Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025

Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par Christophe » 13/02/19, 13:25

Insecten verdwijnen met hoge snelheid volgens een synthese van verschillende studies ... en het fenomeen is daarom wereldwijd a priori, niet gekoppeld aan het gebruik van bepaalde pesticiden ...

De redenen worden zelfs niet genoemd in dit artikel, dat tevreden is met uitspraken over de verdwijning maar zonder verklaring van de oorzaken:

Massale verdwijning van insecten: "De schaal is catastrofaal"

https://www.rtbf.be/info/dossier/la-pre ... d=10143888

Hun bewijs, dat wetenschappelijk zwaar is, is dat er minder insecten op de voorruit zitten! :| :schok:

Gedurende 20 jaar had ik echter altijd gelezen dat de opwarming de populatie van insecten zou vergroten door het enige thermische effect ...

Wat zijn de redenen voor deze verdwijning?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par Janic » 13/02/19, 13:34

Hun bewijs, dat wetenschappelijk zwaar is, is dat er minder insecten op de voorruit zitten!
er zijn veel jonge bestuurders die nog nooit een voorruit hebben gezien met vlekjes op insecten, vooral kleine vlinders. Persoonlijk is het jaren geleden dat ik mijn voorruit moest reinigen na het rijden overdag, zoals 's nachts . Het moet ook gezegd worden dat er niet veel bomen langs de wegen zijn, maar bij de doorgangen in het bos is het hetzelfde.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par sen-no-sen » 13/02/19, 13:44

Christophe schreef:Wat zijn de redenen voor deze verdwijning?


Dezelfde reden als voor alle andere vormen van leven: de invasie van natuurlijke ruimtes door technologie. Biosfeer versus technosfeer.
Galopperende verstedelijking, gebruik van allerlei pesticiden en verstoorders, ontbossing, opdrogen van wetlands, we kennen helaas het recept.

Ik zou heel benieuwd zijn naar de reactie van "biocido-sceptici" (sorry voor het neologisme) om ons uit te leggen dat dit op geen enkele manier te wijten is aan industriële activiteit! : Lol:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par Adrien (voormalig nico239) » 13/02/19, 19:19

wanhopig Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par Christophe » 14/02/19, 00:26

sen-no-sen schreef:Dezelfde reden als voor alle andere vormen van leven: de invasie van natuurlijke ruimtes door technologie. Biosfeer versus technosfeer.
Galopperende verstedelijking, gebruik van allerlei pesticiden en verstoorders, ontbossing, opdrogen van wetlands, we kennen helaas het recept.


Ik ben niet echt overtuigd van deze redenen ...

a) er zijn nog steeds veel niet-stedelijke gebieden ... we zijn ver van de genoemde planeet ...
b) 20 jaar geleden gebruikten we zoveel of zelfs meer pesticiden ...
c) het bos vordert (tenminste in Frankrijk)
d) er zijn de afgelopen jaren enkele overstromingen geweest ...

Ik vraag me af of insecten daarentegen niet gevoelig zijn voor elektromagnetische golven: omdat sinds 20 jaar de golven exploderen (GSM dan mobiel internet ...)

Moet wat studies vinden ...
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par Bardal » 14/02/19, 04:21

Het moet glyfosaat zijn ...

Het kan alleen glyfosaat zijn ... En Monsanto ...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par Janic » 14/02/19, 07:54

Het moet glyfosaat zijn ...

Het kan alleen glyfosaat zijn ... En Monsanto ...
Oef, eindelijk iemand die hem herkent! : Cheesy:

Christophe
u kent de weerstandstesten van materialen, in het bijzonder tot de rek waar sommige langwerpig, langwerpig en dan plotseling toegeven. In de natuur en gezien de complexiteit ervan, is de achteruitgang ervan ook langzaam en dit wordt maar heel weinig gezien ... tot de breuk waar alles op hetzelfde moment uit elkaar valt. Ons leven is erg kort en het duurt tientallen jaren voordat bepaalde verschijnselen zichtbaar zijn, zonder echter dit langzame verloop te begrijpen dat van oorzaak tot gevolg leidde. En net als kankers zijn er meerdere oorzaken die optellen (of erger nog vermenigvuldigen, want dit eindresultaat dat steeds meer mensen, dieren, planten, onder technologische druk, uiteindelijk ook vrijkomen. . (150.000 sterfgevallen door kanker per jaar in Frankrijk! En daar maakt niemand zich zorgen over) "Niet iedereen zou sterven, maar iedereen werd getroffen"dieren ziek van de plaag van La Fontaine.
1 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par ENERC » 14/02/19, 08:25

Nog een nummer:
- in een nationaal park is elke verse koeienmest bedekt met vliegen, dan vlinders als het begint te drogen, en dan kevers als het droog is. Het is het normale functioneren van de natuur.
- in een agrarisch gebied: enkele vliegen, zeldzame vlinders en geen kevers
- over de doggie neerslachtigheid: niets
Om te denken dat:
- de koe die alleen gras eet, doodt geen insecten,
- de koe gevuld met antibiotica doodt vlinders en kevers,
- dat junkfood voor honden alles dood maakt ...
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Biodiversiteit, het verdwijnen van insecten




par Janic » 14/02/19, 09:05

Om te denken dat:
- de koe die alleen gras eet, doodt geen insecten,
- de koe gevuld met antibiotica doodt vlinders en kevers,
- dat junkfood voor honden alles dood maakt ...
het verdwijnen van insecten is slechts een van de schijnbare epifenomen alsof er geen verband is tussen verschillende dingen.
Een koe doodt geen insecten vrijwillig, zelfs niet door ze in het midden van het gras op te nemen.
de koe gevuld met antibiotica doodt indirect mensen waarbij de consumptie van dieren met antibiotica menselijke inname niet effectief maakt wanneer dat nodig is, wat kan leiden tot de dood.
Wat de hond betreft, het eten is slechts de dumpende grond die de mens weigert op te nemen, omdat er niets in de industrie verloren mag gaan en zijn boter blijft maken ... yuck dan zeggen insecten! :?
1 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 112-gasten