Thema: zelfvoorziening

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
iaoranamoana
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/12/09, 13:58

Thema: zelfvoorziening




par iaoranamoana » 04/12/09, 14:00

Bonjour à tous!

We hopen al dat we niet werden aangezienforums :/

In ieder geval zijn we 4 studenten in het tweede jaar van de sociologie en werken we momenteel aan een dossier rond zelfredzaamheid. Zelfvoorziening, op het niveau van een individu, omvat over het algemeen het onderhoud van een moestuin (dus het leveren van groenten en fruit voor het gezin, het elimineren of verminderen van het bezoek aan de supermarkt) en / of energieconstructies neigt naar een doel van autonomie van het huis (zoals de windturbine, de watermolen ect ...).
We willen u graag een kleine enquête aanbieden om de informatie die we hebben verwerkt concreter te maken, zonder dat we zelfvoorzienende huizen om ons heen kennen.

In de hoop dat deze korte vragenlijst zo duidelijk mogelijk zal zijn, aarzel dan niet om punten naar voren te brengen die u belangrijk vindt of vraag ons om verduidelijking.

Dank u bij voorbaat !

Vraag 1: Ben je een vrouw of een man? Vrouw - man

Vraag 2: Leeftijdsgroep: 18 - 30, 30 - 50, 50 en ouder

Vraag 3: Wat is uw leefomgeving: Grote stad - middelgrote of kleine stad - dorp nabij bebouwd gebied - geïsoleerd dorp - anderen

Vraag 4: Kent u het concept van zelfvoorziening? Ja - oppervlakkig - nee

Vraag 5: Op welk gebied kwalificeert u als zelfvoorzienend? Voedsel - energie - beide - andere

Vraag 6: Wat is je eerste motivatie? Economisch - ideologisch - speels - Zorgen (bijv. Het verdwijnen van hulpbronnen) - Wantrouwen tegenover industrialisatie (bijv. Ogms) - andere (in dit geval specificeren)

Vraag 7: Blijf je groenten kopen in een supermarkt? Ja - minder vaak - nee

Vraag 8: Beschouw je jezelf als een milieuactivist? Ja - nee

Vraag 9: Ziet u verbeteringen in uw dagelijks leven? Ja - nee

Vraag 10: Heeft u juist nadelen? Ja - nee

Vraag 11: Is het makkelijker om zelfvoorzienend te zijn of te consumeren? Zelfvoorziening - consumptie - het gaat

Vraag 12: Was uw woonplaats een obstakel? Ja - nee

Vraag 13: Heeft u geld bespaard? Ja - weinig besparingen - nee

Vraag 14: Voel je je vrijer? Ja - een beetje - nee
Dernière édition par iaoranamoana de 04 / 12 / 09, 14: 46, 1 keer bewerkt.
0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 04/12/09, 14:24

Hallo studenten,

Persoonlijk hou ik niet echt van de term zelfvoorziening. Als u op zoek bent naar mensen die hiervoor zelfvoorzienend zijn forum, er zijn enkele mooie exemplaren.

Wat serieuzer is, uw vragenlijst is een goede basis.

Ik zou 2 vragen willen toevoegen:

1. Bespaart u dankzij zelfvoorziening?

2. Voel je dat je vrijer bent?
0 x
Om te betogen.
iaoranamoana
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/12/09, 13:58




par iaoranamoana » 04/12/09, 14:44

Beide vragen zijn zeer relevant, dank je! Ik zal ze uit deze stap toevoegen =)

De term zelfvoorzienend is niet degene die we ook het leukst vinden, maar we moeten de term houden, want met deze term wordt het fenomeen beschreven.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 04/12/09, 14:47

Aumicron schreef:Als u op zoek bent naar mensen die hiervoor zelfvoorzienend zijn forum, er zijn enkele mooie exemplaren.


Ik denk niet dat onze nieuwkomer begrijpt wat je bedoelt :D

Een mooi voorbeeld hoe van Oba? Is dat het? : Cheesy:

Zelfvoorziening, vooral in voedsel, is een zoete droom ... Vergeet niet dat we van 95% van de boeren naar 5% zijn gegaan dankzij het mechanisme "geanimeerd" door olie ...

En vergeet niet dat massaproductie vaak lagere economische kosten heeft ... in vergelijking met het aantal geproduceerde eenheden natuurlijk!
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 04/12/09, 15:13

Christophe schreef:.... En vergeet niet dat massaproductie vaak lagere economische kosten heeft ... vergeleken met het aantal geproduceerde eenheden natuurlijk!


+1; je nam het uit mijn mond.
zelfvoorziening is op veel gebieden een economische en energetische abberratie.
de gemeenschap is vaak effectiever dan het individu.
daarna is het allemaal een kwestie van grootte en organisatie van de gemeenschap.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 04/12/09, 18:51

Ik zou nog meer Dirk zeggen: seksuele zelfredzaamheid leidt tot het uitsterven van de gemeenschap : Mrgreen:

Het was de vrijdagavond 2-ball grap (en meer) : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 04/12/09, 19:01

Hoe dan ook, ik betwijfel of ze velen "zelfvoorzienend" vinden om op deze enquête te reageren. Dit is iets dat heel moeilijk te bereiken is.
Tot nu toe heb ik maar één familie gekend die in "autarkie" leefde, het was in mijn diepe Vogezen. Omdat ik tijdens mijn schooltijd een van hun zoons als vriend heb gehad, weet ik dat het iets is dat veel opoffering, veel werk en veel ruimte vereist.
En toch waren ze "zelfvoorzienend" voor voedsel (inclusief brood, melk en vlees) en verwarming, voor de rest waren ze verplicht om te leven zoals iedereen.

Ik geloof niet dat er in onze tijd in Frankrijk veel mensen zijn die in omstandigheden leven die dit voedsel "zelfvoorziening" mogelijk maken.
En qua energie vergt het zo'n financiële investering, dat het naast het winnen van de loterij ook moeilijk te realiseren moet zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 04/12/09, 22:51

Forhorse schreef:Hoe dan ook, ik betwijfel of ze velen "zelfvoorzienend" vinden om op deze enquête te reageren. Dit is iets dat heel moeilijk te bereiken is.
Ik denk zelfs dat dit in Frankrijk utopisch is ...
:?
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 04/12/09, 23:01

Leuke vraag ...

Ik ken niemand die volledig zelfvoorzienend is, ik denk dat hij sowieso niet veel contact zal hebben met anderen ...

Aan de andere kant ken ik veel boeren, of kleine eco-gehuchten met bijna volledige autonomie voor seizoensfruit en -groenten, en een hoge energie-autonomie (alles behalve autoreizen). :D

Michel Rossel, anarchitect van de Cevennen is daar een van.

Groot stuk land, moestuin, windpompen, fytoverzuivering met verdamping, minimaal elektrisch gebruik, fotovoltaïsche hulpbronnen, dieselgroep met plantaardige olie als back-up ...

Voor transport is het ook plantaardige olie, gerecycled, gefilterd op 5 micron, maar niet zelf geproduceerd. Het drijft de op pantone gemonteerde dieselmotoren van de tractor en de kleine bestelwagen aan.

Houtverwarming met landbronnen.

Ik ben ver verwijderd van dit soort praktijken, maar ik zou het graag willen kunnen, zodra het kopen van een stuk land mogelijk is, hier of ergens anders ... Nog een beetje werk.
: Cry:

daarna, Christopher, Darth Pitt, "zelfvoorziening is een economische en energetische afwijking"... in een grenzeloze wereld ...

Als we twee minuten nadenken over langetermijnbeheer van hulpbronnen, is de quasi-zelfvoorziening van gemeenschappen voor basisbehoeften ecologisch en ethisch bewijs (geef de beheerfouten niet over aan anderen: vervuiling, overconsumptie van water, vernietiging ecosysteem, enzovoort).

Zoals je zo goed zegt Dirk Pitt, "het draait allemaal om de grootte en organisatie van de gemeenschap." De zelfvoorzienende familie in Frankrijk is zeldzaam, temeer omdat het nadenken over ethische en ecologische overwegingen impliceert dat de mythe van de race voor vooruitgang waarop onze beschaving is gebaseerd, wordt gedeconstrueerd ...
We zijn dus nog niet klaar met debatteren! : Lol:

Dus, door te verwijzen naar de mechanisatie van de Franse landbouw om zelfvoorzienend te worden, geef je een prachtig tegenvoorbeeld Christophe!

Misschien komt het van u. : Cheesy:

De Franse landbouw produceert bijna al het voedsel dat op Franse bodem wordt geconsumeerd ... als we de gekke hoeveelheden die worden weggegooid uitsluiten ...
:?
Deze productie zal een hoogtepunt bereiken in verband met de overexploitatie van bepaalde landbouwgebieden: steeds dieper ploegen, grond vol met tegenstrijdige chemische cocktails, ernstige parasitosen die steeds vaker voorkomen op grote monocultuurbedrijven ...

En last but not least, aangezien sommige operators ervan dromen om in zelfgeproduceerde plantaardige olie te rijden (wat verre van dom is, maar laten we gaan) ... We vertrokken voor relatief onrendabele operaties: kijk naar het rapport over geïnvesteerde energie / teruggewonnen in gemechaniseerde teelt voor biobrandstoffen.

Bah ja, autonomie is ook niet om aan onze buren of aan onze kinderen lege oliebronnen over te dragen, dus zwart goud om groen goud te snijden!? : Mrgreen:

Meer serieus, ik denk dat groei moet worden beheerst, niet exponentieel. We moeten rekening kunnen houden met de behoefte aan relatieve autonomie op bepaalde fundamentele gebieden, en er alles aan moeten doen om deze op de juiste schaal uit te voeren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 04/12/09, 23:21

minguinhirigue schreef:De Franse landbouw produceert bijna al het voedsel dat op Franse bodem wordt geconsumeerd ... als we de gekke hoeveelheden die worden weggegooid uitsluiten ...
Echt waar? :? :frons: Voor de meeste granen die in Frankrijk worden geproduceerd, geloofde ik dat ze door hun middelmatige kwaliteit werden geëxporteerd, omdat ze niet door mensen konden worden geconsumeerd. Daarom vervaardigen we met subsidies, input en pompende "stront" -producten die bedoeld zijn om "stront" -dieren te voeren om ons vervolgens onder dwang te voeden ...
Zo erg zelfs dat we gedwongen worden om meer dan 50% van onze consumptie in "biologische" producten te importeren.
:frons:
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 107 gasten