Ecopsychologie: ego- of ecocentrische consument?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Ecopsychologie: ego- of ecocentrische consument?




par Christophe » 18/08/11, 11:44

Korte column van FrequenceTerre over duurzame consumptie en consumentenpsychologie.

Luister http://www.frequenceterre.com/chronique ... logie.html of lees hieronder.

Ik hou van het neologisme ‘ecocentristische consumptie’, omdat het duidelijk het tegenovergestelde is van ‘egocentristisch’…

Biologische eter of 4x4-chauffeur? Welke consument ben jij?

Omdat we niet allemaal gelijk zijn als het om ecologie gaat: omdat er de overtuigden zijn die sinds gisteren in actie zijn gekomen, de waakzame mensen die op morgen wachten, en de 'ik-niet-zorgen' die van dag tot dag leven. De ecopsychologie heeft ons gedrag voor ons ontleed om een ​​milieuvriendelijk discours aan te passen aan alle soorten consumenten.

Als je naar de column over duurzame consumptie luistert, is dat misschien wel zo eco-centrisch. U hoeft zich verder geen zorgen te maken, u bent overtuigd van de ecologische noodsituatie en u heeft kennis van de opwarming van de aarde. In het slechtste geval sorteert de ecocentrist gewetensvol zijn afval, eet hij biologisch en verbiedt hij de auto zoveel mogelijk. In het beste geval raakt hij politiek of betrokken bij NGO's. Hij is de altruïst van de groep...

Wat zijn zijn diepe drijfveren? Het is solidair met toekomstige generaties en is van plan een sociaal en ecologisch levensvatbare planeet Aarde aan toekomstige generaties na te laten. De ecocentrischen kunnen utopisch zijn en denken dat anderen dat ook zullen doen als ze zich inspannen. In dit geval is hij een pionier! De ecocentrisch persoon is ook een pessimist die gelooft dat anderen niets doen! Hierin is hij al een activist.
Waar kun je het vinden? In een biologische winkel of in je tuin, op de lokale markt en wandelend in de bergen tijdens je vakantie. Voor dit type consument weten merken dat kwaliteit, hoogwaardige labels en 100% biologische producten nodig zijn. Maar deze niche van consumenten is niet degene die het meeste oplevert...

Vervolgens komt De Volger. Deze consument kijkt naar documentaires die het smelten van het ijspak laten zien en is verontwaardigd over de kleine ijsbeer. In de supermarkt pakt hij zijn herbruikbare boodschappentas en koopt biologisch/ethisch, als het hem geen arm en een been kost. Hij sorteert...soms. Maar hij gebruikt zijn auto koste wat het kost. Kortom, hij is groen waar alle anderen zijn... of bijna.
Voor hem is er geen sprake van zichzelf te beroven als anderen niets doen! De volger is niet van plan een dubbele verliezer te zijn. Hij is zich er echter van bewust dat er sprake is van opwarming. Diep van binnen heeft hij goede wil... En als hij soms vergeet zijn afval te sorteren, vertrouwt hij op de actie van anderen. Ook een manier om een ​​drievoudige winnaar te zijn. Hij schittert in de samenleving vanwege zijn overtuiging van milieuactivisten en zijn ‘vrijwillige’ toespraak. en hij haalt het beste uit onze consumptiemaatschappij, terwijl hij hoopt dat anderen zich inspannen om de opwarming van de aarde terug te dringen.
Hij is ervan overtuigd: dat is het al! Nu hoeft het alleen nog maar wat meer actie te ondernemen: en hier heeft de consumptiemaatschappij begrepen dat er geld te verdienen valt dankzij volgers. Juist voor deze steeds groter wordende consumenten aarzelen merken niet langer om het aantal biologische labels of ecologische innovaties uit te breiden. Een marketingpluspunt dat verkoopt, zelfs als dit betekent dat er te veel gebruik wordt gemaakt van greenwashing!

Blijft het vrije elektron. Hij bezit een 4x4 in de stad, is verslaafd aan de consumptiemaatschappij en draagt ​​de laatste modetrends. Het maakt niet uit waar het vandaan komt. Kortom, hij zoekt alleen persoonlijk belang en heeft geen ecologisch geweten!
Hij kan zich niet voorstellen dat anderen echt hun best doen, en hij is niet degene die begint! Wetenschap is voor hem een ​​veel te obscuur terrein. Of hij nu een defaitist of een profiteur is, hij leeft voor zichzelf, alleen voor zichzelf, en dat komt hem heel goed uit. Zonder schuldig geweten, echt? Merken rekenen er in ieder geval op dat dit type consument de meest milieuvriendelijke gadgets zal kopen. De merken willen van hen kneedbare ‘klanten’ maken, die zowel op het leven als op de ecologie surfen. Maak van hen “eco-centristen”, die niet zullen aarzelen om een ​​paar euro meer te betalen om iets goeds te doen met de ecologie!

Dus, welke consument ben jij?

Alice Muntz-Portal voor de redactie


Dus waar ben je? : Cheesy:

Deze 3 classificaties zouden het verdiend hebben om onderverdeeld te worden in subklassen, denk ik... dat is veel te categorisch.

Van mijn kant ben ik dat uiteraard, en ik denk net als de meerderheid van deze econologen forums: tussen de volger en de eco-centrist...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/08/11, 12:57

Er zijn ook de boho-ecologen die iedereen irriteren met ecologie, we hebben een Prius, een zonnepaneel op het dak van het huis, eten biologisch, reizen het vaakst met de fiets....en maken 3 reizen per jaar in Thailand.. .

Ondersteunend wetenschappelijk onderzoek:

http://www.dailymotion.com/video/x8n2mo_bobo-ecologie-developpement-durable_fun

: Mrgreen:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 18/08/11, 13:07

Bekende video, ik wist welke video het was zonder te hoeven klikken : Mrgreen: : Mrgreen:

Er is nog iets waar ik niet van houd: COXNUMX-compensatie, wat een psychopervers effect heeft.

"Ik vervuil, maar ik betaal zodat ik opnieuw kan vervuilen en mijn gedrag niet kan veranderen..."

Dit neemt de verantwoordelijkheid volledig weg...
Dernière édition par Christophe de 18 / 08 / 11, 13: 18, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 18/08/11, 13:16

Zoals u al zei, zijn er een groot aantal mogelijke subklassen, en de menselijke natuur is niet minder paradoxaal.

JM Jancovici had een zeer interessant artikel over dit onderwerp geschreven:

http://www.manicore.com/documentation/ecologiste.html

ecologie rijmt op eenvoud en nuchterheid.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 18/08/11, 13:19

Dit is een goed artikel (zoals gebruikelijk bij Janco)!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 115-gasten