Time tracking operatie op de ketel OKOFEN

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Time tracking operatie op de ketel OKOFEN




par Dirk Pitt » 27/10/08, 10:44

In het begin van de winter, stel ik voor om de startnummers en de uren van de werking van uw pelletketel OKOFEN volgen. Ik vond het zeer nuttig om eerst te controleren of de ketel is bemeten bij huis. Dan, hoewel het in theorie goed formaat, de oorspronkelijke instellingen die in het algemeen niet geschikt voor uw specifieke geval. Door het maken van een verklaring alle 15 dagen of maanden, kunt u de evolutie van de waarden te volgen, vooral als u wijzigingen aanbrengt.

Om de verdiensten van de aanpak te begrijpen, zou ik een kleine herinnering willen maken aan het "korrels" -bestand dat ik voor de forum :
Verwarmen van een huis is een systeem in constante balans tussen warmtestroom ontsnapt uit het huis (verliezen, ventilatie, enz.), En een warmte-instroom (verwarming, zon, mensen binnen ( niet lachen: elke persoon brengt 100W).
Gehele jaar nodig voor het verwarmen van een huis varieert, maar een korte tijdschaal (enkele uren), er een warmtevraag die kan worden gedefinieerd als bijna vast. Dit vereist stookwaarde is altijd minder dan het maximale vermogen van de ketel. Hoe de ketel wordt het echt past bij het vermogen dat nodig? Door de regelgeving systeem, maar vooral beheerd door voortdurend.
Als de brander van uw olie ketel 30kW werkt, levert 30kW! Als de noodzaak om in het huis ligt op slechts 10kW, de brander stopt 2 / 3 van de tijd op het gemiddelde.
Een olie- of gasbrander start in enkele seconden en stopt direct; een houtvuur NO.
De "hash" van de macht door on / off is zeer slecht geschikt voor het verbranden van hout. pelletketel fabrikanten hebben getracht manieren om de macht ketels moduleren door verschillende meer of minder effectief apparaten die ik zal niet detail hier. Het belangrijkste is om te begrijpen dat de modulatie is altijd een minimumdrempel, en de opbrengst is meestal veel beter dicht bij vol vermogen als de minimumdrempel.
Dus als je pelletketel bij een maximaal vermogen 30kW zoals uw oude ketel brandstof olie, het heeft een minimaal vermogen met verminderde modulatie kan 8 of 9kW. Wanneer de warmtebehoefte is 4 of 5 kW, stopt 50% van de tijd. Tijdens elke start-up fase, zal het meer elektriciteit verbruiken (om de pellets te zetten), en gaat naar pellets die mis gaan of niet verbranden afval; en het zal een betreurenswaardige prestaties. Bij het stoppen, zal het ook energie verspillen door het vegen van de foyer met een luchtstroom (om veiligheidsredenen), het verzenden van de passage calorieën in de open haard.
Conclusie: Een ruime pelletketel en een goed gereguleerde regelgeving moeten werken voor lange periodes om effectief te zijn. Om een ​​orde van grootte te geven, zou ik zeggen dat perioden waarin onder 30 of 40 minuten niet gunstig zijn (terwijl een stookolie ketel werkt soms 5mn). Naast de bevriezing periode maar beter kort zijn, omdat in dit geval herstart beter (aanwezigheid embers). Het is beter pelletketel werkt 40mn en stopt 10mn dan het omgekeerde.

Onderstaande ....
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 27/10/08, 10:51

Dus we zullen zien hoe u de parameters van de rente op OKOFEN ketels (zoals elders ik heb geleerd dat zegt "EUKOFEN" omdat er een umlaut over de O).
-a druk op de knop aan de linkerkant van het scherm in te schakelen op het scherm is normaal gesproken uitgeschakeld. We zien verschijnen "pellet control" en de ketel temperatuur

-Je Hebt twee kleine schroeven die de voorkant boiler paneel om toegang te krijgen tot het bedieningspaneel te houden te verwijderen.

Beeld

-in het draaien van de wijzerplaat aangegeven op de foto, het brengt verschillende parameters. Die van bijzonder belang voor ons zijn P112: NB start en P113: TPS totale operatie. De operationele tps begrijpt natuurlijk dat de tijd waarop de brander werkt.

Beeld

-de verlaat de instellingen, draait u de knop om "terug te keren P100 druk op" en druk op de toets.

Beeld

Door het aantal bedrijfsuren van de brander te delen door het aantal starts, krijgen we de gemiddelde bedrijfstijd van elke sequentie van de brander.
Deze parameter is de P114 maar over het algemeen dus als je wilt om de verandering te zien, zal het voldoen aan de reguliere interval waarden en bereken het geen uren en start nb tussen elke meting.

in feite is de parameter geeft de tijd van P115 laatste oordeel en niet de gemiddelde TPS stopt als ik dacht even na.

Met wat zei ik hierboven, als je een gemiddelde tijd van minder operatie 30minutes, verdachte overdimensionering of onjuiste instelling van de ketel.

Het zou interessant zijn om ook de cumulatieve bedrijfstijd van de kleine granulaatvoer schroef in de brander die een goed beeld van de consumptie zou geven. Helaas heeft deze instelling niet bestaat.

alstublieft; in de hoop dat dit zal helpen vestigen uw beste boiler voor geoptimaliseerd verbruik van pellets.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 28/10/08, 00:44

Geweldig topic! Ik denk niet dat veel van de ketel had opgenomen parameter!

Het zou goed zijn als u uw resultaten met Did67 die ook een boiler Pellets ÖkoFEN vergelijken (hoe hij uitgesproken als uw leverancier?)!

Hier is geïnstalleerd: https://www.econologie.com/forums/photos-cha ... t5995.html

ps: hoe doe je zo goed een foto van een digitaal scherm te maken? Je bent in de macro-modus?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 28/10/08, 08:42

inderdaad, zou het interessant zijn dan anderen kijken naar deze waarden te vergelijken zijn. Ik stuurde een mp is mooi peer Helene heeft een nieuwe ketel.
Ik heb een Excel-bestand van de maand waarden per maand op de eerste stookseizoen toen ik was bezig met een heleboel instellingen.

in feite heeft de ketel veel meer parameters dan dat. mijn installateur "vergat" zijn installatiehandleiding met alle interessante parameters, degene die ik daar liet zien zijn voor iedereen toegankelijk.
de parameters die op dit scherm worden weergegeven zijn de "ketel" -parameters die moeten worden onderscheiden van de "regeling" -parameters die zijn opgenomen in de verwarmingsregelaar (het zwarte blok in het midden van het dashboard) die zijn eigen heeft display en dat het vooral mogelijk maakt om temperaturen, verwarmingscurves, SWW en prioriteiten aan te passen met zonne-energie indien aanwezig. het is vooral daar dat het nodig is om te schrapen om de verwarmingsinstellingen te verfijnen. Vooral de verlagingsparameters voor de nachttemperatuur bezorgden me het moeilijk.
het goed, er zijn twee handboeken: 1 hyper vereenvoudigd met hoe de regel comfort en eco-uur of iets meer; en een meer compleet met veel interessante instellingen.

voor foto's van het scherm, een al lang bestaande timer expo (om niet te bewegen wanneer struikelen)
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Peer Belle Helene
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 389
Inschrijving: 16/05/07, 09:21
Plaats: Het zuiden
x 1




par Peer Belle Helene » 14/11/08, 21:21

Goedenavond Dirk,

Ik ontdekte je post vanavond. Het is zeer interessant en goed gedetailleerd. Ik heb niet ontvangen uw Mp :| het is raar, maar goed het belangrijkste is dat ik de post te lezen hier.
Dan is onze boiler aan de gang sinds oktober 1er. En deze maand was erg warm start thuis : Mrgreen: want slecht afgestelde ketel Ik denk dat we gaven een binnentemperatuur 22 23 ° ° gemiddeld. Een verschrikking voor ons vooral ik eindelijk die gebruikt werd om het leven met 19 °.
We kwamen om te strippen om t-shirt te voltooien dus het was warm, het was ondraaglijk te beperken.
Ik wachtte drie weken voor de verwarming herinnerde, ik dacht dat het was de tijd dat alles is in volle gang zijn (een idee dat nog steeds blonde : Mrgreen: ) En totdat we draai de knop in de keuken geïnstalleerd, in de hoop dat het gewoon de temperatuur, maar niets te doen zou verlagen.

Ik was een beetje verbaasd omdat onze oude verwarming, we hadden een kamerthermostaat in de keuken en bijvoorbeeld wanneer de zon scheen, onze keuken is zuid, en veel verwarming doet niet af aan de weg, verwarmen genoeg zon om ons te verwarmen.
Hier is het niet helemaal hetzelfde, het was zonnig buiten, maar de ketel stopt niet.

De verwarming kwamen twee weken. Hij liet de bocht in twee punten Ik denk (weet niet of ik herinner me alles) en van ei ademt de temperatuur van het huis zijn 19 20 ° °.
in de sterke kamers gelukkig hebben we thermostaatkranen zodat we nooit warm werd.

nachts het gedeelte ketel, en tenslotte de verwarming uitgeschakeld en verwarmt warm water indien nodig.
Trouwens, daar ook voor warm water hadden we een paar "zorgen" van afstelling en het staat nog niet aan de top denk ik. De hele zomer geen probleem met zonne-energie, de ketel heeft bijna nooit gewerkt. Sinds eind september zitten we 's avonds soms zonder warm water. Het was echter niet te wijten aan een toename van het verbruik, nee het zijn twee douches en zou meer warm water.
De bal is 300 liter, maar als ik alles te lezen op het paneel, wanneer de boiler 's nachts met de ketel is het hoge deel dat verwarmt. Dus naar beneden het water blijft warm of koud.
Door nadelen als het de zon die verandert, verwarmt de bodem van de ballon en dan geen zorgen ik veronderstel omdat warmte stijgt.
Tot slot is dit mijn aftrek (de blonde : Mrgreen: ) En ik geef toe dat ik niet de verwarming niet te vragen als het ging.

Nou als dit gebeurt we hebben niet meer warm water, werd het duidelijk dat het was genoeg om druk op de toets op het bedieningspaneel en het warmt zeer snel. C'st maar nog steeds een beetje raar want ik vind systeem. Maar dat is geen big deal.

Door nadelen Ik weet inderdaad niet hoe lang de ketel werkt vooral dat het is super stil (in tegenstelling tot de andere), dus ik zal (vergezeld van mijn man) gaan morgen na uw advies aan de letter (I durf niets aan omdat het zo mijn complex lijkt) en maak de verklaring.

We legen voor de eerste keer dat de as van vorige week, het was gevuld met iets meer dan de helft. En er was geen onverbrande pellet we keken.

Kort voor de eerste zes weken gebruik kan ik zeggen .... goed verwarmt te veel in het begin en het zal ons een beetje tijd om te leren en te begrijpen.

Het enige dat is jammer, want je zegt dat het is niet bekend hoeveel pellets worden geconsumeerd. We kijken naar elke week door het raam van de baan en we zagen een kleine afdaling, maar moeilijk om een ​​bedrag te schatten.

Nou, ik was spraakzaam, sorry : Mrgreen: en ik zal u laten weten van mijn uitspraken.

Goedenavond. biz. Hélène
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 14/11/08, 21:43

extra, blij dat het goed gaat. zult u zien dat de stooklijn waarschijnlijk nog aanpassing zal ondergaan, omdat het soms inpression is het goed om een ​​bepaalde temperatuur, maar zodra de buitentemperatuur verandert, het is goed.
Ik kan u adviseren is om je indrukken mee in een notebook. Date stijl, buitentemperatuur, de ingestelde thermostaat en de werkelijke binnentemperatuur. als je een tiental waarden, kunt u afleiden wat te veranderen op de curve. U kunt het zelf, doe geen behoefte aan verwarming, maar ik raad u te wijzen op de oorspronkelijke waarden van de voet verwarming en helling.
Nog een tip: gebruik van verwarming en warm water programma's met dezelfde lichtjes gespreid uur.
inderdaad is het niet nodig om de ketel op nachtschakelaar alleen warm water. had beter produceren het warm water op dezelfde tijdstippen als verwarming behalve het eerste uur van verwarmen of is het beter om de gehele warmte de temperatuur van het huis te brengen en start een uur na de ECS.
altijd op ECS, deze ketel heeft een intelligente parameter; anti-legionellose. Eén dag per week, is ECS bij een hogere temperatuur gemonteerd, zodat u laag genoeg om de resterende tijd kunt aanpassen (50 ° C) om minder te verbruiken.

lees de doc, het is zeer informatief. Als u niet beschikt over de volledige doc, de vraag naar verwarming. in het ergste geval kan ik het online te zetten.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/11/08, 18:29

Dirk Pitt schreef:extra, blij dat het goed gaat. zult u zien dat de stooklijn waarschijnlijk nog aanpassing zal ondergaan, omdat het soms inpression is het goed om een ​​bepaalde temperatuur, maar zodra de buitentemperatuur veranderingen is meer goed ..


Ravi ook! En ik heb ook altijd hack!

Normaal voor een curve, het kan twee winters zijn voor de beller, omdat het wordt gedaan door iteratie. Ik heb de methode op de forum Futura ...

Ik heb parameters genoteerd op een Excel-tabel om op te volgen ... Ik wil daarom deelnemen aan uw proces (ter informatie, mijn "afwezigheid" was een totale computerstoring, geen berichten meer, niet meer Internet ... ik heb er net een gekocht en ben verbonden ...)

Ik heb de "installateur" -gids, die me in staat stelt om de parameters van rang 4 of 5 of 6 op de regeling of die van de 2xx-serie op de ketel te begrijpen ...

Dirk, ik weet niet of je de codes gereserveerd voor installateurs? Ik slaagde erin ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/11/08, 18:42

Peer Belle Helene schreef:
Ik was een beetje verbaasd omdat onze oude verwarming, we hadden een kamerthermostaat in de keuken en bijvoorbeeld wanneer de zon scheen, onze keuken is zuid, en veel verwarming doet niet af aan de weg, verwarmen genoeg zon om ons te verwarmen.
Hier is het niet helemaal hetzelfde, het was zonnig buiten, maar de ketel stopt niet.
Goedenavond. biz. Hélène


Heeft u een binnenatmosfeer sensor op uw ökofen (we spreken "eukofen" uit, het is in tegenspraak met de woorden "öko" = ecologisch / organisch en Ofen = pöelle) ???

Ik heb één, is het niet reageren, omdat de parameter 3-6 over de verordening was nul (fabrieksinstelling) Hoewel de vermenigvuldigingsfactor van de correctie die de ketel afhankelijk van de afwijking moet worden vermeld. Mijn verwarming was vergeten (maar het is goed!).

Laat het me uitleggen:

als uw sensor vaststelt dat de temperatuur is 22 ° C in plaats van 20 ° gewenst (ik neem dat als voorbeeld - dit is temperarure regel), zal de temperatuur met exmple verminderen beginnen water 10 ° als je de 3 6 5-instelling op ...

Aangezien ik dit doe, het is hyper-reactief. Ik zette 5 (ik ben vloerverwarming).

Dit is een optie (goedkoop, vijftig geheugen euro). Dit kan toevoegen. Een kabel trekken en aansluiten.

Het maakt het ook mogelijk om de "dag" -modus te forceren. Dus ik heb de "gereduceerde" modus heel vroeg op de avond geprogrammeerd. Als we wat langer blijven, 'forceer ik'. Het is niet nodig om naar de ketel te gaan, dit gebeurt vanuit de woonkamer, op de sonde.

Anders, als het "iedereen onder de dekens" is, vertraagt ​​de ketel heel vroeg zonder te draaien voor niets.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/11/08, 18:51

Peer Belle Helene schreef:De bal is 300 liter, maar als ik alles te lezen op het paneel, wanneer de boiler 's nachts met de ketel is het hoge deel dat verwarmt. Dus naar beneden het water blijft warm of koud.
Door nadelen als het de zon die verandert, verwarmt de bodem van de ballon en dan geen zorgen ik veronderstel omdat warmte stijgt.
Tot slot is dit mijn aftrek (de blonde: mrgreen :) en ik moet toegeven dat ik niet de verwarming niet te vragen als het ging.

Nou als dit gebeurt we hebben niet meer warm water, werd het duidelijk dat het was genoeg om druk op de toets op het bedieningspaneel en het warmt zeer snel. C'st maar nog steeds een beetje raar want ik vind systeem. Maar dat is geen big deal.


Waarschuwing blondjes! Het is precies zoals dat. En het moet worden als deze: warm water op de top, niet schiften in de douche en Gebruik koud water aan de onderkant om een ​​zonne-calorie vast te leggen.

Aan de andere kant moet er een fout zijn in uw programmering, want de ketel moet het opwarmen "bovenaan" "voltooien" net voor de behoeften indien nodig, dat wil zeggen, als de zonnewinst niet voldoende was. Ik heb twee periodes geprogrammeerd: een 's avonds, van 17 uur tot 19 uur, voor de douches terug van school / terug van het werk en een' s morgens (6 uur tot 30 uur), voor de "wekdouches" ... Ik denk dat ik 7 ° C heb gezet. Het lijkt mij dat het; er is een temperatuur van 30 ° C: als het geen 50 ° C is, "gaat" de ketel automatisch "omhoog" naar 5 ° C. Behalve één dag (anti-legionnellose programma).

Daar vindt u de override knop is goed. Maar normaal gesproken is het belang van het programma om dit te doen door het reguleren en hebben chude water wanneer nodig. Maar niet meer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/11/08, 19:03

Peer Belle Helene schreef:Het enige dat is jammer, want je zegt dat het is niet bekend hoeveel pellets worden geconsumeerd. We kijken naar elke week door het raam van de baan en we zagen een kleine afdaling, maar moeilijk om een ​​bedrag te schatten.


Goedenavond. biz. Hélène


Tuurlijk! Ik begreep niet dat zij dwaas in ÖkoFEN punt geen beroep te doen op de notulen van de werking van de doseerschroef waren!

Met het vacuüm-systeem, de parameter P186 geeft uren werking van de zuig- turbine. Het lijkt erop dat er ook het aantal draaiuren van de silo winning schroef (maar ik kan daar niet vinden in de doc). Dus na mijn re gevulde silo, kan ik grofweg berekenen proportionaliteit. Maar het zal niet erg laat, omdat ze alleen de uren te registreren!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 230-gasten