Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par Christophe » 28/02/16, 00:03

Ik heb een Senseo sinds iets minder dan een jaar, nou ik denk dat het een veel ecologischer apparaat is (denk ik) dan de klassieke percolator voor singles...Waarom?

a) We zetten slechts één koffie per keer
b) Zodat we niet verspillen (cqfd)
c) De verbruikte energie is evenredig met het geserveerde kopje
d) Het kan worden gebruikt om thee of kruidenthee te zetten (heetwaterbereider zonder senseo "capsule")
e) Senseo capsules kosten bijna meer dan gemalen koffie (8 tot 12€/kg)
f) De capsules gaan rechtstreeks naar de compost

MAAR:

a) De levensduur van een Senseo (pomp, sensoren etc.) kan beperkter zijn dan die van een percolator
b) Hoe zit het met de fabricage van de capsules? Waarschijnlijk iets vervuilender dan gemalen koffie!

ps: niet te verwarren met een automaat Nespresso-apparaat bij uitstek van anti-ecologische Punk Marketing...en oneconomisch voor de consument met koffie in capsules die meer dan 110€/Kg kan kosten!!! Wie houden we voor de gek???

Wat zit er nog meer (in je kont)?

Punkmarketing is dit: voedselconservering/punk-marketing-of-the-art-of-fucking-consumers-t14549.html
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13699
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par izentrop » 28/02/16, 00:49

Hallo,
Moulinex maakte een koffiezetapparaat dat dezelfde pods gebruikte, de direct serve CD1008

Beeld

Het is minder gelukt, toch komt de koffie er sneller uit dan bij de senseo en is hij zuiniger.
of in het rood http://www.cdiscount.com/electromenager ... 005fr.html
De senseo moet eerst het water opwarmen in zijn ingebouwde 250 ml boiler, terwijl bij de "direct serve" er heet water uitkomt zodra de knop wordt ingedrukt. Dit komt doordat het water direct in de weerstand wordt opgewarmd, zoals bij de Tassimo.

Maar de tassimo, zoals de dolce gusto of de nespresso, betaal je duur voor de eigen pods. Zelfde principe als printers : Mrgreen:

De French press maakt ook goede koffie en is nog zuiniger. :)

De levensduur van een Senseo (pomp, sensoren etc.) is wellicht beperkter dan die van een percolator
De slijtage is vooral de pomp die een kleine diodepomp is. Hetzelfde heb je in sommige perco's.
Aan de andere kant was er een keer een retouractie, omdat de ketel van kunststof is. Er is een thermische zekering in de ketel aangebracht om uit te schakelen bij risico op overdruk en uit voorzorg zijn de ketels vervangen door nieuwe met dubbele thermische beveiliging. De grote zorg is het risico van verwarming zonder of met een gebrek aan water ... en daar kun je goed de ketel vervangen, want het is altijd de interne zekering die doorbrandt :(
Gelukkig voorkomt de software dit.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par Christophe » 28/02/16, 01:32

Ik stel voor een campagne met verbruiksmetingen uit te voeren met mijn Senseo? In voorverwarmen, stand-by, actie... even kijken hoeveel hij werkelijk verbruikt... en ik heb nog een percolator liggen... om te vergelijken "per kopje"!

Wat betreft de propriëtaire pods: waarom werd Senseo zo snel "gekopieerd"... en de andere niet?
Soms kan het beter zijn om te (laten) kopiëren denk ik...

ps: ja voor het Piston koffiezetapparaat... net als het Italiaanse koffiezetapparaat...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par Christophe » 28/02/16, 01:36

Over de pods: ik dacht jaren geleden (lang voordat ik begon) senseo pods van Thee of Kruidenthee te zien...???

Maar ik zie het helemaal niet??? Ik droomde toen???

Je kunt alles in een senseo maken, zelfs koffie of melkchocolade...

Maar het is duidelijk dat de koffiemarkt alles heeft ingenomen...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13699
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par izentrop » 28/02/16, 09:29

Ik stel voor een campagne met verbruiksmetingen uit te voeren met mijn Senseo? In voorverwarmen, stand-by, actie... even kijken hoeveel hij werkelijk verbruikt... en ik heb nog een percolator liggen... om te vergelijken "per kopje"!

Het hangt af van de hoeveelheid water die onnodig wordt opgewarmd in de interne boiler.

Het Italiaanse koffiezetapparaat, ik hou er niet van, maakt gekookte koffie.

Pas op met espressomachines, de koffie gaat door een heel klein gaatje in de padhouder, dit geeft de druk.
Soms verstopt het en kan het niet worden geopend om de pod te verwijderen, soms meerdere dagen. Om dit te voorkomen, kijk altijd naar daglicht als u het licht door het gat in de padhouder kunt zien voordat u deze in de machine plaatst.

Een chocolade- of melkcapsule kun je beter niet in de padhouder laten drogen, de kans op verstopping is groot.

Het is gemakkelijk om permanent wasbare nylon pods te vinden die je kunt vullen met wat je wilt (bijvoorbeeld thee). Voor thee heeft u misschien een langere infusietijd nodig?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par Christophe » 28/02/16, 11:43

Ik zal controleren wat er verwarmd is, een elektrische balans zal het snel vertellen.

Wat bedoel je met interne ketel?
Waar is het onnodig verwarmde water??
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13699
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par izentrop » 28/02/16, 22:29

Christophe schreef:Ik zal controleren wat er verwarmd is, een elektrische balans zal het snel vertellen.

Wat bedoel je met interne ketel?
Waar is het onnodig verwarmde water??
Markeer 14 op de exploded view aan de rechterkant
eclate_senseo.jpg


Als je op de knop drukt, wordt de 250 ml van de boiler verwarmd tot ongeveer 75° terwijl het lampje knippert.
Je gebruikt een kopje van 10 cl, de boiler blijft het water in de boiler opwarmen en je hebt dus elektriciteit gebruikt om 350 ml op te warmen.
250 ml onnodig opgewarmd als je daarna niet nog een inschenkt : Wink:
Dit is het principe van de meeste espresso-percolator-koffiezetapparaten.

Om terug te keren naar de "directe bediening", er is geen ketel, maar een hoefijzerweerstand die we zien voor de referentie MS-621919 op de volgende exploded view.
Het water wordt verwarmd terwijl het door de hoefijzerbuis stroomt, geen voorverwarmd water.
koffiekan-cd1008.jpg

Hetzelfde principe voor de tassimo.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par Christophe » 28/02/16, 22:58

Ok bedankt voor de exploded views, ik begrijp beter waar je het over wilde hebben!

Het principe van het voorverwarmen van de 250 ml is geen probleem... als je de 250 ml gebruikt (een MOK dus) en je zet de machine direct na het zetten van de koffie uit (om de volgende 250 ml niet voor te verwarmen...)

Ik ga eens kijken wat die precies geeft met een vermogensmeter aan de stekker!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par Christophe » 28/02/16, 23:26

Snel klein artikel over de uitvinder (of een van de uitvinders?) van koffiepads: http://www.lefigaro.fr/societes/2015/03 ... eation.php
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13699
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Senseo: Groene koffie machine ... voor singles?




par izentrop » 28/02/16, 23:49

Het kost ongeveer 16 Wh om 250 ml water te verwarmen van 20° tot 75° (4180 J kg-1 K-1 X 55 / 4 / 3600) plus de pomp en het elektronische bord, je zou ongeveer 20 Wh moeten krijgen
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 131-gasten