Batboostor: acculader en wegwerpbatterijen

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Batboostor: acculader en wegwerpbatterijen

par Christophe » 25/06/07, 14:46

Na vele tests is de Batboostor, wegwerpbatterijlader verkrijgbaar in de winkel: https://www.econologie.com/shop/chargeur ... p-573.html

Beeld

Dit zijn de belangrijkste kenmerken:

Caractéristiques technieken

- universele batterijlader voor formaten: AAA, AA en 6LR61
- 50 tot 10 keer regenereren van gebruikte alkaline- en zoutoplossingbatterijen tot ongeveer 20% van de oorspronkelijke capaciteit (zie onderstaande curven) zonder risico op lekken of ontploffen, met kortere pulslaadtijden,
- real-time meetchip die zich aanpast aan verschillende soorten cellen of batterijen zie onderstaande curve,
- opladen van oplaadbare NiCd- en NiMh-batterijen,
- optimalisatie van de lading en levensduur van alle oplaadbare batterijen,
- veilige plastic behuizing van het ABS-type,
- maximale afmetingen door gebruik van een externe voeding van 14VDC/300 mA en door gebruik te maken van elektronische miniatuurcomponenten van het type CMS,


https://www.econologie.com/shop/chargeur ... p-573.html

Dit onderwerp dient ook als discussie over de prestaties van dit apparaat.

Edit: wegens gebrek aan betrouwbaarheid is de batboostor na 1 jaar marketing definitief vervangen door een intelligente acculader met LCD-scherm: https://www.econologie.com/shop/chargeur ... p-573.html
Dernière édition par Christophe de 19 / 12 / 15, 17: 42, 11 keer bewerkt.
0 x
SixK
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 670
Inschrijving: 15/03/05, 13:48
x 272

par SixK » 25/06/07, 16:27

Christophe, Je hebt het over een externe voeding van 14v/300ma.
Bedoel je dat er een externe transformator is, bijvoorbeeld voor een telefoonoplader of zoiets?

Als dit het geval is, betekent dit dat de box gekoppeld kan worden aan een zonnepaneel! :)

De ca wordt interessant, terwijl wordt gewacht tot de fabrikant het geplande zonnepakket vrijgeeft...

Heb je een manier om de test met een zonnepaneel te doen om te zien of er geen risico is op het grillen van de doos?

SixK
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

par Christophe » 25/06/07, 16:54

SixK schreef:Als dit het geval is, betekent dit dat de box gekoppeld kan worden aan een zonnepaneel! :)

De ca wordt interessant, terwijl wordt gewacht tot de fabrikant het geplande zonnepakket vrijgeeft...


Precies en dat schreef ik ook op het winkelnieuws van 2 juni (zie https://www.econologie.com/shop/ ), ik citeer:

Het zou perfect zijn als het zou worden aangedreven door een klein zonnepaneel...Lees meer (karakteristieken en ontladingscurven)


SixK schreef:Heb je een manier om de test met een zonnepaneel te doen om te zien of er geen risico is op het grillen van de doos?

SixK


Ja, je hebt geluk, ik heb een zonnepaneel van 5W gekocht om te testen (waar ik nog niet aan ben begonnen...). Normaal gesproken zou dit moeten werken...
Dernière édition par Christophe de 19 / 12 / 15, 17: 43, 1 keer bewerkt.
0 x
SixK
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 670
Inschrijving: 15/03/05, 13:48
x 272

par SixK » 25/06/07, 17:22

Laten we zeggen dat er een risico is, laag, maar nog steeds het risico van het grillen van het circuit door te weinig of te veel te voeden, of door de spanningen/intensiteit aan de ingang te variëren...
In het slechtste geval kan het risico worden beperkt door een batterij te doorzoeken. (als het bestaat)
Als je het circuit met het zonnepaneel doorbrandt, kun je het altijd terugsturen naar de fabrikant met de mededeling dat het nooit heeft gewerkt ;)

Start snel met de testen en hou ons op de hoogte (zonne-energie)! :)

SixK
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

par Christophe » 25/06/07, 17:28

Ik probeer deze in de week te lanceren, ik heb alleen een bufferbatterij liggen :)

Ik zie een aantal coaxadapters die compatibel zouden moeten zijn...
0 x
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België

par dromer » 25/06/07, 19:42

En wat, het vernietigt niet-oplaadbare batterijen niet?

dromer
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

par Christophe » 25/06/07, 20:00

Nou nee, dat is precies het principe van dit apparaat. : Cheesy:

In feite is er geen "magie" in het kunnen opladen van wegwerpbatterijen (waarmee ik bedoel dat er geen contra-indicatie is voor het technologische principe). Maar het feit is dat conventionele batterijladers een continue herlading uitvoeren die de elektrolyt verwarmt totdat de batterij vernietigd is (afdichting van de elektrolyt).

Deze Batboostor cel- en batterijlader voert hoogfrequent pulsladen uit. Dit heeft als voordeel dat de accu's niet opwarmen en anderzijds de opwarming van de opgeladen accu's sterk vermindert (en dus hun levensduur aanzienlijk verbetert)...
Dernière édition par Christophe de 19 / 12 / 15, 17: 43, 2 keer bewerkt.
0 x
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België

par dromer » 25/06/07, 20:03

Aaaaah

En is het recent als ontdekking? Of was het "verborgen" om de markt niet te doden?

Wauw, het leek te mooi om waar te zijn!

dromer
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

par Christophe » 25/06/07, 20:07

Ja en nee, we hebben het er al over gehad op de forum... een paar jaar geleden ... het bestond als een "kit" maar voor zover ik weet is het de eerste oplader op de markt (daarom waarschijnlijk meer geoptimaliseerd dan de kit)

De bochten zijn in ieder geval door ons getekend. Als het niet had gewerkt, hadden we het natuurlijk niet te koop aangeboden...

Voor het overige is het duidelijk dat Duracell of Panasonic geen interesse hebben in het op de markt brengen van een dergelijke oplader...gezien de prijs van de batterijen...
Dernière édition par Christophe de 19 / 12 / 15, 17: 43, 3 keer bewerkt.
0 x
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België

par dromer » 25/06/07, 20:14

Ik had de rondingen en zo gezien, mooi werk ^^

Ik zal de informatie verspreiden :)

dromer
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten