Ökofen-ketel: pelletvulling?!?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Afsluiten01
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 04/05/20, 16:44

Ökofen-ketel: pelletvulling?!?




par Afsluiten01 » 04/05/20, 17:14

hallo
Ik heb sinds 2007 een Ökofen houtpelletketel en ik heb veel problemen met het vullen met pelletstof dat de werking blokkeert.
Het was aanvankelijk een condenserend PEK 15-model met een 3,5 t S220 textiele silo en een worm.
De worm werd regelmatig geblokkeerd door het stof dat vrijkwam uit het granulaat. Daarnaast een groot aantal storingen als gevolg van "smoke wind" -foutmeldingen.
Uiteindelijk heb ik mijn silo vervangen door een nieuw textielmodel van 7t KGT2620 en een vacuümtoevoersysteem.
De verbetering was opmerkelijk, maar onvoldoende voor jam. De condensatieketel was te gevoelig voor weersinvloeden en werd in 2016 aangepast met een terugkeer naar een standaardmodel.

Ik veranderde meerdere keren van pelletleverancier voor hetzelfde resultaat. Er werd mij verteld dat mijn silo (onder een schuur beschut tegen de regen) te gevoelig was voor vochtigheid, wat het stof verklaarde. Ik heb sindsdien een volledige bekleding van de silo gemaakt.
Het is beter, maar ik heb nog steeds deze jam-problemen. Nu is het eerder in het voorjaar aan het einde van de silo. 3 afleveringen in 2020.

De laatste gisteren met een zeer dichte stapel zaagsel in de hopper en een blokkering van de onderliggende belimo. De schroef onder de hopper zat vol stof en ik moest hem breken met een boormachine. De belimo-klep zat vast met kauwgom (gesmolten granulaat?).

In totaal vind ik deze situatie erg vervelend en de lokale manager van Ökofen is tevreden met het beschuldigen van de korrel.
Maar ik ben al van leverancier veranderd en de truck is aangepast met een trage vulsnelheid (maar ik kan het beoordelen).

Heeft iemand ooit zo'n situatie meegemaakt en zouden ze me een oplossing kunnen bieden?
Hartelijk

Afsluiten01

PS: het granulaat is Piveteau DIN +

IMG_0098.jpg
IMG_0098.jpg (106.95 KB) Betreden 30640 keer


IMG_0097.jpg
IMG_0097.jpg (112.37 KB) Betreden 30640 keer
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Ökofen-ketel: pelletvulling?!?




par Taam » 07/05/20, 16:35

Hallo Quito,
Geen jam probleem vanwege de "dunne" op de mijne. (niet-condenserend model - aspi - sinds 2012)

Ik ben verrast door deze beschrijving van rubber in de belimo.

Persoonlijk zou ik beginnen met het bepalen van de vochtigheid van de korrels (na aspiratie in de dagelijkse silo in te nemen - microgolfmethode).
Merk op dat op het eerste gezicht de korrels hard moeten zijn en niet bros wanneer ze in de hand worden vastgedraaid.
(Ik heb op de foto de indruk van een donker zaagsel, alsof het nat is?)
0 x
Afsluiten01
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 04/05/20, 16:44

Re: Ökofen-ketel: pelletvulling?!?




par Afsluiten01 » 07/05/20, 19:42

goedenavond
Bedankt voor het antwoord. de regiomanager geeft de schuld aan een retourrook om het "gom" -aspect van de korrel te verklaren.
Voor de vochtigheidstest zal ik de microgolftest proberen, maar ik moet een precisiebalans verkrijgen.
De korrels zijn hard en het zaagsel voelt niet vochtig aan. De silo staat onder een schuur en is bekleed, dus geen zorgen.
Door nadelen is zaagsel aanwezig ++ C is mijn grootste probleem. Jammer is dat ze geen zaagselvanger met trilzeef en opvangbak hebben gevonden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Ökofen-ketel: pelletvulling?!?




par Did67 » 07/05/20, 21:38

Ik heb ook een PESK15, sinds 2008. Mijn silo is zelfgebouwd met OSB op een houten frame, met V-vormige bodem en afzuigschroef, vervolgens afgezogen.

Ik had maar één keer een verstopping van de silobodemschroef. Ik begreep achteraf: ik liep niet leeg. Ik heb bijgetankt. Aan de zijkant had zich elk jaar korrels verzameld, de boetes die eraan werden toegevoegd. En een jaar, kouder, "viel" dit deel een beetje als een lawine. Resultaat: schroef zit vast.

De condensor is "saai" want inderdaad, als hij verstopt raakt, geeft de druksensor de ketel een storing. Elk jaar maak ik alle turbulatoren schoon, die niet gemakkelijk te verwijderen zijn. Ik heb voor mezelf een "extractor" gemaakt = een zelfborgende tang waaraan ik een staalkabel met een gewicht bevestig. Ik knijp in de turbulator, dan geef ik kleine schokken en het komt vrij gemakkelijk. Deze uitvinding dateert van dit jaar - tot dan was het een gedoe.

Je hebt duidelijk een probleem met de kwaliteit / het vasthouden van de pellets. Ze lijken al kort (breuk?) ...

Ik ben niet naar de door Bélimo gestuurde klep geweest ... Ik weet niet hoe het er thuis uitziet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Ökofen-ketel: pelletvulling?!?




par Did67 » 07/05/20, 21:40

Quito01 schrijft:Door nadelen is zaagsel aanwezig ++ C is mijn grootste probleem. Jammer is dat ze geen zaagselvanger met trilzeef en opvangbak hebben gevonden.


Begin met het meten van de hoeveelheid zaagsel ... Met een zeef. Er moet minder dan 1% zijn.
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Ökofen-ketel: pelletvulling?!?




par Taam » 07/05/20, 22:32

Quito01 schrijft:de regiomanager geeft de schuld aan een retourrook om het "gom" -aspect van de korrel te verklaren.
Voor de vochtigheidstest zal ik de microgolftest proberen, maar ik moet een precisiebalans verkrijgen.
Ja, ik ben bang dat het probleem de Bélimo is die niet meer correct sluit, vanwaar een abnormale terugkeer van rook erdoorheen, via de schroefbrander, tijdens het aspireren. Dit kan deze gom die wordt gevormd door "gerookt" zaagsel verklaren.
Wederom NUL blokkering op dit niveau op de mijne met een soms enorm zaagselpercentage (50%?)

We moeten dat al verifiëren
1) de Bélimo-veer brengt zijn index terug naar 0 (zodra de brander stopt)
2) de klep is dan goed gesloten, bol niet verbrand en verzegeld.

Bélimo op de mijne: motor met zijn index (1) klep (2)
toebehoren
achteraanzicht brander.JPG
achterzichtbrander.JPG (55.78 KB) 30447 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Ökofen-ketel: pelletvulling?!?




par Did67 » 08/05/20, 08:25

Ik deel deze mening ...

Als het eenmaal vastzit, zal het beetje bij beetje erger worden ...

Het is raadzaam om het deksel te verwijderen en ... om te observeren of dat goed terugkeert naar nul. Het kan zijn dat de veer moe is (de opening is elektrisch, maar de sluiting, voor de veiligheid is het de veer - zo kan bij een stroomstoring het vuur niet meer omhoog gaan in de silo). .).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 383 gasten