Sinds gisteren heb ik geen auto

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Sinds gisteren heb ik geen auto




par phil53 » 31/03/12, 17:14

Veel zal er in de wereld niet veranderen, maar omdat ik er genoeg van had om 's ochtends op de ringweg in Nantes in de file te staan, besloot ik de tocht per elektrische fiets te maken.
Met de auto deed ik 50 km per dag, met de fiets doe ik er 28. Normaal gesproken zal mijn reistijd stabieler zijn rond 2 keer 40-45 minuten geschat (omdat ik het momenteel doe met de klassieke fiets in 1 uur + of minder 10 minuten, afhankelijk van het tempo).
En ook minder stress, de files zijn irritant en als die er niet zijn kom ik soms 20 tot 25 minuten te vroeg aan op mijn werk.
Naast dat ik minder vervuil, zou ik zo'n 1200 euro per jaar moeten besparen, waarschijnlijk een minimum. Alleen de brandstof en de verzekering tel ik minder mee, niet de reparaties en de technische keuring.

Het slaat nergens op, maar ik wilde het delen met mensen die het begrijpen. Op het werk merk ik dat ik nogal ongebruikelijk ben....
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 31/03/12, 17:54

mooi en zeer goed voor de gezondheid, zonder electra nog meer ??

Met de auto deed ik 50 km per dag, met de fiets doe ik er 28. Normaal gesproken zal mijn reistijd stabieler zijn rond 2 keer 40-45 minuten geschat (omdat ik het momenteel doe met de klassieke fiets in 1 uur + of minder 10 minuten, afhankelijk van het tempo).


28km in 1 uur en meer op een klassieke fiets, lijkt me langzaam, behalve serieuze heuvels (Nantes is niet erg bergachtig ???) want zonder hulp, getrainde sportman, ga je sneller, zonder obstakels, of te veel files, waar de elektrische fiets net zo geblokkeerd is als de klassieker, tenzij je risico's neemt tussen auto's ????

Een verhouding van bijna 2 afstand tussen auto en fiets!!

Voor mijn werk had ik een versnelling 6 afstand tussen auto (en file) en te voet in het bos (momenteel met natuurlijke bedden van geurige blauwe hyacinten), of mountainbike (de fiets een trap op dragen!), lang voor je pensioen!!
Ik blijf de kust voor de vorm halen, 3 keer, terwijl ik ren !!

Wat me altijd heeft verbaasd, zijn collega's op het werk, die vrijwel op dezelfde plek wonen als ik, nooit te voet komen, altijd rijden, nooit sporten, tot het punt dat ze eraan stierven!!
Ik had gemerkt dat ik te voet, zonder te rennen, sneller ging, ik zag ze vertrekken en achter me aankomen, autosnellende auto's!!

Een beetje ongebruikelijk, zelfs over econologie, www.dlsc.ca om te kopiëren, ik leef nog, in staat om bergop te rennen !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 31/03/12, 18:32

Geweldige beslissing, goed gedaan.

Niet voor iedereen toegankelijk helaas: je moet op redelijke afstand zijn van een winkelcentrum, openbaar vervoer, geen kinderen hebben om van school te halen en mee te nemen naar dansavonden, muzieklessen etc.

En vakanties?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 31/03/12, 20:11

Je kan ook met de fiets, sneller dan de auto in de file en een auto die zelden rijdt, buiten de file houden!!!
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Re: Sinds gisteren, ik heb geen auto




par bamboe » 02/04/12, 15:14

phil53 schreef:Ik besloot de reis per elektrische fiets te doen.


Goed gedaan Phil, geweldige beslissing! 8)

Van mijn kant maak ik de reis ook met de fiets als ik mijn zoon niet mee kan nemen. Maar ik heb veel minder verdienste dan jij omdat mijn reis veel korter is (verhouding 10!).

phil53 schreef:Het slaat nergens op, maar ik wilde het delen met mensen die het begrijpen. Op het werk merk ik dat ik nogal ongebruikelijk ben....

Integendeel, het heeft een groot belang: je bespaart stress, geld, CO2!
Iemand die na een google-zoekopdracht uw besparingsberekening leest, wordt er misschien van op de hoogte en verandert op zijn beurt van manier van reizen.

Aan de andere kant, Dede, vind ik je erg brutaal :onheil: :
dedeleco schreef:28 km in 1 uur en meer op een klassieke fiets, lijkt me traag

1) Hij is niet zo traag: hij is zelfs sneller dan de meeste mensen (ik heb het niet over mensen die de fiets alleen kennen in sportscholen, zonder aerodynamische problemen).
2) Alleen omdat je erg atletisch bent, wil nog niet zeggen dat iedereen dat ook is.
3) Niet iedereen kan het zich veroorloven om zwetend naar het werk te komen.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 02/04/12, 15:32

Welkom bij de club, en goed gedaan phil53! 8)

Je zult in staat zijn om je voorwaarden te ontwikkelen en jezelf mini-uitdagingen te maken (zoals proberen elke week een paar minuten op de baan te knabbelen, het is erg leuk... pas maar op voor je verdomde stedelijke automobilisten! :onheil:

28 km/u is integendeel een uitstekende snelheid, van mijn kant weet ik dat in Lyon het wegverkeer gemiddeld 28 is, het vereist echt veel inspanning (40 op de top), gezien de lichten, de auto's, de voetgangers, kippen enz... al rijden op 20 is goed, omdat je aan je veiligheid moet denken.
Nog een argument:€€€€€€!

Dedelco schreef:

28 km in 1 uur en meer op een klassieke fiets, lijkt me langzaam, behalve serieuze heuvels (Nantes is niet erg bergachtig ???)


In de categorie, ik ben gek, ik wil dood!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 02/04/12, 15:42

We moeten evenveel wielrennen op de weg eisen zonder rood licht als snelwegen, elders passeren dan langs de vervuilde snelwegen !!!
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 02/04/12, 15:52

sen-no-sen schreef:Dedelco schreef:

28 km in 1 uur en meer op een klassieke fiets, lijkt me langzaam, behalve serieuze heuvels (Nantes is niet erg bergachtig ???)


In de categorie, ik ben gek, ik wil dood!

Begrepen ! : Idee:
Dédé is eigenlijk het pseudoniem van Viren-que! : Cheesy:
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 02/04/12, 15:53

Lekker en heel gezond


Het hangt ervan af, als je de uitlaatgassen van andere flessenauto's moet inademen, moet het op het eerste gezicht niet zo goed zijn... :onheil:
Ik hoop dat je passeert waar het minste is!
: Idee:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6459
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610




par Macro » 02/04/12, 15:54

Ondertussen.. Je moet het zonder veloroute doen...28km/u met de fiets als je in werkende staat op je werk aankomt, het is bijna een prestatie...Eindelijk voor mij die pijn in mijn hart heeft..na 10km..

In ieder geval gefeliciteerd.. Omdat Nantes, in tegenstelling tot wat Dedelco gelooft, niet zo plat is...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 107-gasten