Greenwashing: te groen om eerlijk te zijn?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Greenwashing: te groen om eerlijk te zijn?




par Christophe » 11/09/08, 20:58

Deze "nieuwe" uitdrukking, greenwash of greenwashing verdient wat uitleg ...

Greenwashing, vertaald door vergroening groene of beter (hersenen) wassen (groen hersenspoeling), of hoe je een respectvolle beeld van de omgeving van een bedrijf te geven door middel van verschillende middelen: reclame, product ...

In de kroeg: ijsberen, grote natuurlijke ruimte, wind, ijsschotsen, zonnebloemen, bomen, groene bladeren, groen: hier is hoe om onze cervo grote merken wassen zoals EDF, Electrabel, Nokia, Ikea, Total; gdf en vele anderen ... altijd met zachte muziek en bijna hypnotiserende ...

Alleen hier is: achter al deze onzin is wat?

a) nucleaire (EDF, Electrabel, warmtepomp en geothermische energie ...)
b) de wegwerpbare (Nokia IKEA ...)
c) Oil (totaal ...)
d) Gas (gdf ...)

Dus let op deze pubs pubs te groen om eerlijk te zijn, er is GEEN verandering in de ontwikkelingsstrategie, het is slechts een groen argument om ... in "mode" te zijn ...

Het enige dat is veranderd in "groen" is simpelweg ... de instructies van de marketingdirecteur ...
0 x
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 12/09/08, 01:13

Een voorbeeld van greenwashing: de elektrische auto die laadt nucleair. Welk belang?
Afgezien van dit onderwerp is de greenwashing van het nucleaire kartel als 'schone' energie interessant.
Ik aandringen op de nucleaire of omdat ze eerlijk gezegd het hoofd naar magneten draaien om elektriciteit te maken uit het atoom botsing?
eerlijk :!:

A +
Christophe (geen greenwashé of verdurisé deprogrammed en het systeem voor een lange tijd)
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 12/09/08, 08:07

Het oliemaatschappij Shell werd veroordeeld op 13 augustus door de Britse regelgevende instantie van reclame na een klacht van de milieuorganisatie WWF, na de publicatie in de Financial Times een kast wervend zijn teerzanden operaties. Shell werd poseren deze bedrijven voor projecten milieuvriendelijk.

De oliezandenactiviteiten hebben "belangrijke sociale en milieu-effecten, met name op het gebied van het behoud van water, uitstoot van broeikasgassen, landschap degradatie en afvalbeheer", aldus de bevindingen van een studie van het Canadese Energy Board, die op hun eigen door de Britse autoriteiten in hun oordeel.

In de veroordeelde reclame, Shell pochte de teerzanden operaties door te beweren dat de "uitdaging van de eenentwintigste eeuw was om de groeiende vraag naar energie op een manier (...) duurzaam te ontmoeten."

De milieu-argument misleide

"Lie", "misleidend", zei de Britse regelgevende instantie van reclame, omdat Shell gebruikt de term "duurzame ontwikkeling" zonder aan te tonen hoe het gerechtvaardigd was. Shell zal dus geen recht meer op deze reclame te gebruiken.

Ik niet het gevoel dat dit verhaal bang andere bedrijven :?
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 18/11/08, 09:21

Gesluierde die Christophe zouden behagen:
Pinocchio Award for Sustainability
Stem op de meest cynische en hypocriete bedrijven in de ecologie te benoemen!


Friends of the Earth organiseerde de eerste editie van Pinocchio Awards, die tot doel hebben de hypocriete en cynische gebruik van het concept van duurzame ontwikkeling door sommige bedrijven te markeren.

Stem voor Areva op de site Pinocchio Prijs: http://www.prix-pinocchio.org/nomines.php


Areva, de Franse fabrikant van kernreactoren, is reeds genomineerd in twee van de drie concurrerende categorieën:

- Prijs "Milieu": toegekend aan het bedrijf dat de grootste milieu-impact heeft gegenereerd. Areva is genomineerd voor herhaalde incidenten in zijn faciliteiten op de site van Tricastin, die sinds het begin van de zomer enige media-aandacht hebben gekregen.

- "Greenwashing" -prijs: toegekend aan het bedrijf dat de meest beledigende en misleidende communicatiecampagne heeft gevoerd met betrekking tot zijn feitelijke activiteiten. Areva is genomineerd vanwege zijn valse communicatie over de vermeende deugden van kernenergie als onderdeel van de strijd tegen klimaatverandering. Sinds enkele maanden voert het netwerk "Sortir du nucleair" zijn grote informatiecampagne "Noch nucleair noch broeikaseffect" uit om deze propaganda tegen te gaan: http://ninucleaire-nieffetdeserre.org/ . Om informatie te verspreiden, om de vrije campagne folder over de online winkel van het netwerk: http://boutique.sortirdunucleaire.org/ .

Het begrip duurzame ontwikkeling is onderdeel van het dagelijks spraakgebruik. Maar veel spelers, een aantal Franse bedrijven hebben helaas teruggewonnen voor puur cosmetische doeleinden. Een discours geëngageerd in duurzame ontwikkeling en wordt vaak gebruikt om de echte impact van hun activiteiten te verbergen, terwijl hun imago bij klanten en aandeelhouders te verbeteren.

In 2008 bestrijdt meer bijna niemand de milieu- en sociale nood wereldwijd. Maar bedrijven, de economische actoren in gewicht, heeft te weinig vooruitgang geboekt op het gebied van sociale en ecologische verantwoordelijkheid. Het is noodzakelijk om de dubbele discours te beëindigen. Wie liegt? Wie heeft groene dekking van haar duurzaamheidsverslag?

De Pinocchio Prijs dragen bij aan die hypocrisie en cynisme worden gezien ... als de neus op je gezicht!

Dank u voor uw deelname!

Steun het netwerk "Sortir du nucleair" door online een donatie te doen op onze site: http://www.sortirdunucleaire.org/dossie ... ligne.html
Als u belasting, kunt u uw gift aftrekken van uw belastingen tot 66%. Een donatie van € 50 zal dan kost je € 17 in de werkelijkheid.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 06/02/09, 15:01

Om écolopportunistes op het internet te detecteren retail sites, hier zijn enkele ideeën:

a) maken een whois op het domein: www.whois.ws dit zal de site aanmaakdatum te geven: is meer recent, hebben meer kans dan zowel de AC écoloportunisme! Vooral als het is slechts een winkel met niets op de site!

b) kijk wie deze sites daadwerkelijk beheert met de pagina "wie zijn wij" (of "neem contact met ons op" of gelijkwaardig): vaak komt het van een business school of erger nog, ik heb al voormalige financiers of bankiers gezien .. . :schok:

c) last but not least: Vergelijk prijzen! maar ik vertrouw erop dat u, er zijn zo veel tools op het net om het te doen!

En let op als:

a) zijn meer groen op het scherm, zijn vaker dan ca of de groene propaganda om u beter te verkopen: tel het% gebied van groene kleuren op het scherm!

b) ze verzekeren u, door het goed naar voren te brengen, dat ze een% van hun winst schenken aan verenigingen voor milieubescherming ... want zelfs als het waar is: het is een stomme val en een commercieel argument dat ik beschouw als een "stimulans voor de gedwongen verkoop"!

ps: voor de andere sites (niet shop 100%) en vanaf een bepaalde grootte: pas op als er geen reclame, betekent dit waarschijnlijk dat er een belangengroep is achter ...
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 06/02/09, 15:22

chrisleblay schreef:Een voorbeeld van greenwashing: de elektrische auto die laadt nucleair. Welk belang?


redeneren ietwat simplistische veel zoon discussie over het onderwerp. je fiets denk ik rijden?
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 06/02/09, 15:49

Hij had moeten zeggen:

Zero Emission elektrische auto dat steenkool oplaadt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 06/02/09, 16:55

Dirk Pitt schreef:
chrisleblay schreef:Een voorbeeld van greenwashing: de elektrische auto die laadt nucleair. Welk belang?
redeneren ietwat simplistische veel zoon discussie over het onderwerp. je fiets denk ik rijden?

Natuurlijk is mijn visie is niet neutraal ... Maar wie zegt dat elektrische auto wil niet zeggen dat de auto 100% kernenergie.
Ten slotte is zelfs een elektrische auto die 100% nucleair is "groener" dan een benzineauto in termen van CO2-balans en vele andere aspecten.
Op het probleem van het kernafval, sommige deskundigen zijn van mening dat een elektrische auto opladen 's nachts tijdens de daluren, gebruikt kilowattuur van overproductie en helpt bij het gladder deze productie en daardoor vermindering van de buffer producties kolen, olie of gas. .. :?

Het totale rendement van een elektrisch voertuig toch hoger dan voertuigen met verbrandingsmotoren.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 06/02/09, 18:38

Citro, ik bewonder je vasthoudendheid, ik ben moe van altijd dezelfde dingen te herhalen.
het is niets dat ik moet een beetje depressief te doen. het maakt de week dat ik niet scootelec naar de TAF kon nemen.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 06/02/09, 18:41

Dirk Pitt schreef:Citro, ik bewonder je vasthoudendheid, ik ben moe van altijd dezelfde dingen te herhalen.


Welkom bij de club ...
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten