Yack warmtepomp, aanpassing?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Yack warmtepomp, aanpassing?




par phil59 » 03/10/20, 11:20

Hallo,

Ik heb een OCCAZ-warmtepomp, geïnstalleerd door een vriend en mijzelf, serie "yak", die perfect werkt, maar die ik "beter" wil integreren in mijn verwarmingssysteem.

Ik heb een oude 50kW gasketel, een ketel houtkachel, een buffervat van 500L. (Ik heb een verwarmingsvolume van ongeveer 1000m3).

Momenteel is alleen de kachel onvoldoende, maar ik heb een sensor op de tank en als het bijvoorbeeld midden in de winter en 0 buiten is, regel ik de ketel naar behoefte, bijvoorbeeld als tank <40°, de ketel verwarmt tot 'totdat de bal bijvoorbeeld op 42° staat....

Ik zou graag een droog contact van dezelfde volgorde op de pomp willen plaatsen, en daar heb ik nog niet gevonden hoe.

Contact dat zou zeggen, als de ballon bij Xtp opwarmt tot en stopt, en bovendien een buitensensor, die zegt, als buiten tp < 5° bijvoorbeeld (tp heb ik nog niet bepaald), de pomp verwarmt niet, en daar is het het gas dat het overneemt.

Nou ja, om een ​​lang verhaal kort te maken, ik moet nog vinden waar ik een droog contact moet plaatsen...

Hier is wat ik vond als instructies ....
kennisgeving

Als iemand een idee had, serieus, want wil het moederbord niet grillen....

Dus om samen te vatten, waar een droog contact te plaatsen om de pomp te starten of te stoppen, ik heb het niet over de waterwet .... het zal in een nieuwe aflevering van de avonturen van .... :D

Edit toegevoegd schema: verwarming-isolatie/warmtepomp-aanpassing-t16570-10.html#p413407

Beeld
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: warmtepomp, regeling




par phil59 » 04/10/20, 15:20

A priori inspireert het niemand....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: warmtepomp, regeling




par sicetaitsimple » 04/10/20, 15:42

phil59 schreef:A priori inspireert het niemand....


Erken dat het een beetje lastig is! Om te proberen de schmilblick vooruit te krijgen, hoe wordt hij momenteel aangedreven?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: warmtepomp, regeling




par phil59 » 04/10/20, 18:52

Dit is geen verwijt!

Het wordt bestuurd door de muurdoos.
Degene die we zien op pagina 23 en volgende.

A priori, geen droog contact erop, het is "gemultiplext" ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: warmtepomp, regeling




par sicetaitsimple » 04/10/20, 19:20

Oké, laten we het uitzoeken!
Toen ik vroeg "hoe wordt het gecontroleerd", waren het de instellingen waar ik het over had.
Uitschakeltemperatuur buiten (indien aanwezig?), instelpunttemperatuur warmwateruitlaat? Mogelijkheid om ze te variëren via het bestaande regelsysteem?
Ik kan me voorstellen dat je hier al over hebt nagedacht, wat betekent dat de vraag zoals je hem stelt een beetje "abrupt" is, bij gebrek aan een beschrijving van de huidige operatie.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: warmtepomp, regeling




par phil59 » 04/10/20, 20:18

Wat voor mij belangrijk is, in mijn installatie, is dat ik een tp in mijn buffervat kan hebben, die zal variëren afhankelijk van de externe tp, de behoeften van het huis in eerste instantie.

Momenteel heb ik maar twee bronnen, de kachel en de ketel.

Ik bedien alleen de ketel, om een ​​tp in de ballon te hebben, als de kachel het niet doet, zorgt de ketel voor "alles".

De ketel, de tp is ingesteld op 70-80°, afhankelijk van koud, erg koud, enz....

Als het niet erg koud is, zal de pomp het maximale doen, omdat hij dan een goede "output" zal hebben.
De exacte waarden heb ik nog niet bepaald. Op dit moment was hij bijvoorbeeld ruwweg ingesteld op 40° bij de start en 30° bij de terugkeer. Dit is voldoende, met de buffertank van de pomp tussen de 50-100L.

Nu de tp is gedaald en de luchtvochtigheid is toegenomen, hebben we wat meer consistentie nodig, en ik heb de ballon van 500 liter weer in de lus geplaatst.
Om de 500L op te warmen, zet ik de ketel een uurtje aan, zodat de ballon al een gemiddelde tp heeft.

Daar heeft de pomp in feite de ballon van 500 liter een paar dagen vastgehouden, misschien om vanaf het begin van de pomp te worden afgesteld op 45° en terug naar 35°++, nog te bepalen, het idee is om hem te laten draaien voor lang, maar niet op hoog vermogen.

De bal op 60° hebben, is momenteel nutteloos. Als het veel kouder wordt, waarschijnlijk wel. Maar tussen 2 zal ik behoefte hebben aan bijna constante 45°...

Ik weet de "echte" prestatie van de pomp niet, maar ruwweg, tussen 3 en 5°, waarschijnlijk de pomp afgesneden, nog niet bepaald op welke exacte tp, ik zal het niet meer laten werken.

Daarna werkt de kachel min of meer, afhankelijk van de behoeften, de wens om de vlam te zien, enz.

Als de tp van de ballon voldoende is, hoeft u de pomp niet aan te zetten....

Het ideaal zou zijn om, met jeedom of andere, echt alles te regelen, met de start en retour tp van de pomp bijvoorbeeld... en er is nog meer behoefte aan een droog contact.

Maar ik ben er nog niet...

Ik heb ook nog een beetje isolatie te doen, maar ik kom een ​​beetje aan het einde, meer te winnen... hyper hyper optimistisch zijnde, het is minder dan 10%....

Hier is het algemene idee...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: warmtepomp, regeling




par sicetaitsimple » 04/10/20, 20:46

phil59 schreef:Als het niet erg koud is, zal de pomp het maximale doen, omdat hij dan een goede "output" zal hebben.
De exacte waarden heb ik nog niet bepaald. Op dit moment was hij bijvoorbeeld ruwweg ingesteld op 40° bij de start en 30° bij de terugkeer. Dit is voldoende, met de buffertank van de pomp tussen de 50-100L.

Nu de tp is gedaald en de luchtvochtigheid is toegenomen, hebben we wat meer consistentie nodig, en ik heb de ballon van 500 liter weer in de lus geplaatst.
Om de 500L op te warmen, zet ik de ketel een uurtje aan, zodat de ballon al een gemiddelde tp heeft.



Ik begrijp (maar misschien verkeerd?) dat de warmtepomp tegenwoordig niet bijdraagt ​​aan de verwarming van de ballon van 500 liter?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: warmtepomp, regeling




par phil59 » 04/10/20, 22:22

Ja, ja, momenteel onderhoudt ze het.

Maar ik kon de bufferballon niet snel veranderen van 17-18° naar 35-40°.

Ik zou niet genoeg hebben gehad om het huis te onderhouden.

Een paar dagen lang "programmeer" ik de pomp, zodat hij met tussenpozen 2-3 uur draait, maar niet koel...

Ik denk dat het goed zou zijn om automatisch te stoppen en opnieuw te triggeren, bijvoorbeeld wanneer de bal van 42 naar 40° valt, en wat tot 42°, het niet nodig is om erboven te gaan.

Voorlopig vrij eenvoudig, want tp >>>>>>>> 10°, na te zien ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: warmtepomp, regeling




par izentrop » 05/10/20, 15:32

Hallo,
1000 m3 is ongeveer 400 m2.
Als het watercircuit groot is, is de buffertank niet nodig. Bij 10° heeft de Pac een zeer gunstige Cop.
Waarom niet continu laten draaien en de waterwetten harmoniseren?
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: warmtepomp, regeling




par phil59 » 05/10/20, 18:14

Ja, ongeveer, en 3.2 meter hoog onder het plafond op de begane grond en 3 meter boven.

Laten we zeggen rond de 150-160L in het hele circuit.

Kleine ballon voor de pomp.

De 500L-ballon zorgt voor een goede systeemtraagheid en meer "regulatie" zodat de pomp tot het minimum trekt.

Het is waar dat momenteel 500 liter een beetje te veel is, maar ik test voor koelere dagen.

Ik denk dat het beter is om de pomp zo lang mogelijk te laten draaien, maar met een laag stroomverbruik, in plaats van grote krachtige starts en korte stilstandtijden, en om retourtps vrij dicht bij de toppen van vertrek te hebben.

Ik meen gelezen te hebben dat als ik 6° had, tussen vertrek en aankomst, dat heel goed zou zijn, voor de prestaties...

Momenteel is de verwarming tp meer tussen 40-45 ° ...

Ik denk ook dat de prestaties tot 10° buiten uitstekend zullen zijn. Onder de 5 heb ik grote twijfels, bij 3 praat ik er niet over, en de pomp zou gedurende deze tijd worden gestopt.

Waar vind ik een dagafschrift, min of meer per uur, bij mij in de buurt? Ik heb er een gevonden, van een site met zonnepanelen, maar hij is een beetje gedateerd, alleen om het aantal uren per jaar te schatten dat de pomp zal draaien.

Ik moet dus een droog contact vinden om de pomp te "programmeren" volgens mijn behoeften, en vervolgens de start- en terugkeertijden van de pomp automatisch aanpassen aan de behoeften....

Ik denk dat het binnen 1-2 jaar zal gebeuren om de juiste kalibratiewaarden te vinden, afhankelijk van de externe tp en de behoefte.

Ik begon te zien hoe ik mijn sonoff-boxen kon flitsen, om ze in jeedom te integreren. Ik zag ook hoe je magneetventielen bedient...
Dat is allemaal een grote taff, en ik ga weer een beetje terug naar linux, ik ben veel vergeten, niet veel geoefend de afgelopen 15 jaar linux....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 390-gasten