Ketel cyclustijd oekofen pellematic

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
cassette1968
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/22, 08:54
x 1

Ketel cyclustijd oekofen pellematic




par cassette1968 » 07/11/22, 09:02

Hallo,
Mijn ketel geeft gemiddelde cycli van 20 minuten aan, wat mij weinig lijkt; wat kan er gedaan worden om deze cycli te vergroten?
Huis met twee verdiepingen van 230 m2 in Deux Sèvres. Gietijzeren radiatoren met thermostaat; Helling: 0,9 en voet op 30; comfortabel van 6u tot 21u (20°) en gereduceerd (18°);
Zolderisolatie 2 jaar geleden vernieuwd, muren van binnenuit geïsoleerd; de gevraagde 20° zijn er. 3-weg ventiel;
Hartelijk dank voor uw feedback.
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 505

Re: cyclusduur oekofen pellematic boiler




par phil59 » 07/11/22, 16:15

Pelletketels weet ik niet, maar mijn oude ketel van 50 kW, de eerste start duurde vaak niet langer dan 10 minuten, en daarna waren het 5 minuten cycli, zelfs om te starten op een buffertank van 500L, van praktisch op 20° tot eindig op 40....

Degene die ik vanmorgen weer op de weg heb gezet, gaat niet veel verder dan 5 minuten, al is het maar een 23 kW....

Voor een hydro-pelletkachel is het beter om deze meerdere uren achter elkaar te laten draaien.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
cassette1968
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/22, 08:54
x 1

Re: cyclusduur oekofen pellematic boiler




par cassette1968 » 07/11/22, 17:00

Dank u voor uw antwoord !! maar na veel discussies over de forum Ik denk dat mijn cycli te kort zijn!!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: cyclusduur oekofen pellematic boiler




par sicetaitsimple » 07/11/22, 18:07

casuette1968 schreef:Dank u voor uw antwoord !! maar na veel discussies over de forum Ik denk dat mijn cycli te kort zijn!!

Eerlijk gezegd heb ik geen persoonlijke ervaring met pelletketels, maar waarom zou een cyclus van 20 minuten te kort zijn?
Wat is 20 minuten opwarmen en hoeveel stops, of 20 minuten tussen twee starts?
Vooral omdat het nog niet koud is, zou het met het intreden van de winter moeten veranderen denk ik.
0 x
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: cyclusduur oekofen pellematic boiler




par jean.caissepas » 07/11/22, 19:59

casuette1968 schreef:Dank u voor uw antwoord !! maar na veel discussies over de forum Ik denk dat mijn cycli te kort zijn!!


Ik heb een pelletkachel die hetzelfde probleem had als jij.
Ik heb 2 parameters gewijzigd om cycli tussen 30 en 90 minuten te hebben:
- minimaal verwarmingsvermogen (1/5)
- delta tussen minimum en maximum temperatuur verhoogd van 2 naar 4 graden (ingewikkeld omdat je de onderhoudshandleiding moet opvragen en de onderhoudscode moet kunnen berekenen)

Ik had genoeg van het opstart- en reinigingsgeluid aan het begin en einde van de cyclus (ventilatoren automatisch op volle snelheid zonder aanpassing mogelijk)
Bovendien worden de spanningen en mechanische slijtage door de afkoelingsuitzetting van het metaal sterk verminderd omdat er minder cycli zijn.
A+
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
cassette1968
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/22, 08:54
x 1

Re: Oekofen pellematic boiler cyclustijd




par cassette1968 » 08/11/22, 08:52

Hallo,
Ik weet niet of ik het verwarmingsvermogen van mijn ketel kan wijzigen of hoe?
iemand die mij kan begeleiden?
Merci.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Oekofen pellematic boiler cyclustijd




par sicetaitsimple » 08/11/22, 16:13

Je hoeft misschien niet te haasten om het vermogen te willen verlagen, vooral omdat je een groot huis hebt (230m2) en je zegt dat het goed werkt "de gevraagde 20° zijn er".

Trouwens, welk vermogen heeft je ketel?

Anders is het nodig om, om het vermogen te verlagen, in te grijpen op het verwarmingslichaam door een paar kanalen te blokkeren en vervolgens de instellingen te hervatten, zie p 64 en meer
https://www.maineenergysystems.com/wp-c ... ktuell.pdf
als dit uw model is.
Kortom, zeker mogelijk als je een kleine klusser bent, maar het is toch niet zomaar een instelling veranderen met de afstandsbediening.

Persoonlijk zou ik wachten op de eerste koude periodes en kijken hoe het evolueert voordat ik iets aanraak.
0 x
cassette1968
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 07/11/22, 08:54
x 1

Re: Oekofen pellematic boiler cyclustijd




par cassette1968 » 08/11/22, 17:25

Bedankt voor deze terugkeer ik wacht op de kou !! het is een 25 KW mijn ketel !!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Oekofen pellematic boiler cyclustijd




par sicetaitsimple » 08/11/22, 17:39

casuette1968 schreef:Bedankt voor deze terugkeer ik wacht op de kou !! het is een 25 KW mijn ketel !!


25kW voor 230m2 in een niet erg koude afdeling (Deux-Sèvres), dat zou het moeten doen, zonder overdreven groot te zijn.
Ja, ik denk dat het gedurende een volledige verwarmingsperiode moet worden geobserveerd voordat eventuele wijzigingen worden overwogen,
vooral wanneer het resultaat (het handhaven van de gewenste temperatuur) als goed wordt beoordeeld.
We hebben hierover gezien forum zoveel ervaringen waar het mis ging....
0 x
Pierre61
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 28/11/22, 10:45
x 1

Re: Oekofen pellematic boiler cyclustijd




par Pierre61 » 28/11/22, 10:55

casuette1968 schreef:Hallo,
Mijn ketel geeft gemiddelde cycli van 20 minuten aan, wat mij weinig lijkt; wat kan er gedaan worden om deze cycli te vergroten?
Huis met twee verdiepingen van 230 m2 in Deux Sèvres. Gietijzeren radiatoren met thermostaat; Helling: 0,9 en voet op 30; comfortabel van 6u tot 21u (20°) en gereduceerd (18°);
Zolderisolatie 2 jaar geleden vernieuwd, muren van binnenuit geïsoleerd; de gevraagde 20° zijn er. 3-weg ventiel;
Hartelijk dank voor uw feedback.



Ter info, ik heb een Pellematic compact 32kW, mijn cycli zijn tussen 35 en 45 min, wat volgens de technicus Oekofen overeenkomt met een goede grootte van de ketel in verhouding tot het huis (300m2, 3,5m onder plafond)
Je zou een helling van 30 tot 35 voet en een helling van 1,4 moeten hebben met je opstelling dicht bij de mijne
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 244-gasten