Verbeter uw dieet vanaf 0 of bijna

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 587
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Verbeter uw dieet vanaf 0 of bijna




par Peter » 18/04/15, 20:52

Door vooral te eten uit pakjesmaaltijden, diepvriespizza of pasta + blikje bolognesesaus, zou ik graag gezonder en dus vooral vegetarisch willen gaan eten. Maar omdat ik uit een gezin kom waar elke maaltijd rond vlees (of vis) wordt gekookt, moet ik veel dingen leren, en mijn gebrek aan motivatie om te koken helpt ook niet mee.

Met welke ingrediënten moet je het vlees vervangen? Welke kruiden moet je gebruiken om de smaak van groenten te verbeteren? Ideeën voor snelle en gemakkelijke recepten?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 19/04/15, 08:10

hallo Petrus
Wijze beslissing!
zal een kijkje nemen bij de vegetarische vereniging van Frankrijk: AVF, die vol staat met allerlei soorten informatie, zoals recepten en ook over de forum zeer actief vanuit vegeweb
https://vegeweb.org/index.php
Good luck!
0 x
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6




par fabio.gel » 19/04/15, 09:53

Hallo petrus

Mijn advies is om geleidelijk te gaan, het lichaam heeft een hekel aan veranderingen die te plotseling zijn (ik spreek uit ervaring) : Cry:
Blijf eten zoals gewoonlijk en introduceer gaandeweg nieuwe dingen.
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/04/15, 10:50

In tegenstelling tot alcohol en tabak, die verslavingen zijn, is mijn ervaring dat het vrij gemakkelijk te verminderen is in plaats van te elimineren!

Op twee manieren:

- verklein de "portie"

- wissel maaltijden af ​​zonder en geniet van tijd tot tijd van gecontroleerd "plezier"...

Om cardio-redenen (hartaanval) volg ik een vrij streng dieet, met zeer lage cholesteroldoelstellingen die moeilijk te bereiken zijn: in plaats van "ultra" te zijn, beheer ik wat ik mijn "gecontroleerde ontsporingen" noem... Als, om professionele redenen Ik heb bijvoorbeeld overdreven, ik probeer tijdens de week in kwestie strenger te zijn in privésfeer... De week daarop wordt het een familiemaaltijd...

En voor mijn 60e verjaardag eiste ik een mahousse “cote de bouche”...

Dit duurt nu al 8 jaar.

Dan zijn er nog ‘overtuigde’ vegetariërs. Dit is iets anders. Ik respecteer. Eén van mijn dochters wel. Maar dat vind ik niet redelijk.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 19/04/15, 14:12

did67 hello

Dan zijn er nog ‘overtuigde’ vegetariërs. Dit is iets anders. Ik respecteer. Eén van mijn dochters wel. Maar dat vind ik niet redelijk.
Wat betekent het om redelijk te zijn? Dit is een filosofische vraag zo oud als de mensheid.
In werkelijkheid meten we wat redelijk is in relatie tot onze eigen situatie.
Joggen is bijvoorbeeld redelijk vergeleken met zelfs een amateurhardloper. Hardlopen als amateur is redelijk vergeleken met een professional die mikt op podiumplaatsen of een Olympische medaille. Alles is daarom relatief ten opzichte van het doel dat we onszelf stellen en de middelen die we onszelf geven om dat te bereiken.
In feite, en ik spreek uit ervaring, heeft het begrip redelijkheid meer te maken met de zelfrechtvaardiging van iemands huidige toestand dan met de onredelijkheid van een andere mogelijke toestand. Maar dat is de menselijke natuur, daar moet je mee omgaan.
Het is echter wel zo dat het beter is om geleidelijk over te stappen van de ene voedingsmethode naar de andere dan plotseling over te stappen (tenzij dit om gezondheidsredenen noodzakelijk is).
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 19/04/15, 16:55

Vegetarisch worden, “zo” in één keer, moet zeker frustrerend zijn, en niet noodzakelijkerwijs een indicatie voor het dieet.

Begin eerst met het temmen van wat je eet, door interesse te tonen in koken en de ‘plezier’-kant. Het is geen verspilde tijd.

Persoonlijk begon ik met het pellen van de uien omdat mijn partner huilde als een madeleine elke keer dat ze haar mes erin stak. Van het een kwam het ander: ik maakte de salades en daarna de stoofschotels. (omdat velen van hen beginnen met “sauteer de uien”)

Nu we ongeveer 60 banken hebben, verlagen we onze doses: 100 tot 120 gram per dag, of zelfs minder, we eten meer groenten. En wij kopen de beste kwaliteit.

Leer kruiden en specerijen temmen.

Omdat je nog steeds een energie-inname nodig hebt, kun je variëren met de bronnen van koolhydraten: brood, volkorenbrood, rijst (er zijn nogal wat varianten), pasta in alle smaken, alle vormen en alle kleuren, couscous en bulgur, quinoa, aardappelen, tarwe ( Ebly)

Sommige gerechten zijn niet erg vlezig maar toch lekker: chili con carne, bolognesesaus, paella.

Zelfs mijn zoon, een misantropische computerwetenschapper, is er weer mee begonnen en zegt dat hij veel gelukkiger is.

Speel op wensen, plan, als je een vriezer hebt, kook 2 of 3 keer, verken boeken en sites zoals marmiton.org.

Werk je in een bedrijf: praat erover met collega’s, man of vrouw, je zult blij verrast zijn. Zoek uiteindelijk een "club" of een stageplaats: je kunt daar soms mensen ontmoeten....

Kortom, wees geïnteresseerd in wat er op je bord ligt, het zal je goed van pas komen en vergeet het fruit niet.

Hier: gevonden zonder te kijken: http://lesmoutonsenrages.fr/2015/04/18/la-viande-de-qualite-devient-trop-chere-trouvez-les-proteïnes-ailleurs/#more-80379

Proost !
Dernière édition par olifant de 19 / 04 / 15, 17: 12, 1 keer bewerkt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/04/15, 16:59

Het is goed voor mij dat ik het zei.

Maar mijn ‘reden’ vertrekt eerder vanuit een systemische analyse, van de mens als een allesetend roofdier dat zich kan aanpassen van de grenzen van de Sahara tot de grenzen van het Noordpoolgebied... In sommige van deze systemen is dierlijk voedsel een voorwaarde om te overleven.

In andere systemen is het zelfs gemakkelijker om vegetariër te zijn. In sommige gevallen is het heel gemakkelijk.

En uiteraard is het in het tijdperk van ‘deze’ of ‘die’ hypermarkten voor iedereen toegankelijk, net als elke andere gril, de nieuwste iPhone of het laatste nieuws over Daesh…

Laat me lachen en tegelijkertijd medelijden hebben!), deze Californiërs in hun "paleo"-supermarkt... Een manier als elke andere om gek te zijn! Ze is niet sterfelijk, die ene...
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 587
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312




par Peter » 19/04/15, 18:22

Dank u voor de links

elephant schreef:Vegetarisch worden, “zo” in één keer, moet zeker frustrerend zijn, en niet noodzakelijkerwijs een indicatie voor het dieet.

Ik ben niet van plan om volledig vegetariër te worden, ik zou teveel moeite hebben om mezelf een barbecue, een gegarneerde zuurkool of een raclette te ontzeggen, ik wil gewoon af van mijn "traditionele" dieet waarbij teveel vlees aanwezig is.

elephant schreef:Leer kruiden en specerijen temmen.

Absoluut, ik moet een gids vinden over kruiden en hun toepassingen, omdat ik absoluut geen idee heb hoe ik ze moet gebruiken, behalve om vlees op smaak te brengen...

elephant schreef:Omdat je nog steeds een energie-inname nodig hebt, kun je variëren met de bronnen van koolhydraten: brood, volkorenbrood, rijst (er zijn nogal wat varianten), pasta in alle smaken, alle vormen en alle kleuren, couscous en bulgur, quinoa, aardappelen, tarwe ( Ebly)

Quinoa moet ik eens proberen, ik denk niet dat ik het ooit heb gegeten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/04/15, 18:44

Ook hier heeft het geen zin om koste wat het kost exotisch te gaan.

De aardappel is een uitstekende groente, met veel variëteiten...

U kunt uitstekende broden vinden, gevarieerd...

Quinoa is een uitstekend product... Agronomisch gezien is het een opmerkelijke plant, die ik 35 jaar geleden ontdekte in de Boliviaanse hooglanden... Traditionele quinoa had een lichte zeepachtige smaak, die ik niet terugvind op "moderne" producten, waardoor ik denk dat er een beetje aan gewerkt is (selectie?).
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 20/04/15, 10:25

over kruiden: ik heb een paar "sterren" :D

Mijn kinderen vinden het geweldig als ze thuiskomen:

Pistousoep (knoflook, basilicum)

tomaat mozarella: (olijfolie, verse basilicum)

koolsoep: tijm, kruidnagel, laurier (maar ik speel vals door een kippenbouillonblokje toe te voegen voor 2 liter water)

rauwe witlofsalade, witte bonen, veldsla: hartig

koude aardappelsalade: sjalotjes, peper, arachideolie

Tomatensalade: bezuinig niet op verse rozemarijn

afgezien van de koolsoep (25 tot 50 gram spek/persoon) is deze geheel vegetarisch en van een eenvoud die moeilijk te overtreffen is.

olijfolie is een gastronomisch universum op zichzelf!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 117-gasten