olieboiler vervanging door korrelvormige beoordeling

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
vidoc67
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 13/03/09, 09:43

olieboiler vervanging door korrelvormige beoordeling




par vidoc67 » 06/04/09, 13:52

Hallo,

Wij hebben net als bcp het project om onze stookolieketel te vervangen door een pelletketel.

Ons verbruik rond de 2300 l stookolie per jaar voor een huis uit 1973 van 130 m² en 3 personen ECS inbegrepen. We vergroten de vloer tot een totale oppervlakte van ca. 300 m² en deze zeer goed geïsoleerde vloer is niet verwarmd (behalve de plaat). We schatten ons toekomstig verbruik op 3000 l of ongeveer 6 ton pellets. Ik was vergeten dat we in 67 zitten.

We willen een textielsilo, waarom, omdat een goede silo een garantie is voor een goede werking, we geen tijd hebben om een ​​silo te maken die 2 ramen in de kelder veroordeelt en de exp van onze brandstoftank van 5000 l laat zien dat de dag die je wilt om de installatie te wijzigen moet je breken en opnieuw doen en dat tegen een vergoeding. Kort...

We hebben offertes laten maken bij Okofen, ETA, Guntamatic, Hargassner en Paradigma (TRYBA), de Elzas is goed bevoorraad met Oostenrijkse merken wat betreft de nabijheid van reserveonderdelen, de Franse moederbedrijven zijn hier.

Het laat zien:

OKOFEN de ketel op het goedkoopste papier. Maar de basissilo is te klein, een 6t silo = bovenal is het een 8-22kw. We krijgen een schroeftransportsysteem aangeboden, volgens wat ik heb gelezen, kan dit storingen veroorzaken?

ETA PE 5-25 kw door afzuiging: 2 offertes een van onze vaste verwarmingsmonteur die ons een exorbitante prijs aanrekent voor de ketel en de silo ... exclusief. 1 andere aanbevolen door ETA France, is 2000 euro goedkoper op de ketel alleen. De installatie op prijsniveau en vrij dicht bij Okofen na onderhandeling met een silo van 6 ton. Kwaliteit gaat naar ETA.

Guntanatic Biostar 23 door aspiratie: ik hou van de ketel omdat hij beschikt over het minst complexe onderhoud dat alleen door de anderen kan worden gedaan, het is niet ver van 200 euro per jaar en de prestaties lijken erg goed. Het enige probleem is de iets duurdere prijs voor een installatie met directe schakeling die veel minder goed lijkt dan een installatie met een robotmengkraan zoals voorgesteld door de anderen...

Hargassner: het volledige bod de OKOFEN-installateur die ook niet adviseert, een ander komt en duwt ons om ETA te installeren en geeft ons geen schatting van dit merk. Jammer.

Paradigma: ga dus niet naar tryba, hun offerte is één regel en ze zijn 20% duurder dan een andere installateur. Voor een vermomde Okofen is het verschil duur... we geven het op.

Dus in totaal 7-8 quotes.


Alle offertes zijn gemaakt met zonne-energie en we komen uit op een bereik van 21800 tot 24000 euro, pelletketel, silo ~6t, gemengde 300 tank, 2 panelen, regul, verwijderen van 2 ketels, tank verwijderen, schoorsteenmantel.

Nu moet je kiezen:

ETA PE 25 (Viessmann zonne-energie)
Guntamatic Biostar afzuiging (Solar ESE)
OKOFEN-schroef (solar Sonnenkraft)

Jouw mening over deze merken?
Zonne-energie of niet?

Wat betreft de belastingvermindering, de Gunta wordt verkocht in een doosversie met een textielsilo, komt de silo in aanmerking of niet? a priori nee maar wat wordt er in dit geval gedaan als de installateur niet alleen de prijs van de silo kan geven..??

Het is interessant om de offertes op de MO te vergelijken de prijs van de onderdelen etc... we zien meteen de oplichter van de vakman.

: Lol:
Dernière édition par vidoc67 de 06 / 04 / 09, 13: 56, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 06/04/09, 15:25

Voor zover ik weet: ik koos voor Okofen, nadat ik dezelfde merken had bestudeerd, behalve ETA.

Ik heb de PESK 15 (met condens dus). Zuig model.

Ik denk niet dat directe kracht een bron van falen is. Het is in ieder geval iets eenvoudiger dan afzuiging (bij Okofen zuigt de afzuiging de pellets op die worden geëxtraheerd door... een schroef). Maar als u de voorkeur geeft aan afzuiging, bestaan ​​alle Okofen-modellen ook in afzuiging (er is een kleine meerprijs).

De keuze is uiteindelijk een weddenschap! Aangekomen in de 5 of 6 beste merken, is het alsof je kiest tussen 5 of 6 auto's van hetzelfde kaliber. Iedereen zal ervan overtuigd zijn dat die van hen de beste is.

Het eerste criterium: service na verkoop. Zoals je zegt, we hebben geluk in de Elzas, met het hoofdkantoor van de importeurs vaak ter plaatse (of, in het geval van Okofen, een lokale vertegenwoordiger, met een voorraad onderdelen, in Colmar - ik ging kijken, geloof hem)

De 2e: de competentie van de verwarmingstechnicus op het gebied van pellets. Ik blijf mensen op verschillende manieren helpen forums gestrand door hun verwarmingsmonteurs die helaas vaak niet veel weten over pelletketels!

De 3e: de intrinsieke prestaties van de machine (opbrengst, maar ook emissies - deeltjes, CO, NOx, enz...). En daar, als je Duits leest, ga je naar de volgende site en daar vind je de testprotocollen van een onafhankelijke Oostenrijkse organisatie. Je houdt van mij, een vergelijkende Excel-tabel... Je zet de prijs parallel en uiteindelijk zal de keuze niet zo ingewikkeld zijn.

http://blt.josephinum.at/index.php?id=653

Ten slotte deel ik uw mening over silo's niet: zelfbouw is de goedkoopste formule waarmee u precies kunt "vasthouden" aan de beschikbare ruimte! Nou, het is werk.

Zie hier mijn foto's: https://www.econologie.com/forums/photos-cha ... t5995.html
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 06/04/09, 15:28

slechts twee dingen:

1- kies het vermogen zorgvuldig voordat u het merk kiest. als je deze hebt gelezen forums, Ik heb het minstens 100 keer gezegd. en sommige problemen die op de berichten worden gemeld, zijn te wijten aan een overmacht die bijna systematisch door de installateurs wordt aangeboden. (gebruikt voor stookolie)
maak daarom vooral een thermische studie van de ketelafmetingen. het is niet zoals brandstof die onmiddellijk stopt en start. als je me wat meer info geeft over je huis en de bezettingsgewoonten van het huis, kan ik je een eerste benadering geven op basis van je huidige brandstofverbruik.

2- voor de zonneboiler moet u weten dat u deze NOOIT rendabel zult maken. het is niet dat ik wil voorkomen dat je er een plaatst, maar met je pelletketel die een groot deel van het jaar zal werken (in 67 is het een beetje koud) is de zonneboiler er gewoon om er mooi uit te zien en onze energie terug te geven belastinggeld (subsidies) aan installateurs.
doe de wiskunde om jezelf te overtuigen
Persoonlijk wordt er na 4 seizoenen met pellets warm water gemaakt voor 6 tot 7 maanden met pellets en de rest van de tijd met elektriciteit en dit is de goedkoopste investering EN verbruik. (eenvoudige en goedkope ballon met dubbele energie)

laatste ding: ik geef je geen advies over het merk omdat ik een okofen heb en daar zeer tevreden over ben. : Cheesy:
het heeft een voordeel: de mechanica is eenvoudig en er is geen zuurstofsensor (storingsbron)
voor de silo heeft u niet de mogelijkheid om een ​​buitenafdak tegen uw woning te bouwen? daarna pneumatisch of schroeftransport afhankelijk van de locatie van de silo / ketel.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
vidoc67
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 13/03/09, 09:43




par vidoc67 » 06/04/09, 15:51

dirk pitt welke informatie voor het huis? gemiddelde isolatie 1 verdieping + souterrain + dubbele beglazing, openslaande deuren en woonkamerraam op het zuidoosten, brandstofverbruik ~ 3000 l, inzet tijdens de tussenseizoenen.

De berekening op de zonne-energie heb ik gedaan en het is waar dat de afschrijving en minstens 15 tot 20 jaar maar de energie die het minst duur kost en die men niet betaalt... voor 300 euro de ton pellets mijn zonne-energie zou kunnen snel interessant worden.

Nu met de belastingvermindering kost een zonne-installatie 3000 euro om te vereenvoudigen, als ik zelfs 3.5% leent voor mijn verwarming over bijvoorbeeld 10 jaar, kost de rente me bijna 3000 euro, door zonne-energie + verwarming te doen hoop ik te hebben een nultarief PTZ, de afschrijving van het geheel nadert 7 jaar.

Okofen ja ik hou van en deze in mijn top met ETA en Gunta maar alleen het stalen verwarmingslichaam is gegarandeerd hoe lang? doe je het onderhoud zelf?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 06/04/09, 16:09

vidoc67 schreef:dirk pitt welke informatie voor het huis? gemiddelde isolatie 1 verdieping + souterrain + dubbele beglazing, openslaande deuren en woonkamerraam op het zuidoosten, brandstofverbruik ~ 3000 l, inzet tijdens de tussenseizoenen.


hoeveel steres hout u naast stookolie (gemiddeld) uitgeeft
maakt je cv-ketel warm water?
hoeveel mensen ?
verwarmingsintervalpercentage: is het 's nachts bij verlaagde temperatuur, overdag, welk percentage over het volledige seizoen (met weekends en feestdagen)

vidoc67 schreef: voor 300 euro per ton pellets zou mijn zonnebrand snel interessant kunnen worden.
?


nou nee, precies, kijk in detail.
in principe kosten pellets 1.5 keer minder dan elektriciteit bij dezelfde basisenergie.
warm water maken met pellets is minder efficiënt (opbrengst) betekent dat het uiteindelijk ongeveer dezelfde prijs is, rond de 8 cent per kwh.
tegen een tarief van 3000kwh warm water voor 4 personen per jaar, is dat ongeveer 240 euro per jaar aan warm water.
voor een boiler (zelfs gesubsidieerd) voor 3000 euro + gedoe en onderdelen om te vervangen of vloeistof om te vervangen, dat is ongeveer 4000 over 15 jaar, dat is een lange terugverdientijd.
Nou, dat gezegd hebbende, over 15 jaar is elektriciteit misschien 4 euro per kwh waard.
voor de pellet wed ik dat het de energie zal zijn die het langzaamst zal toenemen.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
vidoc67
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 13/03/09, 09:43




par vidoc67 » 06/04/09, 16:34

Hout naast weinig stookolie, zeg 2 kubieke meter.
Warm water alleen gemaakt door stookolie.
3 mensen.

Verlaagde temperatuur (18°) van 23 uur tot 00 uur en van 5 uur tot 00 uur, 9% van de tijd aangezien de ketel alleen warm water produceert van ~mei tot ~september.

ECS elektrisch bof ... Ik heb in het verleden gegeven en de elektriciteit zal binnenkort 30% afnemen ...

Ik vergelijk liever zonne-energie + pellets dan alleen pellets. Ik schat mijn pelletverbruik voor SWW in dit geval op 1t (ik heb binnenkort een extra stuk water) en we zijn nogal een consument.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 06/04/09, 17:14

vidoc67 schreef:Hout naast weinig stookolie, zeg 2 kubieke meter.
Warm water alleen gemaakt door stookolie.
3 mensen.

Verlaagde temperatuur (18°) van 23 uur tot 00 uur en van 5 uur tot 00 uur, 9% van de tijd aangezien de ketel alleen warm water produceert van ~mei tot ~september.


als ik in uw regio gemiddeld zo'n 3000DJU meet, geeft dat me een verlies van ongeveer 1.25W/m3.°C, wat niet geweldig is, maar consistent voor een huis uit de jaren '70 dat daarna geïsoleerd is.

met deze verliezen, om 19° binnen bij -15° buiten te behouden, heb je een ketel van 14 kW nodig.
als we het oppervlak vergroten tot 300 m2 voor vergelijkbare verliezen, duurt het ongeveer 26kw. aan de andere kant verbruikt u in dit geval bijna het dubbele van de huidige, dat wil zeggen ongeveer 4500 liter stookolie of 9 ton pellets. waarom zeg je dat je verbruik slechts van 2300 naar 3000 liter gaat door meer dan een verdubbeling van het te verwarmen volume???

vidoc67 schreef:
ECS elektrisch bof ... Ik heb in het verleden gegeven en de elektriciteit zal binnenkort 30% afnemen ...

Ik vergelijk liever zonne-energie + pellets dan alleen pellets. Ik schat mijn pelletverbruik voor SWW in dit geval op 1t (ik heb binnenkort een extra stuk water) en we zijn nogal een consument.


Nou, ik zei dat de prijs momenteel vergelijkbaar was tussen elektrisch en granulaat om alleen SWW te maken (afhankelijk van de opbrengst), maar zelfs als de twee veel stijgen (zeg gemiddeld 50%, wat veel is), is dat 450 euro per jaar warm water is nog bijna 9 jaar nodig om 4000 euro investering rendabel te maken.

Ik ben persoonlijk van plan om ook een zonne-ECS te plaatsen, maar het zal ofwel zelfgebouwd zijn of in commerciële elementen die door mij zijn gemonteerd. om het in 5 jaar rendabel te maken, mag de investering me niet meer dan 2000 euro kosten.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 06/04/09, 17:21

Dirk Pitt schreef:
2- voor de zonneboiler moet u weten dat u deze NOOIT rendabel zult maken. het is niet dat ik je ervan wil weerhouden er een aan te zetten, maar met je pelletketel die het grootste deel van het jaar zal werken (in 67, het is een beetje koud) de zonneboiler, .


Ik ben het vaak eens met Dirk, maar hier zou ik een beetje nuanceren:

1) Ik heb mijn Okofen net vanmorgen uitgezet, ik was hem begin november begonnen, lijkt het mij... Nee, we hebben potentieel 6 maanden zonder boiler in de Elzas... Continentaal klimaat: kouder l winter, warmer in de zomer...

2) Ik ben het met hem eens over de pure financiële winstgevendheid van CESI; mijn CESI kon in 15 jaar worden afgeschreven in vergelijking met stookolie, maar in vergelijking met pellets is het minder...

3° Dat gezegd hebbende, gebruik de boiler niet alleen om het water te verwarmen; prestatie is belabberd...

4) Dus de vraag naar de tweede bron voor de zomer rijst:

a) elektriciteit, ja: maar welke prijsevolutie? en je zou niet "filosofisch" tegen kernenergie moeten zijn...

b) zonne-energie: waarschijnlijk niet strikt winstgevend vanuit financieel oogpunt, althans voorlopig, maar meer bevredigend vanuit moreel oogpunt; en wat een genot om te douchen als het warme water "zonne-energie" is; het is niet alleen geld in het leven; dus ik ben eigenlijk en bewust bereid om wat meer te betalen, dat klopt.
0 x
vidoc67
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 13/03/09, 09:43




par vidoc67 » 06/04/09, 17:28

Waarom 2300 tot 3000l.

De vloer wordt vandaag "verwarmd" door de plaat, wat morgen niet veel zal veranderen, zelfs niet met een parketvloer.

Midden in de winter dit jaar bij -15° was het 's morgens nog 10° dus de verwarming die nodig zal zijn is maar een "extraatje" om de 19° te halen. Het is zeer goed geïsoleerd en de zolder zal binnenkort wat meer zijn.

Alle installateurs die kwamen, leken het eens te zijn met mijn schatting.

Ik denk dat een ketel die <= 25 kw moduleert ruimschoots voldoende is. Ik stelde ook de vraag om over te schakelen naar een 15kw, bcp. Mij werd verteld dat het op vol vermogen inderdaad heel eerlijk zal zijn ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 06/04/09, 17:30

vidoc67 schreef:d

... alleen het stalen verwarmingslichaam is gegarandeerd voor hoe lang? doe je het onderhoud zelf?


Garantie: uit geheugen = 5 jaar

Eerlijk gezegd maak ik me geen zorgen over staal: bij correct gebruik vernedert een pelletketel niet; binnen is het droog: het "roet" zet zich neer in de vorm van een fijn vilt... Niets te maken met de corrosieve condensatie van bepaalde houtgestookte ketels...

Ik weet dat dit argument wordt aangevoerd door fabrikanten die chamotte gebruiken (vanwege het erfgoed van de houtketel in bepaalde merken). Persoonlijk geloof ik het niet. Dit houdt mij alleen maar bezig.

Onderhoud, ik heb deze zomer "minimaal" gedaan (slechts 3 of 4 maanden gebruik). Het is best te doen voor een gemiddelde klusjesman (het is gewoon rommelig, niet echt ingewikkeld). Moet voorzichtig en methodisch zijn (demonteer en monteer in volgorde).
Dernière édition par Did67 de 06 / 04 / 09, 17: 46, 1 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 292 gasten