Houdbaarheidsdatum, een levensmiddel puinhoop voor?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Houdbaarheidsdatum, een levensmiddel puinhoop voor?




par Christophe » 28/03/13, 13:34

Hier is een artikel om een ​​discussie op gang te brengen die ik al een tijdje in gedachten had:
zijn geen houdbaarheidsdatum of voorkoopdatums die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de voedsel verspilling...voor niets aangezien de meeste voedingsmiddelen dagen of zelfs weken na deze datum nog steeds goed te eten zijn?

Sommige mensen zijn er erg streng (paranoïde?) over, en gaan zelfs zo ver dat ze de dag voor de date niets eten... het stoort mij niet en ik heb onlangs, om te "zien", meer dan 2 1/2 maand! :)

Ik ging niet dood of werd zelfs niet ziek!

Het is duidelijk dat deze yoghurt gesloten en koud was gebleven (in feite verloren op de bodem van de koelkast en hij was net iets romiger dan een verse).

Pas op dat u koudeketen en houdbaarheidsdatum niet door elkaar haalt: voedsel waarvan de dadel nog in orde is en dat "heet" is geweest, kan erg gevaarlijk zijn!

Ook moet je vrij streng zijn op bepaalde voedingsmiddelen (zowel op de datum als de koelketen): vis en vlees omdat het daar dodelijk kan zijn ! Ik herinner me dat ik op een dag haringen met room had gegeten die slechts 2 of 3 dagen over datum waren (en al geopend) en daarna helemaal niet lekker voelden...was het de room of de haring geen idee...

Dat is goed, ik mis bijna geen vlees meer...

Hier is het artikel: http://www.ledauphine.com/vaucluse/2013 ... -consommer aan de andere kant heb ik mijn twijfels over de legaliteit van hun bedrijf... alleen het verkopen van vervallen producten zou de DASS niet erg moeten bevallen... en waarom zou een minimarkt niet aan dezelfde wetten onderworpen zijn als grote retailers?

Velen van ons die onze kasten openen, realiseren zich dat de datum die op een pakje koekjes, een blikje of een fles frisdrank staat geschreven, is verstreken. Dus bij twijfel gooien we. Als het voorzorgsprincipe echter aan te bevelen is voor bepaalde producten, zoals vlees of zuivelproducten, moet worden opgemerkt dat andere, bekend als "droog", tot 10 jaar na de op de verpakking vermelde datum kunnen worden geconsumeerd!

50 tot 70% goedkoper dan in de supermarkt

Dit is de boodschap die Amandine Salvador en Jean-Marc Terragno willen overbrengen. Deze Carpentrassiens openen woensdag 27 maart een "voedselafbouw", begrijp een teken dat tegen gereduceerde prijzen deze producten verkoopt waarvan de datum is verstreken, maar die volledig consumeerbaar zijn. "Ik denk dat we de eerste maand de klanten duidelijk moeten uitleggen dat ze niet ziek worden als ze een frisdrank uit 2011 drinken of een blikje uit 2010 eten. Deze producten zijn niet over de houdbaarheidsdatum », legt de jonge vrouw uit.

Zodra de ideeën zijn gebroken, is het een veilige gok dat het concept snel zijn plaats zal vinden. Want de verkochte producten zijn -50 tot -70% goedkoper dan in de supermarkt. “Supermarkten kunnen geen producten verkopen waarvan de deadline is verstreken. Vaak doen ze het sorteren voordat de deadline is verstreken. Zij schenken deze producten aan verenigingen zoals het Rode Kruis, Secours Catholique, enz. Als de datum verstreken is, kopen we deze producten terug van deze verenigingen. »

Maar dit merk voor voorraadafbouw is geen sociale winkel. “Het staat open voor iedereen. Er is geen quotum, geen registratie. We komen naar ons toe zoals we naar een supermarkt gaan ”, zegt het stel.

Binnenkort groenten en fruit

In de schappen van Amandine en Jean-Marc, producten waarvan de datum is verstreken, maar niet alleen. “We verkopen ook producten die uit de supermarkten zijn geweerd vanwege een etiketfout, een defect palet. Als madeleines bijvoorbeeld een beetje geplet zijn, zullen supermarkten ze niet verkopen. Wij, ja. »

Als woensdag de aangeboden producten voornamelijk schoonmaakproducten, drogisterij, flessen vruchtensap, frisdrank, bier, wijn en allerlei soorten conserven, gebak en diepvriesproducten zijn, zal Jean-Marc Terragno binnen een paar maanden ook groenten en fruit aanbieden . “Van lokale producenten”, specificeren ze.

"Destock Prim" opent op woensdag 27 maart in 1 chemin de Saint-Gens, in Carpentras. Open van maandag tot zaterdag van 899u tot 9u en van 12u tot 14u, en zondag van 19u tot 9u12.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/03/13, 13:46

Voor de goede orde ...

Toen ik in 2005 in België aankwam, vielen me al snel de hoekjes op van de "afgeprijsde" schappen (50% algemeen, 30% hard discount) omdat de vervaldatum naderde (dezelfde dag of de volgende dag).

Dit bestond toen nog niet in Frankrijk, maar het is sindsdien gebeurd... crisis verplicht?

Het is een goede methode om afval te beperken en binnen de legaliteit van de gezondheidswetten te blijven, maar er moet veel personeel voor nodig zijn om elke dag door de roggen te bladeren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 28/03/13, 14:20

Christophe schreef:Het is een goede methode om afval te beperken en binnen de legaliteit van de gezondheidswetten te blijven, maar er moet veel personeel voor nodig zijn om elke dag door de roggen te bladeren...
Hoe dan ook, je moet naar de schappen om vervallen producten te verwijderen...
Een dag eerder verwijderen om ze naar de top van de plank te brengen, vereist niet veel extra inspanning.
En elke avond gooien we de inhoud van de bak bovenaan het schap zonder extra sortering.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 14:21

Verwar DLUO en DLC niet!

DLC: in principe mogen we niet verder consumeren; de verkoop is verboden (het zijn de promo's - 50% de dag ervoor met vermelding "korte DLC"); dat gezegd hebbende, een marge is altijd inbegrepen en moet daarom worden gemoduleerd; afhankelijk van het product eet ik de volgende dag / de dag erna of zelfs enkele dagen later weer... Geen enkele vereniging, geen enkel "liefdadig" restaurant zou het risico nemen om te verdelen of te serveren!

Houdbaarheidsdatum: het is enkel een kwestie van "kwaliteit", smaak, enz... De producten mogen altijd verkocht worden; het verbruik is zonder gevaar... De winkels van producten waarvan de DLUO overschreden is, heb ik 1 jaar of 2 geleden al niets vernomen...

Dit is duidelijk een BBD gezien de genoemde producten: frisdrank, conserven! [merk op dat de sardines steeds lekkerder worden!]

[het was mijn bijdrage van de dag aan de strijd: "ah wanneer de media zullen stoppen met het maken van su sensatiezucht" of "Ah als de media op een dag precies waren!"]
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/03/13, 14:43

Ja er zijn 2 mogelijke data....

DLUO = optimale houdbaarheidsdatum (voor wie het niet zeker weet)

Alleen worden zelden de 2 datums op de producten gezet...

En de DLUO wordt vaak vergeleken met een DLC door de niet-geïnformeerde consument (d.w.z. de overgrote meerderheid)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 16:43

Christophe schreef:Ja er zijn 2 mogelijke data....

DLUO = optimale houdbaarheidsdatum (voor wie het niet zeker weet)

Alleen worden zelden de 2 datums op de producten gezet...


Welnu, het is een van de twee, afhankelijk van de aard van het product (droge producten, conserven, etc. dit zijn houdbaarheidsdata; verse, bederfelijke producten zijn houdbaarheidsdata!)

Vaak is het de formulering (althans in Frankrijk): "consumeren in preferente voor..." Het is een BBD. Het is de "ten minste houdbaar tot..."

Voor de DLC is het zoiets als: Deadline of Before... Of gewoon een date (yoghurts)...

Ik moet nog eens kijken!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/03/13, 17:03

Ja hetzelfde onderscheid als in het artikel en in mijn inleiding...

Het probleem is dat de overgrote meerderheid van de consumenten de BBD gelijkstelt aan een DLC...

Om het goed te doen, zou het nodig zijn om de 2... te plaatsen op degenen die een DLUO hebben...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 18:36

Christophe schreef: zou de 2... moeten plaatsen op degenen die een DLUO hebben...


Het is duidelijk dat ik je niet begrijp.

- als het een BBD is, betekent dit dat het "bijna onbeperkt" kan worden bewaard (er is nooit enig gevaar, je kunt de zaden in een Egyptische piramide eten!) maar dat het na een dergelijke datum zijn kwaliteiten een beetje verliest: "smaak", rijkdom aan zo'n voedingsstof, kleur, enz... tot het punt dat het op een dag "walgelijk" zal zijn (u smaak of zicht), maar niet "oneetbaar"... Dus geen DLC mogelijk.

Bijv een bier uit blik: het zal zijn gas verloren hebben, enz... Maar als je het lekker vindt, kun je het drinken! Ex een wijn, het wordt maderized, enz... maar drinkbaar zonder risico voor uw gezondheid (nou ja, met uitzondering van alcoholisme)...

- als het een DLC is, betekent dit dat het product na die datum gevaarlijk, giftig, enz. kan worden; maar dan heeft de DLUO geen betekenis; het "smaakt" goed tot de DLC, of ​​zelfs daarbuiten, maar vanaf de DLC is het misschien niet meer erg eetbaar... (risico, met een enorme marge, daarom eten we allemaal producten die de DLC hebben doorstaan ​​zonder dat ze allemaal op de eerste hulp zijn beland - maar sommige, ja!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/13, 18:38

Christophe schreef:
Het probleem is dat de overgrote meerderheid van de consumenten de DLUO gelijkstelt aan een DLC......


Het kostte me inderdaad veel tijd om mijn gezin yoghurt of rollmops te laten eten die over de datum waren!

Let op, het wordt steeds meer op school onderwezen, maar aangezien de leerlingen zelden luisteren, zullen ze "betrapt" blijven worden! 'Zavez ka luisterde een beetje!
0 x
Marcel
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 22/12/04, 15:49
Plaats: 84




par Marcel » 28/03/13, 19:07

Kleine details betreffende de DLUO volgens het reglement van de DGCCRF:

afdruk
"Bij voorkeur te consumeren
voordat...' gevolgd door de dag
en maand
Duurzaamheid van het product Minder dan 3 maanden

"Bij voorkeur te consumeren
voor het einde…” gevolgd door de maand en
jaar
Duurzaamheid van het product Tussen 3 en 18 maanden

"Bij voorkeur te consumeren
voor einde" gevolgd door het jaartal
Duurzaamheid van het product Meer dan 18 maanden


Er zijn dus niet alleen de data om in acht te nemen, maar ook de omringende voorwaarden.
En daarna is er nog je reukvermogen en je gezichtsvermogen
laat ook toe om een ​​eetbare staat te beoordelen of niet...
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 149-gasten