Produceer beter om alles te eten

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
amanda35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 15/11/13, 16:48

Produceer beter om alles te eten




par amanda35 » 15/11/13, 16:50

Bonjour à tous,

Hier is een heel belangrijk boek dat ik met mijn groene vrienden wil delen: “Beter produceren om meer te eten” http://www.pascalgalodeediteurs.com/pge_5_essais---docs_produire-mieux-pour-manger-tous-d-ici-2050-et-bien-apres__9782355932601.html

Beeld

Het is uiteraard een observatie, maar het geeft ook oplossingen die, naar ik hoop, op een dag zullen worden ingevoerd
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 16/11/13, 08:04

hier is een optimist... utopist! :D
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 16/11/13, 12:31

Goed! Tussen zijn utopie en de huidige dystopie is er genoeg om over na te denken en te doen!
Ik heb dit werk niet gelezen en ken de exacte inhoud ervan dus niet. Mijn opmerking zal daarom van algemene aard zijn: een ‘Copernicaanse’ revolutie in de landbouwproductie is alleen mogelijk als deze radicale verandering de het geheel productiewijzen en relaties tussen mensen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 16/11/13, 13:58

ahmed hello
is alleen mogelijk als deze radicale verandering alle productiewijzen en relaties tussen mensen beïnvloedt
maar ook op de hele planeet, anders zullen de verschillen tussen elke cultuur de situatie alleen maar verergeren. Het is duidelijk dat dit niet direct Frankrijk betreft, dat in een overproductie in de landbouw leeft!
Maar zelfs door beter te produceren zou dit de deadline voor de verhouding tussen het beschikbare voedsel (en verslechterd door de dierlijke productie) en de wereldbevolking alleen maar iets verder opschuiven. Behalve een plotselinge ineenstorting ervan, op wat voor manier dan ook!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 16/11/13, 18:18

Net zoals de voedseltekorten die hier en daar bestaan ​​niet te wijten zijn aan een ontoereikende hoeveelheid voedsel, maar aan de slechte distributie ervan (uitsluitend een functie van de solvabiliteit van de aanvrager), is de mogelijkheid om een ​​aanzienlijk groter aantal inwoners te voeden reëel. hoewel, uiteraard, niet oneindig...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 16/11/13, 21:47

Janic schreef: dit betreft niet rechtstreeks Frankrijk, dat in een overproductie in de landbouw leeft!
Behalve de biologische producten die Frankrijk moet importeren, omdat onze boeren er niet genoeg van kunnen produceren.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 17/11/13, 07:47

Cuicui hello
Behalve de biologische producten die Frankrijk moet importeren, omdat onze boeren er niet genoeg van kunnen produceren.

Dit is naar mijn mening een verkeerde manier om naar de zaken te kijken. Overstappen van chemo naar biologisch is hetzelfde als het overstappen van chemische medicijnen naar kruidenthee of andere natuurlijke remedies. De ene heeft de geruststellende kracht van grote erkende wetenschappers, de andere vereist een fundamentele vraagstelling bij de benadering van landbouwmethoden of gezondheidsmethoden en het is ook alsof we zouden zeggen dat carnisten gek zijn om vegetariërs te zijn en dat er als gevolg daarvan te weinig mensen zijn. VG's om dingen te veranderen. In beide gevallen is het aan de andere kant een kwestie van geweten en moed om van een veilige modus over te gaan naar een avontuur dat misschien te moeilijk of teleurstellend is (een bepaald aantal boeren die van chemicaliën naar biologisch wilden overstappen, zijn achteruit gegaan). we moeten rekening houden met de biologische wetgeving, die afhankelijk van het land min of meer veeleisend is. “In mijn tijd” zonder wetgeving hadden we tussen de 4 en 5 jaar conversie nodig (om residuen te vermijden) voordat we konden distribueren in serieuze biologische circuits, de Franse wetgeving heeft deze afschrikwekkende periode voor sommigen verkort en dus met een overeenkomstige kwaliteitsdaling, enz…

Hieraan moet de invloed van agrochemische lobby's, die zeer krachtig zijn, op het beleid worden toegevoegd, waardoor mogelijke conversies worden vertraagd.
0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 18/11/13, 08:55

Janic schreef:Hieraan moet de invloed van agrochemische lobby's, die zeer krachtig zijn, op het beleid worden toegevoegd, waardoor mogelijke conversies worden vertraagd.

We moeten er ook aan toevoegen dat een zeer grote meerderheid van de consumenten niets kan schelen over de herkomst van hun voedsel.
0 x
Om te betogen.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 18/11/13, 09:20

We moeten er ook aan toevoegen dat een zeer grote meerderheid van de consumenten niets kan schelen over de herkomst van hun voedsel.
Natuurlijk, maar we mogen het feit niet uit het oog verliezen dat landbouwchemicaliën van na de oorlog zijn en dat consumenten al generaties lang op producenten vertrouwen omdat er geen reden was om dat niet te doen. Vervolgens hebben we ze ervan overtuigd dat het mogelijk was om dezelfde producten tegen lagere kosten te krijgen."het is goedkoper!!!!"(dit geldt ook voor de rest van de andere consumentenproducten, waarbij we het gezegde vergeten dat je altijd ALLEEN krijgt waar je voor betaalt) het was pas toen de media en politici niet langer in staat waren een deel van de realiteit te verbergen waarvan sommige consumenten zich bewust zijn geworden van de voedselrisico’s en dus van de ontwikkeling van biologische producten. Bovendien zou het interessant zijn om het percentage "groene mensen" te weten (inclusief op deze site) die biologisch consumeren (Christophe hier is een onderzoek dat interessant zou zijn) en zelfs meer VG, wat waarschijnlijk zou aantonen dat het idee van groen zijn is selectief en wordt vaak vrijwel uitsluitend beperkt tot externe vervuiling.
maar iedereen heeft zijn eigen keuzes! :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 18/11/13, 11:29

Janic schreef:Cuicui hello
Behalve de biologische producten die Frankrijk moet importeren, omdat onze boeren er niet genoeg van kunnen produceren.
Dit is naar mijn mening een verkeerde manier om naar de zaken te kijken.
Ik onderschat de moeilijkheid van de overstap van intensief naar biologisch niet. Ik constateer eenvoudigweg dat boeren al meer dan dertig jaar klagen over overproductie, waardoor ze hun producten niet kunnen verkopen, terwijl Frankrijk biologische producten blijft importeren. Een bedrijfsleider die naam waardig is, past zich aan de behoeften van klanten aan, toch?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 236-gasten