Overconsumptie: 4000 liter stookolie per jaar!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Overconsumptie: 4000 liter stookolie per jaar!




par olifant » 01/02/08, 18:18

Hallo allemaal, ik zou graag jullie mening willen:

Ik laat een kennis achter die me vertelt dat ze 4000 liter brandstof per jaar verbruikt.(inclusief sanitair EC)

dat lijkt me enorm
(een van mijn vrienden verbruikt 1500 liter in een vergelijkbaar huis, de neef van mijn vrouw verbruikt 3000 liter in een oud huis met 3 kinderen, EC inbegrepen) )

rond Namen, landelijk district op de vlakte
15 jaar oud huis, dubbele kozijnen, etc...
luiken 's nachts gesloten
cv-leidingen in de kelder geïsoleerd, maar voor verbetering vatbaar
thermostatische kranen in alle kamers
de dame is overdag aanwezig, maar eerlijk gezegd zuinig
noch de gangen noch de vloer zijn verwarmd, er zijn geen kinderen meer
thuis.
de woonkamer wordt alleen 's avonds verwarmd, de badkamer 's ochtends
Buderus ketel van goed niveau

Ik heb verschillende gebreken gevonden:

geen automatische aanpassing van de ketelwatertemperatuur
thermostaatkraan in de ruimte waar de thermostaat staat (keuken)
brander 3 jaar niet afgesteld
isolatie van leidingen in de kelder kan beter (hoeken, aansluitingen, ingewikkelde leidingen bij de ketel)
er is geen klok, maar ik vertrouw erop dat de bewoner het zal vervangen

zie je nog iets?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
nightrow
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/11/07, 22:40




par nightrow » 01/02/08, 19:28

Ik zie nog een mogelijke oorzaak:
- Staat de ketel in de "zomer"-stand, dwz uitschakeling van het verwarmingswater in de zomer? Zo niet, dan kan dit leiden tot veel puur verspild meerverbruik.

Het is onwaarschijnlijk dat dat zo is, maar het is altijd goed om zeker te zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 01/02/08, 19:48

Effectief. Heeft iemand een idee van het dagelijkse brandstofverbruik van een cv-ketel in de zomerstand.

Een "exclusieve nachtmeter" elektrische boiler verbruikt geloof ik 8 tot 12 kilowatt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 01/02/08, 19:58

4000L is nog steeds niet enorm voor een huis dat niet geïsoleerd is met een cv-ketel met een rendement van 70%...

Welke oppervlakte en welk isolatieniveau (15 jaar geleden waren er nog geïsoleerde mall-woningen). Gemiddelde binnentemperatuur (bij 25°C permanent 4000L is niet veel)?

Hoe rookt het als de ketel start?

Als er echt sprake is van overconsumptie, voorspel ik een storing of technisch probleem met de brander...of een lek in de tank : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Overconsumptie: 4000 liter olie per jaar!




par Flytox » 01/02/08, 22:06

Hallo olifant
elephant schreef:isolatie van leidingen in de kelder kan verbeterd worden (hoeken, aansluitingen, ingewikkelde leidingen bij de ketel)


De ingewikkelde leidingen gaan waar ze niet verwacht werden en worden gebruikt....om het huis van de buren of de aangrenzende schuur te verwarmen. Ik heb dit eerder gezien, toen een deel van een gebouw werd verkocht, was de verwarming niet geïsoleerd... : Mrgreen:

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 01/02/08, 22:16

En de cv-ketel? Hoe oud is die?....
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 01/02/08, 22:46

vergeet het slecht geïsoleerde huis en de leidingen die overal heen gaan: ze zijn allemaal zichtbaar en het huis zit niet vast.
De cv-ketel is 15 jaar oud, net als de woning.

het huis mag op de grond 12 X 8 m zijn
kelders, begane grond, verdieping onder het dak, er zijn geen kinderen meer in huis, de slaapkamer van de eigenaren bevindt zich op de begane grond

Ah ja, de dame is van het gierige type, dus T° max 21°, thermostatische kraan (tenzij het water natuurlijk te heet is)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 01/02/08, 23:36

Verificatie van facturen en geleverde volumes. Tankinhoud.
Als er meerdere leveringen in het jaar zijn, verbruikt hij dan ook veel in de zomer?
---
Geven we deze hoeveelheden echt aan hem?
De zwendel van een onbetrouwbare tanker, het kan bestaan.
: Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 02/02/08, 00:02

Niet normaal, het is te veel bij het aangegeven gebruik met thermostatische kranen op de radiatoren.

Een huis van 15 jaar oud is normaal gesproken geïsoleerd (bouwjaar 1992: wij isoleren al veel langer), maar bij oliestook kan het slecht geïsoleerd zijn.

Een stookolieketel van 15 jaar oud is nog niet zo oud, daarentegen zou ik een belangrijke oorzaak zien: de brander moet afgesteld worden of die lekt maar dat is te zien, dan een grote voorraad warm water met een slecht geïsoleerde tank wat koelt.

Het lek uit de tank: eenvoudig te controleren of deze niet ingegraven is, ANDERS...er kan twijfel ontstaan.

De verliezen op de leidingen mogen dan wat meespelen maar dat verklaart niet zo'n verbruik.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 02/02/08, 08:27

Momenteel verwarm ik mijn huis met hout.
Huis, wat super slecht geïsoleerd is, meer dan 100 jaar oud, dubbele beglazing, maar daarvoor verwarmde ik met een olieketel, mijn verbruik was 2500 liter per jaar, zonder verwarming van het sanitair water, zelfde oppervlakte van het huis.
Een jaar lang verbruikte ik veel meer, de reden was simpel, ik vond sporen van stookolie op de weg, die naar de buurman leidden...hij kwam zichzelf helpen in mijn tank... : Cheesy:
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 120-gasten