Water verhalen

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Water verhalen




par dede2002 » 25/01/15, 22:25

Hallo,

Hier is een klein verhaal dat onlangs gebeurde in een dorp in Mozambique.
In dit dorp moeten vrouwen ver genoeg lopen om water uit de rivier te halen en de was te doen.
“Goedbedoelende” passanten, in dit geval een ngo die verantwoordelijk is voor de besteding van geld in het kader van “ontwikkelingshulp”, besloten om in het dorp een boorgat met handpomp te installeren. Dit natuurlijk om de last van deze arme vrouwen te verlichten.
De pomp ging snel kapot, zelfs meerdere keren, in feite waren het geen storingen maar sabotage ...
Eindelijk vonden we de daders, het waren de vrouwen van het dorp!
Waarom? Simpelweg omdat het "water karwei" het enige moment van ontspanning was dat ze overdag hadden, terwijl ze met de pomp 24 uur per dag in het dorp moesten blijven, bij de mannen ...

---

In de onderstaande tekst van Jean-Paul Pougala, waarin ik u uitnodig commentaar te geven, is er een verhaal dat hetzelfde begint, maar anders eindigt.

http://pougala.org/la-guerre-de-leau-en ... t-leurope/

Om water naar de molen te brengen, een artikel dat de aanwezigheid van waterzoekers in Afrika bevestigt.

http://www.courrierinternational.com/ar ... -eau-douce

A+
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 26/01/15, 00:41

Kijkend naar de tellers van de wereldmeter http://www.worldometers.info/fr/ we merken op dat een van de zeldzame cijfers om in de goede richting te gaan het aantal mensen is dat geen toegang heeft tot drinkwater, dat met ongeveer een per seconde afneemt.

Maar het zijn misschien twee per seconde die aan drinkwater winnen in de "derde wereld", minus één persoon die het verliest in geïndustrialiseerde landen ??

En hier vergelijken we bananen en wortelen, omdat onveilig water in de "derde wereld" over het algemeen besmet is met ziekteverwekkers, amoebe, cholera, enz., Die zeer snel kunnen doden.
Je kunt oorzaak en gevolg gemakkelijk koppelen, maar je lost het probleem op door het water te koken.
Niet-drinkbaar water in een geïndustrialiseerd land is nogal vervuild door chemicaliën, oestrogenen, antibiotica, nitraten, enz. Het doodt langzaam, dus het is moeilijker om oorzaak en gevolg te koppelen en het is niet genoeg om water te koken om het drinkbaar te maken ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 26/01/15, 12:10

Zoveel als ik uw lucide analyses en opmerkingen in al uw berichten waardeer, ben ik ook gereserveerd voor de inhoud van de bronnen (geen woordspeling bedoeld!) Die u in uw voorlaatste bericht produceert.
In het bijzonder de claims van JP Pougala zijn echt een heel fantasievolle mix die kritiek ontmoedigt ...

Wat betreft het artikel over Madagaskar (serieus, het), het betreft een hypothetische export van water naar woestijnlanden, niets te maken met Europa.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 26/01/15, 19:05

Hallo Ahmed,

Je moet niet zo ontmoedigd zijn voor zo weinig ... :P

We kunnen het zien als een karikatuur, die bedoeld is als storend.
Het is niet door water te bottelen dat we de wereld zullen veranderen, maar we slagen erin om pallets Frans water naar Afrika te sturen, het omgekeerde zou sciencefiction zijn ...
Vissen uit de Rhône stroomafwaarts van Genève, de vissers weten dat ze ze niet mogen verkopen, het is geen fantasie.
Helaas is in Afrika (in tegenstelling tot wat hij schrijft) op sommige plaatsen al vervuiling door pesticiden en nog erger begonnen.

Anders denk ik dat de 'karikaturen' van de heer Pougala verder gaan dan het onderwerp (in dit geval water), hij probeert Afrikanen te laten zien hoe de samenleving die we hier 'uitgestrekte handelskapitalisme' noemen tegen de muur stort. toeteren.

En vooral hun huidige rol in deze race.

Maar soms gebruikt hij dezelfde argumenten die hij aan de kaak stelt ...

In de "sciencefiction" -scenario's voor Afrika, zij die deze samenleving grotendeels voedt door te toeteren, als het volgt door te rennen, kan men zich erger voorstellen ...?

Nu, om deze tekst te interpreteren zonder het water te verlaten, is het in de eerste graad in feite fantasierijk.

Hij heeft het bijvoorbeeld niet eens over DDT, maar toch zijn er overal in Frankrijk genoeg van, onder andere in het water, 40 jaar na zijn "verbod" ...

A+

ps: het eerste verhaal, in Mozambique, is authentiek, maar ook hier is water niet het belangrijkste onderwerp.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 26/01/15, 20:44

Ik begreep de reden niet waarom u citeerde uit deze tekst door Pougala, teleurgesteld!

Voor Mozambique is dit een vrij duidelijke illustratie van de sociaal destructieve kracht van technologie.
Het is op kleine schaal wat er op grote schaal gebeurt in het Westen ... Transhumanisme is het ultieme stadium van de technische fantasie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 26/01/15, 21:19

Ze heeft een goede technische rug, in dit dorp hebben ze waarschijnlijk veel technische oplossingen die niet worden genoemd, al was het maar voor de bouw van hun huizen.
Daar is het de "technische bekering" die het probleem vormt, de "Ik kom naar uw plaats om u te vertellen wat u nodig hebt", zoals in de dagen van de missionarissen ...
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 26/01/15, 22:15

Om een ​​afleiding te creëren, of om weer het water in te gaan, kan ik het verhaal vertellen van een "soortgelijk" project dat ik van dichtbij heb gezien en dat beter eindigde.
Het was een heel kleine NGO, het budget was 2-jongens en twee pick-ups (voor 2-plaatsen kende ik er maar één). Het doel was om bronnen te vangen om water naar dorpen te brengen, langs een rivier waar het 's nachts gevaarlijk is om water te halen, vanwege de krokodillen.
Dus in het begin was het op verzoek van de inwoners, het zoeken naar de bron en de route met de inwoners en de oudsten, de dorpshoofden, degenen die alles over de plaats weten. De site van de ngo leverde alleen het cement, en vervolgens de fonteinen en de stroomgebieden waar iedereen voor zorgde!
Daar was behoefte aan en een eenvoudige en duurzame technische oplossing.
Maar "niet duur genoeg" om een ​​voorbeeld te zijn ...?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 27/01/15, 18:15

Om het kort te houden, heb ik mezelf onhandig uitgedrukt en mijn excuses daarvoor.
Ik wilde zeggen dat elke techniek die wordt opgelegd zonder rekening te houden met de werkelijke behoeften van gebruikers of (een ander geval) om via deze kracht te oefenen, schadelijk is.
Het spreekt voor zich dat elke techniek natuurlijk niet verboden mag zijn! Het zou ook onmogelijk zijn omdat de minste van onze acties het gebruik van technieken omvat (wandelen, praten ...).

Het lastige deel is het bepalen van de juiste dosis en er vervolgens voor zorgen dat er rekening mee wordt gehouden, wetende dat per definitie alles wat gedaan kan worden, zal gedaan worden...

Om directer op het onderwerp terug te komen, heb ik ook deelgenomen (van veraf, helaas!) Aan watervoorzieningsprojecten: putten met sproeiers en gesloten, met een rustieke handmatige pomp.
Het laatste project was bijzonder goed "vastgebonden": naast de put, een opstelling in bunds om water vast te houden in het natte seizoen en struikaanplantingen die schaduw en mulchmateriaal voor de bodem bieden, allemaal geïntegreerd in een formatie. tot permacultuur.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 28/01/15, 07:33

Jullie zijn allemaal verontschuldigd :P

Ik ben het eigenlijk die je bedankt voor je antwoorden!

Wat je schreef over "echte behoeften" is correct, maar het hangt ervan af wie beslist wat een "echte behoefte" is, en voor wie ...

A + goede dag.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 29/01/15, 21:34

Water, bron van leven en dood : Cry:
Het is het begin van het cycloonseizoen, veel meer water dan nodig is om te leven ...

http://www.orange.mg/actualite/madagasc ... -lance-sos
0 x

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten