Variatie in spanningsweerstand van een halogeenlamp

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79314
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Variatie in spanningsweerstand van een halogeenlamp




par Christophe » 12/01/09, 16:20

Als onderdeel van deze metingen aan een universele motor als generator: https://www.econologie.com/forums/moteur-uni ... t6819.html Ik heb enkele metingen gedaan waarmee ik de variatiecurve van de weerstand kon volgen op basis van de spanning en de belasting (de 2 is gekoppeld) van een halogeenlamp van 12V. Het is interessant, dus ik heb het openbaar gemaakt.

Weerstand van de 12V halogeenlamp volgens de spanning:
Beeld

Weerstand van de 12V halogeenlamp volgens belasting:
Beeld

We kunnen het nooit genoeg zeggen: op enkele uitzonderingen na varieert de elektrische weerstand van een lichaam met de temperatuur (en dus de lading van de lamp), hoe heter het is, hoe beter het is (en gelukkig zou alles anders verbranden!) !

Dat is al met al heel logisch: meer moleculaire excitatie = minder "passage" voor de eletrons ... uiteraard zijn er enkele uitzonderingen denk ik!
1 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 12/01/09, 17:45

Is dat niet wat we toevallig het joule-effect noemen?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 12/01/09, 17:52

Dag

Alleen de oude kooldraadlampen hebben dit antwoord niet.

neemt een 100W lamp en meet de weerstand tegen de koude meter
en zet de normale spanning aan en meet de stroomsterkte en spanning, de weerstand neemt aanzienlijk toe.
Het is ook om deze reden dat lampen met een lange levensduur die feitelijk werken onder lagere spanningen dan hun ontwerp niet zuinig zijn, ze geven minder licht, voor de energie die ze verbruiken hebben ze meer warmteverliezen.

Handhaaf die die een dimmer gebruiken om de intensiteit van een licht te verlagen (maakte de calul-spanning over het licht en de stroomsterkte in het licht)

Andre
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79314
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 12/01/09, 18:01

Arf strikvraag!

Voor mij is het joule-effect het tegenovergestelde: creatie van warmte door de circulatie van een elektrische stroom. Het is duidelijk dat hoe meer weerstand er is, dus van T °, ​​hoe meer joule-kracht ... het is een vicieuze cirkel.

De 2 zijn daarom met elkaar verbonden, maar ik denk niet dat de toename van de elektrische weerstand onder invloed van warmte het joule-effect kan worden genoemd (het tegenovergestelde, ja)
0 x
paul_f5hpq
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 11/04/20, 18:38
x 4

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par paul_f5hpq » 17/04/20, 22:39

Hallo,
een gloeilamp is een weerstand met een positieve coëfficiënt afhankelijk van de spanning over de terminals (VDR).
https://fr.wikipedia.org/wiki/Varistance
Hoe meer het verwarmt, hoe meer de weerstand toeneemt.

Er wordt een afleiding gemaakt om deze eigenaardigheid om te zetten in een anemometer met hete draad. Alleen te voorzien van stroom.
PAs slechte literatuur over dit onderwerp, zult u ineens het gebruik van het joule-effect voor de meting beter begrijpen.

Een beetje zoals CTP en in tegenstelling tot negatieve CTN. https://fr.wikipedia.org/wiki/Thermistance
Je kunt het natuurlijk niet gebruiken om de temperatuur te meten.

Goed onderzoek!
Paal
1 x
Avatar de l'utilisateur
evaluatie
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 58
Inschrijving: 02/11/16, 16:22
Plaats: cosmopolitanie
x 7

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par evaluatie » 18/04/20, 01:03

paul_f5hpq schrijft:Je kunt het natuurlijk niet gebruiken om de temperatuur te meten.

Waarom niet? indien geleverd met constante spanning.
0 x
paul_f5hpq
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 11/04/20, 18:38
x 4

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par paul_f5hpq » 18/04/20, 20:42

Hallo evaluatie,
Hoe zou u de temperatuur meten met een lamp met constante spanning?
Kunt u het principe ontwikkelen?
Van harte.
Paal
0 x
Avatar de l'utilisateur
evaluatie
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 58
Inschrijving: 02/11/16, 16:22
Plaats: cosmopolitanie
x 7

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par evaluatie » 19/04/20, 07:37

paul_f5hpq schrijft:Hallo evaluatie,
Hoe zou u de temperatuur meten met een lamp met constante spanning?
Kunt u het principe ontwikkelen?
Van harte.
Paal

Door de variatie van de stroom te meten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6514
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par Macro » 19/04/20, 08:21

De rekenmachines van dieselmotoren meten de verbrandingstemperaturen, met behulp van gloeibougies (een eenvoudig weerstandselement) slagen ze erin om injectiefouten te bepalen met dit principe ... Het moet dus heel goed mogelijk zijn
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13693
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Variatie van weerstand op spanning van een halogeenlamp




par izentrop » 19/04/20, 08:28

evaluatie schreef:
paul_f5hpq schrijft:Hallo evaluatie,
Hoe zou u de temperatuur meten met een lamp met constante spanning?
Kunt u het principe ontwikkelen?
Van harte.
Paal
Door de variatie van de stroom te meten.
Over het algemeen is dit het geval, maar door het meten van een spanning. : Wink:

De voeding is altijd constant, of het nu een batterij is met een verwaarloosbare interne weerstand in vergelijking met de meting of vanaf het lichtnet gevolgd door een gestabiliseerde voedingsspanning.
Het klassieke diagram is een weerstand in serie met de thermistor, de meting wordt gedaan tussen de massa, het gemeenschappelijke punt van de voedingen en het verbindingspunt.
Beeld De weerstand wordt zo berekend dat de stroom bij nominale temperatuur gecentreerd is op een "lineair" bereik.

De amateur gebruikt de arduino om te meten http://f4cvm.free.fr/arduino/shields/ca ... re_ctn.htm

PS: voor de gloeibougie moet het hetzelfde principe zijn, maar de meting moet worden gedaan met een hall-effect stroomsensor https://fr.wikipedia.org/wiki/Capteur_d ... effet_Hall
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 235 gasten