Levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par eclectron » 28/09/20, 09:44

Opmerking van Rémundo: onderwerp gecreëerd op basis van een eerste debat tussen Ahmed en Eclectron uit Gratis energie door Christophe Tetard
Ahmed schreef:Banale cognitieve dissonantie, aangezien we worstelen om voor onszelf iets anders voor te stellen dan wat bestaat in het kleine tijdvenster dat van ons is en dat echter slechts een zeer tijdelijke fase is ... Het is des te belangrijker dat we hebben de neiging om een ​​lineariteit van gebeurtenissen te extrapoleren die alleen over korte perioden gerechtvaardigd is.


In de sociale psychologie is cognitieve dissonantie de interne spanning die inherent is aan het systeem van gedachten, overtuigingen, emoties en attitudes (cognities) van een persoon wanneer verschillende ervan met elkaar in conflict zijn.

Mijn vraag blijft een tegenstelling tussen wat en wat?


Ik ben het er meteen mee eens dat "mijn" (onze) zorgen verband houden met onze huidige cultuur, gekoppeld aan het comfort dat koolstofhoudende fossiele brandstoffen ons hebben gebracht. Ik ben het er meteen mee eens dat dit zorgen zijn van de "rijken".
De stam in het bos heeft deze zorgen niet.
Oké, als er nu oplossingen zijn om allemaal "rijk" te zijn, laten we zeggen allemaal met een bepaald niveau van comfort, waarom zou je jezelf dat dan onthouden ... zolang het de biosfeer niet meer of liever minder schaadt.

Ik zie duidelijk geen dissonantie (tegenspraak). Je moet je daar uitleggen!

De enige tegenstrijdigheid die ik zie, is dat we momenteel niet beschikken over deze schone, overvloedige en even gemakkelijk bruikbare energiebron als koolstofhoudende fossiele brandstoffen.
Ik denk dat je energievers in welke vorm dan ook = groei = vernietiging van de biotoop.
We hebben het gedaan, we hoeven niet verder te gaan.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Ahmed » 28/09/20, 10:58

Ik denk dat je energievers in welke vorm dan ook = groei = vernietiging van de biotoop.

De beschikbaarheid van overvloedige en goedkope energieën die hebben geleid tot de huidige situatie, die zich voordoet als een noodzakelijke vervangende bron voor de uitputting van hulpbronnen, gaat nauwelijks in de richting van wat u wilt. Het feit dat u een heroriëntatie van de doelstellingen naar de menselijke finaliteit veronderstelt, verandert in werkelijkheid niet veel; maar laten we dat over het hoofd zien: de echte vraag is welk niveau wenselijk is en welk niveau zou mogelijk zijn? Op deze simpele vraag is het erg moeilijk om een ​​antwoord te geven; Je lijkt te denken dat dit het huidige niveau is, maar waarom niet duidelijk lager, of zelfs een beetje meer (want als je wacht, stem je je af op de nieuwe deal?). Meer fundamenteel: is "levensstandaard" het juiste concept?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16095
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Remundo » 28/09/20, 13:06

om samen te vatten, Electron verdedigt standpunten van "comfort" die natuurlijk energie vereisen, en rechtvaardigt gedeeltelijk zijn aantrekkingskracht voor onderzoek naar "vrije energie", wat een middel zou zijn om predatie / degradatie op het milieu los te laten terwijl het voldoet aan menselijke behoeften.

Integendeel, Ahmed hekelt het moderne consumentisme (in verband met extractivisme) en de onbedwingbare behoefte aan energie. Hij pleit voor een afname naar een meer sobere manier van leven omdat voor hem vrije energie mogelijk een uitbreiding zou zijn van predaties op de omgeving (wat verdedigbaar is omdat energie het vermogen is om de toestand van milieu, en zelfs als de energie gratis is, zullen de materialen die het kan gebruiken in een consumentistisch systeem dat niet noodzakelijk zijn).

Tussen de twee ontstond dus een begin van discussie om de acceptabele grens te vinden tussen handhaving van comfort en gematigde predatie ... met "vrije energie" die erboven zou zweven.

Het antwoord zal zeker vaag zijn ... maar de concepten zijn interessant. meer waard dan de eindeloze ping pong aan de bedrieger van de grote doktoren die onlangs zijn afgestudeerd aan de Econology-Academie.
2 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Christophe » 28/09/20, 13:30

Ahmed heeft sociaal gelijk ... zelfs als, wetenschappelijk gezien, de mening van electron interessant is ...

Clarck zei dat gratis energie die op grote schaal wordt toegepast, zoveel joules op aarde zou verdrijven dat het een oncontroleerbare opwarming van de aarde zou veroorzaken ... in een paar jaar ...

Dus het aspect van het verminderen van de druk op het milieu dankzij gratis energie is niet vanzelfsprekend ... verre van!
1 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par ABC2019 » 28/09/20, 14:39

slechts een klein detail van de woordenschat: vrije energie is perfect gedefinieerd in de thermodynamica en het is geenszins een "oneindige" energie. Er is gratis energie in elke energiebron: het is de hoeveelheid energie die kan worden omgezet in werk. Voor mechanische energie zoals windenergie is het a priori 100%, maar voor thermische energie moet rekening worden gehouden met de efficiëntie van Carnot. Kortom, het is een goed gedefinieerd concept (in feite is het de vrije enthalpie die echt relevant is, dat is het beschikbare werk 'anders dan dat van de drukkrachten', dus met de term p∆V erbij, maar het is een detail).

Behalve dat er een taalkundige subtiliteit is die de Angelsaksen treft, maar niet de Fransen, is het dat "vrije energie" zich normaal gesproken vertaalt als "vrije energie" ... maar dat in het Engels "gratis" betekent ook "vrij", en zodat de Angelsaksen "vrije energie" horen, horen ze ook "vrije energie", en fantaseren ze er grondig over. Wat natuurlijk niet klopt, want vrije energie is in geen geval "gratis".

De dubbelzinnigheid bestaat niet in het Frans, maar aangezien degenen die niets van fysica weten, alleen de Angelsaksische sites vertalen die delirium over "vrije energie" hebben, spreken ze van vrije energie zonder te begrijpen wat dat is. middelen ...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Christophe » 28/09/20, 14:45

ABC2019 schreef:Voor mechanische energie zoals windenergie is het a priori 100%


Uh en wat doe je met de Betz-limiet ??? :schok: :schok: :schok:

De enige energieomzetting met 100% efficiëntie is chemie-warmte ... en nogmaals, als we het hebben over nuttige energie, hangt het af van het apparaat : Cheesy:

Anders helemaal eens met de rest ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16095
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Remundo » 28/09/20, 14:50

ja natuurlijk, hier heeft de term "vrije energie" niets te maken met de thermodynamische potentialen die verscheidene jaren van lessen vereisen om goed begrepen te worden.

Merk op dat we in het Frans praten over "gratis" energie, een woord dat ik nooit echt gewaardeerd heb, het is de energie van Helmholtz F = U - TS
voor degenen die het een beetje willen wrijven: https://fr.wikipedia.org/wiki/Potentiel_thermodynamique
maar het blijft erg onduidelijk voor niet-ingewijden.

Dus in dit onderwerp duidt ‘vrije energie’ de beweging aan van denkers van overuniteit die hopen ‘vrijelijk’ een onbekende energie uit aardse ervaringen te halen.
1 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16095
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Remundo » 28/09/20, 14:51

Christophe schreef:
ABC2019 schreef:Voor mechanische energie zoals windenergie is het a priori 100%


Uh en wat doe je met de Betz-limiet ??? :schok: :schok: :schok:

De enige energieomzetting met 100% efficiëntie is chemie-warmte ... en nogmaals, als we het hebben over nuttige energie, hangt het af van het apparaat : Cheesy:

Anders helemaal eens met de rest ...

er is een heel domme: de elektrische kachel: 100% elektriciteit-warmte-omzetting

hetzelfde als je iets mechanisch wrijft-> Verwarm 100% (bijvoorbeeld de remmen van een auto, of zelfs zijn c ... nou ik ga uit :pijl: :P )
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Christophe » 28/09/20, 15:04

Ja maar nee, want we hebben het over primaire energie ... daarom heeft een elektrische kachel verre van 100% efficiëntie ...

Voor soortgelijke wrijving: om in beweging te komen was het nodig om meer primaire energie te spenderen dan we zullen terugkrijgen ... (10 tot 20% van de primaire energie op een thermisch voertuig gaat door de remmen ... en dat voor noodremming!)

Bovendien is de beweging-warmte-omzetting zelden nuttige energie (goed ok behalve in zeldzame gevallen zoals wrijven over de C ... dat is handig !!! : Cheesy: : Cheesy: ) ...

Er is een naam voor "verloren" energie. Ik weet niet meer hoe ik het moet zeggen ... Ik denk "ultieme energie"? Het is ver weg ...
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Betreft: levensstandaard, aanvaardbaarheid, energiebehoefte (gratis of niet)




par Rajqawee » 28/09/20, 15:17

Oh, dus we gaan het eigenlijk over filosofie hebben.

Mijn persoonlijke mening is dat we beide standpunten nodig hebben (we zullen het de "noodzakelijke comfort" positie en de "nuchter" positie noemen), omdat de twee niet tegelijkertijd gedaan worden. Ik probeer het allemaal te structureren.

We moeten inderdaad definiëren wat menselijke behoeften zijn in termen van comfort (dwz in termen van het vermogen om de omgeving te transformeren).

Men zou in de verleiding kunnen komen om te antwoorden met een absoluut standpunt, namelijk dat mensen in feite bijna niets nodig hebben. We leefden al, zo'n 45 jaar geleden (en daarna), als jager-verzamelaars. Het werkt, en we leven. Goed. Maar we waren niet erg talrijk als mensen, en bovendien wisten we niets anders.
Ja, want we hebben ook het probleem van hedonistische aanpassing: hoewel dit niveau van comfort ons triviaal lijkt (we drukken bijvoorbeeld op een knop en het licht is er), is het er niet altijd geweest. Maar plotseling lijkt het ons vandaag een behoefte. Een behoefte ... om gelukkig te zijn.
Laten we duidelijk zijn - en dat zie ik bij mensen - als je eenmaal een niveau van comfort hebt ervaren, wordt het natuurlijk vaak erg slecht ervaren om terug te gaan naar "minder comfort".

Welnu, van daaruit om te zeggen dat comfort = geluk, zou er maar één stap zijn. Maar dit is een vals spoor, en dat weten we. De meest comfortabel zittende mensen zijn niet bijzonder gelukkiger dan de anderen (nogmaals, hedonistische aanpassing!), In ieder geval niet voor lang.
Bovendien brengen veel mensen zichzelf vrijwillig in situaties van totaal ongemak, voor hun ... plezier (sport!). Zoals wat, we kunnen troost verliezen en het interessant vinden. Zelfs een grapje!

Maar dan is het ook een beetje stom: troost verliezen is minder gelukkig zijn, maar dat zou niet veel meer dienen. Voor mij is dat ... precies dat! Het is symptomatisch voor een verslaving. Je kunt niet zonder, ook al geeft het je niet echt plezier. Als samenleving zijn we verslaafd aan comfort (plotseling, aan energie). Vaak ook op individuele basis.
Als je echter verslaafd bent, is het plotseling een heilig risico om te doen zonder datgene waaraan je verslaafd bent. Het veroorzaakte extreme spanningen. Zoals ze zeggen, is het vaak beter om jezelf af te spenen.

Dus eigenlijk hebben we beide visies nodig: we hebben allebei troost nodig omdat we er allemaal afhankelijk van zijn (en bovenal zijn onze samenlevingen er grotendeels van afhankelijk). Maar tegelijkertijd moeten we het gebruik ervan beperken, omdat het schadelijk wordt. En daarvoor is vooral pedagogie nodig om mensen te leren dat de wedloop naar comfort niet speciaal tot geluk leidt.

Dit is het pad dat ik al 10 jaar volg (velen noemen het minimalisme), dat ik logisch vind en consistent met ecologie, is om "zoveel plezier te hebben terwijl je minder uitgeeft" (energie. Niet geld, maar vaak komt het op hetzelfde neer).

Oké, de bestrating is prima, maar wat is het comfortniveau dat we behouden? Dat is de bestemming, en niemand weet het, want het is ook veranderlijk! Als individu heb ik al veel meer comfort "opgeofferd" dan ik waarschijnlijk zou hebben geaccepteerd toen ik aan het pad begon. Omdat ik in die tijd van veel verder begon.
Onze samenlevingen zullen het nog moeilijker vinden om dit "gewenste" comfortniveau te definiëren, omdat het complexer zal zijn. Een ding is voor mij "zeker", is dat we voorlopig weten in welke richting we moeten gaan: minder verbruik.

En dat is in feite het cruciale punt, denk ik: te begrijpen en duidelijk te maken dat een groot deel van ons comfort schadelijk is, dus waarom zou je het niet gewoon loslaten? We zullen niet alleen gelukkiger zijn, maar bovendien zullen we minder schadelijk zijn voor het milieu.


Eindelijk gratis of gratis energie: het blijft energie. Het is nog steeds de transformatie van de omgeving. Het verandert niet, denk ik, niets aan het bovenstaande probleem.
2 x

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 81-gasten