PM230 Econometer: opmerkingen over de werking

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

PM230 Econometer: opmerkingen over de werking




par Christophe » 12/02/07, 10:00

Eén ding om te weten over PM231 https://www.econologie.com/shop/wattmetr ... -p-20.html voor iedereen die het al heeft gekocht of binnenkort van plan is het te kopen:

Als u het langere tijd niet gebruikt (oftewel het is niet aangesloten op een stopcontact zonder dat er een apparaat op is aangesloten), verwijder dan de 2-batterijen gedurende langere tijd van het leven.

Als u andere dingen heeft opgemerkt die gebruikers moeten weten, laat hen dat dan weten.
Dernière édition par Christophe de 14 / 02 / 15, 00: 20, 2 keer bewerkt.
0 x
dspix
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 13/02/07, 12:26




par dspix » 13/02/07, 12:31

Hallo ...

Hallo,

Een collega van werk heeft me zijn PM230 gegeven die hij op deze site heeft gekocht ...

Na verschillende, nogal eigenaardige tests thuis, heb ik diepgaandere tests op mijn werk uitgevoerd ...

De conclusie is duidelijk: dit apparaat kan laag vermogen niet correct meten op apparaten met cos phi <1.

Dus als een transformator van 600VA verbonden met leeg I = 320mA en cos phi = 0,28 geeft voor een weergegeven vermogen van 19W,

Een transformator van 30VA altijd leeg, geeft me een cos phi van 1 voor een stroom van 100mA, en laat me dus een kracht van 23W zien ...

Deze laatste meting is fout ... het apparaat kan de cos phi niet meten in lage stroom.

Zelfs bij fluorescentielampen bijvoorbeeld, die bij gebruik met ferromagnetische ballast een stroom hebben die erg uit fase is. cos phi verandert in 0,5 naar 0,6 en soms minder.

Bijv .: een lamp van 11W zal een stroom van 0,17A kunnen verbruiken ... De kracht zal niet van 39W zijn, zoals ik het op de post van de forum met betrekking tot het testen van dit apparaat.

Maar 230 * 0,17 * 0,47 = 18W ... We zijn dus ver verwijderd van de waarden die op uw forum... (0,47 is de cos phi van de geteste lamp)



Eindelijk andere tests thuis gedaan:

Op de pc met ATX-voeding is alleen het netfilter aangesloten (capacitieve belasting). PM vertelt me ​​30mA (die niet noodzakelijk is), maar het geeft me ook een volstrekt bezijden de waarheid 6W macht ... met een power factor van 1 ... Maar een capacitieve belasting genereert een power factor die kruipt in de richting van 0 ...

Zelfs testen met alleen de 15VA-scannerversterker heeft een blanco waarde voor 12W.

En door zowel de transformator (inductieve belasting) als het filter (capacitieve belasting) te verbinden, merk ik dat ik een gemeten vermogen van 0W heb ... dus onder de meetdrempel van het apparaat.

De verklaring is eenvoudig: door een inductieve belasting parallel aan een capacitieve belasting te verbinden, compenseren de stromen elkaar (vertraging en faseverschuiving). En tenslotte is de resulterende stroom zwakker met een betere cos phi.

Als de 2-metingen werkelijk aangegeven vermogen aangeven, zou ik 12W + 6W 18W moeten hebben ... (de actieve bevoegdheden zijn cumulatief).

Met een zuiver resistieve belasting (koolstofbestendigheid) van 10kohm, meet de PM een kracht van 5W, wat juist is omdat de cos phi in een weerstand eigenlijk 1 is.
0 x
ThierrySan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 406
Inschrijving: 08/01/07, 11:43
Plaats: Zuid-West




par ThierrySan » 13/02/07, 12:53

Op de pc met ATX-voeding is alleen het netfilter aangesloten (capacitieve belasting). PM vertelt me ​​30mA (die niet noodzakelijk is), maar het geeft me ook een volstrekt bezijden de waarheid 6W macht ... met een power factor van 1 ... Maar een capacitieve belasting genereert een power factor die kruipt in de richting van 0 ...


Een capacitieve belasting genereert een cos phi die 0? of 1?!
0 x
dspix
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 13/02/07, 12:26




par dspix » 13/02/07, 13:36

De cos phi van 1 is wat de PM laat zien ...

De cos phi die gek is van de 0 is wat er feitelijk gebeurt (faseverschil tussen stroom en voltage dichtbij pi / 2)
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 13/02/07, 15:30

Uitstekende opmerkingen ...
De PM230 tot op zekere hoogte ...
Geen enkel product is perfect.

Wat mijzelf betreft, merkte ik dat het niet heel lage verbruiken kon meten, zoals die van sommige 220v diodelampjes gegeven voor 1,3 W ...

Aan de andere kant is het in staat om 3500W-conso's (zoals die van mijn wasdroger) te meten :onheil: , die de samengevoegde producten niet kunnen doen ...
Dernière édition par ik Citro de 18 / 04 / 07, 15: 53, 1 keer bewerkt.
0 x
dspix
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 13/02/07, 12:26




par dspix » 13/02/07, 15:55

Om in de lage vermogens even goed te kunnen zijn, zou het apparaat verschillende kalibers nodig hebben bij het meten van de huidige ...

Een stroom van 160mA is nauwelijks 1% van de volledige schaal ...

Dit is een van de gouden regels voor instrumentatie ... hoe meer het meetinstrument in zijn volle omvang wordt gebruikt, en hoe beter de meting goed is ...

Ik weet niet of deze site middelen heeft om in te grijpen met de fabrikant, maar als het apparaat 2-stroombeoordelingen had (1A en 16A), zou het al redelijker zijn op de zwakke stromen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 13/02/07, 18:44

dspix schreef:Ik weet niet of deze site middelen heeft om in te grijpen met de fabrikant, maar als het apparaat 2-stroombeoordelingen had (1A en 16A), zou het al redelijker zijn op de zwakke stromen ...


Eh ... we hebben duidelijk geen manier ... maar het probleem doet zich voor met ALLE econometers die het lijkt, omdat er geen zijn uitgerust met 2-kalibers (of zo, het is automatisch, maar voor die minder dan 50 € Ik betwijfel het zeer ...)

Zoals ik je per e-mail heb verteld, wordt de PM niet verkocht als een laboratorium-precisiemeetapparaat (verwacht dus niet dat de prestaties van een oscilloscoop of een Fluke 800 € ... zelfs meer) maar als energiemeter over een "lange" periode en deze laatste functie presteert perfect.

Ik zou eraan willen toevoegen dat alle energiemeters die bij 35 € of minder worden verkocht geen rekening houden met cos phi (voor zover ik weet), vandaar onze keuze voor dit product ... dat de beste prijs / kwaliteit-verhouding presenteerde.
0 x
Cemoi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/04/07, 08:18




par Cemoi » 17/04/07, 09:11

Hallo,
Geïnteresseerd in het kopen van dit apparaat, zou ik willen controleren of het superieur is aan dit model soms te vinden bij Lidl's 10 €.
De specificaties van deze geven een nauwkeurigheid van "+/- 5% van de gemeten waarde +/- 10 VA" aan, wat mij niet erg lijkt (als ik het goed begrijp wordt een onzekerheid van +/- 10 VA toegevoegd aan de 'onzekerheid van +/- 5% van de gemeten waarde, dus als er een verbruik van 10 W wordt gemeten, is de totale onzekerheid iets groter dan 10 W of van dezelfde orde van grootte als de gemeten waarde).
Wat zijn de PM 230 precisiespecificaties? Ik vond de downloadinstructies op deze site of niet op de Brennenstuhl-website.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 17/04/07, 09:49

Cemoi schreef:Wat zijn de PM 230 precisiespecificaties? Ik vond de downloadinstructies op deze site of niet op de Brennenstuhl-website.


Ik denk dat je er niet goed uit hebt gezien : Cheesy: de gegevens in termen van details zijn aan het einde van deze pagina: Wattmeter op PM230-socket Het record geeft niet meer.

Ik denk dat het Lidl-model niets met de PM te maken heeft qua efficiëntie (geen cos phi, geen schema, geen duaal schema ...) maar vooral weerstand na verloop van tijd (ik kocht een merkloze Chinese econometer voor 27 € die mat ... 3 weken en nadat hij "gek" werd ...). Ten slotte hebben alle brennenstuhl-producten een garantie van 2 jaar.

Maar wees voorzichtig in het algemeen verwacht dit type multimeternauwkeurigheid niet. Hun primaire functie is om de energie over een min of meer lange termijn te meten en niet de ogenblikkelijke kracht.

ps: http://www.voilelec.com/vente/brocante.php het zijn objecten? Sommigen interesseren me misschien. Ik ben bezig met een thuislab.
0 x
Cemoi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/04/07, 08:18




par Cemoi » 18/04/07, 15:27

Christophe schreef:de gegevens in termen van details staan ​​aan het einde van deze pagina (...) Het record geeft niet meer.
Dit zijn voor mij waarden van meetbereiken, geen details.

Ik denk dat het Lidl-model niets te maken heeft met de PM in termen van efficiëntie (geen cos phi, geen schema, geen bi-uur ...)
ja, kijk goed naar het "bericht", er zijn twee tijdvakken, en de cos phi wordt weergegeven.

maar vooral, in de tijd
Voor deze prijs kan het inderdaad "snel wegwerpbaar" zijn, vooral omdat noch de fabrikant noch het model zijn gespecificeerd.

Maar wees voorzichtig in het algemeen verwacht dit type multimeternauwkeurigheid niet.

Volgens de informatie die hierboven is gegeven door dspix, heb ik de indruk dat dit apparaat niet geschikt is voor een correcte meting van de conso van een computer en een scherm in standby, en kleine elektronische apparaten (transfos-opladers iPod, modem, router).

Hun primaire functie is om de energie over een min of meer lange termijn te meten en niet de ogenblikkelijke kracht.

Hoe zal langetermijn-energiemeting minder worden beïnvloed door onjuiste cos phi-bepaling dan momentane energiemeting?

Ik weet het niet, je moet de eigenaar van de site vragen, dat ben ik niet :|

Tijdens een wandeling op de site vond ik cette page wat lezers hiervan zou moeten interesseren forumomdat het veel resultaten van verbruiksmetingen van huishoudelijke apparaten bevat, en informatie over het in aanmerking nemen van cos phi door het EOF.
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 106-gasten