Vrijwillige eenvoud in de praktijk

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Beautymist
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 25
Inschrijving: 23/05/11, 21:55
Plaats: drome

Vrijwillige eenvoud in de praktijk




par Beautymist » 24/05/11, 05:28

sen-no-sen schreef: Je hebt net als veel mensen de neiging om een ​​amalgaam te vormen tussen verval en terugkeer naar het stenen tijdperk.
Bovendien is het perfect mogelijk om met minder beter te leven, het is "vrijwillige eenvoud".

...

Als deze zoete utopie uitkomen (tot een drastische vermindering van de vervuiling, ongevallen, gezondheidsproblemen etc ...) zou leiden tot een aanzienlijke daling op nationaal niveau, zonder iets te verliezen, zodat onze levensstandaard en in tegendeel, gezondheid, geld, liefde : Lol: (een goed gespierd lichaam gaat beter op het strand dan een "fastfood" -profiel).
Dit is het bewijs dat we (aanzienlijk) kunnen afnemen en goed kunnen groeien, toch?


hello,

Ik vind het heel goed om te spreken van vrijwillige eenvoud, maar vaak beginnen we gewoon aan het debat, zonder concrete voorbeelden te ontwikkelen.

wat als we "zonder" zouden leven? hier zijn enkele van de "sans" die ik in mijn persoonlijke leven gebruik:

zonder microgolven
zonder een auto (maar met de fiets)
zonder tegoed
zonder tv!
zonder advertenties (of zo min mogelijk, mijn telefoon staat bijvoorbeeld op een rode lijst)
zonder mobiele telefoon (nou ja, ik eindigde met kraken, maar het dient me vooral als een camera en extra computer)
zonder conventionele lampen
zonder traditionele cosmetica afgeleid van de petrochemie
etc. ..





bedankt voor het verlengen van de lijst! : Cheesy:


BM
0 x
- Elegantie begint met eenvoud. Anoniem.
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Betreft: vrijwillige eenvoud in de praktijk




par Dirk Pitt » 24/05/11, 06:37

Heel goed onderwerp. Ik ben van mening dat ons verbruik naar een redelijker niveau moet terugkeren als we de overstap naar hernieuwbare energiebronnen willen maken. we moeten onderzoek doen naar de toename van het aantal apparatuur dat we in de jaren 80 heel goed hebben gedaan (niet het stenen tijdperk) en dat kwantificeren in jaarlijkse MWh.


Beautymist schreef:
wat als we "zonder" zouden leven? hier zijn enkele van de "sans" die ik in mijn persoonlijke leven gebruik:

zonder microgolven
zonder een auto (maar met de fiets)
zonder tegoed
zonder tv!
zonder advertenties (of zo min mogelijk, mijn telefoon staat bijvoorbeeld op een rode lijst)
zonder mobiele telefoon (nou ja, ik eindigde met kraken, maar het dient me vooral als een camera en extra computer)
zonder conventionele lampen
zonder traditionele cosmetica afgeleid van de petrochemie
etc. ..
BM


- wasdrogers: ik haat wasdrogers
-vaatwasmachines: vooral die waar u het drogen niet kunt omzeilen of ze van warm water (zonne-energie) kunt voorzien
-internetboxen.


Aan de andere kant ben ik heel erg sceptisch over de gloeilampen. Ik blijf ervan overtuigd dat de impact minimaal of energetisch zelfs nihil is (inclusief grijze energie).
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Beautymist
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 25
Inschrijving: 23/05/11, 21:55
Plaats: drome

Betreft: vrijwillige eenvoud in de praktijk




par Beautymist » 24/05/11, 06:46

Dirk Pitt schreef:
- wasdrogers: ik haat wasdrogers
-vaatwasmachines: vooral die waar u het drogen niet kunt omzeilen of ze van warm water (zonne-energie) kunt voorzien
-internetboxen.


oh daar, daar, JA!

natuurlijk leef ik zonder!
Ik voeg ze toe aan mijn lijst, bedankt!

BM
0 x
- Elegantie begint met eenvoud. Anoniem.
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 24/05/11, 09:59

Hallo, en welkom bij Beautymist (of Beautymiss? :D )

Hier is een onderwerp dat goed valt omdat ik u hierdoor een nieuwe site en een nieuwe winkel kan presenteren die het resultaat zijn van mijn persoonlijke evolutie in deze richting:
http://www.conservation-alimentaire.com

Christophe heeft hierin ook sympathiek een plaats voor mij vrijgemaakt forum om het onderwerp van het kiezen, bereiden en bewaren van voedsel aan te pakken

Omdat vrijwillige eenvoud die van sympathie in mijn ogen heeft, is het dat het niet de beperking consumptie van objecten. Ik zie haar meer als een vermeerdering respect: respect voor mezelf en mijn dierbaren om mee te beginnen. Dus ik heb geen tv meer omdat ik mezelf te veel respecteer om te accepteren dat ik een deel van mijn leven besteed aan mezelf laten bedwelmen om beter te worden opgemaakt. Ik realiseer me dat sinds ik deze filosofie heb aangenomen, respect voor anderen ook natuurlijker is.

Terugkeren naar http://www.conservation-alimentaire.com het is de toepassing hiervan op het gebied van voeding. Laten we ons lichaam respecteren door het te voorzien van wat het nodig heeft: gezond, uitgebalanceerd voedsel dat plezier geeft, niet alleen slecht voedsel, zonder smaak of voedingsbelangen, maar vol onnodige toevoegingen. En uit dit respect voor onszelf volgt natuurlijk een groter respect voor gezonde landbouw, lokale producten, minder transport en minder druk op ontwikkelingslanden etc.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Betreft: vrijwillige eenvoud in de praktijk




par Christophe » 24/05/11, 10:31

Dirk Pitt schreef:-internetboxen.


Uh en hoe surf je?
Wat is precies het econologische probleem met internetboxen? Dat ze 24/24 draaien (niets verplicht als?)?

Anders met betrekking tot het aansluiten van de vaatwasser op warm water op zonne-energie: waarom zijn er beperkingen om dit te doen op een standaardmodel met slechts één inlaat (ik heb het nooit goed begrepen ...)

Hier is een onderwerp dat in detail de vraag van de wasmachine beantwoordt: https://www.econologie.com/forums/lave-linge ... t1435.html

Het zou onmogelijk zijn om delicate kleding te reinigen bij 30 en misschien zelfs 40 ° C (afhankelijk van de T ° van uw aankomst op zonne-energie).

Maar hoe zit het met de vaatwasser? Er is echter geen bezwaar om het te doen?

Ik heb een onderwerp gemaakt om dit punt te verduidelijken: https://www.econologie.com/forums/lave-vaiss ... 10814.html Ik ga vergelijkende metingen doen (koud / warm water aansluiting)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Beautymist
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 25
Inschrijving: 23/05/11, 21:55
Plaats: drome

Betreft: vrijwillige eenvoud in de praktijk




par Beautymist » 24/05/11, 11:46

Christophe schreef:
Dirk Pitt schreef:-internetboxen.


Uh en hoe surf je?)


met een ADSL-modem. een systeem dat cool, snel, goedkoop is ... : Cheesy:
en vooral wat werkt (in tegenstelling tot dozen die vaak kapot gaan en u dwingen om tegen een toeslag een hotline te bellen).

econologie daarbinnen? nou al culturele wortels van de persoon van de cliënt. Werkt een ADSL-modem erg (te) goed en is hij goedkoop? dus we halen het van de markt! in feite bestaat dit systeem niet meer in de aanbiedingen die vandaag beschikbaar zijn. :onheil:

BM
0 x
- Elegantie begint met eenvoud. Anoniem.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 24/05/11, 11:58

Ik wist niet dat een box zo zwak was in vergelijking met een modem, maar dat is wat ik dacht: een klassiek modem vind je niet meer als je een abonnement afsluit (verhuizing ...) ...

Oké voor respect, dat vind ik prima :) (elke verdiende en uitgegeven euro heeft zijn punt in vervuiling en CO2)

Aan de andere kant kun je een onafhankelijke modemrouter kopen (betrouwbaarder dan een doos) ... het kost tussen de 20 en 100 €, afhankelijk van de kwaliteit en het aantal poorten. Ik raad Cisco (professionele hardware) of Linksys (cisco binnen) aan. Ik had een netgear die me minder dan 2 jaar vasthield, mijn linksys houdt me vast sinds 2006 (op 24/24)

Aan de andere kant kijk je er geen tv mee (nou ja, geloof ik ..) of de gratis telefoon (maar er kunnen nu onafhankelijke modellen zijn die deze functies bevatten?).

Ook energiebesparingsniveau: schakel de wifi uit en ga bedraad (hierboven niet gezegd, maar het spreekt voor zich voor elke "econoloog") ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 24/05/11, 14:23

Ik zie dat je het eerste bericht op je blog hebt gezet: http://teatatteredpages.canalblog.com/a ... 13599.html

U kunt desgewenst een link naar dit onderwerp plaatsen, het zal de informatie voor uw bezoekers compleet maken! 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/11, 14:26

Interessant!

Ik zou toevoegen:

- doe onnodige lichten uit (zelfs als ik het eens ben met die vraag "consumptie", het zijn niet eens pinda's; maar in het hoofd is het veel; om het van zijn kinderen te krijgen: een overwinning en ... pas op terugvallen !!!); LED "nachtverlichting" of "externe verlichting" (we leven apart in totale duisternis); anders compacte fluorescerende ...

- Ik probeer meer globaal te managen: zo min mogelijk elektriciteit, maar ook zo min mogelijk fossiele CO² en pas op voor deeltjes, en daar wordt het erger!

Dus ik voeg toe:

- condensatieketel op pellets
- verkleining van auto's (van een ZX Diesel + een Xantia TD naar 2 C1 + 1 C5 GPL alleen als we om 5 of 4 beginnen met hond en bagage)
- einde Diesel: 1 C1 LPG (degene die de meeste km zal afleggen - we wisselen elke dag, afhankelijk van het schema) en 1 benzine
- naar meer biologische voeding en indien mogelijk in een kort en seizoensgebonden circuit ... meer aardbeien of verse sperziebonen met kerst ... geen 'vroege groenten' om producenten niet aan te zetten tot drift (kassen, selectie op vroegrijpheid, enz ...) ...
- veel minder rood vlees (ook vanwege menu "cardiocompatibel" na een hartinfarct); gelukkig helpt dit de C-balans!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Vrijwillige eenvoud in de praktijk




par sen-no-sen » 25/05/11, 11:14

Beautymist schreef:
zonder traditionele cosmetica afgeleid van de petrochemie
etc. ..
bedankt voor het verlengen van de lijst! : Cheesy:

BM


Bovendien moet eraan worden herinnerd dat de componenten van cosmetica die in supermarkten te koop zijn, in hun zijn geheel getest op dieren, zelfs Ushuyoyo douchegels ...

In termen van vrijwillige eenvoud denk ik dat een van de prioriteiten het verlaten (of in ieder geval het gebruik) van de auto blijft, ongetwijfeld een van de grootste vectoren van vervuiling en bestaande uitgaven. (14% van het huishoudbudget, 4200 doden per jaar door verkeersongevallen, enkele tienduizenden door vervuiling ...).

Meer in het algemeen is het een kwestie van niet toegeven aan de sirenes van de consumptie en de aankoop van de vele producten die voor sommigen zo essentieel zijn geworden, boycotten. Wat nog meer?
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 175-gasten