De Fransen hebben ze de zorg over de ecologische impact van de aankopen?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

De Fransen hebben ze de zorg over de ecologische impact van de aankopen?




par Christophe » 14/02/11, 19:14

CONSUMPTIE – De Fransen zijn minder gevoelig voor het ecologische karakter van producten

Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door Cetelem met betrekking tot nieuwe of tweedehands aankopen, alle goederen bij elkaar slechts 56% van de Franse consumenten houdt rekening met het ecologische karakter van het product alvorens het te kopen.

Het ecologische criterium wordt door 56% van de Fransen in aanmerking genomen tijdens het aankoopproces van een product. Met dit cijfer ligt Frankrijk ver achter op het Europese gemiddelde van 62%. En hetzelfde geldt voor de nationale voorkeur: 42% van de Franse kopers zegt bij de aankoop rekening te houden met de nationale herkomst van het product, tegenover 47% in de rest van Europa.

Deze cijfers zijn deels te verklaren door het feit dat de Franse consument ook het meest gevoelig is voor productprijzen. De prijs is betrokken bij 98% van de aankopen tegen 96% voor de anderen.


Bron: http://www.enviro2b.com/2011/02/14/cons ... -produits/

Opmerkingen:

a) In de praktijk lijken deze cijfers mij al behoorlijk hoog: 56% van de huishoudens die rekening houden met de eco-impact? Sorry, als je de score van de ecologen bij de verschillende verkiezingen ziet, nou, ik kan het echt moeilijk geloven...

Als dat het geval was, waarom zien we dan nog steeds overal appels uit Zuid-Afrika? Voor de minderheid?

b) Het doet me denken aan en staat in contrast met een enquête van enige tijd geleden (die ik niet meer kan vinden Help aub!) die zei dat (vermoedelijk) meer dan 80% van de Fransen rekening hield met de eco-impact van hun aankopen.. .

Stel dat ik natuurlijk NOOIT heb geloofd...

c) Dit alles moet worden gekwalificeerd vanwege de "Cetelem" -bron (consumentenleningen). De respondenten zijn dus a priori mensen die (minstens één keer?) een beroep doen op consumentenkrediet.

Dit toont eens te meer het verschil aan tussen woorden en daden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 14/02/11, 19:51

Natuurlijk! Dank aan onze statistiekleraar die ons liet zien hoe gemakkelijk het is om een ​​"studie" te vertekenen...

Het is voldoende om te zien hoe de vragen gericht zijn op hetzelfde probleem. Van het soort:

"Geef je om de ecologische impact van je aankopen?" (Antwoord bijna vervat in de vraag...)

OU

"Wat is het belangrijkste criterium dat de weegschaal doet doorslaan in de richting van een doorslaggevende keuze voor de aankoop van een artikel?"

: Cheesy:

Bediening is nog beter met “meerdere invoerkeuzes” of als je eenmaal onder andere een hokje hebt aangekruist, zelfs als het niet bovenaan je prioriteitenlijst staat, is het relatief eenvoudig om ervoor te zorgen dat het gegeven antwoord wordt toegewezen aan een categorie - die je uiteindelijk niet als eerste zou hebben / hebben gekozen . Of zelfs wat het tegenovergestelde is van uw echte zorgen!

Wat neerkomt op het laten zeggen van uw "stem" wat de opdrachtgever wil dat het zegt ....

Maar als het een bank is, kunnen we erop vertrouwen, de peilingen bevestigen het : Mrgreen:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 15/02/11, 00:03

Handelaren die statistieken maken over de artikelen die door hun klanten zijn gekocht door met hun geld te betalen, maken een echte enquête veel minder bevooroordeeld!!!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 15/02/11, 19:37

Er is een basisprincipe in de politieke economie: "de koper probeert zijn bevrediging te maximaliseren".
Er zijn criteria, met name bij overheidsopdrachten, dit is terug te zien in bepaalde bestekken.

Desalniettemin, als mijn vrouw bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan seizoensgroenten, zijn er dagen dat ze geen keus heeft, beperkt door het budget.

En voor andere aankopen zijn sommige keuzes moeilijk: Een Peugeot of een Kia met 7 jaar garantie (dezelfde importeur in België)
Als je de prijs van bepaalde onderdelen kent, twijfel je....

Laatst stond er een post op deze site over ecologie tartufes: makkelijk bepaalde keuzes maken als je geld hebt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 15/02/11, 22:49

Ik ben van mening dat dit type onderzoek niet correct is omdat het slechts een oppervlakkig aspect van consumentengedrag meet.

Zoals de olifant zegt, blijft het budget voor de gemiddelde Franse consument het doorslaggevende punt.

Persoonlijk kijk ik altijd naar de ecologische indicaties maar om financiële redenen koop ik zeer zelden de producten die ik liever had gehad!

Er is nog een punt dat mij belangrijk lijkt, en dat is dat in Frankrijk we hebben geen vertrouwen meer in het getoonde "ecologische" criterium.

Tussen greenwashing, de bedrieglijke argumenten van fabrikanten om ons in verwarring te brengen, pseudo-labels en andere zwendelpraktijken om ons kunstmatige blazen voor natuurlijke lantaarns te laten nemen, wordt de simpele aanduiding "ecologische producten" niet langer als zijn reële waarde beschouwd.

Nogmaals persoonlijk, als ik een product zie dat "opzichtig" de aanduiding "ecologisch" op de verpakking vermeldt, is mijn eerste reactie om oplichterij te vermoeden!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 16/02/11, 07:47

Grelinette schreef:
Nogmaals persoonlijk, als ik een product zie dat "opzichtig" de aanduiding "ecologisch" op de verpakking vermeldt, is mijn eerste reactie om oplichterij te vermoeden!


En ik, mijn eerste instinct is om de verpakking te lezen, of het nu biologisch is of niet.
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 16/02/11, 09:34

Je hebt gelijk, Grelinette, als je zegt:

Nogmaals persoonlijk, als ik een product zie dat "opzichtig" de aanduiding "ecologisch" op de verpakking vermeldt, is mijn eerste reactie om oplichterij te vermoeden!


Gisteravond sprak mijn vrouw zich voor de tv uit tegen een advertentie voor vloeibaar wasgoed waarin reclame werd gemaakt voor hun nieuwe milieuvriendelijke verpakking.

Zonder echter de inspanningen van bepaalde firma's te ontkennen, moet men zich realiseren dat reclame, marketing en productie vooral het werk zijn van dynamische managers met grote auto's en al het vervuilende spul...
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten