Werkpunt weerstand

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 169
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 40

Werkpunt weerstand




par PVresistif » 26/07/18, 18:34

Mijn PV in de zomer met sterke hitte werkt niet meer zoals in de winter; deze PV werkt met een weerstand van 4.3 ohm (warm) d.w.z. een vermogen van 234W onder 31.5 V
Maar als het in de winter bijna goed werkt - val ik terug op de waarden van de weerstand rond de 4.5 ohm op het moment dat de metingen 5.3 Ampère geven voor 28V op het hoogtepunt van de dag (13 uur) d.w.z. vermogen 150W. Maar dit komt overeen met een weerstand van U2/P of 28^2/150= 5.23 Ohm wat toch heel anders is dan de 4.23 waarde van mijn weerstand die niet veranderd kan zijn?
Zou je een verklaring hebben? ampèremeter fout? het is een ampèremeterklem die niet erg gemakkelijk te gebruiken lijkt (zie instructies), een dingetje gekocht bij Bricot Dépôt (€ 50 geloof ik!)
De rondingen van het paneel geven een vermogen aan dat 6.8 A of 190 W zou moeten zijn, in dit geval zou R 4.12 ohm zijn en zouden we in fase zijn; dus meetfout van mijn apparaat "pourave"?
toebehoren
ampèremeter klem handleiding.pdf
(639.46 KB) Downloaded keer 1447
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Werkpunt weerstand




par Gaston » 27/07/18, 10:49

Voor mij is de waarschijnlijke oorzaak de wijziging van de kenmerken van het paneel vanwege de toename van de temperatuur.

Er is momenteel een spanningsval van 2mV per cel per graad.
Voor een paneel met 72 cellen in serie is de spanningsval dus 144 mV per graad.
Als het paneel 25° warmer is dan in de winter, is de daling dus 3,6V.

Zonder wijziging van de belastingsweerstand leidt deze spanningsval van het paneel dus tot een daling van het geproduceerde vermogen.
Ter compensatie zou het nodig zijn om de weerstand van de belasting te verlagen om deze aangepast te houden aan de nieuwe kenmerken van het paneel.

Het probleem is dat de eigenschappen van het paneel gedurende de dag ook veranderen (het is 's morgens minder warm dan 's middags, het is 's middags helderder dan 's avonds, enz.). Het is de taak van een MPPT-controller om deze permanente aanpassing aan de temperatuur en lichtomstandigheden van het paneel uit te voeren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Werkpunt weerstand




par Grelinette » 27/07/18, 12:07

Deze informatie over de optimale werking van een PV volgens zijn temperatuur is interessant. Hoewel we het vermoeden omdat temperatuurveranderingen alle elektrische en thermische systemen beïnvloeden, praten we er weinig over voor PV en gaan we ervan uit dat hoe meer zon er is, hoe meer PV produceert, wat niet het geval is.

Het lijkt mij dat we het onderwerp econologie een beetje hadden aangeraakt, met name om te praten over zelfgekoelde PV of gewoon gekoeld in de zomer (of verwarmd in de winter) om een ​​optimale werking te behouden. Voor zover ik weet, zijn er geen (of zeer weinig) PV's op de markt die hun temperatuur regelen om hun productie te optimaliseren. (Het kan ook een berekening zijn van de hoek van het oppervlak van de PV met de zonnestralen om de zonne-energie die bij extreme temperaturen naar de PV wordt overgedragen te verminderen, zoals momenteel in bepaalde regio's waar een hittegolf heerst. golf).

Wat is ook de ideale temperatuur voor een PV om het beste te werken?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Werkpunt weerstand




par Gaston » 27/07/18, 13:50

Grelinette schreef:Wat is ook de ideale temperatuur voor een PV om het beste te werken?
Hoe kouder de cel, hoe beter -bij "normale" temperaturen-.

Helaas heeft de energiebron (zonnestraling) de neiging om de cel op te warmen.

We zitten dus klem tussen de wens om zoveel mogelijk zonnestraling te hebben (om meer vermogen te benutten) en de wens om de cellen zo koud mogelijk te houden (om de kracht zo goed mogelijk te benutten).

Over het algemeen compenseert het een het ander op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met de verandering in het werkpunt van het paneel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Werkpunt weerstand




par Grelinette » 27/07/18, 14:58

Gaston schreef:
Grelinette schreef:Wat is ook de ideale temperatuur voor een PV om het beste te werken?
Hoe kouder de cel, hoe beter -bij "normale" temperaturen-.
Helaas heeft de energiebron (zonnestraling) de neiging om de cel op te warmen.
...

Er moet een curve zijn van de opbrengst van een PV volgens zijn temperatuur?

Deze tabel kan worden aangevuld met een grafiek die de totale opbrengst van een PV weergeeft als een deel van de geproduceerde energie wordt gebruikt om de PV te koelen: ik verbruik een deel van de door de PV geproduceerde energie om deze beter te laten produceren!

Evenzo zien we steeds meer volgsystemen om de PV naar de zon gericht te oriënteren om de opbrengst te optimaliseren, maar door de oriëntatie een beetje te verschuiven om de zonnestralen niet loodrecht te ontvangen wanneer de temperatuur hoog is, zou de opbrengst HP moeten zijn beter?

Om terug te komen op het probleem van PVresistif , als de prestatiedaling van zijn PV wordt veroorzaakt door hitte, is dit een detail dat belangrijk is en dat vrij eenvoudig te repareren is.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Werkpunt weerstand




par Gaston » 27/07/18, 16:30

Grelinette schreef:Er moet een curve zijn van de opbrengst van een PV volgens zijn temperatuur?
[...]
Om terug te komen op het probleem van PVresistif , als de prestatiedaling van zijn PV wordt veroorzaakt door hitte, is dit een detail dat belangrijk is en dat vrij eenvoudig te repareren is.
Als de temperatuur stijgt, is er weliswaar een daling van het maximale vermogen dat het paneel kan leveren (we kunnen dit efficiëntie noemen), maar er is ook en vooral een verschuiving van het optimale werkpunt naar een nieuw punt met minder spanning en ( een beetje) meer intensiteit.

Beeld

Om het maximale vermogen uit een hete cel te halen, is het daarom noodzakelijk om hem te vragen om meer stroom te leveren, ook al produceert hij minder spanning, het is daarom noodzakelijk dat het apparaat gevoed wordt om zijn impedantie in het circuit te verminderen (precies wat MPPT circuits wel).

Een vaste weerstand kan het niet, de enige oplossing is dan om dichter bij het vorige werkpunt te komen door de PV's te koelen, maar, zoals je hebt opgemerkt, vereist dat een deel van de geproduceerde energie en dat maakt het systeem aanzienlijk ingewikkelder.

Grelinette schreef:Evenzo zien we steeds meer volgsystemen om de PV naar de zon gericht te oriënteren om de opbrengst te optimaliseren, maar door de oriëntatie een beetje te verschuiven om de zonnestralen niet loodrecht te ontvangen wanneer de temperatuur hoog is, zou de opbrengst HP moeten zijn beter?
Als we het paneel "verschuiven" ten opzichte van de loodlijn, wordt het "iets" minder warm (niet veel, want de omgevingslucht blijft warmer dan in de winter) maar krijgt het ook minder lichtkracht. Het is waarschijnlijk dat het resultaat eerder zal zijn om het maximale elektrische vermogen te verminderen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Werkpunt weerstand




par izentrop » 28/07/18, 01:58

Heb je met je 2 zomer/winter metingen de temperatuur van het paneel gemeten?

in deze document, kunnen we zien dat over een variatie van 30°, tussen 15 en 45°, bij equivalente verlichting, het vermogen op het geoptimaliseerde werkingspunt met iets minder dan 12% varieert, terwijl het rendement slechts met 2%
toebehoren
temperatuur.gif
temperatuur.gif (69.96 KiB) 6726 keer bekeken
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Werkpunt weerstand




par izentrop » 29/07/18, 08:02

PVresistif schreef:De rondingen van het paneel geven een vermogen aan dat 6.8 A of 190 W zou moeten zijn, in dit geval zou R 4.12 ohm zijn en zouden we in fase zijn; dus meetfout van mijn apparaat "pourave"?
Omdat de laagste classificatie van uw apparaat 400 A is, kunt u geen nauwkeurige meting hebben bij minder dan 10 A.
Ik meet liever de spanning over een stuk draad, wetende zijn afgeleide weerstand, het is niet nodig om het apparaat in het circuit te plaatsen, maar u hebt een apparaat nodig dat lager gaat dan het uwe.
Een eerste prijs multimeter onder de 10 € heeft een eerste kaliber op 20 mV
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Werkpunt weerstand




par izentrop » 29/07/18, 21:18

Erratum: 200 mV is het laagste kaliber en niet 20 Beeld
Het is nog steeds beter dan de 4 V van je klem.
0 x
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 169
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 40

Re: Werkpunt weerstand




par PVresistif » 29/08/18, 18:31

bedankt voor je berichtjes
Ik heb de batterijen in mijn toestel vervangen en kon weer op de been, maar de intensiteitsmetingen zijn overigens minder eenvoudig en minder betrouwbaar
Daarnaast is het vermogensverlies bij hoge temperatuur groter dan ik dacht: van 220 W in de winter zak ik naar 190 in de zomer bij 35°C.
0 x

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 84-gasten