Noten: natuurlijk en biologisch afbreekbaar wasgoed

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
paotop
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 139
Inschrijving: 15/11/05, 11:35
Plaats: zuidwesten

Noten: natuurlijk en biologisch afbreekbaar wasgoed




par paotop » 16/02/06, 09:13

nou.......het is voor degenen die de site bezoeken en dit product niet kennen: zeepnoten?

Ik merkte net dat niemand het had genoemd (nou ja, het lijkt mij)

zeep noten

Ik gebruik al een tijdje 4 of 5 schelpen in een klein stoffen zakje en het bevalt prima, Madame voegt er zelfs geen wasverzachter meer aan toe : Cheesy: ....en als het meer wast (na 5 of 6 wasbeurten), gooien we ze in de tuin (compost) en zetten we andere neer.

er zijn tal van sites die het product adverteren en verkopen.

Je kunt het ook vinden in sommige biologische winkels...

beproefd (en goedkoper dan vaatwasmiddel) : Mrgreen: )
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/02/06, 09:56

Wij gebruiken hem nu al 6 maanden! Het is een echt zuinig product omdat het geld en het milieu bespaart!
Dernière édition par Christophe de 27 / 06 / 06, 18: 17, 1 keer bewerkt.
0 x
The Passing
x 17




par The Passing » 16/02/06, 10:19

Voor anderen raad ik deze zeepnoten ook aan (onafhankelijk van welke commerciële site dan ook), wij gebruiken ze nu al bijna een jaar en het werkt heel goed!!!

Ik stel me voor dat Econologie het zal aanbieden als een 'economisch product'-partnerproduct, volgens wat Christophe zegt : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/02/06, 12:10

Benoit- schreef:Ik stel me voor dat Econologie het zal aanbieden als een 'economisch product'-partnerproduct, volgens wat Christophe zegt : Cheesy:


In principe ja, dat is het... gewoon om van theorie naar praktijk te gaan (virtuele en mooie ideeën zijn in het begin goed... maar zonder concrete dingen zal het een tijdje duren...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Boubou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 28/02/06, 11:33
Plaats: Alpes-Maritimes




par Boubou » 27/06/06, 18:14

Hallo !
een kleine interventie om te zeggen dat zeepnoten goed zijn, maar dat het uiteraard heel moeilijk is om de ecologische balans van dit product te kennen: de noten komen uit Azië en worden niet vervoerd door een klein eekhoorntje type "de ijstijd". Transport is de grootste uitstoter van broeikasgassen. Dus ja, noten zijn beter dan loog, maar wat is het eindresultaat? Ik heb de vraag gesteld aan verschillende zogenaamde groene resellers en tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen antwoord gehad (al meer dan 6 maanden wachten...). Omdat Econologie het in zijn winkel aanbiedt, denk ik dat het informatie binnen hun bereik is (dat zou in ieder geval moeten gebeuren!).
Ik stel liever het aswasmiddel voor, bekend bij onze grootmoeders. Dit onderwerp werd op 22 april 06 ook behandeld door gegyx in het bericht "katalysator voor elektrolyse".

Wij fotograferen hier thuis al 3 maanden mee en het werkt heel goed:
we krijgen de as van onze barbecue (of open haard voor de gelukkigen die hem hebben), hij zeeft om de houtskool te verwijderen. Vervolgens nemen we 2-brillen (type Durale) van as die in 1-liter water worden gedaan. Laat 24h af en toe af en toe roeren. Filter het mengsel (het moet transparant en lichtgeel zijn) en plaats 1-glas in het wasvak. We kunnen dan het linnen parfumeren met een paar druppels etherische olie (bijvoorbeeld lavendel)
Als je het niet vertrouwt (zoals ik eerst), kun je het de eerste keer proberen met theedoeken, handdoeken, enz. ga dan naar de was.
Ik adviseer om voorzichtig te zijn en de hoeveelheid as niet te overschatten (type: Ik maak veel meer, zal het beter wassen), omdat de mix, als het te geconcentreerd, kan agressief aan de vingers zijn (verlies van vingerafdrukken hoge concentratie !!!!!).
Wij zijn er erg blij mee en onze was is schoon, ruikt niet naar rook (we gebruiken geen etherische olie) en dat allemaal voor niets!!!!
Aan de kant van het ecologisch evenwicht moet rekening worden gehouden met de verbranding van hout (open haard in een barbecue) en dus meer vervuiling dan in een goede gesloten haard met dubbele verbranding (verbranding van gassen die voortkomen uit de verbranding van hout) en het transport van hout (bos->huis: we hebben het geluk dat er een bos voor ons huis ligt). Vervuiling die plotseling in tweeën wordt verdeeld: voedsel koken en kleding wassen.
Ik denk oprecht niet dat walnoten een lagere balans kunnen hebben! Aan de andere kant erken ik dat voor degenen die in een appartement wonen, de as niet gemakkelijk te vinden zal zijn!

Groeten!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 27/06/06, 18:16

Boubou schreef:Hallo !
een kleine interventie om te zeggen dat zeepnoten goed zijn, maar dat het uiteraard heel moeilijk is om de ecologische balans van dit product te kennen: de noten komen uit Azië en worden niet vervoerd door een klein eekhoorntje type "de ijstijd". Transport is de grootste uitstoter van broeikasgassen. Dus ja, noten zijn beter dan loog, maar wat is het eindresultaat?


Je zult blij zijn dat het antwoord vanavond naar de site komt... :)
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 27/06/06, 18:47

Dit recept is bekend en ongetwijfeld effectief. Helaas heeft niet iedereen de tijd of de middelen om het te implementeren: het voordeel van de zeepnoot, die bovendien, ongeacht de dosis, je handen niet verbrandt.

Wat betreft de balans en andere bezwaren, zie het volgende artikel...
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 27/06/06, 21:40

Naar mijn mening maakt het het vooral mogelijk om de hoeveelheid wasmiddel te verminderen, omdat je bij een chemisch wasmiddel al snel in de verleiding komt om drie keer te veel te gebruiken.
En des te meer omdat de "wasmoer" zijn wasmiddel afgeeft afhankelijk van de temperatuur (lage temperatuur = weinig wasmiddel), en dat zelfs "A...l h..o micro triple action met enzymen" dat niet doet.
Hoe de natuur goed gemaakt is 8)
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 28/06/06, 12:10

met waszout (natriumpercarbonaat geloof ik, in biocoop) is het vlekverwijderende effect onberispelijk. niets te zeggen, ik gebruik niet meer dan dat.

de niet te verwaarlozen opbrengst van de nu biologisch afbreekbare wasmachine kunnen we direct terugwinnen voor de tuin, auto of toilet.

Ik wil het graag proberen als afwasmiddel/shampoo? ...

anders hoorde ik, om op Frans grondgebied te blijven, aangezien het transport een probleem vormt (en nee, de boten zijn niet in pantone hoewel er geen gebrek aan water is), dat een plant, het zeepkruid, zeer effectief zou zijn.

en om traditioneel te blijven, houtas (fijn gezeefd wit) gebruikt in een zak in een wasbeurt van 90° of gefilterde vloeistof die eerder in een doek is verwarmd, werkt ook, ik heb getest dat het werkt.

dit levert dus al 2 andere alternatieven op... maar stelt het volgende probleem: wie gaat het doen? niemand lijkt in de verleiding te komen, en het is veel gemakkelijker om te gaan winkelen in een biocoöperatie...

Ik denk ook niet dat het kappen van de bossen in het zuiden, die elk jaar in brand vliegen, een probleem is van de oprichting van bedrijven, maar van de Franse luiheid, die een land van domme consumenten is geworden... Dat? : Roll:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Boubou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 28/02/06, 11:33
Plaats: Alpes-Maritimes




par Boubou » 28/06/06, 13:13

Christine schreef:Dit recept is bekend en ongetwijfeld effectief. Helaas heeft niet iedereen de tijd of de middelen om het te implementeren.
Zoals ik al zei, voor degenen die in een appartement wonen, zeepnoten zijn perfect aangepast en veel ecologischer dan traditionele wasmiddelen, er is geen vergelijking. Aan de andere kant is wassen met as voor de anderen, degenen in huis die een open haard of een barbecue hebben, oneindig veel ecologischer dan walnoten. Het zeven van 2 glazen as duurt maximaal 10 minuten, vereist geen vaardigheid en hoeft slechts één keer per wasbeurt te worden gedaan. Wat betreft de middelen om te implementeren: as, een zeef, een glas en een pot van één liter! Daarnaast kun je heel goed vooruit komen door wat meer tijd stipt te besteden en zelf een voorraad wasmiddel aan te leggen.
Christine schreef: voordeel van de zeepnoot, die bovendien de handen niet verbrandt, ongeacht de dosis.
Maar, ik herhaal, die grote hoeveelheden koolwaterstoffen verbranden, ongeacht de dosis. Het kan niet over het hoofd worden gezien!!! Bovendien, als ik deze waarschuwing heb gegeven, is het juist zo dat mensen die het willen proberen voorzichtig zijn en hun vingers niet verbranden.

Kopen, zelfs op intelligente wijze, is geen doel op zich en het opnieuw aanleren van vaardigheden al lang bekend het is een waar genoegen. Voor mij betekent ecologie niet ‘anders consumeren’ of ‘intelligent consumeren’, maar ‘je consumptie zoveel mogelijk verminderen’, of het nu op alle gebieden is, of het nu gaat om energie, water of alledaagse consumentenproducten.
Als je bedenkt dat mensen die in een huis wonen naar de biocoop gaan om noten te zoeken, krijg ik hetzelfde gevoel als mensen die systematisch groenten en fruit kopen uit de biologische landbouw, maar zonder te kijken naar de herkomst van de producten (waarvan we soms een pakketje maken) : we vervallen in ‘consumptie om onszelf een zuiver geweten te geven’ zonder diepe reflectie, wat steeds vaker voorkomt, sinds "tendens" !!! (kijk maar naar de wildgroei van zogenaamde biologische producten).
Alles is een kwestie van motivatie en persoonlijke betrokkenheid bij een ecologische aanpak. Persoonlijk koop ik misschien zeepnoten, die ik bewaar voor de wintermaanden, als en alleen als mijn asreserves niet voldoende zijn.
0 x
Hij die trainen in de richting van de huidige lach krokodillen

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 147-gasten