Risico op condensatie bij installatie van de dampremmende laag

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Mages
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/12/20, 09:56
x 1

Risico op condensatie bij installatie van de dampremmende laag




par Mages » 08/12/20, 10:13

Bonjour à tous,

Ik heb me net hier geregistreerd forum na een zoekopdracht op internet die me bij een gerelateerd onderwerp bracht, maar die mijn vragen niet beantwoordt.

Ik bouw mijn vakwerkhuis.
De muren respecteren het volgende constructiesysteem (int -> ext):

Gipsplaat + gerecycled papier
Tegen scheidingswandframe geïsoleerd in watten + hennep meer dan 45 mm
Hygrovariabel dampvertragend membraan SD 0,25 tot 25
Houtwol 145 mm
Schoorplaat gemaakt van hout meer dan 16 mm
[Regenscherm met hoge waterdampdoorlaatbaarheid]
60 mm houtvezel buitenisolatie
Kalkpleister in 3 lagen (twee lijmmortels + één afwerkingspleister)

Ik heb de binnenisolatie een paar weken geleden afgemaakt en ben bezig met de stoomrem.

Door het document van de fabrikant opnieuw te lezen, las ik dit:

"Om condensvorming te voorkomen, dient de luchtdichte verlijming van het XXXXXXX-membraan onmiddellijk na de plaatsing van de thermische isolatie (op rollen of in panelen) te gebeuren. Dit geldt in het bijzonder voor werken in winter."

De binnenisolatiewerkzaamheden slepen zich voort en sommige panelen zijn al bijna een jaar op hun plaats.

Wat denk jij?

Bedankt voor uw hulp.
Mages
1 x
Mages
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/12/20, 09:56
x 1

Betreft: risico op condensatie bij het installeren van de dampremmende laag




par Mages » 08/12/20, 15:23

Ik had geen antwoord of opmerking op mijn vragen, maar ik denk dat ik het zelf heb gevonden.

Door andere documentatie van de fabrikant te lezen (en niet de fabrikant zoals ik in de eerste post schreef) zie ik dat dit advies is voor "doe-het-zelvers".

advies aan klusjesmannen
Installeer de dampvertrager samen met de thermische isolatie. Als het in de winter relatief lang zonder dampvertrager blijft, bestaat er kans op condensatie.


Dus ik denk dat dit het geval is als het huis te lang wordt verwarmd en nieuwe isolatie wordt geïnstalleerd zonder dampvertrager. In dit geval zal de waterdamp van binnen naar buiten migreren en condenseren in de isolatie.

In mijn geval zijn de luchtvochtigheid en de temperatuur binnen en buiten het huis bijna hetzelfde, dus het is onmogelijk dat de waterdamp in de isolatie condenseert. Ik checkte een online simulator in en belde de fabrikant die mij bevestigde dat er in het geval van een onverwarmde site niet al te veel risico was.

Dus ik heb mezelf zeker voor niets bang gemaakt.

In de hoop dat het nuttig zal zijn voor iemand anders.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Betreft: risico op condensatie bij het installeren van de dampremmende laag




par izentrop » 08/12/20, 15:53

Hallo,
Mages schreef: Ik belde de fabrikant die mij bevestigde dat er in het geval van een onverwarmde site niet al te veel risico was.
Dus ik heb mezelf zeker voor niets bang gemaakt.
U bent gerustgesteld : Wink:
Ik heb grotendeels gerenoveerd en heb geen luchtdichtheid beoefend. Het is zeker dat het essentieel is in een houten frame met een isolatie die het risico loopt te verslechteren als het vocht opneemt, en zeker niet bij bakstenen muren en glaswol.

Als je gewoon in de kern van de isolatie reikt, kun je zien of het vocht heeft opgenomen.
Als dit het geval zou zijn, zou er dan nog steeds de mogelijkheid zijn om de kamer te verwarmen om deze te evacueren voordat de dampremmende laag wordt geïnstalleerd?
0 x
Mages
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/12/20, 09:56
x 1

Betreft: risico op condensatie bij het installeren van de dampremmende laag




par Mages » 09/12/20, 16:21

izentrop schreef:Als je gewoon in de kern van de isolatie reikt, kun je zien of het vocht heeft opgenomen.
Als dit het geval zou zijn, zou er dan nog steeds de mogelijkheid zijn om de kamer te verwarmen om deze te evacueren voordat de dampremmende laag wordt geïnstalleerd?

Hallo,

Blijkbaar is de test met de hand niet voldoende. Wol kan perfect droog aanvoelen en toch te nat zijn om te verwerken. En onmogelijk om te weten welke tester je moet gebruiken om deze snelheid te meten of de vochtigheidsgraad die niet mag worden overschreden.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 410-gasten