De textielindustrie is fantastile

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Charlotte
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 10/10/06, 09:41
Plaats: Lausanne, Zwitserland

De textielindustrie is fantastile




par Charlotte » 10/10/06, 10:11

Onder het kopje tips-trucs-laten-we-leven-zoals-onze-grootmoeders, kom ik opscheppen de stof (en confronteer mijn kleine berekening ook met jouw oordeel om te zien of het helemaal niet klopt):

Laten we aannemen dat elke persoon gemiddeld gebruikt:

1 zakdoekje per dag
1 papieren servet per maaltijd (we zeggen één per dag, want tussen de middag hebben we niet altijd een keuze)

Dat geeft ons: 365 tissues per jaar en 365 papieren servetten die we nodig hebben fabriceren, verpakken in kleine verpakkingen die verpakt worden in multipacks die verpakt worden in grote dozen die in een grote vrachtwagen gezet worden om ze eerst naar een distributeur te brengen, daarna worden ze teruggeplaatst in een andere vrachtwagen die ze naar je favoriete hyper brengt waar je zal er van tijd tot tijd een gaan kopen, je neemt hem mee naar huis, gebruikt hem, gooit hem in een vuilniszak (die gemaakt moet worden, enz.) we hebben geluk, op de stortplaats als we minder zijn. Opluchting! Herhaal dit circus zo vaak als nodig is.

Ah! Grootmoeder, haar kanten zakdoeken en haar linnen servetten! Wat een geluk! Bij mij gaat een handdoek 5-7 dagen mee (behalve hele garnalendagen), een zakdoek één dag. Dit maakt, door accumulatie, ongeveer vijftig handdoeken per jaar, of een enkele wasbeurt (en nogmaals, ik weet niet zeker of het de machine zou vullen als ze allemaal tegelijkertijd gewassen zouden worden), en 365 tissues, of twee of drie cycli.

Ik zou mijn hand leggen op het verminderen van die vier wasmiddelen (inclusief ijzer) per jaar die vervuilen en minder verbruiken dan alle heisa die wordt veroorzaakt door tissues en papieren handdoeken.

En ik bespaar u dezelfde redenering voor de kwestie van vodden tegen Sopalin.

Hoe komt het dat je iets anders te doen hebt dan handdoeken strijken om de planeet te redden? :schok:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 10/10/06, 10:36

Ik ben altijd (psychologisch) allergisch geweest voor papieren zakdoekjes... en ik heb altijd zakdoeken van oma in mijn zak voor alle doeleinden : Cheesy: maar het is een beetje lelijk (grote zak), vooral als er 3 of 4 ophopen :D

Gelukkig is het bij ons niet eens de moeite waard om ze (de zakdoeken) te strijken!

Ik denk dat dit onderwerp het onderwerp zou kunnen zijn van interessant nieuws op de newbornblog: www.econologie.info
Dernière édition par Christophe de 10 / 10 / 06, 11: 00, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6

Re: Textiel is fantastisch




par bham » 10/10/06, 10:50

Charlotte schreef:Onder het kopje tips-trucs-laten-we-leven-zoals-onze-grootmoeders, kom ik opscheppen de stof (en confronteer mijn kleine berekening ook met jouw oordeel om te zien of het helemaal niet klopt):
Ik zou mijn hand leggen op het verminderen van die vier wasmiddelen (inclusief ijzer) per jaar die vervuilen en minder verbruiken dan alle heisa die wordt veroorzaakt door tissues en papieren handdoeken.

Hoe komt het dat je iets anders te doen hebt dan handdoeken strijken om de planeet te redden? :schok:


Welkom Charlotte en goed gedaan!
We hebben nergens meer tijd voor en willen ons leven vereenvoudigen. We doen het dus rustig aan. Dat gezegd hebbende, de zakdoek van opa, die ik ook gebruikte, was een goede kweekbouillon, wat niet wil zeggen dat je sneller herstelt van een verkoudheid met een papieren zakdoek die je elke 5 minuten weggooit.
Voor het servet dat we 1 week bewaren, gaf ik ook mee, nou, wees niet te voorzichtig met het vet dat we de dag ervoor hebben uitgesmeerd terwijl we onze mond en vingertoppen afvegen. Er is dus een hygiënische kant die niet mag worden verwaarloosd, ook al gaan we niet dood aan al deze ziektekiemen.
Voor de papieren handdoek, je mond afvegen aan iets dat stinkt naar chemicaliën (Als iemand weet wat het als verontreinigende stof vrijgeeft, ben ik geïnteresseerd!) is ook niet prettig.
Dus tussen het oude en het moderne, tussen een wat hygiënischere opa-methode en een moderne methode die een beetje gezonder is en het milieu respecteert, is er misschien iets te bedenken....
Ah maar als dat het is, eureka! Je zou alleen pillen kunnen eten die we van Monsanto en Co gaan maken. Op die manier moet je misschien je mond afvegen. : Cheesy: Op die manier wordt er geen water meer verspild aan de was, geen vervuilende was meer, geen elektriciteit meer voor wassen en strijken, geen papierverspilling meer... met een creditcard. We leven in geweldige tijden. :|
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Textiel is fantastisch




par Christophe » 10/10/06, 10:58

ps:
Charlotte schreef:Ah! Grootmoeder, haar kanten zakdoeken!


Ik snoot mijn neus een keer in een kanten zakdoek... NIET TWEE Beeld Degenen die het eerder hebben gedaan, zullen het begrijpen :|
0 x
Avatar de l'utilisateur
Charlotte
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 10/10/06, 09:41
Plaats: Lausanne, Zwitserland




par Charlotte » 10/10/06, 12:00

@Christophe: ja, tenslotte zijn alleen de randen van kant... De rest is trouwens veel steviger dan papier. Bewerken: ik had je bericht hierboven gemist over je gebruik van stoffen zakdoeken.

@bham: oke aan de hygiënische kant. Het is duidelijk dat de met vet doordrenkte handdoek, want gisteravond was kip, rechtstreeks naar de was gaat. Maar ik blijf volhouden, ook al zou je 365 stoffen handdoeken per jaar moeten wassen, het is naar mijn mening nog steeds minder vervuilend (5 machines).

Wat betreft de stoffen zakdoek, nou als je verkouden bent, is het duidelijk dat er meerdere zijn die er overdag doorheen gaan. De hoffelijkheid om een ​​zakdoek aan iemand door te geven is duidelijk niet in orde (bah...). Om niet overrompeld te worden, hebben we net als oma er altijd een in je zak of tas. Ecologie bevordert organisatie, ik hou van!

En microben, nou ja, microben bezetten het immuunsysteem, en het lijkt erop dat het allergieën vermindert! Is het leven niet mooi?
Dernière édition par Charlotte de 10 / 10 / 06, 14: 13, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 10/10/06, 13:13

Ik bevestig dat sommige allergieën worden veroorzaakt door een probleem met het immuunsysteem. de bolletjes hebben niets te doen, dus vecht hij tegen iets willekeurigs, gewoon om niet te roesten (het is een van de interessante dingen over SVT in Term)
Ik vind het systeem van stoffen zakdoeken nog steeds een beetje deg... wat ik neem zijn papieren zakdoeken, maar in grote kartonnen dozen is er minder verpakking...
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
Charlotte
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 10/10/06, 09:41
Plaats: Lausanne, Zwitserland




par Charlotte » 10/10/06, 14:11

Christophe schreef:
Ik denk dat dit onderwerp het onderwerp zou kunnen zijn van interessant nieuws op de newbornblog: www.econologie.info


Wauw! Ik voel me gevleid. 8)

Om helemaal eerlijk te zijn, het is een beetje in deze hoop dat ik het heb gepost, hehe!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 10/10/06, 14:22

Charlotte schreef:@Christophe: ja, tenslotte zijn alleen de randen van kant... De rest is trouwens veel steviger dan papier.


Het probleem is dat ALLES in kant was... Ik ga niet in details treden he...

Charlotte schreef:Om helemaal eerlijk te zijn, het is een beetje in deze hoop dat ik het heb gepost, hehe!


Dat is goed, we zoeken nog schrijvers...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 10/10/06, 14:30

Ja, daar kunnen we een van mijn grote stokpaardjes aan toevoegen: Beeld doekjes

Terwijl een goede oude dweil zeer effectief is voor het reinigen van vloeren,
Terwijl een doek (gerecupereerd van een oud kledingstuk of huishoudlinnen) zeer effectief is om af te stoffen, de tegels schoon te maken, enz...
Hoewel wassen met zeepwater zeer effectief is bij het reinigen van glazen,

Fabrikanten hebben voor ons het hoogtepunt van de afvalmaatschappij uitgevonden: het doekje: ik neem, ik gooi weg!!!

Ik heb zelfs doekjes gezien voor het reinigen van insteekruiten of autovelgen.

:onheil: Beeld :onheil: Ik haat doekjes :onheil: Beeld :onheil:

PS: in een beetje radicaler, hebben we ook de textiellaag om wegwerpluiers voor baby's te vervangen. Maar daar vereist het een beetje meer ecologisch bewustzijn dan dat je je neus in de stof moest blazen : Wink:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
Charlotte
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 10/10/06, 09:41
Plaats: Lausanne, Zwitserland




par Charlotte » 10/10/06, 14:31

Christophe schreef:Het probleem is dat ALLES in kant was... Ik ga niet in details treden he...

Dat is wat ik begreep - eek!

Christophe schreef:Dat is goed, we zoeken nog schrijvers...

Oh-hoho! Is het een aanbieding? : Cheesy:
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten