Optimalisatie van een open haard insert

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
noelkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/12/04, 18:41
Plaats: NANTES




par noelkiller » 04/12/04, 17:42

Hallo,
Er komt af en toe een idee in mijn hoofd op en ik zou graag jouw mening willen horen:

in een open haard als je een houtblok verbrandt, wordt niet alles omgezet in energie (warmte)

Als we het gewicht van het houtblok + het zuurstofverbruik vergelijken met de as + CO2 + verschillende dampen
we verkrijgen een heel klein verschil dat overeenkomt met de energie van de vrijkomende warmte
(Ik heb dat lang geleden gelezen en ik weet niet waar...)

Dus waarom niet doen zoals de PMC, namelijk de resterende (hete) rook opnieuw injecteren tegelijk met nieuwe lucht (anders de vlam doven...) met een ventilatiesysteem
Dit alles in plaats van dat onverbrande rook (en hitte) door het dak gaat?

Wat denk jij?

grote fout :(
of waarom niet?
0 x
Vrede
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 11/11/04, 18:30




par Vrede » 05/12/04, 00:03

Yeah,
Op dezelfde manier zouden we de kippen (of ander vee) hun uitwerpselen kunnen laten consumeren om de opbrengst te verhogen en een maximum aan tarwe te maken... : Lol:
...en waarom dan geen mannen, die eten al zoveel zee**...

....nou, het is oké, ik ga uit...:unsure: :unsure:

Kortom, ik geloof dat dit is wat veel ontwerpers van hoogrendementskachels (of ketels) proberen te bereiken: een betere verbranding, door de temperatuur van de haard (brander) te verhogen door de oxidatiemiddel (o2) te forceren, door de brandstof naar de haard te spuiten max om de kwaliteit van het mengsel te verhogen, maar ook door de verblijftijd van de gassen te vergroten, en soms zelfs door de dampen aan de uitlaat te condenseren om de verdampingsenergie terug te winnen (in dit geval water...). enzovoort enzovoort
Wanneer moet je de dampen door een pantonereactor laten gaan... waarvoor energie nodig is... om de gassen te forceren... met een venturi? misschien is jouw idee nog niet zo gek... om te graven... :P
Om u te inspireren is de ketelbrander van het Pantone-systeem al gemaakt door de heer David (http://quanthomme.free.fr/pantone/paged ... David8.htm)
We maken frietovens en zelfs tarwe of andere granen die betere opbrengsten opleveren en proberen het milieu beter te respecteren (maar duur)...


Sorry voor het grapje, ik denk dat je het me zult vergeven, ik ben een gelukkige vegetariër.
:D
0 x
Avatar de l'utilisateur
noelkiller
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/12/04, 18:41
Plaats: NANTES




par noelkiller » 05/12/04, 10:23

Salut!
Ik ben geen vegetariër, maar ik ben het met je eens.

Intensieve landbouw, legbatterijen, het voedsel dat ze eten (diermeel of andere onzin, ook al zijn het planten als ze groeien, ze krijgen veel pesticiden in het gezicht)
Om welke dieren het ook gaat, het levert vlees op dat goedkoop is, maar uiteindelijk niet goed.
Mijn ouders fokken kippen voor hun persoonlijke rekening en tussen de smaak van hun kip en de kip in de batterij is het echt dag en nacht!

[Jean-Pierre Koffe mode AAN]
"Het is zo lelijk als wat dan ook, het houdt geen stand, het is... het is... maar het is stront! VOILA!"
[Jean-Pierre Koffe-modus UIT]


Om terug te keren naar het onderwerp (we dwalen af, maar het blaast stoom af B) )

Hoogrendementsketels zien er interessant uit, maar ik suggereerde iets eenvoudigers:
Beeld
een stopcontact op de doorvoer naar het dak
een frisse luchtinlaat
we mengen alles en sturen het met een ventilator terug naar de schoorsteen:
- verse verwarmde lucht
- de rest van de onverbrande rook...

Aan de andere kant: is het mogelijk om rook opnieuw te verbranden?
Als dit niet mogelijk is, heeft mijn systeem geen enkel nut, behalve om de lucht die binnenkomt te verwarmen...
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 08/12/04, 16:29

:P
Hallo,
Het idee is op zichzelf niet slecht, maar heeft verschillende nadelen, waarvan sommige niet onbelangrijk zijn!!!
Het systeem moet ZEER gecontroleerd worden, want als de haard op enig moment te weinig zuurstof krijgt, zal er CO of koolmonoxide ontstaan, een zeer giftig en geurloos gas. :(

In feite zou het nodig zijn om een ​​soort "naverbranding" van de gassen die vrijkomen in de schoorsteen tot stand te brengen, maar ik denk dat dit niet zo eenvoudig te implementeren is om betrouwbaar en vooral zonder gevaren te zijn!

A+ :P B)
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 19/10/07, 18:42

Dag

Ik lanceer het onderwerp haardoptimalisatie opnieuw omdat ik een project heb om een ​​inzethaard te installeren op een haard die vandaag de dag niet meer wordt gebruikt omdat het rookkanaal vernieuwd moet worden en misschien hebben sommigen er al over nagedacht.

Het principe van warmteterugwinning op het afvoerkanaal voor verbrand gas bestaat al bij gas- of olieketels die bekend staan ​​als "met zuignappen".
Het idee van het concentrische kanaal heeft, voor zover ik weet, twee belangrijke voordelen

De eerste: er is slechts één "doorgang" nodig om de gassen te evacueren en de lucht naar de haard te brengen
Door de roep om buitenlucht wordt voorkomen dat de haard wordt voorzien van (onnodig) verwarmde lucht van binnenuit

De tweede: er vindt een warmte-uitwisseling plaats in het concentrische kanaal, door de passage tegen de stroom in van de uitgaande en inkomende gassen
De verbrande gassen worden gekoeld totdat ze naar buiten komen, en de binnenkomende lucht wordt opgewarmd naar de haard
Dit heeft het voordeel dat het maximale aantal calorieën uit de dampen wordt teruggewonnen en dat de temperatuur in de haard wereldwijd wordt opgewarmd door de komst van hete lucht.
Er kan ventilatie worden geïnstalleerd bij de schoorsteenuitlaat om een ​​lichte depressie in de haard te creëren (voorkomt lekkages en stof buiten de inzet) en de binnenkomende lucht te "forceren" om naar de haard af te dalen

Er zijn ongetwijfeld klassieke nadelen: condensatie, afzettingen, enz., maar er zijn ongetwijfeld ook oplossingen.
Vertel me wat je denkt

dank u

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 20/10/07, 00:18

Hallo Fred
Fred schreef: Yeah,
Op dezelfde manier zouden we de kippen (of ander vee) hun uitwerpselen kunnen laten consumeren om de opbrengst te verhogen en een maximum aan tarwe te maken... : Lol:
...en waarom dan geen mannen, die eten al zoveel zee**...


Als je de mogelijkheid hebt om de film "Forbidden America" ​​te zien, het is een film van 20 of 30 jaar geleden, dat is al klaar! Om fastfood te voeren waren er pluimveehouders die hadden opgemerkt dat er in de uitwerpselen van pluimvee een zeer groot percentage onverteerde zaden enz. zat, en daarom een ​​zeer belangrijke "voedende" kracht. :schok:

Dus de Amerikaanse uitkeringen verplichtten zich, ze installeerden de kippen in draadkooien om de uitwerpselen op te vangen. Deze werden verzameld en klaargemaakt (gedroogd + antibiotica) en opnieuw gemengd met nieuw voer. Natuurlijk laat de film daarna zien dat mensen genieten van de kip... zo griezelig als de hel.

Looping, ik vind je oplossing leuk, ik had me een soortgelijke oplossing voorgesteld. Voor "geforceerde" ventilatie zou, indien er aanzienlijke aanpassingsmogelijkheden voor de luchtstroom aanwezig zijn, een werking zonder grote ongemakken mogelijk moeten zijn. 8)
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 20/10/07, 03:46

noelkiller schreef: Salut!
[Jean-Pierre Koffe mode AAN]

Om terug te keren naar het onderwerp (we dwalen af, maar het blaast stoom af B) )

Hoogrendementsketels zien er interessant uit, maar ik suggereerde iets eenvoudigers:
Beeld
een stopcontact op de doorvoer naar het dak
een frisse luchtinlaat
we mengen alles en sturen het met een ventilator terug naar de schoorsteen:
- verse verwarmde lucht
- de rest van de onverbrande rook...

Aan de andere kant: is het mogelijk om rook opnieuw te verbranden?
Als dit niet mogelijk is, heeft mijn systeem geen enkel nut, behalve om de lucht die binnenkomt te verwarmen...



Dag
U zou toch niet de ERG-klep voor haarden uitvinden?
In dit principe was het gemaakt van een oliehaard om de rollen op de bouwplaats te verwarmen
het insturen van voorverwarmde verbrandingslucht is op zich al een voordeel
in de industrie doen alle ovens dit, waardoor hogere temperaturen en een lager brandstofverbruik kunnen worden bereikt

Bij een houthaard mag de temperatuur van de schoorsteen niet te veel dalen, anders krijgt de schoorsteen geen trek en ontstaat er condensatie en creost waardoor de schoorsteen verstopt raakt.
zo voorkomen we dat er warmte via de schoorsteen komt
rechtstreeks uit de kachel, maar niet te ver in de schoorsteen

Andre
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 20/10/07, 07:33

Hallo,
Voordat u een dergelijk systeem maakt, is het beter om na te denken over het kopen van een goede kachel.
http://www.poele-a-bois.fr/faq/bi-combustion.html
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 20/10/07, 20:32

Hallo aan u

Ik ben de jongste, vandaag ingeschreven.
Ik verwarm al 15 jaar met hout.
Ik heb mijn huis een beetje heringericht.
Ik installeerde een automatische trekregelaar, geregeld door de temperatuur van de dampen, installeerde ook een kleine watertank boven de vlammen en vorig jaar verving ik het embervasthoudrooster door een gietijzeren radiatorelement waar ook water doorheen stroomt.
Allemaal in serie geschakeld op de retour van de olieketel.
Ik verwarm mijn huis van 150 m² plus een garage van 32 m², met 15 kubieke meter hout en maximaal 250 liter stookolie per jaar.

Ik ook, het idee om de dampen op te vangen en ze terug te sturen naar de hete sintels kwam bij me op.
Ik zou zelfs meer willen zeggen, ik had me zelfs voorgesteld de open haard te pantoneren.

Eén ding is van fundamenteel belang voor huishoudens: koel de dampen nooit af , anders is het gegarandeerd bistre!
Dus, Noelkiller, ik raad je af om verse lucht met de dampen te mengen, de leidingen zullen verstopt raken.
Aan de andere kant, als het hele systeem beperkt blijft tot de open haard en vooral tot de hitte, denk ik dat het mogelijk is, en waarom niet, zoals ik hierboven al zei, de dampen pantoniseren.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 20/10/07, 22:44

Dag

De start van dit onderwerp dateert uit 2004

Ik geloof niet dat de eerstehulpverleners de laatste opmerkingen over het principe van het opnieuw injecteren van dampen of het intensief fokken van kippen hebben gelezen, maar van mijn kant heb ik ze goed gelezen

Voor mijn project is hier een kleine schets die het principe presenteert

Let op: ik heb niets tegen kachels, echter vind ik het gevaarlijk voor kinderen en de directe omgeving (vanwege de warmte die vrijkomt)
Daarnaast hoop ik het water in het cv-circuit te kunnen verwarmen

Op conceptniveau denk ik dat er niets erg ingewikkelds is
aangezien de roestvrijstalen behuizing van een bestaande leiding (bijvoorbeeld in bushels) gewoonlijk op de bestaande wordt aangebracht
Over het algemeen denken we er niet aan om de ruimte tussen de roestvrijstalen buis en het kanaal eromheen te gebruiken om buitenlucht naar de haard te brengen.
De trek van een schoorsteen is zodanig dat deze vaak leidt tot het binnendringen van verse buitenlucht door depressie en hier moet als eerste ingegrepen worden.
Mijn schoorsteen bevindt zich in het midden van een kamer, dus het is moeilijk om in een muur te boren om een ​​buitenluchtkanaal te creëren.
Voor het verwarmingseffect van de binnenkomende lucht is het principe eenvoudig en bekend
De enige onzekerheid is de condensatie en verstopping van het rookafvoerkanaal
Ik plande de verticale hoofdbuis na de afwijking en een recuperator eronder voor alles wat er niet vanzelf uit zou komen en voor het vegen

A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 445-gasten