Fluorescentiebollen, een financieel voordeel van 466% in 21 maanden *!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Fluorescentiebollen, een financieel voordeel van 466% in 21 maanden *!




par Christophe » 30/01/08, 15:13

* en zelfs minder: 20,53 maanden en in het geval dat de lamp 24/24 draait

Download hier de rekenmachine: https://www.econologie.com/calcul-du-ret ... -3659.html


Beeld

Ik amuseerde me met een "grappige" berekening: Het financiële voordeel van een investering in een compacte TL-lamp ter vervanging van een conventionele lamp

Ter vereenvoudiging (je zult een beetje zien dat het al behoorlijk ingewikkeld is) heb ik deze aannames genomen:

- de lamp draait continu 24/24 uur
- levensduur van 15 uur (niets belet deze levensduur te overschrijden)
- de elektrische kWh kost 0.1€ inclusief btw (inclusief abonnement, het is misschien zelfs iets duurder, maar laten we verder gaan)
- berekening op basis vanTL spotlamp E14 R50
- de lamp kost € 17.50 inclusief btw
- een conventionele vervangende lamp kost ongeveer € 2.35 inclusief btw en heeft een levensduur van 1000 uur.

Voorbeeld (2e google-link op "R50-lamp" voor de nieuwsgierigen :)):
Beeld

A) Besparingen op lampwissels (alleen materiaalkosten):

- Ervan uitgaande dat de gegevens van de fabrikant gemiddeld correct zijn: 15 u = 000 x 15 u (ja!)
- Winsten op de verandering van uitrusting: 15 * 2.35 - 17.50 = 17.75€
- Kosten per draaiuur van de klassieker: € 2.35 / 1000 = € 0,00235/u = € 0,235 cent per uur.
- Kosten per werkingsuur van de fluo op de kosten van apparatuur: € 17.50 / 15 = € 000/u of € 0,001167 cent per uur.


We zien dat de aanschafkosten in verhouding tot de branduren van een conventionele gloeilamp zijn dat al meer dan twee keer zo duur dan die van een compacte fluorescentielamp en dit zonder rekening te houden met de energiebesparing (en de kosten van het vervangen van lampen: transport, tijd besteed aan andere dingen
ding...).

Dus wie denkt dat tl-lampen te duur zijn, moet maar eens leren rekenen :)

Laten we nu de energiewinst berekenen!

B) Winst op bespaarde energie

- De berekening is al gemaakt in vergelijking met een klassieke lamp van 40W, terwijl de fluorescentielamp die als voorbeeld wordt gegeven, het equivalent van 50W zal produceren (ik heb geen klassieke R50 gevonden in 50W!). Het maakt niet uit, dus we nemen het 40W-equivalent, want als ik problemen heb met het vinden van een 50W R50, zullen de consumenten dat waarschijnlijk ook doen!
- Elk bedrijfsuur bespaart dus 40 - 9 = 31 W equivalent
- Meer dan 15 uur, dit maakt: 000 * 31 = 15 kWh
- Ofwel in €: 465 * 0.1 = € 46.50 bespaard over 15 uur
- Energiekost per uur van de klassieker: 40/1000 * 0,1 = 0,004 €/uur of 0,4 € cent per uur.
- Energiekost per uur fluo: 9/1000 * 0,1 = 0.0009 €/uur of 0,09 € cent per uur.

Het is interessant om dat op te merken de werkingskosten per uur (of energie) zijn respectievelijk voor de klassieker 0,4/0,235 = 1,7 en voor de fluorescentielamp 0,09/0,1167 = 0,77 keer hoger dan de investeringskost.

C) Cumulatieve winsten en rendement op investering

Samenvattend hebben we:

- voor de klassieker: 0,235 + 0,4 = 0,635 eurocent per draaiuur.
- voor TL: 0,1167 + 0,09 = 0,207 eurocent per uur werking.

Hoeveel uren om de compacte tl rendabel te maken = meerprijs van de tl / Gain per uur in ons geval (de *100 is omdat de uurprijs in centen is):

(17,50 - 2,35)*100 / (0,635 - 0,207) = 3540 uur.

Het kost dus 3500 uur om dit model rendabel te maken als vervanger van een klassiek 40W model. Als de lamp doorbrandt voordat u geld verliest! U moet daarom oppassen dat u geen low-end lampen koopt, ook al lijken hun kosten aantrekkelijk. Inderdaad, een fluorescentielamp met dezelfde kenmerken voor € 10 (ervan uitgaande dat hij bestaat) heeft nog steeds 1700 uur nodig om winstgevend te zijn! Nu is niemand veilig voor netwerkstoringen en een ongelukkige blikseminslag (die in theorie door EDF zou moeten worden opgevangen, maar we kunnen altijd dromen).

Laten we nu (sorry voor de lengte, maar het is belangrijk) de meest "interessante" bekijken: de financiële rentabiliteit gekoppeld aan de investering van deze compacte fluorescentielamp!

D) Financiële rentabiliteit van een fluorescentielamp

- We hebben het net gezien: de uurwinst van een compacte fluorescentielamp in werking is 0,635 - 0,207 € cent per uur of 0,428 € cent per uur.
- Aantal uren in het jaar: 24 * 365,25 = 8766 uur
- Door de lamp 24/24 te draaien bespaart u dus: 8766 * 0,428/100 = 37.50€ het 1e jaar.
- Levensduur 15 uur of 000 jaar. De lamp gaat dus in theorie geen 1,71 jaar mee.
- Het 2e jaar blijft dus over: 15000-8766 = 6234 u. Dat is een winst van € 26,68.

Rekening houdend met de initiële investering van 17.50€ we hebben dus een "virtueel" financieel rendement van: (37,50+17,50)/17,50 = 314% per jaar.

Het 2e jaar krijgen we, meer "bescheiden": (37,50+17,50+26,68)/(37,50+17,50) = 48,5% per jaar

Uiteindelijk is de opbrengst over de 15 uur dus: (17,50+37,50+26,68)/17,50 = 466% over minder dan 21 maanden.



Opmerkingen en redeneerbeperkingen

- sommigen zullen lachen als ze zeggen dat dit belachelijke bedragen zijn op een gloeilamp, het is waar: maar hoe zit het met de miljarden die in de wereld kunnen worden veranderd in Frankrijk?

- sommigen zullen lachen als ze zeggen dat het virtueel is en dat je er niet echt geld mee kunt verdienen op je bankrekening. Zeker, maar tegen deze mensen, die zeker te dicht bij hun geld (of hun bankier of beide) staan, zeg ik om terug naar school te gaan om de definitie van een "economie" opnieuw te leren.

- deze berekeningen zijn alleen geldig als de door de fabrikant opgegeven levensduur van de lampen realistisch is, maar statistisch gezien is de kans dat een gloeilamp voortijdig doorbrandt net zo groot als een TL-lamp. Neen?

- 1e prijs TL lampen zijn nooit rendabel te maken

- denk na over dit soort zeer kleine investeringen voordat u uw geld op de bank zet tegen slechte tarieven...en ja, beter kopen kan een investering zijn!

Ik stop daar, ik denk dat weinigen van jullie tot het einde zullen lezen...
Dernière édition par Christophe de 08 / 12 / 08, 18: 28, 4 keer bewerkt.
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 30/01/08, 15:56

Waar moeten we kijken om de kosten van recycling te vinden??

En ik bewerk, heilige berekening Meester Capello:
Beeld


Het geeft een beetje hoofdpijn, maar het is geweldig
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 30/01/08, 16:42

Recycling zit al in de verkoopprijs verwerkt via een "taks" (dus hopelijk wordt de taks "eerlijk" berekend):

- 0.30 € is bij ons inbegrepen in de verkoopprijs. Dat is http://www.recupel.be die geld inzamelt van de profs!

- In Frankrijk wel http://www.recylum.com/ wie ervoor zorgt is 0.25€ geloof ik per bol. Voor een waardeloze 1e prijs bol* is dat 10% van de prijs!! :) :) :)

Het is heel interessant om op te merken dat deze belasting op AEEA een beetje onzin is... Ik heb geen precies cijfer, maar ik heb al laptops gezien waarvan de belasting € 0.01 was... te vergelijken met die van een gloeilamp? Ik betwijfel of een pc gemakkelijker te recyclen is dan een lamp en hij is niet per se duurzamer!

Nou, het is beter dan niets ...

Aan de andere kant, wees voorzichtig, sommige verkopers (vooral supermarkten) nemen de ecotaks niet op in advertenties (behalve in zeer kleine maten). Op een plasma is het 8€ geloof ik.
0 x
noorden
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 10/01/05, 13:57




par noorden » 02/02/08, 15:14

Bonjour à tous,
Het is erg verleidelijk als mogelijkheid, maar ik zou het graag willen begrijpen
hoe deze compacte fluorescentielampen werken, omdat sommige echo's
waarschuwen voor zeer verraderlijke vervuiling die verband houdt met ontsteking en
gebruik van deze lampen.
Namelijk dat ze golven zouden genereren in frequentiebereiken
microgolven en daardoor gevaarlijk voor de gezondheid binnen een straal van 3 meter
met natuurlijk een verzwakking gekoppeld aan de afgelegen ligging van het individu door
ten opzichte van de bron.
Zoals LED-lampen die deze velden niet zouden genereren,
maar dat het voor sommigen niet nodig is om te staren.
Wat is het echt?
noorden
0 x
david adv
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 12/11/07, 22:36




par david adv » 02/02/08, 15:51

Wat mij doet reageren in de redenering is dat het een financiële benadering is die begint op een valse basis: dat de gloeilamp permanent werkt. Het zou leuk zijn om de berekeningen opnieuw uit te voeren met 1 uur, 3 uur, 5 uur, 8 uur dagelijkse werking, wat vaker voorkomt in onze huizen dan 24/24.
Zonder alles opnieuw te doen, als ik 3500 uur wegga om het rendement op investeringen te krijgen, is dat 10 jaar, 1 uur per dag. Over 10 jaar biedt de bankier u misschien een rendement van 50%, maar met een inflatie van 30% is dat niet eenvoudig. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat het waarschijnlijk is dat de energie elk jaar 5% verbruikt.

Kortom, voor mij is de belangrijkste en meest betrouwbare informatie hier dat het, op basis van de aanschafkosten, in 2008, van de 2 soorten lampen en de prijs van Kwh, financieel rendabel is in 3500u of 1/5 van zijn theoretische levensduur.
De rest van de redenering lijkt mij veel minder solide.

Het is belangrijk om deze financiële benadering te volgen, omdat onze samenleving zo werkt. Maar wat belangrijk is voor de planeet is de energiebalans: die moet rekening houden met de belichaamde energie die nodig is voor productie, transport en verkoop.
Het is ook een heel moeilijke berekening.

Ten slotte zou het nodig zijn om de kosten van afvalverwerking te berekenen, maar tenzij het veel vervuilender is dan de klassieke lamp, met een levensduur die 15 keer langer is, is het a priori goed.

Punt om niet over het hoofd te zien: de lampen breken per ongeluk, waarschijnlijk evenveel als door slijtage, dus zorg goed voor je lampen voor 17 euro!
0 x
david
nooit om alleen te reizen met 1 ton staal!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 02/02/08, 16:46

septentrion schreef:Namelijk dat het golven zou genereren in microgolffrequentiebereiken en daarom gevaarlijk voor de gezondheid binnen een straal van 3 meter met natuurlijk een verzwakking gekoppeld aan de afstand van het individu tot de bron.


3 voet! Damn 2 maanden geleden toen de info uitkwam was het minder dan een m...

Voor zover ik weet, worden neonlichten sinds de jaren 20 gebruikt en zijn er zonder problemen miljarden werkuren rond neonlichten doorgebracht.

En als er een EM-emissie was, wat heel goed mogelijk is vanwege de aard van dit licht, Ik wed dat GSM, Bluethoot en andere wifi veel "krachtiger" zijn en daarom a priori schadelijk...

septentrion schreef:Wat is het echt?
noorden


Ik stel de vraag opnieuw: totdat ik een rapport heb gezien dat door verschillende laboratoria is gecertificeerd, zal ik zeer sceptisch blijven over deze informatie...

Meer recensies hier: https://www.econologie.com/forums/les-lampes ... t4109.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 02/02/08, 17:02

adv David schreef:Wat mij doet reageren in de redenering is dat het een financiële benadering is die begint op een valse basis: dat de gloeilamp permanent werkt.


Net zoals het geld dat 24/24 op een spaarrekening staat geblokkeerd, aangezien het doel was om de aankoop van een fluo te vergelijken met een bankinvestering.

Verder ben ik het ermee eens dat het niet noodzakelijkerwijs realistisch is voor gebruik door het grote publiek, maar dat was niet wat we wilden.

adv David schreef:Het zou leuk zijn om de berekeningen opnieuw uit te voeren met 1 uur, 3 uur, 5 uur, 8 uur dagelijkse werking, wat vaker voorkomt in onze huizen dan 24/24.


Niets is eenvoudiger, rekening houdend met de kosten per uur...

- voor de klassieker: 0,235 + 0,4 = 0,635 eurocent per draaiuur.
- voor TL: 0,1167 + 0,09 = 0,207 eurocent per uur werking.


Maar dat verandert niet veel: uiteindelijk zal de winst over de 15 uur gewoon hetzelfde zijn, het zal veel langer duren dan 000 maanden... dus wat zou dat veranderen is de jaarlijkse winst in % en de vergelijking met de bankinvestering. Ik heb net pkoi uitgelegd, om rigoureus te zijn, was het nodig om 21/24 een bol te nemen...

adv David schreef:Zonder alles opnieuw te doen, als ik 3500 uur wegga om het rendement op investeringen te krijgen, is dat 10 jaar, 1 uur per dag. Over 10 jaar biedt de bankier u misschien een rendement van 50%, maar met een inflatie van 30% is dat niet eenvoudig. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat het waarschijnlijk is dat de energie elk jaar 5% verbruikt.


Je roept 2 dingen op waar ik geen rekening mee heb gehouden in de berekening omdat het ingewikkelde dingen zou hebben met veel onzekerheid:

(a) inflatie; ja maar het is hetzelfde of het nu een echte investering is (het kopen van de lamp) of een virtuele investering (bankier)... dus het effect is uiteindelijk nul nee in de vergelijking nee?

b) de toename van energie; ja en het kan alleen "gunstig" zijn voor fluo.

adv David schreef:De rest van de redenering lijkt mij veel minder solide.


Wat ik me vooral herinner, en dat ik niet genoeg naar voren heb gebracht, denk ik, is dit:

- voor de klassieker: 0,235 + 0,4 = 0,635 eurocent per draaiuur.
- voor TL: 0,1167 + 0,09 = 0,207 eurocent per uur werking.


In deze uurprijs wordt rekening gehouden met de kosten van de lamp...

adv David schreef:Het is belangrijk om deze financiële benadering te volgen, omdat onze samenleving zo werkt. Maar wat belangrijk is voor de planeet is de energiebalans: die moet rekening houden met de belichaamde energie die nodig is voor productie, transport en verkoop. Het is ook een heel moeilijke berekening.


Ja, dat is al delicater, een fluo heeft zeker meer energie nodig om te produceren dan een klassieke, maar ik denk dat hij zichzelf vrij snel terugbetaalt...

Ik zou graag specifieke informatie willen vinden over bovenstaande ... misschien op de site van recyclum?
0 x
Avatar de l'utilisateur
innuend0
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 27/09/06, 21:57
Plaats: Elzas




par innuend0 » 02/02/08, 22:26

Hallo iedereen,

Ik vind het belangrijk om niet in de val te lopen door een compacte TL-lamp direct te vergelijken met een gloeilamp.

Deze twee soorten lampen zijn inderdaad niet identiek, ze bieden niet dezelfde service, althans in sommige gevallen.
Compacte TL-lampen vervangen met andere woorden niet altijd de gloeilampen in uw woning.

De economische impact van deze bestaande verschillen tussen deze 2 soorten lampen moet in de studie worden geïntegreerd, maar het is een onzekere en niet voor de hand liggende taak...


Ik noem hier alleen de belangrijkste en belangrijkste gebreken van compacte fluorescentielampen in vergelijking met gloeilampen:

1) De lichtstroom heeft tijd nodig om 100% te bereiken (meestal tot 2 volle minuten). Slechts 40% wordt verkregen bij het inschakelen van de lamp.
Dit is erg problematisch, vooral 's ochtends voordat je naar de
werk, als je wat haast hebt en direct licht nodig hebt.

Een van de slechte manieren om dit probleem op te lossen, zou zijn om het vermogen van de lamp te overschatten, in welk geval het rendement op de investering naar minder voordelige cijfers zou springen.

Dit probleem kan ook worden opgelost door een van de weinige "quickstart"-modellen te kiezen, hoewel uit onderzoek blijkt dat "quickstart"-modellen hun volledige lichtopbrengst inderdaad niet sneller bereiken dan conventionele modellen...

2) Ze zijn niet ontworpen om aan te zetten en kort daarna uit te schakelen (op straffe van verkorting van hun levensduur) Lampenfabrikant OSRAM adviseert minimaal 2 minuten tussen in- en uitschakelen. Niet altijd praktisch...

Op plaatsen waar je een onmiddellijke lichtstroom nodig hebt (in mijn geval: badkamer), en waar je heel vaak en kort passeert (gang), raad ik het gebruik van andere lampen aan, en dit zolang betere lampen het daglicht niet zien. (sommige defecten lijken echter inherent aan compacte fluorescentietechnologie)

Ik maak van dit bericht gebruik om een ​​vraag te stellen over de econologiewinkel. Waarom heb je voor Megaman gekozen in plaats van een ""100% Europees"" merk, OSRAM, dat waarschijnlijk de beste compacte fluorescentielampen (...en andere) ter wereld levert?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 02/02/08, 23:25

adv David schreef:Zonder alles opnieuw te doen, als ik 3500 uur wegga om het rendement op investeringen te krijgen, is dat 10 jaar, 1 uur per dag. Over 10 jaar biedt de bankier u misschien een rendement van 50%, maar met een inflatie van 30% is dat niet eenvoudig. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat het waarschijnlijk is dat de energie elk jaar 5% verbruikt.


Je zet me aan het denken en ik begin serieus te twijfelen aan deze rendementsberekening...

1) Kosten van uitrusting

- Kosten per draaiuur van de klassieker: € 2.35 / 1000 = € 0,00235/u = € 0,235 cent per uur.
- Kosten per werkingsuur van de fluo op de kosten van apparatuur: € 17.50 / 15 = € 000/u of € 0,001167 cent per uur.


2) Energiekosten

- Energiekost per uur van de klassieker: 40/1000 * 0,1 = 0,004 €/uur of 0,4 € cent per uur.
- Energiekost per uur fluo: 9/1000 * 0,1 = 0.0009 €/uur of 0,09 € cent per uur.


Inderdaad, volgens dezelfde cijfers (en dat zijn ze alleen) van uurkosten die we verkrijgen:

a) klassieke lamp: 1/100 * (0.235+0.4)*1000 = 6.35 € voor 1000 uur
b) TL-lamp: 1/100 * (0,1167+0,09)*15000 = € 31 voor 15 uur of € 000 voor 2,06 uur

De tl-lamp zou dus in ieder geval 3 keer goedkoper per uur gebruiken dit materiaalkosten inbegrepen. Met andere woorden: de fluo is rendabel vanaf de aankoop... op voorwaarde dat de levensduur wordt gerespecteerd natuurlijk...

Probleem: het is een paradoxaal resultaat met de andere methode van 3500h... dus waar zit de redeneerfout??? :schok: :schok: :schok: :schok:

Bewerken: na nadenken denk ik dat ik de paradox heb gevonden.

a) deze methode is 15 uur geldig
b) de 1e is geldig "in real time" (chee niet te hoe om te zeggen...)
0 x
noorden
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 10/01/05, 13:57




par noorden » 03/02/08, 06:57

Bonjour à tous,
Hier is de link waar hij over deze gevaarlijkheid spreekt, want wat de mobiele telefoons betreft, het is nu bewezen.
Op deze manier kunt u uw eigen mening geven.
http://next-up.org/Newsoftheworld/LampeFluocompacte.php
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 124-gasten