[Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
djo59
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 08/09/11, 01:03
x 5

[Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par djo59 » 31/07/16, 11:28

Ik doe deze "kleine" tutorial om je te laten zien hoe je zeep kunt maken met behulp van de traditionele methode van koude verzeping.
Makkelijk te maken thuis en goedkoop, het laat je het plezier van echte zeep die meer echt hydrateert je huid (Nivea vaarwel en anderen) te herontdekken

De eerste keer dat ik met deze productie experimenteerde, was het niet voor de economische kosten (industriële rotte zepen zijn goedkoop! Ja, ik ben gedeeltelijk maar als je test, ben je het met mijn mening eens), maar om eindelijk echte zeep te vinden zonder chemische toevoegingen, conserveermiddelen of rundervet en genoeg van de zeep die aan de huid trekt. Idem voor de shampoo of zeg me "mooi, mijn haar is glanzend" dankzij de siliconen blabla.

Voordat je in het heetst van het, sorry, maar ik moet gaan door middel van een beetje blah om het ding uit te leggen, maar wees gerust je op het einde geef ik u een concreet voorbeeld met het recept voor een echte soap en de realisatie ervan video.

1 / Wat zijn de zeep maken methoden
Koude verzeping (degene die hier wordt gepresenteerd):
Dit is een traditionele methode om zeep overvette rijk aan plantaardige glycerine produceren.
Verzeping is het proces waarbij een olie (vet) in zeep + glycerol.
In tegenstelling tot het industriële proces, behouden wij ons alle plantaardige glycerine geproduceerd, want het is zij die geeft kennen hun hydraterende kracht.
De zepen worden geformuleerd zodat een gedeelte van de plantaardige olie door wordt omgezet in zeep. Dit is wat bekend staat als superfatted. Het is dit actief servicers inhoud in plantaardige oliën complex dat de huid en herstelt de hydrolipide de tijd die hervormingen zelf natuurlijk voedt.
Bij de "koude" methode werkt de zeepmaker in kleine hoeveelheden bij de laagst mogelijke temperaturen en verwarmt hij de enige ingrediënten die dit nodig hebben. Zo worden oliën die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn, gebruikt zoals ze zijn. Groenteboters (zoals kokosolie, cacao of sheaboter bijvoorbeeld) worden niet verhit maar juist opgewarmd om kneedbaar en bewerkbaar te zijn. Door deze lage temperaturen (<60 ° C) blijven de voordelen van de oliën behouden.

Verzeping hot:
De "hete" methode is identiek aan de koude methode, behalve het drogen, dat wordt gedaan in een oven bij een temperatuur van maximaal 50-55 ° C om het drogen te versnellen.

Industriële methode (type Marseillezeep):
Begint uit dezelfde ingrediënten: olie (vaak afkomstig van bijproducten) en een alkalisch middel, in zeer grote hoeveelheden. Om de reactie te versnellen, kostenefficiënte wijze wordt de pasta verwarmd tot ongeveer 100 ° C (vernietigen kruisen alle eigenschappen van olie) enkele uren en werken door meer natrium dan nodig voor het mengsel wordt omgezet in zeep. Einde van de reactie, blijft dus in de reservoirs van zeep, glycerine geproduceerd door de chemische reactie, en natriumhydroxide, die moeten worden vernietigd. De pulp wordt vervolgens verscheidene malen gewassen met pekel resterende natriumhydroxide te verwijderen. Glycerine zijn opgepakt door het zout wordt ook verwijderd tijdens de bewerking.
Beroofd van glycerine (Het zal worden verkocht in de farmacie, cosmetica Industriële hoedenmuseum of voor de vervaardiging van springstoffen) en niet gesmeerd, zeepproduct wordt vaak te drogen de huid omdat er onvoldoende vochtinbrengende crème.
Eenmaal gedroogd, wordt de soap gechipt. Onder de naam "noodles". Deze kunnen dan worden ingekleurd, geparfumeerd ... Van gemechaniseerde wijze en op schaal.
U moet weten dat bijna alle soaps op de markt, biologisch of niet, "ambachtelijke" of volledig industriële, zijn gemaakt van noedels.

Deze methode vertegenwoordigt 99.9% zepen verkocht!

2 / definities

overvette : Dit zijn de niet-verzeepte oliën die hun eigenschappen op de huid zullen brengen. Een "surgras" -zeep is daarom milder. In feite blijft een beetje van elke olie / boter in je oorspronkelijke olieachtige mengsel in de zeep achter. Er zijn 2 manieren om de zeep extra vet te maken:
- door "vermindering van soda": één maar minder soda dan de benodigde hoeveelheid. De overige onverzeepte oliën zijn dus degene die je in dezelfde verhoudingen hebt gebruikt
- extra overvetten op het moment van het "spoor": door plantaardige olie toe te voegen op het moment van het "spoor", dat wil zeggen aan het einde van de bereiding. Deze olie blijft onverzeept. Dit is bijzonder voordelig bij dure, temperatuurgevoelige oliën of oliën waarvan we in het bijzonder de eigenschappen willen benutten. Olie toevoegen aan het einde van de bereiding is ook erg handig voor het vooraf dispergeren van andere ingrediënten die je wilt toevoegen (kleurstoffen, etherische oliën)

SPOOR : Het spoor is dat moment waarop de oliën en frisdrank met elkaar beginnen te reageren om zeeppasta te vormen. De verzeping is aan de gang en de zeeppasta wordt geleidelijk dikker. Het zal geleidelijk van vloeibare consistentie naar banketbakkersroom gaan. We kiezen de consistentie ervan op basis van het esthetische effect dat we het later willen geven. Voor een zeep "zonder" visueel effect, is de markering "helder" ideaal omdat het gemakkelijk te vormen is.
Geen spoor: het deeg is zeer liquide en laat geen sporen na. Het risico van faseverschuiving is van belang, blijven mengen.

geen trace.jpg
no trace.jpg (75.93 KIO) 35537-tijden bekeken


Trace fijn: deeg lichtjes verdikt en laat een lichte sporen op het oppervlak. Het lagen de lepel als een vla. Dit is een goede tijd als u wilt uw deeg te verdelen naar andere kleur te maken.

trace very fine.jpg
trace tres fine.jpg (68.45 KIO) 35537-tijden bekeken


fijn trace: het deeg heeft weer verdikt. Als het gebruik van individuele vormen met fijne versieringen is dit de juiste consistentie

trace fine.jpg
trace fine.jpg (83.21 KIO) 35537-tijden bekeken


Trace frank: deze tijd heeft het deeg dik en laat een zichtbare sporen. Dit is de perfecte tijd om schimmel te ontwikkelen: de pasta is voldoende vloeibaar om gemakkelijk te worden gegoten en risico fase wordt aanzienlijk verminderd.

trace franche.jpg
trace franche.jpg (67.35 KIO) Toegang tot 35537-tijden


Trace dik: deze keer het deeg heeft de consistentie van een vla. Plaatsing in de vorm begint te moeilijk zijn en de zeep kunnen luchtbellen bevatten.

dik spoor
trace thick.jpg (88.9 Kio) 35537-tijden bekeken


CURE De remedie is wanneer de zeep droogt. In dit stadium is de verzeping voltooid. Het is derhalve bruikbaar. Ja, u kunt uw zeep gebruiken terwijl uitgaande kosten van de vorm, het zal niet je handen branden of bijten of zelfs je uitdrogen. Dit is een normale zeep, de test taal bevestigt dat de zeep niet bijtend.
Echter, 3 curer redenen om uw zeep te verlaten:
- Tijdens de behandeling fase, de zeep pH is iets lager: het begint over 10-11, aankomen rond 8-9, dat is een normale pH zeep. Dit betekent dat bij de uitgang van de matrijs, kan de pH wat agressief op gevoelige lichaamsdelen zoals het gezicht of genitaliën. Maar hij zal niet aanvallen je handen. Houtas is ook een basische pH, en het zal u niet uw handen te branden. De zeep is hetzelfde. Het is gewoon zachter na de behandeling.
- De zeep droogt. Namelijk het overtollige water in de zeep verdampt, waardoor het uitharden, waardoor de uiteindelijke textuur, verminderen de kleverige effect door overtollig water.
- De soap stabiliseert: geur neemt zijn definitieve geur, zelfs voor kleur, schuim is dichter en sterker.

Hoe maak je een goede remedie te hebben?
- De duur van de behandeling speelt enorm drie weken tot vier weken minimum algemeen aanbevolen, maar veel traditionele zeepmakers hun curer ken meerdere maanden. Een zeep die priester maand heeft is nog jong, instabiel. Soaps ouder zijn veel aangename, zachter, dichte, korte, hoe beter. Net als goede wijn.
- De plaats is ook belangrijk. Ik adviseer een behandeling in twee fasen: eerst in de open lucht op een rek uit de buurt van het licht, dan in houten kratten ter bescherming tegen licht en vocht, op een warme plaats (20-25 ° C) temperatuur stabiel. Het licht en vocht schade aan de zeep (de kleuren affadissent, de geur is verloren, fragiele oliën worden ranzig). De houten kist de know beschermen, maar omdat dit materiaal absorbeert vocht, kan het drogen goed worden gedaan.

PHASE GEL : De gel fase is een veel voorkomend verschijnsel in de soap, en misschien verrassend bij het starten. Hier is een verklarend artikel over welke fase gel.Tout eerst een kleine definitie: wat wordt genoemd "gelfase 'genoemd in soap komt overeen met een sterke stijging van de temperatuur van het deeg tijdens de soap verzepingsreactie. Deze hoge temperaturen leidt tot een verandering in het uiterlijk van de zeep: het is donkerder, transparanter en de textuur modifie.Certaines mensen die willen gelfase bevorderen of om te controleren of de verzeping geslaagd hetzij om esthetische problemen. Anderen, echter, willen de gel-fase te vermijden, uit angst voor de vorming van de krater of soap rond het centrum.


3 / materiaal voor koude methode
A / Equipment List:
- Een houten of kunststof spatel gewijd aan dit gebruik
- Een plastic of houten container (zeker niet metal omdat opgegeten door soda) genre kom om de ingrediënten te mengen.
- Een mengsel van voorkeur niet meer worden gebruikt voor het koken (natriumhydroxide)
- Een keuken schaal om de gram.
- Een rekenmachine voor het berekenen van de soda / kali die nodig zijn voor uw recept
- Een schimmel (siliconen mal, buis van Pringles, melk doos, ........)
- Beschermende handschoenen (manipulatie van soda)
- Beschermende bril (manipulatie van soda)
- Sommige plastic containers / hout in uw manipulaties
- Azijn.

B / Ingredient List
- Uw olie / vet / was
- Natronloog (ray hardware) goed te controleren dat het natronloog alleen (in het algemeen gedoseerd-30 30.5%) en geen natriumcarbonaat
NB: Voor degenen die niet willen dat het water in hun zeep (geen melk, fruitsap, ....) adviseer ik loog, die de behandeling van pure natronloog vermeden te worden gemaakt met de nodige voorzichtigheid (exotherme reactie met explosiegevaar indien verkeerd).

C / presentatie van mijn computer
Veel calculators op het internet, presenteer ik hier mijn eigen, want ik ken hem goed : Mrgreen: Het is in het Frans en het enige de berekening op basis van volume bieden.
Hiermee kunt u het bedrag van de soda / kali u nodig heeft voor uw recept te berekenen. U kunt uw recept in te voeren op basis van het gewicht van de oliën die worden gebruikt, op basis van hun aandeel (%) of de verhouding voor een bepaald volume.
Het biedt ook een voorbeeld van het eindresultaat van uw zeep, zodat u kunt zoeken naar uw ideale "theoretische" recept.
Ook wordt voorgesteld om u de kosten van uw zeep te geven.

Verkrijgbaar in Excel-formaat: Calculator Excel Version
of LibreOffice: LibreOffice Calculator Version[/ Spoil]
We laten aan de hand van een eenvoudige zeep namelijk olie, frisdrank en water, geen kleurstof toevoeging (natuurlijke) en geur (natuurlijk).

4 / Procedure voor de koude methode

[Spoil] 1 / bepalen met behulp van uw recept rekenmachine (X% van dergelijke olie, Y% van dergelijke olie, ....) dan is de snelheid van de overvette (zie definities) die u wilt (meestal 5%). Zodra uw gekozen recept, vergeet niet om je loog percentage (meestal 30.5%) te selecteren; vandaar de calculator geeft je het gewicht van natriumhydroxide gebruikt.
2 / Weeg precies uw verschillende oliën en giet in uw bowl
3 / Weeg precies uw natronloog en giet het in de kom met uw oliën.
4 / Mix alles tot het trace (zie definities)
5 / track eenmaal bereikt giet het in je mal en laat drogen een paar uur om te kunnen off unmold / (pt tijd variëren oliën gebruikt QLQ uur 24h). Ik stel voor dat je laat het afkoelen op een koele oog Koelkast zoals sommige oliën (met inbegrip Coco / kopraolie) tijdens de reactie nogal verhit en kan een gelfase te produceren (zie definities)

NB: Als tijdens de behandeling, druppels QLQ attérissent op je armen en je slecht hebben beschermd tijdens het gebruik van natronloog, nooit bang. Cà tintelt een beetje dat is alles. In dit geval was je handen / armen met een beetje azijn zal de druppels van soda neutraliseren.

6 / Bewaar uw zeep in een geventileerde PDT-2 3 maanden tijd doen de cure (zie definities)

Gefeliciteerd! Een vreugde die je test je 1er soap!

NB: bewaar ze meer zien bcp langer. Het goede zeep is als een goede wijn, het wordt beter met de tijd.

Om dit basisrecept vele natuurlijke en veilige toevoegingen kunnen doen

- Klei (wit, groen, ....)
- Honing: hydraterende en geven de zachtere en schuim zeep. 2-3 grote lepels max per kg olie, omdat het versnelt het spoor en bevordert de gelfase
- Bijenwas: Hardt de soap. Maximum 1.5% van de oliën
- Zout: aanbevolen dosis: 80% van het gewicht van de olie (50% min - 100% max).
Het verandert wat? harder zeep. Verhoogt of verlaagt het schuim volgens de% (diverse bronnen). Voorzichtig scrubben en mineralisatie, afhankelijk van het gekozen zout. INS index stijgt. Risico's? De neiging om de droge huid (of invetten om 15 20% aanbevolen).
- Suiker: Aanbevolen dosis: 5% van max gewicht oliën. Verhoogt schuim door% .Augmente het risico van gelfase in zeep indien ook gedoseerd.
Persoonlijk, als suiker ik gebruik rietsuikersiroop waarvan ik een aantal aandelen.
- Zetmeel maar (Maizena): Fluwelig en verbetert het gedrag van de bellen. 5% gebaseerd op het gewicht van de olie.
- Natural Dye: Micas, natuurlijke okers, oxides van cosmetische kwaliteiten passen perfect SAF. Kleurstof, planten afkooksel, specerijen (kurkuma, curry, ...) zijn veel meer willekeurige in reactie met natriumhydroxide.
- Natuurlijk parfum: etherische olie (de weerstand en "sterkte" van de geur varieert naargelang de etherische oliën). Natuurlijke afkooksels (over het algemeen zwak en willekeurig resultaat omdat het moeilijk is om frisdrank te weerstaan). Alleen de cosmetische geuren (en niet alle !!) houden de reactie op frisdrank vast zonder een ooglid te knipperen, maar sommige zijn er totaal tegen omdat ze chemisch zijn.
- Toevoeging van bloemblaadjes, .... Resultaat meestal zwart van soda.
- Koffiedik, geplette avocado zaad, ... voor de volgende exfoliërende zeep.
.............................

5 / concreet voorbeeld
Deze kleine tutorial is een intro voor de verzeping in koude. Geef het basisrecept door, als je verschillende toevoegingen wilt toevoegen, ... nodig ik je uit om op internet te gaan waar je veel sites zult vinden /forum opgedragen daaraan.

Zoals beloofd, na veel praten, een concreet voorbeeld video.

Tegenwoordig moest ik weer 100% kokoszeep maken. Als je naar de rekenmachine kijkt, heb je een soap "buitengewoon" vanwege zijn kwaliteiten.

calculateur.jpg
calculateur.jpg (263.11 KIO) Toegang tot 35536-tijden


Let op: dit is een koud soap dus geen vergelijking met de hete industriële zepen en gezouten (zeep type), gratis (of zeer weinig) van glycerine in tegenstelling tot ons. Dus onze, rijk aan hydraterende glycerine blijft met niets te vergelijken met de industriële spullen.
Zo is het ook met deze zelfde recept dat mijn moeder verlaten haar Nivea crème ze gebruikt omdat deze 6 jaar, omdat de droge huid.
Zeer dus een beetje meer dan een conventionele drainage koud gemaakte zeep met andere oliën schoonmaken, krijg ik een beetje smering percentage op 5 8%.

Ik geef je de hoeveelheden enige indicatie, ze zijn alleen goed met olie wordt de EC gewicht en mijn concentratie natronloog.
Voor de verandering (oliën, gewicht, concentratie van soda, ....), langs de computer
Voel je vrij om een ​​test 1er om een ​​kleine hoeveelheid, mezelf om nieuw recept te testen ik zeepjes soms 100-200 gr.

Ingrediënten van de video:
- Frituurvet 1055g 100% kokosolie (type Vegetaline) absoluut controleren, geen menging, geen palm geen rundvet, omdat de hoeveelheid soda anders zou zijn.
- 592g natriumhydroxide 30.5%

Sorry voor de kwaliteit van de video is mijn 1ere video tutorial, en ik had het recht om slechts één stopcontact. Niet gemakkelijk om zijn muur te praten : Oops: .
Op de video die je zult merken dat ik QLQ kleine toevoeging en een beetje kleur, maar basic u kunt stoppen met u + loog copra en wanneer de track ook gebeurt vrij vloeistof, leef je sleur. Zoals u zult heel snel merken in de video, de 100% kokos spoor zelfs zonder de mixer dus je moet snel zijn met de toevoegingen die ik hier niet heb gehad.

Tot slot voor € 3.59 Ik krijg goede kwaliteit zeep 1.5kg.

resultat.JPG
resultat.JPG (148.92 Kio) 35537-tijden bekeken


Wat betreft de keuze van oliën, kiezen sommigen voor zeer dure oliën, ... elk zijn keuze. Persoonlijk, als ik goed kijk naar hun chemische kwaliteit (zie spreadsheet), blijf ik bij mengsels op basis van 4 "basis" oliën voor zeep en soms een toevoeging van een andere olie vanwege zijn superfatting kwaliteiten.
- Olijfolie (moisturizer zijde)
- Kokosolie (schuim en schoner)
- Palmolie (hydraterend, romige, en verhoogt de levensduur van de soap). Ik passen niet in de bespreking van ontbossing, zeep .... In het moeilijk om de eigenschappen (palmitinezuur) vervangen. Helaas voor economisch gewin zetten we ons overal waar het heeft geen plaats is er het echte probleem. Net als de dag zullen we geen olie voor onze auto's die we altijd gebruiken voor een aantal essentiële toepassingen hebben.
- Ricinusolie: de enige olie die schuim geeft zonder de reinigingskracht te vergroten. Het alleen maakt het mogelijk om meer schuim in een recept te brengen door de oliën te verminderen die schuim opleveren, maar ook de "reinigende" kant (corrolar), omdat het alleen ricinolzuur bevat.

Dan, door te spelen met hun verhouding, hun kwaliteit, de superfatting en met een paar toevoegingen, maak ik mijn shampoozeep, mijn 'hygiënische' zeep, mijn huishoudzeep (100% kokosnoot door mijn frituurvet te recyclen en zonder glycerine) om te dienen als andere om mijn was te doen. Ik pas de zepen ook aan de kwaliteit van de huid van bepaalde mensen om me heen aan, .....



Daar heb je het, "intro" tutorial klaar. In de hoop sommigen te inspireren.
goede soap
2 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par 1360 » 31/07/16, 20:58

Excellent !!! U plaatst de lat zeer hoog.

Ik ben in de bergen luis twee dagen, met zeer weinig netwerk. Ik zal mijn vragen bij mijn terugkeer ... Een vraag +
0 x
Proberen te moeilijk te krijgen in de mal, het eindigt op zoek als een taart.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par Christophe » 01/08/16, 12:16

+ 1 is het soort onderwerpen van de econologische praktijk waarvan forum (en de dagelijkse econologie) zou meer nodig hebben :)

ps: deze tutorial kan het onderwerp van een artikel op de website, zie link in mijn handtekening :)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par Christophe » 02/10/18, 11:47

djo59 schreef:Ik doe deze "kleine" tutorial om je te laten zien hoe je zeep kunt maken met behulp van de traditionele methode van koude verzeping.
Makkelijk te maken thuis en goedkoop, het laat je het plezier van echte zeep die meer echt hydrateert je huid (Nivea vaarwel en anderen) te herontdekken


We zien niet langer een afbeelding op het oorspronkelijke bericht ...

Vandaar, nogmaals, de interesse van het gebruik van de bijlage functie geïntegreerd in de forum...

Retourneer ze hier in een nieuw bericht via deze methode alstublieft ...
0 x
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 413
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 61

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par verwarren » 02/10/18, 16:10

dank u djo59,

Uitstekend onderwerp.

Ik hoop dat Christophe vind de kleine foto's leuk zou zijn.

A ++
0 x
De wereld is perfect !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par Christophe » 02/10/18, 17:29

Ik kan ze niet gemakkelijk vinden, omdat ze nooit zijn gearchiveerd op de server van de forum...

Aan de andere kant vindt djo59 ze op zijn harde schijf of cloud?
0 x
djo59
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 08/09/11, 01:03
x 5

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par djo59 » 04/10/18, 07:02

Hallo,
Veel succes, ik heb alle foto's gevonden / gemaakt.
Ik kende de functiebijlage niet, ik moest er zelfs naar zoeken, want helaas, ik ken de opdrachten niet om de kleinere foto's te tonen (behalve hersizeionionion maar bang dat het onleesbaar wordt).
Aan de andere kant omdat ik geen toegang meer heb tot de bewerkingsfunctie, Christophe daar krijg je toegang tot stp, ik denk dat het beter leesbaar is om de originele post te bewerken.
calculateur.jpg
berekenen
calculateur.jpg (263.11 KIO) Toegang tot 35572-tijden

trace very fine.jpg
Zeer fijn spoor
trace tres fine.jpg (68.45 KIO) 35572-tijden bekeken

trace franche.jpg
Frankisch spoor
trace franche.jpg (67.35 KIO) Toegang tot 35572-tijden

trace fine.jpg
Fijn spoor
trace fine.jpg (83.21 KIO) 35572-tijden bekeken

dik spoor
Dik spoor
trace thick.jpg (88.9 Kio) 35572-tijden bekeken

resultat.JPG
resultaten
resultat.JPG (148.92 Kio) 35572-tijden bekeken

geen trace.jpg
Geen spoor
no trace.jpg (75.93 KIO) 35572-tijden bekeken

en de koppeling bijgewerkt naar de zelfstudievideo waarnaar werd verwezen .... niets

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par Christophe » 04/10/18, 11:55

Cool, de foto's zijn in dezelfde volgorde?

ps: voor de youtube-link, maakt het het raw en wordt de video ingevoegd op de forum
0 x
djo59
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 08/09/11, 01:03
x 5

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par djo59 » 04/10/18, 12:18

Nee, oeps, ik heb het in de volgorde van mijn pc gezet, ik dacht plotseling in staat te zijn om ze terug te zetten in de originele post, en nadat ik gezapt had.
Original Post / 2eme bericht
Geen spoor (7eme van 2eme bericht)
Zeer fijn spoor (2eme)
Fijn spoor (4eme)
Trace (3eme)
Dik spoor (5eme)
Calculator (1ere)
Link die u al hebt gecorrigeerd
Resultaat (6eme)
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: [Tutorial] Maak je zeep: eenvoudig, goedkoop en bovenal uitstekend




par president13 » 04/10/18, 12:27

djo59 schreef:Nee, oeps, ik heb het in de volgorde van mijn pc gezet, ik dacht plotseling in staat te zijn om ze terug te zetten in de originele post, en nadat ik gezapt had.
Original Post / 2eme bericht
Geen spoor (7eme van 2eme bericht)
Zeer fijn spoor (2eme)
Fijn spoor (4eme)
Trace (3eme)
Dik spoor (5eme)
Calculator (1ere)
Link die u al hebt gecorrigeerd
Resultaat (6eme)


hello,
bedankt voor de foto's.
we proberen het misschien met mevrouw :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 107-gasten