CERN LHC-gaspedaal: machine met zwarte gaten? Welke risico's?

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

CERN LHC-gaspedaal: machine met zwarte gaten? Welke risico's?




par Christophe » 12/09/08, 21:19

C in de lucht om hier te zien: http://www.france5.fr/c-dans-l-air/inde ... 406#centre

Het grootste natuurkundige instrument ter wereld, de Large Hadron Collider LHC, is gelanceerd met als doel de geheimen van de materie en het universum te ontrafelen. Sommige natuurkundigen vrezen echter dat hierdoor zwarte gaten ontstaan ​​die de aarde kunnen opslokken.

Het was op 9 september na 30 uur toen teams van CERN (Europees Centrum voor Nucleair Onderzoek) met succes de grote hadron-collider LHC opstartten, wat misschien de weg vrijmaakte voor een van de meest fascinerende en onzekere avonturen van de moderne wetenschap.

Begiftigd met buitengewone afmetingen - 27 km in omtrek - zou deze deeltjesvernietigingsmachine, die zich 100 meter diep onder de Frans-Zwitserse grens bevindt, het mogelijk moeten maken om de omstandigheden te reproduceren die bestonden op de allereerste momenten van het universum, net na de oerknal , 13,7 miljard jaar geleden.

Zo hopen natuurkundigen van CERN een aantal puzzels op te lossen, zoals het ontdekken van de aard van donkere materie en donkere energie die 96% van het universum vormen. Maar bovenal dromen ze van het wegspoelen van het Higgs-deeltje, soms het "goddelijke deeltje" genoemd, dat alle deeltjes hun massa zou geven, maar die nog niemand heeft waargenomen, 44 jaar nadat de natuurkundige Léon Lederman het bestaan ​​ervan postuleerde. .

Door dit ontbrekende stuk in handen te krijgen, zou het mogelijk zijn om de "puzzel" van het universum te voltooien en de verschillende oerknalscenario's die momenteel worden gebruikt om de creatie ervan te verklaren, te valideren of niet.

Deze oerknalmachine, uniek in de wereld, waar koortsachtig op wordt gewacht door de internationale gemeenschap van natuurkundigen, is het resultaat van een ongeëvenaarde samenwerking in termen van het aantal betrokken wetenschappers en landen: bijna 5 natuurkundigen en ingenieurs uit drieënzestig landen hebben deelgenomen aan tien jaar in CERN-experimenten die bijna 000 miljard euro hebben gekost.

Dit project nadert echter de lanceringsfase en heeft veel angsten en zorgen gewekt. Een Amerikaan, Walter Wagner, en een Spanjaard, Luis Sancho, een voormalig wetenschapsleraar, hebben daarom een ​​klacht ingediend tegen CERN bij een rechtbank in Hawaï om een ​​verbod te verkrijgen om de LHC te openen totdat is aangetoond dat deze niet gevaarlijk is. Ze vrezen met name dat de botsingen van protonen in de LHC, bedoeld om de omstandigheden na de oerknal te herstellen, veroorzaken de verschijning van kleine zwarte gaten die, terwijl ze groeien, alle materie om hen heen zouden absorberen om uiteindelijk onze planeet te overspoelen.
Dernière édition par Christophe de 12 / 09 / 08, 23: 42, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 12/09/08, 23:41

Ja, Christophe, ik heb dit ook op internet gelezen...

Ze zeiden het zelfs eerder op A2, maar "ze geloven niet in zijn ongelooflijke ideeën", eh...

Als de twee jongens die met het idee kwamen niet verkeerd zijn, zullen we er niet snel zijn om het te zeggen (fysiek in ieder geval!)

Het enige wat we moeten doen is onze vingers kruisen en hopen...

Groeten van bijna voorbij het graf van Lietseu : Mrgreen:

Morgen gooi ik een steen in de vijver, als niemand het voor mij doet, wacht maar af!!!
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 13/09/08, 10:28

Opstart van de LHC Woensdag 10 september, alles ging goed, maar de echte experimenten zullen pas komend voorjaar beginnen volgens Philippe Charpentier, natuurkundige bij CERN (wetenschappelijk programma van France inter "La tête au carré").

http://www.radiofrance.fr/franceinter/e ... p?id=70973

http://www.tsr.ch/tsr/index.html?siteSe ... id=9619403

http://public.web.cern.ch/public/fr/LHC/LHC-fr.html (link in het Frans terwijl France Inter de link geeft in ... Engels!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/09/08, 21:56

het maakt ons niet uit ! We zullen niet lang lijden! : Mrgreen:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 14/09/08, 16:45

Goed gezegd !!! 8)
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu

"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?

Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Hydraxon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 17/02/08, 17:07




par Hydraxon » 14/09/08, 18:12

Maar als we een beetje serieus zijn, heeft een klein zwart gat geen kans om groot te worden: het verdwijnt zo snel dat er nauwelijks een kans is om te weten dat het bestond.

Voor degenen die denken dat dit allemaal een onbevestigde theorie is, wijs ik erop dat het bestaan ​​van zwarte gaten net zo hypothetisch is als hun verdamping.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/09/08, 18:42

Hé paranoïden ... bedankt voor het kijken naar het C-debat in de lucht in plaats van verschillende speculaties door te geven ...

Trouwens, wie vertelt je dat "door" een zwart gat gaan pijn doet? : Mrgreen:

ps: de rapclip die Bucheron had gevonden is eigenlijk de "officiële" clip van CERN!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 14/09/08, 18:43

Dit ding gaat ons een schop onder de kont geven...
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/09/08, 19:13

Hydraxon schreef:Voor degenen die denken dat dit allemaal een onbevestigde theorie is, wijs ik erop dat het bestaan ​​van zwarte gaten net zo hypothetisch is als hun verdamping.


Je bent een paar jaar te laat denk ik...ik denk dat wetenschappers al een zwart gat hebben "geobserveerd"...

Bovendien is er een sterke aanname dat alle centra van sterrenstelsels zwarte gaten zijn...

ps: dan hebben we allemaal een zwart gat...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 14/09/08, 20:45

Christophe schreef:Trouwens, wie vertelt je dat "door" een zwart gat gaan pijn doet? : Mrgreen:

ps: dan hebben we allemaal een zwart gat...


OH hem HEH!

goed, we zagen de gadget werken, het is cool, nietwaar?
Ik kan niet wachten om de eerste resultaten te zien!
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten