Stooklijn bij nat weer

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Stooklijn bij nat weer




par Phil532140 » 03/04/18, 18:59

Hallo,
Mijn warmstooklijn ziet er goed uit op mijn pelletketel als het droog weer is. Aan de andere kant, zodra de regen komt, heb ik de indruk dat het niet langer "sterk" genoeg is om mij 19 ° te geven: is dit normaal?
Hartelijk dank voor uw feedback.
Philippe.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Stooklijn bij nat weer




par Dirk Pitt » 03/04/18, 19:55

de stookhelling heeft niet veel te maken met vochtigheid.
de thermische verliezen van een gebouw zijn in eerste benadering evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
een beetje opgevoed in het geval van wind maar vochtigheid, ik zie het niet.
echter, thermisch comfort is een functie van vochtigheid.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Stooklijn bij nat weer




par Phil532140 » 03/04/18, 20:31

Ah ja Dirk precies de wind begeleidt de regen heel vaak thuis ... Dus het kan de innerlijke T ° verlagen met dezelfde stooklijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Stooklijn bij nat weer




par Gaston » 04/04/18, 10:30

Dirk Pitt schreef:een beetje opgevoed in het geval van wind maar vochtigheid, ik zie het niet.
Het is mogelijk dat de natte wanden (een beetje) de thermische verliezen verhogen in vergelijking met droge wanden (voor de ramen is het effect gevoelig).

Phil532140 schreef:Ah ja Dirk precies de wind begeleidt de regen heel vaak thuis ... Dus het kan de innerlijke T ° verlagen met dezelfde stooklijn?
Ja, zonder twijfel.

De enige manier om een ​​constante temperatuur in alle buitenomstandigheden te garanderen, is de kamerthermostaat die bij een ketel hoort (een beetje) die krachtiger is dan nodig.

De andere methoden (externe sondes, stooklijn, ...) maken het mogelijk om het verbruik te minimaliseren, maar tegen de prijs van de benadering bij de regeling van de binnentemperatuur.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Stooklijn bij nat weer




par Dirk Pitt » 04/04/18, 11:11

Gaston schreef:De enige manier om een ​​constante temperatuur in alle buitenomstandigheden te garanderen, is de kamerthermostaat die bij een ketel hoort (een beetje) die krachtiger is dan nodig.

De andere methoden (externe sondes, stooklijn, ...) maken het mogelijk om het verbruik te minimaliseren, maar tegen de prijs van de benadering bij de regeling van de binnentemperatuur.


Precisie: de kracht heeft alleen invloed op de snelheid van temperatuurstijging in het huis, behalve de bekende onderbepaling die zeer zeldzaam is.
om een ​​sprekend beeld te maken: het huis is een doorboorde emmer die de ketel op een bepaald vullingsniveau onderhoudt.
in de meeste gevallen, behalve in een zeer koud en zeer slecht geïsoleerd huis, is het vermogen van de ketel voldoende om een ​​"niveau" in de doorboorde emmer te behouden. aan de andere kant kan het min of meer snel zijn om dit niveau te bereiken als u van een lager niveau komt (bijvoorbeeld 's nachts verlaagd)
de kamerthermostaat zou een niveau-sonde zijn.
op een regeling met externe sonde, is het noodzakelijk om goed na te denken om de invloedcoëfficiënt van de INNER-sonde te regelen.

[edit: Did67 om een ​​quote-tag te repareren. Geen verandering van tekst]
1 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Stooklijn bij nat weer




par Did67 » 04/04/18, 12:03

1) Als de comfortdaling aanzienlijk is bij wind, moet je je afvragen of er sprake is van "lekkages" door tocht (frames met een slechte verbinding?).

Hieraan kan worden toegevoegd dat bijvoorbeeld aan het westen blootgestelde wanden, getroffen door de regen, kouder zijn aan het oppervlak door verdamping van water. Het feit dat de externe sonde, geplaatst in het droge, meestal in het noorden, ook niet waarneemt.

Deze twee extra bronnen van verliezen brengen de regeling in de kool, omdat het altijd berekent op basis van de enige gegevens die het heeft, de temperatuur in het noorden en de droge!

2) Inderdaad, de externe sensor neemt deze extra lekken niet waar en corrigeert de resulterende daling in temp.

3) Vandaar ook de interesse om een ​​interne kamersensor te hebben, die de waargenomen afwijking "corrigeert".

Om de metafoor van de lekkende emmer opnieuw te nemen, vergroten de fenomenen aangegeven in 1 ° het gat, dus de lekken, maar het systeem weet het niet, en pompt altijd dezelfde berekende hoeveelheid water: het niveau daalt!
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 393-gasten