Meetcampagne: stroomverbruik van een familie

Verschillende ervaringen gemaakt door leden van de forums met name wat betreft kleine huishoudelijke apparaten en energiebeheer.
Sartenaer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 27/02/08, 23:00
Plaats: Tongrinne, België

Meetcampagne: stroomverbruik van een familie




par Sartenaer » 27/02/08, 23:25

Elk jaar, tijdens de jaarlijkse regularisatie van mijn elektriciteitsrekening, stelde ik mezelf dezelfde vraag: waarom verbruiken we zoveel? En vooral, welke maatregelen om onze consumptie effectief te verminderen?

Ons jaarlijks elektriciteitsverbruik varieert tussen 5000 en 5500 kWh / jaar (familie van 5-mensen met elektrische boiler). Wat eet al deze energie ???

Na het lezen van (onder andere) goed advies gepubliceerd op forums van econologie.com, besluit ik om een ​​wattmeter te kopen (shhh, vertel ze niet dat ik die niet op hun site heb gekocht ...). Wat erg interessant is aan dit apparaat, is om een ​​kwantitatieve inschatting te kunnen maken van het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van elk apparaat. Het vergt wat geduld ... maar de resultaten zijn erg leerzaam.

Als voorbeeld (de resultaten variëren natuurlijk sterk van huishouden tot gezin!) Ik geef u mijn kleine rapport op het volgende adres:
http://spreadsheets.google.com/pub?key= ... FT37MdYyWg

De gevolgde methode is eenvoudig: plaats achtereenvolgens elk apparaat onder controle van de consometer gedurende 2 weken, registreer het dagelijkse verbruik en extrapoleer vervolgens naar 1 het hele jaar door seizoensvariaties te schatten (bijv: de ketel is uitgeschakeld van mei tot september, de droger draait minder in de zomer, enz.). Dit vereist soms een beetje knutselen (bijvoorbeeld: driefasige kachel aangesloten) ... of zelfs een andere techniek op basis van de schatting van een dagelijkse duur bij bekend vermogen (bijvoorbeeld: verlichting).

Deze tabel leert me vooral dat ik mijn verbruik gemakkelijk met meer dan 50% zou kunnen verminderen zonder verlies van comfort ... wat te volgen! : Lol:

Ik heb geen enkele andere beoordeling op internet gevonden ... jammer, het lijkt leerzaam ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 28/02/08, 00:43

Na het lezen (onder andere) goed advies gepubliceerd op forums econologie.com, Ik besluit om een ​​wattmeter te kopen (zwijg, vertel ze vooral niet dat ik hem niet op hun site heb gekocht ...). Wat met dit apparaat erg interessant is, is om een ​​gekwantificeerde balans van het jaarlijkse elektrische verbruik van elk apparaat te kunnen opstellen. Het vergt een zekere hoeveelheid geduld ... maar het resultaat is zeer leerzaam.


:? :? maar u bevindt zich op econologie.com :!:
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Sartenaer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 27/02/08, 23:00
Plaats: Tongrinne, België




par Sartenaer » 28/02/08, 12:25

Nou ja ... het lijkt logisch om het resultaat van de test op de forum wie gaf me het idee ... toch? En ik maak van de gelegenheid gebruik om de site (en zijn) te complimenteren forum), een echte schat aan informatie over het onderwerp ...
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

elektrisch verbruik




par bobono » 28/02/08, 14:01

Voor degenen die niet te veel willen uitgeven, is het mogelijk om niet al te dure oude EDF-meters te vinden. Voor dezelfde resultaten.
0 x
Sartenaer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 27/02/08, 23:00
Plaats: Tongrinne, België

oude EDF-meters?




par Sartenaer » 28/02/08, 16:13

Niet te duur ... betekent dat binnen hoeveel? Een wattmeter / consometer zoals degene die ik heb gebruikt, is echt goedkoop ... en heeft het voordeel dat hij compact is en de juiste verbinding biedt voor het aansluiten van huishoudelijke apparaten ...

Aan de andere kant lijkt het meten van cos (phi) een puinhoop op veel consumptiemodellen, die de schatting van het verbruik ernstig zou verstoren ... op dit punt zou het gebruik van een magnetische schijfmeter wees interessant, inderdaad ...
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

elektrisch verbruik




par bobono » 28/02/08, 20:43

Een goedkope elektrische meter hangt ervan af

Als je een agent van EDF 0 centimes kent, omdat hij de oude modellen permanent downgraded.

Als er geen relatie is tussen 30 en 50 € op eBay of een ander.

Kleine observatie op de tafel Ik zie 100% besparing met zonneboiler in feite is er altijd een van de weerstanden om de verwarming te beëindigen als het weer bewolkt is of de zon onvoldoende is
0 x
Sartenaer
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 27/02/08, 23:00
Plaats: Tongrinne, België




par Sartenaer » 28/02/08, 21:14

Grote doe-het-zelfzaken bieden soms scherp geprijsde consometers voor minder dan 20 €.

Wat betreft de elektrische back-up voor sanitair warm water ... Ik zal eigenlijk een gecombineerd zonnestelsel installeren dat zorgt voor de gezamenlijke productie van warm water en verwarming door thermische zonnecollectoren (13 m²-collectoren + opslagtank van 1000 liter) en een olieketel. Het is daarom de ketel die voor de back-up zorgt ... wat niet wil zeggen dat ik meer stookolie zal verbruiken! Volgens mijn berekeningen (bevestigd door een vriend die al is uitgerust sinds 1 jaar), hoop ik ongeveer een jaar lang (2600 kWh elektrisch + 2200 liter stookolie) te vervangen door (4900 kWh zonne-energie + 1970 liter stookolie). Installatie is duur (15000 €) ... maar wordt tegen 60% vergoed door regionale premies en belastingverlagingen. Berekend rendement op investering: 11 jaar ... exclusief de waarschijnlijke stijging van de energieprijzen in de komende jaren! Wat betreft de extra kosten in verband met het elektriciteitsverbruik van de extra circulators, het is te verwaarlozen ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Econological Laboratory: verschillende ervaringen voor econologic"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 30-gasten