Groenere hostels met Borloo!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Groenere hostels met Borloo!




par Christophe » 28/10/09, 12:30

Sorry voor de titel, maar het was te verleidelijk!!

Borloo valt nu ziekenhuizen aan...

Ecologie - Jean-Louis Borloo wil ziekenhuizen op een groen dieet zetten

Jean-Louis Borloo, de minister van Duurzame Ontwikkeling, ondertekende gisteren met zijn tegenhanger van Gezondheid, Roselyne Bachelot, een verbintenisovereenkomst gericht op gezondheidsinstellingen bijeenbrengen voor de ecologische zaak.

Water, elektriciteit, afval, voor Jean-Louis Borloo, minister van Duurzame Ontwikkeling, vormen Franse zorginstellingen een milieuprobleem van primair belang. Daarom ondertekende hij gisteren met Roselyne Bachelot, de minister van Volksgezondheid, een verbintenisovereenkomst die tot doel heeft de milieugewoonten van zo'n 4.000 ziekenhuizen en klinieken verspreid over het grondgebied te veranderen. “Deze instellingen, waar elk jaar één op de twee Fransen naartoe gaat, beschikken over een aanzienlijke opleidingscapaciteit op het gebied van lokaal overheidsbeleid, onderaannemers en de samenleving als geheel”, benadrukt Jean-Louis Borloo.

Met bijna 60 miljoen vierkante meter aan gebouwen en 1 miljoen professionals is hun inzet voor initiatieven ter bevordering van duurzame ontwikkeling inderdaad een essentieel element bij het bereiken van de doelstellingen van het Grenelle Environment Forum. Een van de eerste doelstellingen is het verminderen van het waterverbruik. "Het mag echter niet ten koste gaan van de hygiëne, of het nu gaat om het wassen van handen en oppervlakken of het voorkomen van legionellose door regelmatig water te halen uit kranen die niet veel worden gebruikt", specificeert het ministerie van Ecologie. Maar, vervolgt hij, "de inspanningen zijn vooral gericht op het veranderen van het gedrag van ziekenhuispersoneel en patiënten, evenals de geleidelijke introductie van minder verbruikende apparatuur".


Bron: http://www.francesoir.fr/societe/2009/1 ... sante.html

Om te zeggen dat een beetje gezond verstand genoeg zou zijn om ziekenhuizen op een meer verantwoorde manier uit te rusten... zonder er veel ophef over te maken... en minder verspillen is meer voor de essentie... inclusief het personeel!

Maar omdat ik in een vakantiebaantje in het ziekenhuis heb gewerkt en de naamloze puinhoop daar heb gezien (sorry maar mijn opmerking zal sommigen choqueren), geloof ik dat: verantwoording (vanuit het oogpunt van consumptie) en de openbare dienst van het ziekenhuis gaan niet samen!!

De taak zal zwaar zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 28/10/09, 13:17

Ik geloof dat afval niet uniek is voor de openbare dienst. Ik werk in industrieel onderhoud en ik heb zowel in de publieke als in de private sector gewerkt. Het is verbazingwekkend om de verspilling en het "het kan me niet schelen" van mensen op het werk te zien.
Het is niet hun geld dat ze uitgeven, het is niet thuis, dus het kan ze niet schelen en ze letten er niet op...
Op dit moment is er nog steeds een groot probleem met het gedrag van mensen in het algemeen (zie de tassen van McMachin die langs de kant van de weg worden gegooid)

Terwijl de regering deze weg wil inslaan, waarom niet (aankondigingseffect of echt verlangen om dingen te veranderen?), maar dat zal niet genoeg zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 28/10/09, 13:27

Ja, goed punt, maar ik denk dat de rommel van alle soorten privé nog minder erg is... vanwege de verplichting tot winstgevendheid!

Bij de overheid is financiering gebaseerd op subsidies die MOETEN worden uitgegeven, anders lopen ze het risico dat ze worden verlaagd naar het volgende fiscale jaar...

Ook qua flexibiliteit en reactievermogen ligt het voordeel in de privésector...

Dat is niet het debat, het zal gewoon super moeilijk zijn om ziekenhuisgewoonten te veranderen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 28/10/09, 14:33

Ik ben niet in het ziekenhuis, maar naar mijn mening lijkt het moeilijk om geld te besparen op water....

Voor hygiëne kunnen we er niet op terugkomen, het is onsamendrukbaar, en ik denk zelfs dat velen op dit niveau een beetje nalatig zijn, aangezien ziekenhuisziekten een plaag zijn.

Idem voor weggegooide verbanden en gaasjes, spuiten en tubes voor eenmalig gebruik.
Het schoonmaken van kleding en lakens lijkt een noodzaak.

Nu zie ik het economische voordeel niet in van handen wassen met een hydroalcoholische lotion, in plaats van wassen aan de kraan.



De inspanning kan alleen worden geleverd op het gebied van verwarming en isolatie, maar dit kan alleen in de bouw. Idem voor legionella die stagneert in de backwaters van het waternetwerk.
De kranen regelmatig laten lopen is een doe-het-zelfoplossing, om te voorkomen dat het waternetwerk opnieuw moet worden aangelegd of dat er dure ontluchtings- of desinfectieapparaten moeten worden gebruikt.

Wat betreft afval weet ik het niet. Ik hoor liever over het faillissement van hostos. Ze slagen er niet in om hun budget in evenwicht te houden, en het is de beperkte aanwerving van personeel of het sluiten van bedden die hen in staat stelt om het budget in evenwicht te brengen...


In grote bedrijven is er verspilling van apparatuur met een vervanging van computerapparatuur om de 5 jaar, maar in een ziekenhuis zijn de apparaten geavanceerder, gevoeliger, vaker gecontroleerd en erg duur omdat er een maffia is op medische apparatuur.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 30/10/09, 13:51

de ecologische puinhoop van openbare gebouwen bevindt zich in essentie op ... het niveau van het gebouw.

op ecologisch vlak is de verantwoorde voetafdruk van een ziekenhuis goed te zien; kijk maar naar zijn afwijzingen, gekoppeld aan het gebruik van zijn medicijnen.
Ik heb het over grondstoffen die binnenkomen maar eruit komen, we weten niet echt hoe of via welke route, hetzij menselijk of mechanisch: chemische en nucleaire elementen. we hebben het ook over de lozing van water, die gepaard gaat met ... de behandeling, zuivering, verspreiding, lozing in het milieu.
stel je iemand voor die zijn compost van zijn droge toiletten gebruikt terwijl hij chemotherapie krijgt, het is hetzelfde.

bovendien is een ziekenhuis sociaal gezien een afspiegeling van een samenleving. daarom verandert het ook, met name met de nieuwe wet van onze [...] roselyne vrijgezel en haar wet voor de gelegenheid getiteld: "Hospital, Patient, Health, and... Territory"!
een heel programma, ik hoop voor je dat je het weet, "als je van je dierbaren houdt"...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 30/10/09, 14:13

gegyx schreef:Wat betreft afval weet ik het niet.


Nou ik denk "een beetje weten".

Laat me mijn persoonlijke ervaring uitleggen vanaf de zomer van 1995 in een zomerbaan! (en dat is eigenlijk niet veranderd sinds...mijn broer werkte daar 2 of 3 jaar geleden)

Ik werkte in de keuken van een bejaardentehuis. Het is een hospice maar dan zonder ernstige of besmettelijke "infecties"!

Nou, ALLES dat naar boven ging en terugkwam, werd systematisch in de vuilcontainer gegooid (ik kan me niet herinneren of het compost was, maar ik denk toch niet eens dat het voor varkens was!).

We kunnen begrijpen dat een aangeraakt bord duidelijk wordt weggegooid (zeldzaam waren de kleine oude mensen die hun bord leeg aten, ik zou zeggen 40 tot 50% rendement en masse) maar...

...als ik ALLES zeg, is het ALLES, zelfs wat helemaal niet is aangeraakt of geopend: yoghurt, flan...op het ging naar de molen!! Ik heb die maand heel veel yoghurt en vlaai gegeten!

Er is ook VEEL bederfelijke overschotten aan de basis (grote hoeveelheid)...

Ik kan je vertellen dat mijn budget voor boodschappen die zomer erg laag was! Ik herinner me dat ik met name heb teruggebracht 4 of 5 kg bosbessentaarten goed ingeklemd in sopalins in mijn rugzak op mijn maffia! : Mrgreen:

We hadden een geplette bosbessentaartavond met mijn vrienden! Hihi!!

Vandaag de dag, met de stijging van de voedselprijzen, zijn er misschien partnerschappen met restaurants uit het hart of gelijkwaardig... maar in ieder geval was dat niet het geval in 1995! En de verspilde hoeveelheden moeten hetzelfde blijven....
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 30/10/09, 14:48

Generaliseer niet. Daar praat je tegen mij over de kantine van een bejaardentehuis.

Momenteel mag het personeel in bedrijfskantines geen vlees voor de hond ophalen.
Als hij dat doet, is het stiekem, zoals jij met de bosbessentaarten.

Vroeger, lang geleden, zagen we medewerkers grote blikken naar huis brengen, voor soep of om hun kippen- of varkensboerderijen te voeren. Idem voor droog brood.

Ik heb gezien en begrijp het niet, wanneer de maaltijdbakken worden geleegd, bestek, glas en bord uit de bak worden gehaald en al het andere in hetzelfde afvoergat gaat, met soms papieren servetten en plastic bekers. Het is dus tot vernietiging gedoemd.

Onzin beveiligingsstandaarden vereisen...

Zelf loop ik altijd een stukje in de buurt van de vuilcontainer, in mijn gezelschap.
Ik verzamel altijd iets kleins, dat ik zal gebruiken om iets anders te maken voor het bedrijf. Maar ik heb niet het recht om me terug te trekken uit de afvalcontainer.
Ik heb het niet rechtstreeks met jou over de computerapparatuur die bij een sloper uitkomt. 35 € voor een pc, tegen een vernietigingsbon waarmee u geen belasting meer hoeft te betalen op bedrijfsapparatuur die niet meer in gebruik is. Er is een maandelijks bedrag van ongeveer € XNUMX voor deze pc.
En zo wordt het afval georganiseerd, met “ecologische” normen.
Pc's die nog werken, kunnen aan het personeel worden gegeven, maar nee. Een paar jaar geleden ging het naar schoolverenigingen die erom vroegen, zelfs de politie...
Maar iemand moest de fiets nakijken en de harde schijf legen, en een minimum terugzetten.
Sinds deze verplichting om tegen een vernietigingsbevel door een sloper te gaan, is het voorbij.
En deze sloper, wat doet hij er daarna mee, die gaat naar China of Afrika om hem te bergen en belandt in een open kuil of in zee...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 30/10/09, 14:57

gegyx schreef:Generaliseer niet. Daar praat je tegen mij over de kantine van een bejaardentehuis.


Ik generaliseer niet, ik deel mijn ervaring!!
En het was geen kantine! Het is een keuken en het is precies hetzelfde type operatie in alle ziekenhuiskeukens (in Straatsburg)

gegyx schreef:Als hij dat doet, is het stiekem, zoals jij met de bosbessentaarten.


Het ging niet soepel...

gegyx schreef:Onzin beveiligingsstandaarden vereisen...


Nou ja...we hadden "hard" bestek daarentegen...met een mini "lopende band aan lopende band" voor de vaatwasser continu was het leuk :)


gegyx schreef:om geen belasting meer te betalen over bedrijfsmiddelen die niet meer in gebruik zijn.


Hier is het probleem van ZE: een afgeschreven materiaal wordt weggegooid, zelfs vernietigd zodat het voor de 2e keer belastingvrij is!

Het is dus het belastingstelsel dat hervormd moet worden om dit soort onzin een halt toe te roepen! We gooien normaal gesproken weg als het kapot is of niet meer bruikbaar is, niet als het fiscaal "nul" is!

Hetzelfde geldt voor verlopen voedsel, zelfs de werknemers kunnen het niet terugkrijgen! Shitty-systeem dat rijkdom vernietigt (maar het kan ons niet schelen, want het afval is noodzakelijkerwijs INBEGREPEN in de verkoopprijs van voedsel, NIET verspild!)

Maar er zijn initiatieven die beginnen plaats te vinden!
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 30/10/09, 15:20

...

waarom gooit de openbare instelling de apparatuur of het eten uit het raam, zonder te kijken (afgezien van het personeel natuurlijk), zonder "het te vervangen door iemand die het misschien nodig heeft sniff boe"?

het is goed omdat je daarna een nieuwe moet kopen!
maar ... aan een particulier bedrijf natuurlijk.
dit is wat er is opgelost.

om nieuw te blijven kopen, met een prijs... publiek natuurlijk! dat wil zeggen het dubbele: publieke kwaliteit! veiligheids- en gezondheidsnormen als voorwendsel.

of het nu voor een bureau, een kledingkast of eten is.

dit is waar de bodem pijn doet, deze particuliere bedrijven verdienen veel geld door nieuwe aankopen van het publiek, en zorgen ervoor dat dat zo blijft. dus wanneer de begrotingen worden opgesteld, raadpleegt het publiek de particuliere sector om te weten hoeveel deze moet vragen om aan zijn behoeften te voldoen.

de privé leeft dankzij het publiek, om niet te zeggen plunderen.

als bergers komen afdingen op de bank van economische en logistieke diensten verandert dat misschien, maar dat is nog niet het geval want de 2 partijen doen het ... hand in hand, zeg maar. er is een partner aan elke kant en iedereen is gelukkig.


dit alles om NIEUW te kopen.
de voorwendsels zijn hetzelfde voor de digitale economie die zijn geld verdient met het nieuwste materiaal dat net is uitgebracht en die al het oude terugplaatst.

Gelukkig weten sommige mensen dingen te scheiden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 30/10/09, 18:25

Christopher zei:

.als ik ALLES zeg, is het ALLES, zelfs wat helemaal niet is aangeraakt of geopend: yoghurt, flan...op het ging naar de molen!! Ik heb die maand kg yoghurt en vlaai gegeten!


En ja :onheil: de koude keten doorbreken!

Men zou zich misschien een 'tussenopslag' kunnen voorstellen van dingen die weggegooid moeten worden, waarbij, als bij toeval, mensen van buiten het bedrijf zouden kunnen komen stelen. :D of opslag in een beschermende zak om het werk van vuilnisdieven te vergemakkelijken.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 114-gasten