Probleem Okofen "rookafvoer" ketel

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Probleem Okofen "rookafvoer" ketel




par Axoul » 20/02/18, 17:37

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn okofen pellematic slimme ketel en hij faalt constant "windrook", vind ik in de haard vol onverbrande pellets, roet enz.
Ik dacht al snel dat de leidingen verstopt waren maar ik heb niets gevonden, de ventilator lijkt goed te werken ..
Het lijkt erop dat er een tochtprobleem is (grote witte rook, gedempt vuur).
Het begon tijdens de eerste strenge kou van deze winter en sindsdien onmogelijk om het zo goed te laten werken om u te vertellen dat het dringend is:/

Bij voorbaat dank voor uw reactie

Cdt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Did67 » 21/02/18, 09:11

Ik weet niet meer hoe de smart werd gemonteerd.

Ik heb dit al meerdere keren gehad op mijn condensor Pellematic (de condensor) zit achterop. Het is gewoon wanneer de "slangen" van de condensor verstopt zijn met bister. Ik maak de buizen schoon. Met de condensor aan de achterkant is dat gemakkelijk. Ik demonteer de "top" en heb een soort flessenborstel om elke buis schoon te maken (het zijn er een stuk of dertig).

Er zijn overdrukdetectoren. Als de ventilator werkt maar de leidingen verstopt zijn, loopt de druk te hoog op en gaat de ketel, om u niet te verstikken in huis (rook niet afgevoerd), in gebreke.

Werd het goed schoongemaakt voor het seizoen?
2 x
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Axoul » 21/02/18, 16:02

Hallo, bedankt voor je antwoord,

Hoe kan ik deze buizen vinden? Hoe ziet het eruit ?

Met vriendelijke groet,
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Did67 » 21/02/18, 16:07

Dit zijn "buizen" ondergedompeld in ketelwater (koud water dat terugkomt van radiatoren / vloerverwarming), waar de verbrandingsgassen doorheen gaan voordat ze de ketel verlaten.

U zou een schoonmaakhandleiding moeten vinden (meestal gereserveerd voor professionals).

De Smart is veel meer "genest" en veel minder eenvoudig dan mijn oude Pellematic! Ik heb geen idee hoe het wordt schoongemaakt, hoe ik bij deze leidingen kan komen, enz...
0 x
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Axoul » 21/02/18, 17:12

Dus je denkt dat het interessant zou zijn om het te doen en dat het de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn?
Kan het ergens anders vandaan komen?

cdt,
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Did67 » 21/02/18, 18:46

Het kan de ventilator zelf zijn. Een jaar lang had ik een klein beetje bistre dat achter de "turbine" was gekomen. Het wreef bijna niets. Maar aangezien het extreem zuinige motoren met laag vermogen zijn, was dat genoeg.

Dus daar was het het schoonmaken van de ventilator geweest (precies van het turbinegedeelte dat zich in de stroom van verbrande gassen bevindt).

Ik neem aan dat je de leiding hebt gecontroleerd en dat er geen ooievaars in je leiding zijn genesteld? [vlam een ​​krantenpagina door het onderste veeggat en je bent meteen gefixt; als het "trekt", zal het omhoog vliegen).

Heb je voor het seizoen opgeruimd??? Zo niet, stel jezelf dan niet te veel vragen: ze zijn vies; het nadeel van condensatie is dat het de deeltjes opeenhoopt en bister vormt (wat een voordeel is in termen van emissies, omdat deze vastzittende deeltjes niet in de atmosfeer terechtkomen en condenserende pelletketels de minste uitstoot maken; spoelen is niet voldoende op zeer lange termijn, omdat er altijd plaatsen zijn waar het zich ophoopt)...
0 x
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Axoul » 09/04/18, 14:40

Ik heb al het kanaal, de ventilator enz.
Ze schoot een halve dag correct en rebolotte toen...
toebehoren
554DA50B-294E-486E-9C27-E2DEC902FB42.jpeg
0 x
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Axoul » 09/04/18, 14:42

En hier is het resultaat..
Ik heb ook de indruk dat er te veel pellets zijn, waardoor ze geen tijd hebben om goed te branden...
Anders heb ik geen ander idee.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Did67 » 09/04/18, 15:10

Of, omdat ze kwetsbaarder zijn, een ventilatorprobleem, dus niet genoeg lucht om ze te verbranden...
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Probleem Ketel okofen "winddampen"




par Dirk Pitt » 09/04/18, 16:31

nee, het probleem is anders.
als er te veel pelletinvoer was, zou je de foutmelding op de rookventilator niet krijgen.
zoals DID67 zei, het probleem is een gebrek aan onderdruk in de verbrandingskamer.
het kan van alles zijn.
als u er zeker van bent dat het stroomafwaarts van de rookventilator niet gedeeltelijk wordt belemmerd, kan het probleem zich stroomopwaarts bevinden, zoals een gebrek aan luchttoevoer.
heb je voldoende lucht in de ruimte waar je cv-ketel staat?
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 320 gasten