Terugwinning van groenafval in kortsluiting

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Terugwinning van groenafval in kortsluiting




par Ahmed » 15/04/20, 09:49

Ik aarzelde over de juiste sectie, maar ik verwierp de sectie die gaat over "duurzame ontwikkeling", ik ben zo in opstand tegen deze oxymoron ... :frons:

Opsluiting vereist, ik maak van de gelegenheid gebruik om een ​​beetje over dit project te praten, dat pas zou moeten komen zodra de dingen verbeteren ... Ik zal des te meer opletten voor opmerkingen en mogelijke kritiek dat niets is nog steeds in steen gehouwen.
Ik vat het algemene idee samen, zonder in te gaan op de specifieke overwegingen die mij daartoe hebben gebracht: de inzameling van groenafval door de lokale gemeenschappen en vooral de transportkosten kosten een fortuin (vanwege de lage dichtheid van groenafval vervoert de vrachtwagen vooral ... lucht). Afvalverwerking (malen, composteren) wordt kosteloos verzorgd door een bedrijf dat, zoals eerder aangegeven, op kosten van de gemeenschap wordt geleverd, wat inhoudt dat het oorspronkelijk verspreide afval wordt geconcentreerd op één plaats.
Als we de zaken nu vanuit een puur functionele invalshoek bekijken, gaat de huidige oplossing door compostering, een oplossing die in de publieke opinie een zeer positief imago geniet, maar die echter niet zo deugdzaam is. In feite zijn het de thermofiele bacteriën die verantwoordelijk zijn voor het werk en dit met een sterke uitstoot van CO²: ze werken om de organische stof in de bodem te verminderen; Ik bedoel verminderen, omdat de benodigde energie die uit de oorspronkelijke massa wordt gehaald, een sterke volumeafname is om uiteindelijk een residu te verkrijgen, zeker bruikbaar, maar van bescheiden agronomische interesse. Bovendien zal dit substraat opnieuw moeten worden verspreid onder tuinders van gebruikers ...

De sector die ik wil opzetten, gaat op een radicaal andere manier te werk en heeft als doel afval zo dicht mogelijk bij gebruikers terug te winnen. De afvalinzameling zal plaatsvinden op het niveau van de gemeente en de transformatie zal beperkt blijven tot verbrijzeling: zo zullen de gebruikers, al naar gelang hun behoeften, al dan niet verpletterd kunnen vertrekken en degenen die aanvragers van verpletterd zouden zijn zonder afval te hebben, zouden ook hun geluk, natuurlijk binnen de grenzen van de beschikbare stromen (een professionele gebruiker zou in het circuit worden geïntroduceerd om de stromen te verzachten).
Ik ben me ervan bewust dat het succes van een dergelijk project enerzijds berust op een sterke wil van de gemeente, een sterke inzet van het personeel (dat goed moet worden opgeleid en daar ook gewaardeerd moet worden) en aan de andere kant, over de implementatie van een echte pedagogiek, gearticuleerd rond verschillende assen waarop ik later terug zal komen. Deze pedagogie die het belangrijkste en het meest delicate onderdeel is om in te zetten, zal vooral moeten hameren op de praktische aspecten en dus op de vele toepassingen bij het mulchen, zonder daarbij bepaalde extra mogelijkheden te vergeten (hete lentelagen, droge toiletten, strooisel ...) .
Vanuit een theoretisch oogpunt, dat mij dierbaar is, is er migratie van een oplossing die zowel de transformatie ten koste van de actoren van de grond extern maakt als de controle die wordt gedelegeerd aan een externe en onzichtbare spreker, om te gaan naar een lokaal herstel van het hele proces op een transparante en gerichte manier ten gunste van de werking van de bodem. Dit aspect moet in de hele communicatie in filigraan voorkomen, ook al is het in het begin waarschijnlijk moeilijker om te communiceren ... Het is mogelijk dat dit een accent legt op het verschil in de evolutie van koolstof die , met deze aanpak, permanent in de grond wordt opgeslagen: we weten dat de kwestie van CO² niemand meer absoluut onverschillig laat ... Waterbeheer met periodes van zomerdroogte zou ook een interessant steunpunt zijn, alles zoals onkruid, als een geloofwaardig alternatief voor chemische onkruidverdelgers, waardoor handmatig wieden overbodig wordt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting.




par sicetaitsimple » 15/04/20, 10:30

Ik begrijp het algemene idee, maar enkele praktische details ontgaan me.
Bijvoorbeeld:
- Ik begrijp dat u in een bepaald gebied (een comcom bijvoorbeeld?) In plaats van een behandelingspunt meerdere van deze zult hebben. Maar de inzameling zou altijd centraal gebeuren, door een incassobedrijf?
- elk van deze (kleinere) behandelingspunten zou worden uitgerust met een breker of een mobiele breker?
- hoe wordt het grondmateriaal ondanks al het nodige bewaard?
- hoe zou het versnipperde materiaal worden "geleverd", behalve de uitgeruste professionals die het ter plaatse zouden komen ophalen?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13693
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting.




par izentrop » 15/04/20, 10:55

In mijn stad is daarvoor een omheining gereserveerd. Oorspronkelijk werd het in verschillende gemeenten gebruikt en het vervoer naar het recyclingcentrum werd betaald door com de com.

Dit transport is de afgelopen jaren gedegradeerd naar de gemeente. De vraag rees of we doorgingen of niet. Ik had de aankoop voorgesteld van een goede shredder die op zijn beurt door vrijwilligers werd beheerd, met de distributie van het versnipperde product aan wie het maar wilde en ik had aangeboden ... Het is de oplossing om een ​​koerier te betalen die werd behouden. daarom is de omheining afgesloten met een hangslot en gereserveerd voor mensen uit de gemeente.

+ de graaflaadmachine om te laden, hallo de ecologische voetafdruk.

Het is absurd, maar we moeten ook de extra verantwoordelijkheid begrijpen die op de schouders van de burgemeester ligt, er is zeker ook een kwestie van verzekering en risico op letsel.

We zullen moeten wachten op dure olie voordat het financieel en in de hoofden van mensen mogelijk wordt. Het zijn net droge toiletten.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting.




par Ahmed » 15/04/20, 11:45

Sicétaitsimple, beantwoordt u verschillende relevante vragen:
- Ik begrijp dat u in een bepaald gebied (een comcom bijvoorbeeld?) In plaats van een behandelingspunt meerdere van deze zult hebben. Maar de inzameling zou altijd centraal gebeuren, door een incassobedrijf?

Op het eerste punt heeft u gelijk: voorlopig bevindt het zich op het grondgebied van de naburige gemeente met 450 inwoners: het is beter om te beginnen aan een verminderde perimeter voordat u groter ziet, ... als affiniteiten ... : Wink:
Ten tweede is er geen ophaling gepland: gebruikers brengen hun afval mee met hun (of andere) trailer en vertrekken op dezelfde manier *.
- elk van deze (kleinere) behandelingspunten zou worden uitgerust met een breker of een mobiele breker?

Ja, een mobiele shredder die ook verplaatst kan worden om incidenteel grote volumes ter plaatse te behandelen (in dit geval tegen deelname).
- hoe wordt het grondmateriaal ondanks al het nodige bewaard?

Een kleine tijdelijke opslag als buffer voor de stromen moet worden overwogen en dit is technisch het meest delicate punt, aangezien fermentatie zoveel mogelijk moet worden vermeden. De tuinprofessional zal er juist voor zorgen dat deze te lange opslag worden vermeden door "de doorstroming te verzachten".
- hoe zou het versnipperde materiaal worden "geleverd", behalve de uitgeruste professionals die het ter plaatse zouden komen ophalen?

Ik heb deze vraag hierboven beantwoord (zie *).

ja, Izentrop, het is inderdaad een kwestie van extra verantwoordelijkheid, omdat het qua implementatie niets verandert omdat het wordt ondersteund door een extern team. Zoals ik schreef, is er een gemeente nodig die deze aanpak heeft verworven om het proces te starten, en dan dankzij de deugden van memetica (dat wil zeggen mensen boos maken Kerel! : Lol: ), dingen zouden gemakkelijker moeten evolueren.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting.




par sicetaitsimple » 15/04/20, 12:29

Ahmed schreef:Op het eerste punt heeft u gelijk: voorlopig bevindt het zich op het grondgebied van de naburige gemeente met 450 inwoners: het is beter om te beginnen aan een verminderde perimeter voordat u groter ziet, ... als affiniteiten ... : Wink:
Ten tweede is er geen ophaling gepland: gebruikers brengen hun afval mee met hun (of andere) trailer en vertrekken op dezelfde manier *.


Ik denk dat de vraag er is. In een kleine stad die het "persoonlijk" wil spelen (niets negatiefs, alleen het feit dat het zijn groenafval zelf wil beheren), kan het misschien werken? Ik betwijfel het een beetje, maar waarom niet. Maar wanneer u zich uitbreidt naar meerdere gemeenten, wordt het minder voor de hand liggend, er zijn nog steeds "schaalvoordelen" te delen, ongeacht het gekozen verwerkingsproces (composteren versus malen) dat voor mij "secundair" is in het bedrijf. , althans gezien vanuit de gemeente waarvoor het vooral een heffing is.
Ik geef toe dat ik geen idee heb: wat is de jaarlijkse hoeveelheid groen afval die moet worden verwerkt (nog niet direct gebruikt door de inwoners) in een kleine stad met 450 inwoners op het platteland?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting




par Christophe » 15/04/20, 12:34

Ik lees alleen de titel: ligt het antwoord niet voor de hand?

Het recyclen van groenafval in een kortsluiting is composteren ... direct (aan de voet van de planten) zoals Didier adviseert! : Cheesy:

We kunnen complexere dingen proberen, zoals anaërobe spijsvertering, maar we hebben aanzienlijke inputs nodig om te hopen op economische winstgevendheid (maar deze berekening en onze mentaliteit * kunnen binnenkort veranderen, bedankt Coronavirus !!) ...

* sommigen lopen er voor! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting




par GuyGadebois » 15/04/20, 12:46

Christophe schreef:J
* sommigen lopen er voor! : Cheesy:

In feite:
https://www.novethic.fr/actualite/energ ... 46148.html
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting




par sicetaitsimple » 15/04/20, 12:49

Ahmed heeft het (in wezen) over houtachtig afval, dat niet kan worden hergebruikt bij anaërobe spijsvertering.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting




par Christophe » 15/04/20, 12:56

GuyGadebois schreef:
Christophe schreef:J
* sommigen lopen er voor! : Cheesy:

In feite:
https://www.novethic.fr/actualite/energ ... 46148.html


Ik had het over de Guy-mentaliteit! : Cheesy:

Het onderwerp micro (nano?) Anaërobe spijsvertering is vele malen besproken forum:

hernieuwbare energiebronnen / zelfconstructie van een familie methanizer-t9028.html

self-build-and-DIY / methanization-at-home-t6934.html

energie-hernieuwbare / enkele cijfers on-the-methanisering-t11627.html

hernieuwbare energiebronnen / hoeveel biogas geproduceerd is-1 m3 afval op ten minste ten hoogste t11217.html

biobrandstoffen / het maken van hondenpoep-biogas-en-andere-gidsresten-t10761.html

Het is voldoende om de methanogene kracht te kennen om de limieten van micro-methanisatie te zien: energie-hernieuwbare / biogas-methaniseringsstap-and-power-methanogene-t2338.html

Ik citeer zelf:

Christophe schreef:Door de waarde te benaderen en te hebben, is er dus 20 kg materiaal (bij 50% vloeistof) nodig om 1 liter stookolie te maken.


We hebben dus een massaverhouding van 20 / 0.84 = 23.80 kg per kg stookolie ...

En om jaarlijks het equivalent van 1000 L te maken ... 20 Ton is dus nodig in de orde van grootte ... Weinig tuinen kunnen zoveel biomassa produceren ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Terugwinning van groenafval in kortsluiting




par Paul72 » 15/04/20, 13:41

Hallo Ahmed, ik zou misschien iets stoms zeggen, maar waarom zou je niet overwegen om de versnipperde producten te waarderen in de vorm van een gemeenschappelijke moestuin? Er moeten ten minste twee percelen zijn, die elk jaar het gewijzigde en het bebouwde afwisselen. Geen wieden, geen bemesting of water geven en een bodem die productief wordt voor de behoeften van een school of de meest behoeftigen, gemeentelijke feesten enz ...
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 85-gasten