brandhout droogtijd

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
airsp
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 11/05/10, 22:04

brandhout droogtijd




par airsp » 13/02/13, 19:19

Hallo,

Ik ben van plan mijn brandhout op te slaan in kratten zoals hier: http://www.gfservices.fr/THERMOSYSTEM.asp
Een houten pallet + gelast latwerk aan de rand.
Bulkopslag 1,5m3.

Ik woon in Avignon, hoe lang moet ik deze pallets in de open lucht laten staan? Volledige mistral?
Wat kunnen we optimaliseren:
- energieabsorber dak (zwart plaatstaal achter glas)
- gesloten kansen
- .....

Wat droogt het beste?
- de wind
- de buitentemperatuur

dank u
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 13/02/13, 20:04

Er zijn 3 belangrijke parameters die de verdampingssnelheid van het water in de blokken beïnvloeden:
- het formaat van de stammen (vooral de lengte en ook het feit dat ze gesplitst zijn).
- blootstelling aan wind (+ duur dan kracht).
- warmte (hout droogt vooral in de zomer).

Ik denk dat in jouw geval de wind een zeer gunstig element zou zijn, waarschijnlijk doorslaggevender dan de temperatuur.

Als je het hout kunt vormen en op deze pallets kunt leggen voor het begin van het warme seizoen, zal het goed zijn om de volgende herfst te verbranden (zorg ervoor dat je de bovenkant van de pallets bedekt, in ieder geval voordat de regen terugkeert).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 14/02/13, 16:11

Ahmed schreef:
- warmte (hout droogt vooral in de zomer).

.


We zijn het in grote lijnen eens. Sta me toe je een beetje te corrigeren:

- het is de hygrometrische graad van de omgevingslucht die een "gradiënt" zal creëren met de vochtigheid van het hout

- daarom kan droge koude lucht (degene die scheuren maakt) meer drogen dan hete vochtige lucht zoals "voor een storm" in de zomer!

daarom:

- beschutting tegen de regen, van alle kanten
- effectief snijden en splijten vergroot het uitwisselingsoppervlak en verkleint de "afstand" waarover het vocht moet worden afgezogen; zodat het makkelijker droogt...
- het verwarmen van de lucht op een "broeikaseffect"-manier zal altijd de hygrometrische graad van de omgevingslucht verminderen en het drogen bevorderen, op voorwaarde dat de lucht altijd circuleert (een gesloten broeikas hoopt vocht op en "druppelt" zodra het afkoelt). Dit is het principe van industriële drogers met geforceerde ventilatie...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/02/13, 18:31

0 x
airsp
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 11/05/10, 22:04




par airsp » 14/02/13, 18:47

Hallo,

Tenzij ik me vergis, wordt er geen indicatie gegeven over de droogtijd.

Hartelijk
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79122
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/02/13, 19:03

Wel lezen we in de 3e link over constructiehout:

Ik ben geen houtexpert, maar een oude timmerman vertelde me dat hout droogt gemiddeld 1cm dik/jaar (2cm voor de boom).
==>Een eiken/beuken plank van 2 cm droogt in 1 jaar (1 cm aan elke kant)
==> een witte dennenstraal van 6 cm droogt meer dan 1,5 jaar ...


Dus naaldhoutblokken met een gemiddelde dikte van 8 cm zullen 2 jaar nodig hebben om te drogen (2 cm/jaar aan beide zijden = 2 x 2 cm/jaar)...
0 x
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423




par jean.caissepas » 14/02/13, 19:19

airsp schreef:Hallo,

Tenzij ik me vergis, wordt er geen indicatie gegeven over de droogtijd.

Hartelijk


Hallo,
Sinds mijn jeugd hak ik hout (brandhout bestaande uit essen, kastanje, eik, acacia, haagbeuk, ...) met mijn vader die zijn oude boerderij verwarmt met een kachel, en een inzet als het kouder is ( drie schoorsteenkanalen in de adobe huis uit 1890)

Hij vertelde me altijd dat het hout minimaal 2 jaar aan regen en wind moet worden blootgesteld om het te "spoelen". De regen verwijdert de tannine uit het hout waardoor de schoorsteenkanalen verstopt raken. Door de wind droogt het snel en voorkomt het rotten na een regenbui.
Hij kapt het in augustus en zet het gekapt hout in een droge beschutting.
Sinds hij zijn inzetstuk heeft, gebruikt hij de grootste houtblokken van 12 tot 25 cm doorsnee door de grootste te kloven.

Bovendien "barst" hout dat niet droog genoeg is in de haard, vooral kastanjehout. Als u een open haard heeft, moet u dus zeer voorzichtig zijn, omdat de sintels meters ver weg kunnen spatten (brandgevaar).

Met 8 hectare hout slagen we erin om rond de 30 jaar te roteren.

Zoals mijn vader zei, hout verwarmt je drie keer:
- wanneer het wordt geknipt en gespleten
- toen je het zag
- als je het verbrandt.
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 14/02/13, 19:23

@Did67: Ik ben het met je eens, ik had de vochtigheid van de lucht niet genoemd om het te vereenvoudigen en inderdaad, hete lucht is niet effectief als het verzadigd is met water...

@ Christophe: de drooggegevens voor gezaagd hout (planken, blokken, balken, enz.) zijn niet van toepassing op hout in stammen omdat het drogen door de schepen het proces versnelt wanneer deze kort zijn (de migratie van water uit de stammen is bij voorkeur longitudinaal).
Het droogt sneller...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
airsp
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 11/05/10, 22:04




par airsp » 14/02/13, 20:33

Hallo,

Ik ben het eens met de traditie om twee jaar te wachten.

Tot op heden is het echter heel goed mogelijk om hout sneller te drogen, vooral met kunstmatige drogers, die 450 steres in 10 dagen drogen.

Mijn doel is niet om een ​​droger te maken, maar om de droogtijd te weten.

Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 15/02/13, 09:08

airsp schreef:Mijn doel is niet om een ​​droger te maken, maar om de droogtijd te weten.
Samengevat: het kost wat tijd en het hangt af van de omstandigheden...
Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten