Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par Christophe » 27/08/22, 18:21

Gezien de exploderende energieprijzen (zelfs als het voor sommigen moeilijk is...uiteindelijk is het een goede zaak voor het milieu en doet het goede ideeën herleven zoals die in dit onderwerp 8) ... Macron zei het: het einde van overvloed, weet je wat!) dus ik breng dit oude idee van warmteterugwinning uit grijs water al besproken op forum jaar geleden en in meerdere onderwerpen (doe een zoekopdracht)

Een douche is gemiddeld 2 kWh (zie berekeningen hier: https://www.econologie.com/calcul-cout- ... chauffage/ ), een 250L bad is 8 tot 10 kWh, een wasmachine van 2 tot 4.5 kWh, een vaatwasser ongeveer 1 kWh (verschillende bronnen op internet)...het idee zou daarom zijn om het grijze water thermisch te bufferen in een geïsoleerde behuizing van het huis om de resterende calorieën terug te winnen...

Voor een gezin van 4 personen kunnen we dus uitkomen op enkele tientallen kWh die elke dag in het grijze water gaan... als het 20 kWh is, komt dat overeen met 2.5 L stookolie (gecorrigeerde opbrengst)! Gedurende 6 maanden stookseizoen kunnen 350L-equivalenten worden bespaard, het is helemaal niet niets!

Er zijn (gepubliceerde) pogingen gedaan om calorieën uit de sifon te halen, maar het werkt niet goed: het is duur, dus het is niet winstgevend en het zit vol gedoe (verstopping)!

Zie: waterpomp-filtratie/warmteterugwinning-van-de-douche-een-frans-onderscheidt-t11302.html

Dus waarom niet, veel eenvoudiger, een buffertank van een paar honderd L maken op een geïsoleerde plaats in de kelder, kruipruimte of een andere kamer in het geïsoleerde volume om deze calorieën passief terug te winnen terwijl het nog hete grijze water afkoelt? :? :? :?

Voor het benodigde volume zou het voldoende zijn om dat van uw grootste badkuip te nemen en er een coef op aan te brengen. van 1.5 wat mij meer dan genoeg lijkt...kortom, 500L zal meer dan genoeg zijn!

Er blijft de concrete praktijk: er zal onvermijdelijk vuil zijn dat zich ophoopt in de buffer en daarom zal het nodig zijn om te zorgen voor een gemakkelijke reiniging... (maximaal één keer per jaar dat zou goed zijn...)

Ideeën plannen?

ps: ik geef toe dat dit onderwerp niet onschuldig is, ik heb zojuist de muren van mijn kruipruimte geïsoleerd en ik heb een schijnbare grijswaterafvoer! Dus het prikkelt me ​​om het idee te testen! Afhankelijk van het huis, zal de moeilijkheid zijn om de afvoer van al het grijze water te centraliseren... of je moet meerdere buffertanks plaatsen... om gezien te worden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par GuyGadeboisTheBack » 27/08/22, 18:23

Niet alleen de calorieën moeten worden teruggewonnen, ook de vloot.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par Christophe » 27/08/22, 18:29

Ja absoluut, goed mee eens en het een staat het ander niet in de weg!

Hoewel het herstellen van de vloot wanneer je doucht bij Tahiti Douche of andere smerige kuikens (oeps...) van L'Oréal et cie, ik weet niet zeker of de groenten of je tuin in het algemeen waarderen...voor het toilet misschien maar daar het hydraulisch samenstel is een gasfabriek...

Lees het artikel over de kosten van een douche, ik had de prijs van water en kWh onderscheiden (ten koste van de tijd...)

https://www.econologie.com/calcul-cout- ... chauffage/
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par sicetaitsimple » 27/08/22, 18:52

Christophe schreef:Dus waarom niet, veel eenvoudiger, een buffertank van een paar honderd L maken op een geïsoleerde plaats in de kelder, kruipruimte of een andere kamer in het geïsoleerde volume om deze calorieën passief terug te winnen terwijl het nog hete grijze water afkoelt?


Wilt u, om er zeker van te zijn dat u het goed begrepen heeft, "gewoon" een tank installeren waarin het grijze water arriveert, waarbij de warmteterugwinning wordt gedaan zonder warmtewisselaar, alleen door convectie/straling van de wanden van de tank?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par Christophe » 27/08/22, 18:54

Dat is het ... vandaar het feit van:

a) installeer het ding in een geïsoleerde ruimte of beter in de verwarmde ruimte (zoals een berging achter de keuken...)

b) een vrij groot volume hebben (afhankelijk van het verbruik van de inzittenden)

De "nieuwe" wateren moeten lang genoeg stagneren om al hun calorieën te verspreiden ... een goed gemaakte tank zou het lukken ... idealiter aluminium! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6458
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par Macro » 27/08/22, 19:03

En recupereer alleen het hete grijze water... een wasmachine zendt heet water uit net na het wassen... De 5 of 7 spoelbeurten zijn koud...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par Christophe » 27/08/22, 19:19

Dat is onhandelbare Macro... nou ja, maar super ingewikkeld om in te stellen omdat je de cycli van de machine moet detecteren en elke machine heeft zijn eigen cycli... grote puinhoop om in perspectief te beheren (hetzelfde voor het gebruik van koud kraanwater. ..) :schok: :schok:

Het maakt niet uit: het spoelwater komt er in ieder geval in het begin lauw uit en... als het volume groot genoeg is, verandert het algehele calorieherstel niet... het duurt alleen wat langer... .

Uiteraard moet je het ding niet op een kraan zetten waar alleen koud water uitkomt met grote volumes...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par GuyGadeboisTheBack » 27/08/22, 19:26

Christophe schreef:Nog steeds de vloot aan het herstellen als je doucht bij de Tahiti Shower of andere smerige kuikens (oeps...) van L'Oréal et cie...

Niets van dat alles bij ons. Aleppo zeep (20, 30, 40% laurierolie), biologische shampoos in zeepstaven, 100% natuurlijke tandpasta en basta.
Anders heb ik een thermostaatkraan geplaatst voor de voeding van de wasmachine en de vaatwasser, verwarmd door de zonneboiler.
Dernière édition par GuyGadeboisTheBack de 27 / 08 / 22, 19: 31, 1 keer bewerkt.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par sicetaitsimple » 27/08/22, 19:31

Eerlijk gezegd ben ik niet overtuigd...Omdat al dit water (behalve wassen op 60°C) ongeveer maximaal 35°C is, is een deel ervan ook koud water (zie opmerking van Macro maar ook waswater in de keuken bijvoorbeeld), het zal koud worden tijdens de reis naar de veerboot,...
Kortom, ik denk dat de gemiddelde temperatuur van de tank niet enorm zal zijn en dat het uitgewisselde vermogen minimaal zal zijn, omdat het in een geïsoleerd volume van het huis hoort te zijn.
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: Energiebesparing: thermische opslag van nog warm grijs afvalwater in een kelder of geïsoleerde ruimte?




par GuyGadeboisTheBack » 27/08/22, 19:34

In de winter laten we het water in de badkuip tot het koud is, zodat we de calorieën direct in de badkamer terugwinnen. (In de zomer wassen we niet... : Mrgreen: )
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 320-gasten