 1 of 2 seizoenen meegaan of zal hij binnen 2 maanden doorboren?
0 x
_________________________

http://www.pouleto.ch/solaire

Onze kleine bijdrage aan een groenere wereld ...

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten