Radiator ontlucht + storing Aquastat boiler

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
DC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 01/07/11, 23:58
x 2

Radiator ontlucht + storing Aquastat boiler




par DC » 25/10/20, 21:30

Bonjour à tous,

Mijn vragen in twee delen voor de duidelijkheid.

A) Radiator bloeden

Wat is de procedure voor het ontluchten van een oud oliegestookt CV-systeem (radiatoren parallel geïnstalleerd)? Ik heb verschillende berichten over dit onderwerp gelezen, maar sommige lijken elkaar tegen te spreken.

In drie kamers van het huis laten de thermostaatkranen geen warm water meer door, zelfs niet als ze volledig open staan.
Ik heb de stelen van de thermostaatkranen losgelaten met een bevredigend resultaat voor twee van de drie radiatoren, aan de andere kant geeft dat niets in een kamer. Het warme water lijkt door de thermostaatkraan te gaan en verwarmt de 2 1e "stralen" van de radiator (in gietijzer) maar verder niets.
Merk op dat er een "automatische" ontluchter (tenminste dat denk ik, zie foto's) aanwezig is boven de ketel.
Blokkeert een luchtzak in de radiator de stroming van warm water?

Hieronder staan ​​enkele foto's van de ketel en het expansievat, evenals de ontluchtingsprocedure die ik van plan ben te volgen.

1. Laat de ketel 15 minuten draaien en zet alle radiatoren in de maximale stand. (om de aanwezige lucht bij de ontluchtingskleppen te verzamelen)
2. Schakel vervolgens het verwarmingssysteem ongeveer tien minuten uit (kleppen altijd volledig open)
3. Ontlucht de radiatoren (open ze achtereenvolgens te beginnen met de begane grond en vervolgens verdieping voor verdieping)
4. Ontlucht tevens het expansievat (en eventueel de automatische ontluchter) van de installatie.
5. Start de circulatiepomp en controleer op de manometer of de waterdruk correct is (min. 1 bar).
NB: De optimale werkdruk verschilt van systeem tot systeem (groene zone van de manometer)
6. Open de vulkraan en laat het water in het systeem komen terwijl u de druk controleert (controleer de radiatoren opnieuw en vul eventueel water bij om de druk weer aan te passen ??)
7. Schakel vervolgens de verwarmingsinstallatie weer in.

Mijn vragen

1. Is het correct en volledig?

Ik heb gelezen dat het nodig is om eerst de druk van het expansievat te controleren (mbv een manometer die aan de onderste klep is bevestigd?) En aarzel niet om de installatie te vullen tot deze overstroomt. druk een beetje in de rode zone omdat de zuivering het zal terugvallen

Punt 2
Installatie uitschakelen = circulatiepomp "Verwarming" uitschakelen ET (?) de circulatiepomp "Boiler"?
Ook de schakelaar "Brander" sluiten (zie foto's van het bedieningspaneel) wanneer deze stopt (T ° bereikt)?
Snijd de stroomtoevoer van de generatie drastischer af. van de ketel (zie foto van elektr. aansluiting)?

Punt 4
Het expansievat geeft een druk aan van 0,5 bar, is dat te weinig (1 bar min, niet?)?

Punt 5
Moet de DC-circulatiepomp worden gestart vóór elke watertoevoer of kan dit alleen worden gedaan na alle spoelingen?

Punt 6
Pas de druk aan door de (de 2?) Watervulklep te openen (er zijn er 2 aan de uiteinden van de slang stroomopwaarts van de

expansievat) VOOR (circulatiepomp in bedrijf), tijdens (circulatiepomp uit) of NA het spoelen (circulatiepomp actief)?

B) Storing boiler aquastat

Het warme water voor huishoudelijk gebruik blijft permanent koken en de brander schakelt naar mijn mening veel te vaak in (vandaar de 3000L / jaar die wordt verbruikt voor een huis met 3 gevels van standaardafmetingen en isolatie) om het huishoudelijk water op een hoog niveau te houden. T ° te hoog in de ketel ongeacht de positie van de "ketel" aquastat ...

Ondanks mijn uitleg raakte de gepensioneerde uit St Roch die afgelopen zomer de ECR-circulatiepomp (warmwaterradiator) kwam vervangen, tijdens mijn afwezigheid, de zeer geschaalde T ° -sonde (lamp) die zichtbaar was aan de aan de achterkant van de ketel en via een dun koperen buisje verbonden met het bedieningspaneel (tot aan de aquastat ketelregeling? zie foto's).
Ik heb een korte ontkalking geprobeerd zonder resultaat.

Wat ??

Bij voorbaat dank voor het delen van uw ervaringen : Wink:

Beeld Beeld Beeld Beeld Beeld Beeld Beeld Beeld Beeld Beeld Beeld
1 x
Avatar de l'utilisateur
DC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 01/07/11, 23:58
x 2

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par DC » 02/11/20, 21:53

Bonjour à tous,

Om mijn vragen samen te vatten en ter zake te komen aangezien er niemand komt opdagen:

1. Moet de DC-circulatiepomp worden gestart voor elke watertoevoer (als de druk te laag is) of kan dit alleen worden gedaan nadat alle radiatoren zijn ontlucht?

2. Pas de druk aan door de watervulklep te openen VOORDAT de radiatoren worden ontlucht (circulatiepomp in bedrijf), tijdens (circulatiepomp uit) of NA (circulatiepomp actief)?

3. Storing boiler aquastat: wat te doen en in welke volgorde?

Door bij voorbaat de verlichte goodwill te bedanken : Wink:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par sicetaitsimple » 02/11/20, 22:39

Ik kan je alleen vertellen dat ik persoonlijk de radiatoren heb ontlucht terwijl het verwarmingssysteem is uitgeschakeld en dat ik de waterdruk herstel voordat ik opnieuw start. Geen probleem.

Vertel je ons dat we een vloer hebben? In dit geval lijkt 0,5 bar mij niet veel, zeker niet als je cv-ketel (dat wordt niet gezegd) in de kelder staat? In mijn geval (vloer en ketel in de kelder) ligt de drukstreefwaarde op ketelniveau tussen 1,1 en 1,2 bar. Maar goed, om te zien, ik adviseer je niets, ik geef je gewoon mijn voorbeeld.

Uw aquastat is waarschijnlijk vuil (temperatuursonde) of defect.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par Ahmed » 03/11/20, 08:14

Het advies van Het is eenvoudig lijken me relevant. Op punt 2 kan het wenselijk zijn om tijdens bedrijf water aan het circuit toe te voegen (ontluchten van de radiatoren) bij gebrek aan water, omdat het dan niet mogelijk is om de radiatoren te vullen. Het is beter om te beginnen met het doorspoelen van de radiatoren van de onderste kamers naar de bovenste ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6526
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1641

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par Macro » 03/11/20, 11:50

En ga naar de servicedruk (in het groen van de mano) wanneer het hele circuit heet is ...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par sicetaitsimple » 03/11/20, 12:02

Ahmed schreef: Op punt 2 kan het wenselijk zijn om tijdens bedrijf water aan het circuit toe te voegen (ontluchten van de radiatoren) bij gebrek aan water, omdat het dan niet mogelijk is om de radiatoren te vullen.


Inderdaad, als er veel lucht moet worden verwijderd, kan het nodig zijn om één (of zelfs meerdere) tussentijdse toevoegingen te doen om er zeker van te zijn dat het circuit onder druk blijft tijdens het doorspoelen, ook op het hoogste punt van installatie.
Anders bestaat zelfs het risico dat er lucht in het circuit komt en deze niet wordt afgevoerd door boven een radiator te ontluchten!
0 x
Avatar de l'utilisateur
DC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 01/07/11, 23:58
x 2

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par DC » 03/11/20, 17:19

Hallo,
Bedankt voor uw suggesties die ik in mijn geval als volgt zal samenvatten (ketel in de kelder, een mezzanine + 1 verdieping):
1.Voeg water toe aan het systeem VOORDAT het doorspoelt
omdat 0,5 bar in plaats van 1 bar, begin van de gekleurde zone op de manometer?
eerst de algemene stroomtoevoer naar de ketel of alleen de circulatiepomp afsluiten of zonder iets uit te schakelen?

2. Voeg water toe aan het systeem TIJDENS de spoeling om het waterverlies te compenseren en op dit moment te voorkomen dat er lucht binnenkomt (idealiter één persoon in de kelder en een andere die aan het spoelen is).
Moet tijdens het purgeren de circulatiepomp (in ieder geval hij) worden gestopt?

3. Reset de circulatiepomp (of de gehele ketel indien van toepassing) na alle operaties en controleer opnieuw?

Wat kan er met betrekking tot de aquastat worden vervuild?
Hoe begint het dunne koperen buisje vanaf het koperen "bolletje" (zie foto, = thermische sonde nog opgeschaald in het gat aan de achterkant van de ketel?) Hoe wordt deze aangesloten op het bedieningspaneel aan de voorkant?
De uitzetting van het gas in deze dunne buis bepaalt wat en waar op deze plek?
Is er een elektrisch contact om te controleren? Hoe test je met een multimeter?


Ik zwem voor dit belangrijke punt, een idee : Idee: :?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par Ahmed » 03/11/20, 17:41

Wat betreft de watertoevoer, dit kan op elk moment worden gedaan, zolang de lucht uit de radiatoren wordt verdreven (fluiten); 1,5 hot bar is voldoende voor dit soort configuratie. De circulatiepomp hoeft niet te draaien en de stroomtoevoer hoeft niet te worden onderbroken ...
De bediening beperkt zich tot het zien van het water dat door de zuivering stroomt, een teken dat de lucht wordt afgevoerd ...
Voor de aquastat, geen idee, sorry ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
DC
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 01/07/11, 23:58
x 2

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par DC » 03/11/20, 19:01

OK dank u, tot slot, ik ben tevreden om de circulatiepomp op het niveau van het bedieningspaneel te snijden, maar ik begreep niet waarom het eigenlijk nodig is om de circulatie in het circuit van de radiatoren op dit moment te stoppen ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Betreft: ontluchting radiator + storing Aquastat boiler




par Ahmed » 03/11/20, 19:05

Ik heb geen echt eenduidig ​​antwoord: ik werk het liefst met statisch water, uit angst voor luchtoverdracht door geforceerde circulatie; misschien is dit geen noodzakelijke voorzorgsmaatregel, maar omdat het zo goed werkt ... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 400-gasten