Verwarming / ventilatie voor een nieuwe kamer

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
newbiechauf
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 08/10/18, 19:22

Verwarming / ventilatie voor een nieuwe kamer




par newbiechauf » 08/10/18, 19:38

Hallo,

Hier ben ik bezig met het maken van een extra slaapkamer met aangrenzende badkamer in mijn semi-ondergrondse kelder (circa 15m²).
Deze kelder is echter, zoals alle kelders: vochtig en koud in het tussenseizoen.
Ik wil daarom vanaf het begin zorgen voor een heel goed ventilatiesysteem. Hier wordt het lelijk omdat er meerdere oplossingen lijken te zijn en ik geen nieuw energieverslindend systeem zou willen starten...

Momenteel is mijn verwarming een oude gasketel (18 jaar oud) die ook SWW doet en die me 1500-1600€ gas per jaar kost (7 radiatoren en 2 verwarmde handdoekrekken, dit zonder de nieuwe te tellen die ik van plan ben te maken voor mijn kamer in de kelder -grond).

Ik stelde me verschillende oplossingen voor, maar ik weet niet welke het meest geschikt zou zijn:
1. Ik sluit de nieuwe slaapkamer aan op het huidige verwarmingsnet en ik voeg een zeer goede VMC toe voor de slaapkamer en de aangrenzende badkamer. Ik ben bang dat deze oplossing snel erg duur gaat worden omdat de verwarming waarschijnlijk eerder aan zal gaan dan nu...
2. Onafhankelijk van het huidige systeem maak ik een geïsoleerd verwarmings-/ontvochtigingssysteem:
heeft. met een lucht/lucht warmtepomp en een split waardoor ontvochtiging mogelijk is. (in dit geval stel ik me voor dat het niet nodig is om VMC toe te voegen?)
B. met een lucht/water warmtepomp en een ventilatorconvector voor ontvochtiging.
3. Ik ben een extra systeem aan het maken om toe te voegen aan het huidige, met een simpele elektrische radiator naast verwarming uit het algemene netwerk. Ik ben bang dat het qua elektriciteit erg duur gaat worden.
4. Ik verander mijn hele verwarmings- + SWW-systeem naar een lucht/water-warmtepomp, maar dit komt neer op hetzelfde probleem van het voor de fase inschakelen van de verwarming vanwege de kou van de kelder halverwege het seizoen. ..

Door veel te doorlopen forum, Ik begreep dat de extra energie door PV-panelen niet erg winstgevend was ... veel van de berichten die ik heb gelezen, dateren echter van bijna 10 jaar geleden. Ik kan me voorstellen dat er sindsdien niet veel veranderd is...
Wat zouden jullie mij adviseren?
Alvast bedankt,
Cdlt,
0 x
 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 404-gasten