Nadenken over eetbare planten

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Nadenken over eetbare planten




par olifant » 04/08/13, 08:01

Tijdens het snoeien van mijn heg had ik dit weekend de volgende reflectie:

"Het is vervelend: niet-eetbare soorten (gras, heg, winde) groeien steeds meer (veroorzaken afvoerproblemen) en we hebben moeite met het telen van eetwaren"

Klopt dit?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Reflectie op eetbare planten




par Hic » 04/08/13, 08:37

elephant schreef:Tijdens het snoeien van mijn heg had ik dit weekend de volgende reflectie:

"Het is vervelend: niet-eetbare soorten (gras, heg, winde) groeien steeds meer (veroorzaken afvoerproblemen) en we hebben moeite met het telen van eetwaren"

Klopt dit?

Heggen zijn geen probleem!

Landheggen in plaats van ceder- en sparrenhagen
allemaal ... Waarom?
*** http://www.parc-oise-paysdefrance.fr/fi ... mpetre.pdf ***

trefwoord:
eetbare haag, wintergroen, inheemse soort
Dernière édition par Hic de 04 / 08 / 13, 09: 18, 6 keer bewerkt.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 04/08/13, 08:54

hello olifant
Tijdens het snoeien van mijn heg had ik dit weekend de volgende reflectie:

"Het is vervelend: niet-eetbare soorten (gras, heg, winde) groeien steeds meer (veroorzaken afvoerproblemen) en we hebben moeite met het telen van eetwaren"
Klopt dit?

eetbare soorten zijn "immigranten" op een plaats die niet hun natuurlijke groeiplaats is, wat niet het geval is bij "wilde" soorten die terugkeren naar hun natuurlijke plaats wanneer mensen de grond hebben blootgelegd.
vervolgens wordt de verscheidenheid aan heggen door vogels en andere levensvormen gebruikt om te nestelen, zichzelf te beschermen en voedsel te produceren dat niet noodzakelijk door mensen kan worden geconsumeerd. Het planten van heggen of fruitbomen voor menselijke consumptie is dus slechts een ecologisch onevenwichtige selectie en zal de verspreiding van "parasieten" mogelijk maken die de menselijke productie zullen verslinden en die vervolgens moeten worden behandeld. (maar tussen dat en niets is de eerste oplossing de beste!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 04/08/13, 09:02

Ik denk niet aan "fruit", ik denk aan loof en gras.

Omdat fruit over het algemeen een heel klein deel uitmaakt van het totale volume.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5




par Hic » 04/08/13, 09:26

elephant schreef:Ik denk niet aan "fruit", ik denk aan loof en gras.

Omdat fruit over het algemeen een heel klein deel uitmaakt van het totale volume.


Voor jouw geval heb ik een tip!


Biologische grasmaaier

Bonus: + 2 biologische eieren / dag + organische mest zonder compostering + organische insectiside + organische slakkenverdelger!



Twee kippen in een kooi,
verplaats de kooi regelmatig

met zonneklep en drink- en rustruimte graag
: Mrgreen:
Dernière édition par Hic de 04 / 08 / 13, 09: 45, 7 keer bewerkt.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/08/13, 09:27

Twee opmerkingen:

a) "Eetbare" soorten zijn millennia lang de vrucht van selectie geweest: de mens heeft "selectiedruk" uitgeoefend door de zaden van de "meest productieve plant op zijn perceel" als zaad te gebruiken... Zo ontstond de lokale gecultiveerde variëteit, een verre afstammeling van een wilde soort.

De wilde soort was en kan nog steeds voor zichzelf zorgen - anders had hij nooit bestaan. Het heeft een "selectiedruk" van de natuur overleefd: de bodem, het klimaat, de roofdieren...

De resulterende variëteit heeft een deel van deze aanleg verloren, ten voordele van een grotere productiviteit (wat de mens interesseerde, die in ruil daarvoor bepaalde selectiedrukfactoren had "geëlimineerd": hij wiedde, misschien bemestte - as, opruimen, enz.).

Wat je ziet is "normaal". Selectie kwam niet voor bij hybriden en vervolgens GGO's. Aangezien hij boer is, heeft de mens in een zeer traag tempo (al eeuwenlang) geselecteerd! Dit wordt "massale selectie" genoemd.

2) Behalve enkele vervelende soorten, kunt u deze "wilden" in uw systeem "insluiten": hagen kunnen inderdaad fruit produceren (hazelnoten, wilde rozen); ze houden de biodiversiteit in stand (niet alles kan alleen nuttig zijn voor de mens!); tot slot, als het hardhout is, kunnen ze de bron zijn van RCW (fragmented ramial wood) dat je grond beschermt en bemest!

Andere soorten zijn moeilijker te promoten: winde? distels? zal melken?

Maar sommigen wel: lamskwarten kunnen worden gewaardeerd als een vorm van wilde spinazie, die zeer goed bestand is tegen droogte; jong geplukt, kunnen ze worden gebruikt als basis voor pittige groene sauzen in zuringstijl! We zijn niet allemaal Marc Veyrat, maar we kunnen er wel door geïnspireerd worden!!!
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Reflectie op eetbare planten




par moinsdewatt » 04/08/13, 13:36

elephant schreef:Tijdens het snoeien van mijn heg had ik dit weekend de volgende reflectie:

"Het is vervelend: niet-eetbare soorten (gras, heg, winde) groeien steeds meer (veroorzaken afvoerproblemen) en we hebben moeite met het telen van eetwaren"

Klopt dit?


Probeer de courgette.
Werkt altijd.

Pas op voor slakken als de courgetteplant erg klein is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 08/08/13, 18:33

Ah! Ik ga de courgette proberen: we zijn er dol op en die op de markt zijn altijd te groot :D

Maar nog steeds geen echt eetbare haag of gazon: wat fruit is goed, maar niets vergeleken met de hoeveelheid maaien of maaien. Het is niet morgen dat ik het probleem van de honger in de wereld zal oplossen... : Cry:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 08/08/13, 19:13

Voor de heg geven mengsels van loofbomen u hazelnoten en vooral bessen voor de vogels ...

Een of twee vlierbessen zullen in het voorjaar zwart zijn van bladluizen, plotseling zie je de lieveheersbeestjes terugkomen... Je zet het 20 meter van de tuin, plotseling "kweek" je bladluizen op die de lieveheersbeestjes zullen voeden die de bladluizen zullen schoonmaken uit je tuin...

Denk niet alleen aan de man.

Mijn gazon, ik maak paden, een "tuintafel" -gebied, een "drooglijn" -gebied (dat ik maai). Elders liet ik wilde bloemen gaan. Ik maai niet. Plots zoemt het de hele zomer door: bijen / hommels en tal van andere verzamelaars die ik tegenkom maar die ik niet ken (sommige maffia: blauwe vleugels met rode vlekken; ik kwam een ​​geheel zwarte "mega-hommel" tegen. Briljant Het is opwindend, het is magnifiek...

Het heet een vies woord: biodiversiteit.

Bij een late maaibeurt (anders wordt het kreupelhout), laat je de zaden rijpen voordat je gaat "maaien" met de rotofil (door het schudden vallen de zaden). Van jaar tot jaar wordt uw "gazon" verrijkt met bloemen: korenbloemen, gnothia, duizendguldenkruid, sint-janskruid... En zal steeds meer insecten verwelkomen.

Het verbaast me altijd hoeveel mensen het gebruik van herbiciden de schuld geven van boeren (die leven van hun productie) en de eentonigheid van de korenvelden en streven, thuis, als ze vrij zijn (ze leven er niet van! ) om een ​​monospecifiek gazon te hebben dat net zo steriel is als een golfbaan!

Als één huiseigenaar op twee dat zou doen, zouden sommige vlinders die bijna verdwijnen niet meer worden bedreigd... Natuurlijk zijn er nog de ultra-specifieke soorten, waarvoor je de enige plant moet kweken waarop ze leven.. .

Misschien moet u de afkeurende blik van de buurman verdragen, die u in eerste instantie voor een lui persoon houdt. Een paar biertjes later maakt hij het hopelijk interessant. Tot nu toe niet genoeg om hetzelfde te doen! Maar ik wanhoop niet. En ik zie dat zijn blik is veranderd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 09/08/13, 18:15

Fantastische interventie, deed het! Dankjewel !

Ik heb net een week gewandeld in de hoge Alpen en zelfs langs de oevers van de Haute Sambre: wat een genot!
Ik zal bobonne proberen te overtuigen: ik heb zojuist het betonnen pad in de tuin (resten van de 1e eigenaar) opengebroken om in één keer een gazon aan te leggen, maar randen met wilde bloemen, waarom niet (mijn "gazon" wordt 25 m²! )
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 133-gasten