ANTICOR, interview met de president: erg interessant, om te luisteren

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

ANTICOR, interview met de president: erg interessant, om te luisteren




par Grelinette » 12/12/18, 13:17



Het interview duurt 1 uur, maar Jean-Christophe Picard, voorzitter van de anticorruptieorganisatie Anticor, is zo geposeerd en zo overtuigend dat het niet zo lang is om te luisteren!

Vele onderwerpen komen aan bod zonder jargon: fiscale optimalisatie, corruptie, vertragingstactieken, politieke interventie, verkeerd gebruik van het openbaar domein, remmen en justitiële corruptie, macht lobby's, politieke ethiek, breekbaar klokkenluiders, verslagen door het Hof van Accounts, GAFA, enz ...

Hij spreekt erover met een kalmte en een openhartigheid dat het goed is om te horen ... zelfs als de toon soms grenst aan een valse naïviteit en een verrassing een beetje verontrustend met betrekking tot het onderwerp; maar het is zijn gevoel voor humor om dit dramatische onderwerp te verslaan.

Enkele welsprekende zinnen uit de speech van deze meneer zo diplomatiek, en die me uitdaagde:

- "Belastingoptimalisatie wordt getolereerd fraude"

- "In Frankrijk worden elk jaar de kosten van optimalisatie en belastingontduiking geschat tussen 80 en 100 miljard euro, wetende dat ons tekort minder dan 100 miljard bedraagt, ... het tekort van Frankrijk is simpelweg ons onvermogen om fraude te bestrijden en belastingoptimalisatie. Als we erin zouden slagen het geld te krijgen dat binnen zou moeten komen, zou Frankrijk een overschot hebben ".

- "In Europa bedraagt ​​belastingfraude 1000 miljard euro per jaar".

- "In Frankrijk is het verrassend dat er geen officiële cijfers over fraude zijn ... we ontkennen".

- "Frankrijk is het paradijs van vertragingstactieken". (om tijd te besparen op juridisch gebied. "In Spanje werd de penningmeester van een regerende partij veroordeeld tot 33 jaar gevangenisstraf wegens corruptie, in Frankrijk duren onze corruptieprocessen 33 jaar!")

- "In de Scandinavische landen is er een hoge transparantie en een zeer lage corruptie. Dit zijn landen waar mensen zich het gelukkigst voelen en ik denk dat dit verband houdt met de zeer goede verdeling van rijkdom: als het geld goed wordt besteed, hebben we betere openbare diensten betalen we minder belastingen, ... "

- "Na de programma's van de presidentskandidaten te hebben vergeleken over de moralisering van het politieke leven, waren de drie die de meeste voorstellen deden: Mélenchon, Dupont-Aignan en Hamon".

- "In Frankrijk houden mensen van gekozen functionarissen die potten en pannen hebben!" (onder vermelding van een theorie van Philippe Séguin)

- Volgens een IFOP-peiling is er in Frankrijk slechts 65% van de bevolking die denkt dat de president van de republiek eerlijk moet zijn ".


Het bekijken van dit interview moet verplicht worden gemaakt voor alle politici, politici, functionarissen, enz., In feite voor iedereen ... zelfs gele vesten zouden ideeën van duidelijke en concrete claims vinden!


U hebt werk te doen, geachte heer,
en ik breng je mijn steun door lid te worden van deVereniging ANTICOR.
(https://anticor.espace-adherent.org/)

"Het goede voorbeeld geven is niet het beste om te overtuigen, het is de enige." (Gandhi)
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Christophe » 12/12/18, 13:37

Houd er rekening mee dat belastingoptimalisatie geen corruptie is en niet illegaal en geen fraude ... het is gewoon het beste gebruik maken van het systeem! Vind uw "zwakke punten" om financiële winst te verhogen ...

En zo veel voor je mond als je, beetje onafhankelijk, het niet kunt en de grote multinationals het doen ... heb je nog niet begrepen dat het hier de sterkste is die wint?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Grelinette » 12/12/18, 14:44

Christophe schreef:Aandacht belastingoptimalisatie is geen corruptie en is niet illegaal en het is geen fraude... het maakt gewoon optimaal gebruik van het systeem! Vind uw "zwakke punten" om financiële winst te verhogen ...

Dit wordt vooral in de politiek (en bedacht door communicatieadviseurs) een "taalelement" genoemd.

Dit is weer een controversieel debat en zeer vaag, maar voor de president van Anticor "belastingoptimalisatie is een getolereerde fraude".
Net als de vertragende juridische manoeuvres en procedures om een ​​proces te vertragen, zoals de wetten inzake ondoorzichtigheid en geheimhouding in het bedrijfsleven, zoals de bevoegdheden van lobby's, zoals patronage, enz., Enz. "maar legaal!

Er is een moment waarop iemand een kat, een kat en een fraudeur, een fraudeur, moet bellen zonder te verdrinken in linguïstische en semantische subtiliteiten (of van wettelijke interpretatie olé ole) die geen ander doel hebben dan laat de blazen voor lantaarns nemen.


'Het is volkomen onwettig en verwerpelijk, rechter, omdat de oude dame een onevenredige reactie gebruikte in haar verdediging door haar aanvaller een gewelddadige klap te geven met haar portemonnee, die alleen haar lege handen voor hem had. Beroof hem! ...' : Cheesy:

Je hebt gecorrigeerd, maar ik herschrijf de laatste zin van mijn eerste opmerking:
"Het goede voorbeeld geven is niet de beste Moyen te overtuigen is de enige. "(Gandhi)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Christophe » 12/12/18, 15:28

oneens: we kunnen niet over fraude praten, zolang het legaal is ... zelfs boderline, het is legaal!

Als politici, die misschien zijn gecorrumpeerd, besloten hebben om te stemmen of de mazen in de belastingwetgeving achter zich laten die ten goede komen aan een min of meer groot bedrijf, zijn het niet degenen die deze tekortkomingen misbruiken die corrupt en illegaal zijn!

En om u gerust te stellen, werkt de IS (bedrijfsbelasting) vrij goed in Frankrijk ... behalve voor enkele zeer grote Amerikaanse bedrijven, waaronder ... (GAFA, Starbucks ...)

Dit is niet het geval in België waar er echte belastingafspraken zijn, net als in Luxemburg!

In België is het grootste deel van de belasting van individuen en werk (belastingtarief 50% van 30 000 ...) maar sommige Fransen denken nog steeds dat Frankrijk het slechtste land ter wereld is .. .

Tabel een paar dagen voor de november 17 gele vesten gepubliceerd:

0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Gaston » 12/12/18, 15:36

Christophe schreef:oneens: we kunnen niet over fraude praten, zolang het legaal is ... zelfs borderline, het is legaal!
Je hebt (helaas) reden.
Er zijn volledig immorele dingen die legaal zijn ... : Cry:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Christophe » 12/12/18, 16:23

Natuurlijk is wettigheid en moraliteit zeker niet hetzelfde!
Zelfs als dat is wat we proberen te laten geloven aan kleine kinderen ... : Cheesy:

Een fascistische wet in een dictatuur is zeker niet moreel maar heel legaal ... althans in het land in kwestie!

Dichter bij huis, als politiek moreel was, denk je dan dat er zoveel schurken in de politiek zijn? En weet alleen het ontstaan ​​deel natuurlijk ... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Het kwaad zit aan de onderkant van veel mensen ingeschreven en het is helaas zo ... en zoals in het "menselijke systeem" is het kwaad (veel) gemakkelijker te doen (en zelfs beloond !! *) dan goed ... nou ja ... sommigen bevrijden hun ware aard!

Het is de wet van de sterksten (om de ander te domineren) die we in de natuur vinden en die onze menselijke samenlevingen proberen te compenseren met meer of minder succes volgens de tijden ...

Wat ben ik pessimistisch? : Cheesy:

* het begint bijvoorbeeld door een collega te verloochenen of te verpletteren om promotie te maken, niet te geloven dat het kwaad voorbehouden is aan de elites ... ze doen het gewoon op een grotere schaal ... : Cheesy:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Ahmed » 12/12/18, 17:53

Het verbazingwekkende is dat rijke mensen kunnen stelen, omdat ze het legaal kunnen doen ... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par ENERC » 12/12/18, 19:44

gaston schreef:Er zijn volledig immorele dingen die legaal zijn ...

Voor multinationals is belastingoptimalisatie eenvoudig. Een voorbeeld:
- Ik verkoop producten aan 100 € in Frankrijk,
- Ik verklaar 20 € marketing gemaakt door een doos in Ierland,
- Ik heb € 30, - aan S & O-kosten gemaakt door een bedrijf geregistreerd in een belastingparadijs,
- Ik heb 30 € -materiaal uit China,
- Ik heb 25 € distributiekosten in Frankrijk

Beoordeling: 100 - 20 -30 -30 -25 = -5 €

De Franse dochteronderneming heeft een tekort en betaalt daarom geen belastingen in Frankrijk.
Marketing in Ierland is weinig opgelegd
De O & O-belasting valt buiten de boot
De distributie in Frankrijk kan belasting betalen als het een Franse doos is, maar als een multinational wordt gemist
De douane vult de 30 € in het veld "invoer" in

Er wordt wel eens met de cijfers geknoeid om de kosten (kosten van marketing en R&D) te overschatten, en soms ook niet: het is het bedrijf dat diensten verhuist naar landen waar het minder wordt belast.

En hier is het. Het is eenvoudig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Grelinette » 12/12/18, 20:43

We spelen echt met woorden! Bovendien, zelfs als belastingoptimalisatie "legaal" is, blijft het een feit dat het op een zeer discrete of zelfs verborgen manier gebeurt ... nieuwsgierig, toch?

Bovendien is het woord 'legal"is erg relatief: het zijn vaak juist de mensen die profiteren van belastingoptimalisatie die de wetten maken of helpen om ze te maken en erover te stemmen (lobby's).

Dit is wat verontrustend is: er zijn wetten, spelregels die de meeste burgers respecteren alsof het "woorden van de evangeliën" zijn, maar toch zijn sommige wetten duidelijk op maat gemaakt, door en voor degenen die er baat bij hebben. Onthoud dat een paar jaar geleden de afgevaardigden voor de wet op amnestie voor politiek-financiële misdrijven hebben gestemd ... het zet je aan het denken over de waarde van bepaalde wetten!

Wat nog verbazingwekkender is, luisterend naar dit interview met de president van Anticor, is deze trivialisering van corruptie, en om de namen te kunnen noemen van politici die altijd vooraan op het podium staan ​​en die "legale potten" hebben, maar erg luidruchtig!

Bijvoorbeeld, de heer Éric Woerth tegelijkertijd minister van Begroting, daarom met de sleutels van het beroemde "slot van Bercy", en tegelijkertijd penningmeester van de scheidsrechter in een tijd (2002) wanneer we vandaag weten dat alles ' was niet fiscaal noch erg duidelijk, noch erg schoon ... Maar niets "illegaals", aangezien de wet de baas van Bercy machtigt om een ​​oogje dicht te knijpen voor bepaalde belastingstralen, ook al staat de betrokken persoon er aan de oorsprong van. De wet is de wet!

Dura lex, sed lex: "Hard is de wet, maar het is de wet" ... In dit geval is het eerder "Soft is de wet, maar het is de wet!".
(Ik liet Latinismen deze nieuwe Latijnse vertaling relevanter maken).
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: ANTICOR, interview van de president: heel interessant, om te luisteren




par Ahmed » 12/12/18, 21:10

Ik heb liever: "De wet is hard voor de armen, maar zacht voor de rijken en de machtigen."
En dit is geen toeval, omdat, zoals u onderstreept, de wet op maat is gemaakt voor degenen die het maken ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten