Tips: kopen beter

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

Tips: kopen beter




par Christophe » 18/09/06, 22:06

Enkele tips om de economische impact van uw aankopen te verminderen. Uw portemonnee en het milieu zullen winnen!

Algemeen

# Gebruik meermaals biologisch afbreekbare en/of herbruikbare tassen of andere transportmiddelen voor uw goederen (boodschappentassen, kratten...). De meeste hypermarkten bieden nu alternatieve en meer praktische oplossingen voor de klassieke plastic zak.


# Let op de verpakking, dus:

- Vermijd kleine verpakkingen (zie eenheidsverpakking) en meervoudige verpakkingen (sommige producten hebben 3 of 4 "verpakkingslagen"). Voorbeelden: bepaalde brioches, individuele gerechten, bepaald fruit verpakt in cellofaan, nieuwe "marketing" producten in eenheidsverpakking...
- Koop producten in bulk of in grotere verpakkingshoeveelheden, ook als dat betekent dat je ze thuis opnieuw moet verpakken.
- Houd rekening met de aard van de "verpakking": geef de voorkeur aan een biologisch afbreekbare verpakking (papier, karton) of beter recycleerbare (glas, metaal, melkpakken...) boven plastic verpakkingen... Geef indien mogelijk de voorkeur aan herbruikbare verpakkingen.

- Geef de voorkeur aan producten met een mogelijke navulling. Nog steeds vrij zeldzaam (sommige schoonmaakproducten), dit idee maakt niettemin besparingen mogelijk (financieel en ecologisch: econologisch) interessant op verpakkingsniveau.

# Seizoensgebondenheid: stimuleer de aankoop van seizoensgebonden groenten en fruit, die minder behandeling en transport vereisen.


# Regionaliteit: stimuleer de aankoop van lokale producten. Wederom minder transport- en econologische logistieke kosten. Voorbeelden: verse en seizoensgebonden producten natuurlijk, maar ook bepaalde kleding. Vergeet niet dat de "lelijke" globalisering ook wordt gecreëerd (en in stand gehouden) door ons consumenten die steeds goedkopere producten willen...


# Lees het etiket van uw producten, met name om het volgende te vinden:

- oorsprong
- behandelingen uitgevoerd
- let op de labels, er zijn er veel en ze zijn niet allemaal gelijk. Het NF-Environment-keurmerk of het Europees ecolabel zijn bijvoorbeeld een goed compromis. Ze signaleren producten die zowel efficiënter zijn als milieuvriendelijker.

# Geef de voorkeur aan kleine buurthandelaren (die nog bestaan), lokale markten en indien mogelijk rechtstreekse verkoop door producenten. Vergeet niet dat het gebruik van uw voertuig voor korte stadsritten rampzalig is voor uw portemonnee en het milieu.

# Groepeer uw aankopen: probeer uw "grote boodschappen" in hypermarkten te spreiden om grotere hoeveelheden te kopen, zelfs als dit betekent dat u vaker terug moet naar de groenteboer of kruidenier bij u in de buurt

Het resultaat: https://www.econologie.com/achats-durabl ... -1972.html
Dernière édition par Christophe de 30 / 06 / 08, 13: 09, 1 keer bewerkt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: Tips: Best Buy




par houthakker » 19/09/06, 18:09

Christophe schreef:Enkele tips om de economische impact van uw aankopen te verminderen. Uw portemonnee en het milieu zullen winnen![...]# Seizoensgebondenheid: stimuleer de aankoop van seizoensgebonden groenten en fruit, die minder behandeling en transport vereisen.
Pas in dit verband op voor "supermarktbiologisch"... Er is bijvoorbeeld volledig buiten het seizoen (maar niet alleen) fruit uit Argentinië of Nieuw-Zeeland, ook al kunnen ze in Frankrijk of in ieder geval in Europa worden verbouwd. Het mag dan wel biologisch zijn, het is helemaal niet goed voor het milieu... :(
De enige uitzondering: bananen, want die zijn er sowieso niet op het vasteland van Frankrijk.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 19/09/06, 18:16

Exact en om het punt nog wat meer kracht bij te zetten: de 4 biologische appels onder xelofaan in een geëxpandeerde polystyreen vloer vind ik HEEL GEMIDDELD!! :onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 19/09/06, 20:30

De mijne zitten in een "carton maché" bakje: mrgreen: en ik heb ook tomaten met een "composteerbare" envelop, maar ik heb geen idee waar het van gemaakt is, het ziet eruit als plastic maar maakt veel lawaai als het verfrommeld is...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 19/09/06, 21:51

Uh ik heb niet gezegd dat ik die onder xelofaan heb gekocht hé!!
Ik geef de voorkeur aan niet-biologische seizoens- en lokale productie en in dit geval zonder verpakking!! Nee maar !!

Is uw kunststof transparant? Het moet plastic gemaakt zijn van maïszetmeel ... heb je ooit de echte biologische afbreekbaarheid van het ding getest?
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6979
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2903




par gegyx » 19/09/06, 23:19

Er zijn 3 verschillende productiemethoden:
In sommige gevallen worden bioplastics rechtstreeks geproduceerd uit hele planten (in dit geval maïs).
In andere gevallen is de grondstof het zetmeel gewonnen uit granen (tarwe of mais) of aardappelen. Dit zetmeel wordt op zijn beurt getransformeerd (afbraak en vervolgens opnieuw gecomplexeerd) om te worden omgezet in een thermoplastisch materiaal.
Ten slotte vertrekt een derde route van glucose (zelf een product afgeleid van zetmeel) en omvat opeenvolgende transformaties in melkzuur (door fermentatie) en vervolgens in polymelkzuur (PLA).


Biologisch afbreekbaar plastic uit bieten
http://www.domsweb.org/ecolo/plastique-bio.php

aardappel
http://www.infos-dieppoises.fr/Archives ... dables.htm

zetmeel:
Plantaardige kunststoffen
Maïszetmeel, Aardappelzetmeel
De gemaakte producten zijn composteerbaar
OK compostlabel
Standaard EN13432

Afvalmap: https://www.econologie.com/nos-poubelles ... -2587.html
1 x
Avatar de l'utilisateur
Charlotte
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 10/10/06, 09:41
Plaats: Lausanne, Zwitserland




par Charlotte » 23/10/06, 23:02

Ik lees net dit op de verpakking: https://www.econologie.com/dechets-les-e ... -3855.html suggereert het gebruik van herbruikbare dozen, bijvoorbeeld voor thee en koffie.

Econological weinig uitdaging: wie heeft het aangedurfd om naar de supermarkt met plastic zakken om groenten in bulk of thee winkel gezet met dozen om ze direct te vullen?

Ik niet ... Maar als ik wist dat ik niet alleen te doen ... : Oops:
0 x
Ptitekine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 23/06/08, 07:27
Plaats: Frankrijk

economie en ecologie




par Ptitekine » 30/06/08, 13:06

het is zeker een goed idee om op deze manier te winkelen. bovendien zal ik dit nu doen om al deze factoren in overweging te nemen door bijvoorbeeld op SPAM te kopen. Het is beter om economie en ecologie met elkaar te verzoenen...
0 x
Nee bedankt!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 30/06/08, 13:14

Stop dit spel alsjeblieft...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 09/07/08, 22:42

:frons: krijgt iemand hiervoor betaald?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 115-gasten