Natriumbicarbonaat (soda): tips, trucs gebruiken!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Natriumbicarbonaat (soda): tips, trucs gebruiken!




par Christophe » 30/07/13, 15:18

Zuiveringszout of natriumbicarbonaat is een "bijna" wonderproduct omdat je er veel mee kunt doen thuis, in de tuin, in de badkamer, in ons eten en in onze cosmetica... het is niet duur, niet giftig en zeer effectief ...

Probleem: deze tips en trucs zijn niet algemeen bekend...

Beeld

Hier zijn enkele "thuis" tips die hier of daar gevonden zijn:

a) Maak je vaatwasser schoon: een leeg programma met 100 g zuiveringszout om te wassen en een kopje witte azijn om te spoelen.

b) Reinig de toiletten: dezelfde dosering als voor de vaatwasser om in het water van de toiletten te gieten, indien mogelijk het waterniveau iets eerder verlagen.

c) Verbeter de smaak en lichtheid van uw zelfgemaakte pasta: 1 halve theelepel voor 250 gr bloem zal de lichtheid en smaak verbeteren

d) Verjaag huisstofmijt uit uw beddengoed: strooi een paar theelepels, borstel om goed te verdelen, laat een nacht intrekken en stofzuig krachtig

e) Keelpijn: 1/4 theelepel zuiveringszout, 1/2 uitgeperste citroen, 2 theelepel honing. Gorgelen en doorslikken. Je kunt rum toevoegen en verwarmen, het wordt een soda grog genoemd :)

f) Haar wassen (droog en snel, zonder uit te drogen): besprenkel uw haar met zuiveringszout, laat het 2 minuten intrekken en borstel het.

g) Tegen echte meeldauw en zwarte vlekken: een theelepel zuiveringszout en een eetlepel koolzaadolie in 1 L water (indien mogelijk regenachtig). Spray één keer per week op geïnfecteerde bladeren. Voor de meeldauw is er ook een op bicarbonaat gebaseerde truc: parasiet-op-tomaten-effecten-van-meeldauw-t8146.html

h) Tegen zure maag of zure oprispingen: 1 theelepel in een groot glas water om snel door te slikken (want toch niet erg lekker...)

Hier zijn enkele andere onderwerpen die over zuiveringszout praten:

duurzaam-consumptie/zoekt-zelfgemaakt-wasmiddel-op-zeep-van-marseille-t8282.html
duurzaam-consumptie/recept-voor-een-zelfgemaakt-afwasproduct-t12445.html
medias/pollution-threatens-heart-health-t4780.html

Eindelijk een redelijk goed gedaan artikel dat 9 tips geeft en de gerealiseerde besparingen kwantificeert:

Met natriumbicarbonaat bespaar ik minimaal € 526,70 per jaar! Dit multifunctionele product is essentieel voor een huishouden tegen een zeer lage prijs en om voor jezelf te zorgen. Milieuvriendelijk en goedkoop, het heeft zijn plaats in elke kamer van het huis. Hier zijn 9 toepassingen die u absoluut moet kennen om elke dag beter te leven zonder meer uit te geven!

Om mijn huis te onderhouden

1. Maak je gootsteen eenvoudig schoon


Onze gootstenen en wastafels hebben het soms zwaar: vetvlekken, verfresten, make-upresten of zelfs tandpasta. Stop! Stop met schrobben met dure wasmiddelen en denk aan zuiveringszout:
Doe een druppel afwasmiddel en een snufje zuiveringszout op een vochtige spons.
Schrob voorzichtig uw gootsteen of gootsteen en spoel vervolgens af met schoon water. Geef een microvezeldoek door om af te vegen en te laten glanzen.

Een sprankelend resultaat tegen lagere kosten: een huishoudproduct kost in de winkel gemiddeld € 2,50. Als ik ongeveer 4 blikken per jaar gebruik, is mijn rekening € 10. Bij bicarbonaat is een paar gram per gebruik voldoende, dus maximaal 1 kg per jaar, dus een uitgave van € 3,99. Jaarlijkse besparing: € 6,01

2. Pannen en servies moeiteloos ontkalken

Het is niet altijd eenvoudig om potten, pannen en ander serviesgoed schoon te maken zonder intensief te schrobben. Met mijn trucje maak ik ze effectief en zonder enige moeite schoon: ik strooi zuiveringszout op de vuilste plekken. Ik voeg een beetje heet water toe en laat het 15 minuten intrekken. Ik maak schoon en spoel zoals gewoonlijk.

Een perfect resultaat tegen lagere kosten: een huishoudelijk product om een ​​erg vuile vaat te ontstoppen kost gemiddeld € 1,50 per liter. Het zou me dienen voor ongeveer 10 toepassingen. Met mijn trucje is een paar gram baking soda voldoende en kost me niet meer dan €0,05, ofwel €0,50 voor 10 keer gebruiken. Bovendien spaar ik sponzen! Ik gebruik in de loop van het jaar minstens 3 sponzen minder, dus een besparing van 6 €. Jaarlijkse besparing: € 6

3. Maak je wasgoed witter en laat het weer glanzen

Witte kleren die grijs worden, het is niet erg glamoureus...

Om deze doffe was nieuw leven in te blazen, gebruik ik zuiveringszout dat mijn lichte was alle glans teruggeeft: ik start mijn was zoals gewoonlijk. Bij de laatste spoeling doe ik 100 g bicarbonaat in de wasmiddellade. Een verbluffend resultaat tegen lagere kosten: ik gebruik geen "kleurverbeteraars" meer die me ongeveer € 0,60 per wasmiddel kosten of zelfs bakpoeder dat me € 1,60 per machine kost, maar alleen mijn bicarbonaat dat me slechts € 0,40 per wasbeurt kost. Als ik uitga van 1 white wash per week, dus 52 wasbeurten per jaar, ben ik over de hele linie een winnaar! Jaarlijkse besparing: € 10,40 Vind hier onze tip!

4. Verwijder nare luchtjes uit je koelkast (en elders)

Een koelkast die stinkt zodra je de deur opent, wekt niet echt trek. Vooral omdat het de smaak van bepaalde voedingsmiddelen kan verstoren. Om dit probleem op te lossen, gebruikt u opnieuw baking soda: Giet 2 eetlepels baking soda in een kopje. Plaats het op de 1e plank van uw koelkast. Herhaal de handeling om de 2 maanden voor maximale efficiëntie.

Geneutraliseerde geurtjes tegen lagere kosten: gemiddeld kost een koelkast luchtverfrisser € 4,50 voor een levensduur van twee maanden. Of 27 € voor een jaar. Door het te vervangen door bicarbonaat, verbruik ik maximaal 250 g per jaar, ofwel 1 €! Jaarlijkse besparing: € 26

5. Maak je tanden witter voor een briljante glimlach

Hier is een geheim dat uw tandarts u niet wil onthullen: hoe u uw tanden witter kunt maken voor een prikkie! Met deze op bicarbonaat gebaseerde truc begin ik in 2 weken met 2 poetsbeurten per week het verschil te zien: in een glas giet ik het equivalent van de helft van het hete water, een paar druppels citroen, 1 snufje zout en 1 bicarbonaat. Ik mix het allemaal door elkaar. Ik spoel mijn mond en ga dan verder met het klassieke poetsen, zoals met tandpasta, door de verkregen pasta op mijn tandenborstel te deponeren. Tanden bleken tegen lagere kosten: bleken bij uw tandarts kan tot 400 € kosten. Met deze truc gebruik je het hele jaar door het equivalent van 500 g baking soda (€ 1,99), 3 citroenen (€ 2,25) en 500 g zout (€ 1,50), dus a vanaf € 5,74! Jaarlijkse besparing: € 394,26

6. Bestrijd stress in bad

Ben je gestrest door het werk en de dagelijkse beslommeringen? Kies net als ik voor een ontspannend bad met zuiveringszout: Giet 2 kopjes zuiveringszout in je badkuip. Laat vervolgens het water lopen zodat het zuiveringszout perfect mengt.

Een ontspannen lichaam en geest tegen lagere kosten: ontspannend badzout kost minimaal € 15,- per kilo. We schenken ongeveer 1 glas per bad. Met deze tip ben ik, zelfs als ik het equivalent van 2 kopjes per bad gebruik, ongeveer 2 kg per jaar kwijt, ofwel niet meer dan € 7,98. Jaarlijkse besparing: € 7,02

7. Ontspan vermoeide voeten

Te lang staan, hoge hakken dragen, moe zijn, we hebben allemaal goede redenen om zere voeten te hebben. Met mijn bakpoeder heb ik een waardevolle bondgenoot om deze ongemakken te bestrijden: verdun een ½ glas bakpoeder in een bak met warm water. Laat je voeten een ¼ uur weken om ze nieuw leven in te blazen.

Ontspannende voeten tegen lagere kosten: een ontspannend product voor de voeten kost gemiddeld € 8 per 500 g voor een periode van 6 maanden, of € 16 voor het jaar. Met mijn bicarbonaat-truc geef ik het hele jaar niet meer uit dan € 3,99, ofwel één kilo product. Jaarlijkse besparing: € 12,01

8. Draag parfum met een zeer effectieve deodorant

Laat je je verleiden door een effectieve en natuurlijke deodorant? Met mijn bakpoeder vervang ik mijn gebruikelijke deodorant en ik zeg stop de schadelijke effecten voor mijn huid: in een kom meng ik een snufje bakpoeder met een beetje heet water. Ik breng het aan met mijn handen onder mijn oksels. Effectieve bescherming tegen lagere kosten: als een deodorant gekocht in supermarkten me gemiddeld 4 € kost. Over een jaar gebruik ik minimaal 6 spuitbussen (bal of spray). Bij dit trucje gebruik ik maar een snufje baking soda! Jaarlijkse besparing: € 15

9. Verwijder make-up voorzichtig

Prikt je make-up remover in je ogen? Dus doe net als ik en maak het zelf met baking soda: In een bakje meng ik amper 30 seconden 2 eetlepels baking soda, 1 eetlepel honing, 1 eetlepel zoete amandelolie en ½ glas water. Ik breng het elke avond aan met een watje.

Een zelfgemaakte make-up remover tegen lagere kosten: mijn kleine voorbereiding kost me minder dan 6 €, terwijl een traditionele make-up remover gekocht in supermarkten gemiddeld 14 € kost voor 3 maanden. Jaarlijkse besparing: € 50



Hier en hoe gebruik je je bicarbonaat?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 30/07/13, 17:02

5. Maak je tanden witter voor een briljante glimlach

Hier is een geheim dat uw tandarts u niet wil onthullen: hoe u uw tanden witter kunt maken voor een prikkie! Met deze op bicarbonaat gebaseerde truc begin ik in 2 weken met 2 poetsbeurten per week het verschil te zien: in een glas giet ik het equivalent van de helft van het hete water, een paar druppels citroen, 1 snufje zout en 1 bicarbonaat. Ik mix het allemaal door elkaar. Ik spoel mijn mond en ga dan verder met het klassieke poetsen, zoals met tandpasta, door de verkregen pasta op mijn tandenborstel te deponeren. Tanden bleken tegen lagere kosten: bleken bij uw tandarts kan tot 400 € kosten. Met deze truc gebruik je het hele jaar door het equivalent van 500 g baking soda (€ 1,99), 3 citroenen (€ 2,25) en 500 g zout (€ 1,50), dus a vanaf € 5,74! Jaarlijkse besparing: € 394,26


mijn tandarts gaf me zo'n recept, maar niet alleen bicarbonaat: bicarbonaat + zuurstofrijk water! zuiniger en effectiever dan conventionele tandpasta
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 30/07/13, 17:11

Hoeveel waterstofperoxide?

Medical H2O2 is voldoende geconcentreerd??
Het tast het tandvlees of de tong niet aan?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5




par Hic » 30/07/13, 17:32

Christophe schreef:Hoeveel waterstofperoxide?

Medical H2O2 is voldoende geconcentreerd??
Het tast het tandvlees of de tong niet aan?



!
recept voor natriumbicarbonaat en waterstofperoxide - Dental Espace
www.dentalespace.com > Ontvangst > Forum‎
6 juni 2008 - voorschrijven van natriumbicarbonaat en waterstofperoxide.!

""
1. | Geplaatst op 06 juni 2008 om 21:55 door DrEsCroc Alleen dit bericht beantwoorden
Ja, dat is het wel zo'n beetje! We moeten volhouden... het komt goed, geduld, het moet de Mix of Keyes zijn.
Na het aanbrengen zal het minder "moeilijk" zijn ... ga ijverig door!
Dr. es Croc

Keyes plakken
-1 eetlepel H202 bij 10 Vol.
-1 eetlepel NaHcO3
-1 dessertlepel NaCl (fijn)
...en dit is de laatste keer! Lachend """

geen reactie!
Dernière édition par Hic de 30 / 07 / 13, 18: 18, 1 keer bewerkt.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 30/07/13, 17:32

natuurlijk met waterstofperoxide uit een apotheek! die in een lage concentratie is: 3% waterstofperoxide

Houd er rekening mee dat dit cijfer niet vergelijkbaar is met het 130 volume zuurstofrijk water dat in drogisterijen wordt verkocht, wat betekent dat één liter zuurstofrijk water 130 liter zuurstof kan afgeven

het zal nodig zijn om de berekening uit te voeren, om te vergelijken, maar in ieder geval is het zuurstofrijke water met 130 volume geen schoon product, zelfs niet door het correct te verdunnen, het mag daar niet voor worden gebruikt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Natriumbicarbonaat (frisdrank): tips, trucs, gebruik




par Hic » 30/07/13, 19:24

Christophe schreef:Hier en hoe gebruik je je bicarbonaat?


""""""""
strippen door airbrushen zonder camouflage met bicarbonaat

Natriumbicarbonaat is een ecologisch schuurmiddel, geschikt voor levensmiddelen, ideaal voor het strippen door alle delicate oppervlakken te airbrushen zonder de ondersteuning te veranderen.
Oplosbaar en biologisch afbreekbaar, Natriumbicarbonaat wordt geëlimineerd door simpelweg af te spoelen en vervuilt het milieu niet.


Tast glas of rubber niet aan
Produceert geen vonken
Geen risico op vastlopen
Oppervlakte ontvetten
Niet-toxisch product
in water oplosbaar

""""""""
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 04/08/13, 17:14

Goedkoop, de info:
http://livre.fnac.com/a4897718/Elodie-B ... icarbonate
Kom op, ik ga weg voordat ik word aangevallen door minder kracht
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 04/08/13, 23:40

lejustemilieu schreef:alvorens te worden aangevallen door minusdewatt


Nou... hij heeft niet eens over dit onderwerp gepost... maar we kunnen het ook bespreken...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 06/08/13, 16:11

Andere mogelijke toepassingen van bicarbonaat: https://www.econologie.com/shop/bicarbon ... p-213.html

Chemie is een fascinerende wereld, niet alleen vanuit wetenschappelijk oogpunt maar ook vanuit praktisch oogpunt zeer toepasbaar in ons dagelijks leven.

Er is een stof die dankzij zijn chemische eigenschappen klaar is voor elk gebruik, nuttig is in het dagelijks leven, veilig in gebruik en ecologisch: het is natriumwaterstofcarbonaat NaHCO3, beter bekend onder zijn naam bicarbonaat. Oplosbaar in water, licht in alcohol, licht schurend, licht alkalisch, niet-brandbaar, het werkt daarom als:

- Een natuurlijke neutralisator. Het wordt gedefinieerd als "een buffersubstantie", die in staat is de pH van oplossingen op 8 te houden; het kan dus de zuurgraad neutraliseren, zowel die je maag aantast als de leidingen in je keuken.

- Een weekmaker. Opgelost in water voorkomt bicarbonaat de vorming van kalkaanslag en heeft het een ontvettende werking waardoor er minder zeep nodig is.

- Een zuurdesem. Als het wordt gemengd met een product met zure eigenschappen, zoals melk, azijn, citroensap, of wordt verwarmd tot een temperatuur van minstens 70°, ondergaat het bicarbonaat transformaties, waarbij koolstofdioxide, CO2, wordt gegenereerd, dat op zijn beurt wordt opgenomen door gluten. Als u het gebruikt bij de bereiding van uw taarten en desserts, verhoogt u het volume.

- Een anti-geur. Het bovengenoemde buffereffect genereert ook een chemisch contrast van geuren van zure of sterk basische stoffen: in sommige gevallen voorkomt het hun vorming, in andere neutraliseert het ze.

- Zacht schurend. Bicarbonaatkristallen lossen op in water voordat ze oppervlakken beschadigen.

De toepassingsgebieden van bicarbonaat zijn gevarieerd: opgelost in water, is het ideaal voor het wassen van groenten en fruit, evenals oppervlakken die dagelijks in contact komen met voedsel of voor het reinigen van zilverwerk. Geplaatst in een open doos, elimineert hij geuren uit de koelkast, wastafel, garage, kelder, berging of linnenkasten of nog beter, die waar al je schoenen in passen. Direct op oppervlakken verspreid, herleeft het de kleuren van vloerkleden en tapijten, ontgeurt vuilnisbakken en kattenbakvulling voor katten, vogels of kleine knaagdieren. Het kan worden toegevoegd aan het vaatwasserproduct, waardoor de wasefficiëntie wordt verhoogd en de vorming van kalkaanslag wordt voorkomen.

Zoals u zojuist heeft gelezen, zijn de gebruiksmogelijkheden daarom talrijk. Hier is nog een laatste: voeg zuiveringszout toe aan warm badwater. Je huid krijgt haar natuurlijke zachtheid terug en je ervaart ook een heerlijk gevoel van lichtheid en welzijn. Wat wil je nog meer?
0 x
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 10/08/13, 22:14

Hik schreef:
recept voor natriumbicarbonaat en waterstofperoxide - Dental Espace
www.dentalespace.com > Ontvangst > Forum‎
6 juni 2008 - voorschrijven van natriumbicarbonaat en waterstofperoxide.!


Wees voorzichtig, waterstofperoxide kan gevaarlijk zijn voor het bleken van tanden.De producten die hiervoor zijn ontworpen, zijn dat ook
binnenkort uit de handel worden genomen.

Producten voor het bleken van tanden onder meer toezicht
Bewerkt door Morgane SENOTIER
op 09 augustus 2013 om 13:06 uur, bijgewerkt op 09 augustus 2013 om 14:14 uur

GEZONDHEID
Vanaf vrijdag worden tandheelkundige producten voor het bleken van tanden strenger gereguleerd. De component die in deze apparaten wordt gebruikt, is in hoge concentratie gevaarlijk voor de gezondheid.
Producten voor het bleken van tanden zullen binnenkort uit de schappen verdwijnen. De tekst is op 9 augustus gepubliceerd in het staatsblad en volgt op de publicatie op 9 juli van een besluit van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid met betrekking tot "de opschorting van het in de handel brengen van medische hulpmiddelen bestemd voor gebruik op het buitenoppervlak van de tanden".

Er zijn momenteel verschillende apparaten om de kleur van de tanden lichter te maken, hetzij om een ​​"gênante" kleuring te corrigeren, of meer en meer om esthetische redenen. Deze producten zijn grotendeels gemaakt van waterstofperoxide (waterstofperoxide) dat een sterk oxiderend vermogen heeft waardoor de kleurstof gebleekt kan worden. Om deze producten zonder gevaar en vooral door niet-professionals te kunnen gebruiken, moet het percentage waterstofperoxide tussen de 0,1% en 6% liggen. Boven deze concentratie "houden de producten risico's van acute effecten en, op de lange termijn, van overgevoeligheid van de tanden, irritatie van de slijmvliezen en verandering van het glazuur, wat kan leiden tot voortijdige slijtage van de tand", publiceert het PB. De gewraakte bleekproducten zullen dus niet langer voldoen aan de cosmetische voorschriften zolang ze niet voldoen aan de concentratieniveaus die zijn vastgesteld door het ministerie van Volksgezondheid.

Voor apparaten met een waterstofperoxideconcentratie van meer dan 6% moeten specifieke gebruiksvoorwaarden in acht worden genomen. Voorafgaand moet een passend klinisch onderzoek worden uitgevoerd om "de afwezigheid van risicofactoren of van een zorgwekkende orale pathologie te garanderen", specificeert het decreet. Ze mogen alleen worden gebruikt door tandheelkundige professionals of "onder direct toezicht als een veiligheidsniveau is gewaarborgd". En dit, enkel voor personen ouder dan 18 jaar


bron:
http://lci.tf1.fr/science/sante/les-pro ... 44435.html

Het besluit van het Staatsblad van 9 augustus 2013:

ORF nr. 0184 van 9 augustus 2013 pagina 13591
tekst nr. 12


BESLUIT
Besluit van 9 juli 2013 tot schorsing van het in de handel brengen, de distributie, de export, de import, de vervaardiging, het voor verkoop houden of de kosteloze distributie en het gebruik van producten die op de markt worden gebracht onder de status van medische hulpmiddelen bestemd voor gebruik op de buitenzijde van de tanden om ze witter of lichter te maken, verbod op dezelfde activiteiten voor andere van deze producten en terugtrekking van deze laatste

NOCH: AFSM1300149S


Bij besluit van de directeur-generaal van het Nationaal Agentschap voor de Veiligheid van Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (ANSM) van 9 juli 2013:
Enerzijds overwegende dat artikel L. 5211-1 van de Volksgezondheidswet definieert als medisch hulpmiddel: "elk instrument, apparaat, uitrusting, materiaal, product, met uitzondering van producten van menselijke oorsprong, of ander artikel dat alleen wordt gebruikt of in combinatie (...) die door de fabrikant is bedoeld voor gebruik bij mensen voor medische doeleinden en waarvan de beoogde werking niet wordt verkregen door farmacologische of immunologische middelen of door metabolisme, maar waarvan de functie door dergelijke middelen kan worden ondersteund (.. .)”;
Aangezien, ongeacht de oorsprong van een tandverkleuring, het verschijnen van vlekken op de tanden op zich geen ziekte vormt, zoals vermeld in punt 6.2 van de kwalificatiebijstandshandleiding met betrekking tot de communautaire regulering van medische hulpmiddelen (versie 1.15 [06- 2013]) hierboven vermeld; dat bijgevolg de producten die bedoeld zijn om op de buitenzijde van de tanden te worden gebruikt om ze witter of lichter te maken, geen medisch doel hebben in de zin van voornoemd artikel L. 5211-1, deze producten kunnen niet worden aangemerkt als medische hulpmiddelen;
Daarentegen overwegende dat elke stof of elk mengsel dat bestemd is om in contact te worden gebracht met de verschillende oppervlaktedelen van het menselijk lichaam, beantwoordt aan de definitie van een cosmetisch product in de zin van artikel L. 5131-1 van het Wetboek van Volksgezondheid, in het bijzonder de tanden en de mondslijmvliezen, uitsluitend of hoofdzakelijk met het oog op het wijzigen van het uiterlijk;
Overwegende dat producten die onder de status van medische hulpmiddelen in de handel worden gebracht, bestemd voor gebruik op de buitenzijde van de tanden om deze witter of helderder te maken, en die waterstofperoxide bevatten of afgeven, voldoen aan de definitie van cosmetisch product in de zin van voornoemd artikel L. 5131-1 en dat deze kwalificatie is behouden in punt 6.2 van voornoemde handleiding; dat deze producten daardoor onderworpen zijn aan alle bepalingen die van toepassing zijn op cosmetische producten;
In dit verband overwegende dat, enerzijds, Richtlijn 2011/84/EU van de Raad van 20 september 2011 specificeert dat cosmetische producten voor het witter of lichter maken van tanden die een concentratie waterstofperoxide bevatten of afgeven van meer dan 0,1% en minder dan of gelijk aan 6% kan als veilig worden beschouwd als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan, namelijk dat een passend klinisch onderzoek wordt uitgevoerd om de afwezigheid van risicofactoren of zorgwekkende orale pathologieën te garanderen, en dat de blootstelling aan deze producten wordt beperkt om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn uitsluitend gebruikt voor het beoogde doel, in termen van frequentie en duur van toepassing; dat daarentegen, krachtens het decreet van 24 augustus 2012 tot omzetting van de bovengenoemde Richtlijn 2011/84/EU van de Raad van 20 september 2011, deze cosmetische producten daarom moeten voldoen aan de beperkingen, vereisten en gebruiksvoorwaarden en waarschuwingen om worden vermeld op het etiket; dat ze in dit verband met name alleen mogen worden verkocht aan beoefenaars van de tandheelkunde en dat het eerste gebruik ervan voor elke gebruikscyclus moet worden uitgevoerd door beoefenaars van de tandheelkunde of onder hun direct toezicht als een gelijkwaardig veiligheidsniveau is gewaarborgd, ten slotte kan niet worden gebruikt bij kinderen en jongeren tot 18 jaar;
Overwegende voorts dat uit het hierboven vermelde decreet van 24 augustus 2012 volgt dat de aanwezigheid, in cosmetische producten voor het bleken of bleken van tanden, van waterstofperoxide (aanwezig of vrijgekomen) in een concentratie van meer dan 6% verboden is voor zover deze producten een verhoogd risico op acute en langetermijneffecten met zich meebrengen, zoals met name overgevoeligheid van dentine, irritatie van de slijmvliezen, verandering van het glazuur, wat kan leiden tot voortijdige slijtage of zelfs tot verzwakking van de tand en dat ze daarom worden beschouwd als onveilig;
Overwegende derhalve dat de producten die in de handel worden gebracht onder de status van medische hulpmiddelen, bestemd voor gebruik op de buitenzijde van de tanden om deze witter of lichter te maken, en waterstofperoxide (aanwezig of vrijgekomen) bevatten, op de markt worden gebracht op de markt brengen in strijd met de cosmeticaregelgeving die op hen van toepassing is, en in het bijzonder in strijd met de bepalingen van het bovenvermelde decreet van 24 augustus 2012,
het in de handel brengen, distribueren, exporteren, importeren, vervaardigen, in bezit hebben met het oog op verkoop of kosteloze distributie en het gebruik van producten die onder de status van medische hulpmiddelen in de handel worden gebracht, bestemd voor gebruik op de buitenzijde van de tanden om ze witter of lichter te maken, en waarvan de waterstofperoxideconcentratie (aanwezig of vrijgekomen) hoger is dan 0,1% en kleiner dan of gelijk aan 6%, worden geschorst totdat ze voldoen aan de cosmetische voorschriften die erop van toepassing zijn.
De bepalingen treden in werking binnen een maand na de bekendmaking van dit besluit in het Publicatieblad van de Franse Republiek.
Het in de handel brengen, distribueren, exporteren, importeren, vervaardigen, in bezit hebben met het oog op verkoop of kosteloze distributie en het gebruik van producten die onder de status van medische hulpmiddelen in de handel worden gebracht, bestemd voor gebruik op de buitenzijde van de tanden om ze witter of lichter te maken en waarvan de waterstofperoxideconcentratie (aanwezig of vrijgekomen) hoger is dan 6%, zijn verboden.
Fabrikanten, importeurs, personen die verantwoordelijk zijn voor het op de markt brengen van deze producten en distributeurs van deze producten moeten alle nuttige maatregelen nemen, in het bijzonder met de houders van voorraden, om de distributie van deze producten, waar ze zich ook bevinden, stop te zetten en ze uit de handel te nemen zonder vertraging.


bron:
http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do;jsessionid=C9D26DB76FDDE106FBDEA4D64D20FA18.tpdjo17v_2?cidTexte=JORFTEXT000027822643&dateTexte=&oldAction=rechJO&categorieLien=id&idJO=JORFCONT000027822532
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 195-gasten