TL-buizen: uitzetten of aan blijven gaan?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Matthieu
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 01/12/07, 17:09
Plaats: Gironde - Tussen twee zeeën

TL-buizen: uitzetten of aan blijven gaan?




par Matthieu » 16/01/08, 21:25

Goedenavond!

Gisteren werd ik betrapt door een collega op het werk, omdat ik de lichten in het lab uitdeed, net lang genoeg om mijn koffiepauze te nemen...

Ze vertelde me bij deze gelegenheid dat het niet de moeite waard is om het een kwartiertje uit te zetten, omdat volgens haar de tijd "uit" niet genoeg is om het overconsumptie van de starters te compenseren bij het weer aanzetten... dus vertelde ik hem dat ik een enquête zou houden onder de leden van de forum!

Als iemand meer verlicht is dan ik over dit onderwerp! Laat hem het mij vertellen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 16/01/08, 21:33

Overconsumptie van starters!! Nou, zeg het dan!! Wat je collega ook zegt... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Ik denk dat ze geen idee heeft wat ze zegt, omdat een simpele berekening voldoende is om haar haar fout te laten zien.

Stel dat ze gelijk heeft: een buis van 52 W die 15 minuten loopt, verbruikt 52*60*15 = 46800 elektrische Joules (ik verwaarloos de Cos phi om het gemakkelijker te maken).

Ervan uitgaande dat de starter gedurende 2 seconden start, zouden we een onmiddellijk door de starter opgenomen vermogen verkrijgen van 46 / 800 = 2 W of 23 kW, genoeg om de stater en de stroomdraden ongeveer tien keer te laten smelten ... en de motor in brand te steken lab elke keer dat het wordt "aangestoken"... : Mrgreen:

Aan de andere kant, waar uw collega gelijk had kunnen hebben, was de gevoeligheid voor het AAN/UIT van de neonlichten, maar gedurende 15 minuten denk ik dat het grotendeels "winstgevend" is om te snijden...

ps: mogen we weten wat voor lab het is?
0 x
Matthieu
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 01/12/07, 17:09
Plaats: Gironde - Tussen twee zeeën




par Matthieu » 16/01/08, 21:41

Dank u voor de verduidelijking...

We hebben 12 buizen van 18W en 2 koffiepauzes van 15 minuten...

Ter informatie: ik werk in een hydrobiologisch laboratorium en helaas doen we geen onderzoek... misschien komt het wel, wie weet?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 16/01/08, 21:45

12 buizen van 18W, het is hetzelfde om de redenering...zelfs al was het 5W...een starter zal zeker geen 2kW verbruiken...kortom als je ze niet hoeft uit te zetten, is het zeker niet voor de consumptie van de voorgerechten!

Dus schakel ze uit en als ze blijft terugkomen, geef haar dan de link naar deze discussie... : Mrgreen:
0 x
Matthieu
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 01/12/07, 17:09
Plaats: Gironde - Tussen twee zeeën




par Matthieu » 16/01/08, 21:48

grofweg zorgen wij voor de monitoring van de biologische kwaliteit van waterlopen, voornamelijk voor DIRENs en wateragentschappen... de analyses zijn gebaseerd op de aan-/afwezigheid van beestjes (macro-ongewervelde dieren) in de min of meer poluosensitieve karakters (IBGN Protocol onder andere...).

Goedenavond Christoffel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 17/01/08, 00:33

waar het moeilijker te beantwoorden is, is de invloed van het aantal ontstekingen op de totale levensduur

als je door de buis 15 minuten uit te zetten minder elektriciteit bespaart dan de verkorting van de levensduur van de buis kost, geen voordeel

maar ik heb geen serieuze manier om de levensduur van de buizen of starters te evalueren

maar er is een gedrag dat alles vervormt: als de buis niet werkt, zijn we van streek... terwijl het ons niets kan schelen als de meter loopt

dus wie niet voor elektriciteit betaalt, laat hem liever aanstaan
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 17/01/08, 01:12

Ja chatelot, toch lijken de neonlichten mij veel minder gevoelig voor herhaaldelijk AAN/UIT dan de compacte fluorescentielampen van de eerste generatie.

Over het algemeen is het de starter die vóór de buis vrijkomt.

Maar ik kan het mis hebben?
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 17/01/08, 16:14

Over het algemeen zijn degenen die zeggen dat het meer verbruikt/gebruikt om het uit te zetten dan om het aan te laten, degenen die zich er geen zorgen over willen maken en die altijd alles aan laten staan...
(in dit geval denk ik aan computers: ik zet de mijne (professioneel en persoonlijk) meerdere keren per dag uit. Nooit problemen gehad. Maar mijn collega's zetten die van hen nooit uit omdat de processor hierdoor verslijt... Nou, eens kijken ... Zelfs voor 1 maand vakantie?? :onheil: )
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
gregdu13250
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 18/02/08, 22:48




par gregdu13250 » 12/05/08, 15:01

indy49 schreef:Over het algemeen zijn degenen die zeggen dat het meer verbruikt/gebruikt om het uit te zetten dan om het aan te laten, degenen die zich er geen zorgen over willen maken en die altijd alles aan laten staan...
(in dit geval denk ik aan computers: ik zet de mijne (professioneel en persoonlijk) meerdere keren per dag uit. Nooit problemen gehad. Maar mijn collega's zetten die van hen nooit uit omdat de processor hierdoor verslijt... Nou, eens kijken ... Zelfs voor 1 maand vakantie?? :onheil: )
Als u de pc meerdere keren per dag uit- en weer inschakelt, verslijt de harde schijf en niet de processor. Wetende dat een harde schijf een beperkt aantal starts heeft, is het beter om te voorkomen dat u uw pc meer dan 5 keer per dag aan en uit zet, anders zal de harde schijf niet langer dan 2 jaar meegaan
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 13/05/08, 10:50

Het is waar, geen van mijn pc's heeft ooit twee jaar geduurd: ik gebruik ze eerder 8 jaar... (ze eindigen niet in HS, maar hebben simpelweg niet langer voldoende prestaties voor software die steeds meer vereist...)

gregdu13250 schreef:
indy49 schreef:Over het algemeen zijn degenen die zeggen dat het meer verbruikt/gebruikt om het uit te zetten dan om het aan te laten, degenen die zich er geen zorgen over willen maken en die altijd alles aan laten staan...
(in dit geval denk ik aan computers: ik zet de mijne (professioneel en persoonlijk) meerdere keren per dag uit. Nooit problemen gehad. Maar mijn collega's zetten die van hen nooit uit omdat de processor hierdoor verslijt... Nou, eens kijken ... Zelfs voor 1 maand vakantie?? :onheil: )
Als u de pc meerdere keren per dag uit- en weer inschakelt, verslijt de harde schijf en niet de processor. Wetende dat een harde schijf een beperkt aantal starts heeft, is het beter om te voorkomen dat u uw pc meer dan 5 keer per dag aan en uit zet, anders zal de harde schijf niet langer dan 2 jaar meegaan
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 96-gasten