LED-lampen intermitterende verlichting?

Verschillende ervaringen gemaakt door leden van de forums met name wat betreft kleine huishoudelijke apparaten en energiebeheer.
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher

LED-lampen intermitterende verlichting?




par fthanron » 02/02/08, 09:55

Hallo (goed gezien het rapport Isolation ouate it's cool),

Voor het volgen van verschillende metingen met betrekking tot de verlichting, stel ik mezelf een paar vragen... het verandert niet veel ;)

Zijn het in feite denkbare LED-lampen met onderbroken verlichting (of bestaat het..?)? Het menselijk oog neemt maar een beperkt aantal beelden per seconde waar, dus als de verlichting synchroon loopt met ons oog, zouden we misschien geen verschil zien met continue verlichting? Wat denk je ? Levert het ook energiebesparing en een verlenging van de levensduur van de lampen op?

Hetzelfde voor planten die onder lampen groeien? (niet gerelateerd aan visie maar aan het vermogen om fotonen te absorberen/materie te creëren)

Techniek alvast bedankt!

Vriendelijke groeten.
0 x
Frederic
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 02/02/08, 10:21

Euh, corrigeer me als ik iets stoms zeg, maar het lijkt mij dat dit het geval is met gloeilampen die werken op 50 Hz .... ze "knipperen" op 100 Hz ...

Voor de LED's denk ik dat het schadelijker zou zijn voor hun levensduur dan een echte winst... vooral gezien de potentiële "winst"...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 02/02/08, 10:26

De LED's laten inderdaad onderbroken verlichting door pulsen toe. Zie mijn post van 8/11/06 in: https://www.econologie.com/forums/un-eclaira ... 51-10.html
Ik krijg veel beter licht dan de klassieke 2,4 watt fietslamp met slechts 0,1 watt. Nog een voordeel: de LED's kunnen een veel hogere stroom ondersteunen, mits het in de vorm van zeer korte pulsen is, nominaal is het 20 mA, in puls ondersteunt het 100 mA.
Impuls-, led- of kunstlichtverlichting is niet nieuw en er zijn al veel schema's in de elektronicapers gepubliceerd met veel varianten, zo kun je de lichtintensiteit variëren door de breedte van de pulsen aan te passen.
Dernière édition par Leo Maximus de 02 / 02 / 08, 10: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 02/02/08, 10:29

Mea culpa Maximus Leo!

Maar wat is in dit geval de levensduur?
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 02/02/08, 10:35

Christophe schreef:Euh, corrigeer me als ik iets stoms zeg, maar het lijkt mij dat dit het geval is met gloeilampen die werken op 50 Hz .... ze "knipperen" op 100 Hz ...
Voor de LED's denk ik dat het schadelijker zou zijn voor hun levensduur dan een echte winst... vooral gezien de potentiële "winst"...

Het is zeer waarschijnlijk dat LED-lampen werken vanuit een halve golf gelijkrichting, dus niet op 100 Hz maar op 50 Hz enkelgolf, vandaar het zichtbare knipperen, vooral aan de randen van het gezichtsveld. Er zijn lampen (met name bedlampjes) die twee lichtintensiteiten hebben, de lage intensiteitsstand van de schakelaar schakelt een diode in serie: hij brandt minder maar hij knippert.

Christophe, werking door middel van pulsen verkort de levensduur van de leds absoluut niet, daar zijn leds voor gemaakt.
Dernière édition par Leo Maximus de 02 / 02 / 08, 11: 22, 1 keer bewerkt.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 02/02/08, 10:49

Christophe schreef:Mea culpa Maximus Leo!
Maar wat is in dit geval de levensduur?

De witte LED's worden gegeven voor 100000 uur (honderdduizend), op voorwaarde dat de gebruiksvoorwaarden worden gerespecteerd. Voor een standaard witte led is dat 3,2 tot 3,4 volt en 20 milliampère. Deze omstandigheden worden NOOIT waargenomen in de ontelbare lichtgevende gadgets die in het middelste rijk zijn vervaardigd. De LED's zijn supercharged, plotseling licht het super op, het is geweldig, en het vuurt na een paar uur en we zeggen "LED's zijn shit..., het is een valstrik..."

De beste witte LED's zijn Nichia (de uitvinder van witte LED's), de meeste andere zijn vervalsingen, waaronder die van Siemens en Philips in China onder verschillende merken.
0 x
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher




par fthanron » 02/02/08, 10:59

Dus als ik het goed begrijp van jou Maximus Leo, maken LED-lampen al gebruik van gepulseerde verlichting!

(bedankt voor het informeren, want wat elektriciteit betreft, is het te lang geleden dat ik het een stukje hersens heb gegeven..;).

Kun je wat links geven naar deze bollen met twee intensiteiten? Heb je het getest? Vergelijking met de bestaande gloeilampen?...O;-)
0 x
Frederic
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 02/02/08, 11:02

Pkoi de fabrikanten van led-lampen gebruiken niet precies deze eigenschap omdat we volgens jullie voor dezelfde verlichting het verbruik met 24 kunnen verminderen en de levensduur kunnen verlengen ... dus ik heb moeite om te begrijpen waarom dit wordt niet toegepast ...

Is het om stront te verkopen en de uitrusting sneller te vernieuwen? Het neemt echt kopers voor idioten ... maar hey, het zou niet de eerste keer zijn ...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 02/02/08, 11:13

fthanron schreef:Dus als ik het goed begrijp van jou Maximus Leo, maken LED-lampen al gebruik van gepulseerde verlichting!

Ik zei absoluut niets van dien aard, het moet halve golfgelijkrichting zijn, het is een halve sinusgolf, geen puls.

fthanron schreef:Kun je wat links geven naar deze bollen met twee intensiteiten? Heb je het getest? Vergelijking met de bestaande gloeilampen?...O;-)

Ik had het zeker niet over lampen met twee intensiteiten : Lol: Dit zijn bedlampjes die een 3-standen schakelaar hebben: 1/ uit; 2/ aan met normale verlichting; 3/ werkt met gedempte verlichting dankzij een diode in serie, het knippert een beetje, het is normaal, in feite is het 50 Hz, maar er is slechts de helft van de sinusoïde.
0 x
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher




par fthanron » 02/02/08, 11:17

Ahah, ik had gelijk, ik waarschuwde dat mijn interpretatie van de informatie in het Westen zou kunnen zijn! O)

Oké, dus deze fabrikanten geven niet om ons of wat? O)
0 x
Frederic

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Econological Laboratory: verschillende ervaringen voor econologic"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 49-gasten